طرز تهیه شامی پوک رشتی با گوشت چرخ کرده + فیلم آموزشی

طرز تهیه شامی پوک رشتی با گوشت چرخ کرده + فیلم آموزشی


6 تیر 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شامی پوک با گوشت چرخ کرده + فیلم آموزش تهیه

شامی پوک، شامی رشتی یا شامی لپه با گوشت چرخ کرده یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی شمالی است. شامی پوک رشتی اصلی معمولا با گوشت پخته گوسفندی درست می‌شود اما روش تهیه شامی پوک با گوشت چرخ کرده هم مرسوم است. این شامی را با سیب زمینی یا بدون سیب زمینی می‌توان تهیه کرد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه شامی پوک با گوشت چرخ کرده به ۲ روش و نکات تهیه و خوشمزه شدن شامی لپه را به شما آموزش خواهیم داد. همچنین می‌توانید فیلم طرز تهیه شامی رشتی را مشاهده کنید.

 

مواد لازم برای تهیه شامی پوک رشتی با گوشت چرخ کرده (روش اول)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لپه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت چرخ کرده مخلوط ۲۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد درشت
سیر ۳ حبه
رب انار ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
سماق و فلفل قرمز به مقدار لازم
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار کافی
نان و پنیر لیقوان برای سرو شامی رشتی

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت شامی پوک با گوشت چرخ کرده: ۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شامی پوک با گوشت چرخ کرده به روش شمالی

مراحل طرز تهیه شامی پوک با گوشت چرخ کرده به روش شمالی

شامی پوک یا شامی رشتی با گوشت چرخ کرده روش تهیه بسیار ساده‌ای دارد. در ادامه طرز تهیه شامی لپه مرحله به مرحله را به ترتیب زیر دنبال کنید.

مرحله اول: لپه را آماده کنید

ابتدا از شب قبل یا از ۲ ساعت قبل، لپه‌ها را تمیز کنید، بشویید و در مقداری آب بخیسانید تا هم نفخ آنها گرفته شود و هم زودتر بپزد. برای شروع آشپزی، آب لپه‌ها را دور ریخته و لپه‌ها را در یک قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید یک بار بجوشد. این آب را دور بریزید. دوباره روی لپه‌ها آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. سپس درب قابلمه را بگذارید تا لپه‌ها بپزند و نرم شوند.

در صورت تمایل می‌توانید انواع حبوبات مثل لپه را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: لپه را له و پوره کنید

بعد از اینکه لپه‌ها پختند و نرم شدند، آنها را آبکش کنید. لپه‌های آبکش شده را در یک کاسه بریزید و بعد از اینکه کمی سرد شدند، با گوشت‌کوب دستی یا برقی، آنها را له و پوره کنید تا کاملا نرم و یکدست شوند.

مرحله سوم: مایه شامی لپه را آماده کنید

یک پیاز و ۳ حبه سیر را پوست بگیرید. پیاز را رنده کنید و با دست آب آن را بگیرید. تفاله پیاز را روی لپه‌ها بریزید. سیرها را هم رنده و به لپه‌ها اضافه کنید. سپس گوشت چرخ کرده، زردچوبه، نمک، سماق، فلفل سیاه، فلفل قرمز و رب انار (طرز تهیه رب انار) را اضافه کنید. همه مواد را با هم ورز دهید تا کاملا یکدست شود.

شما می‌توانید گوشت چرخ کرده مخلوط، زردچوبه، نمک، سماق، فلفل سیاه، فلفل قرمز و رب انار را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  مقدار مرغ برای جوجه کباب هر نفر + وزن سیخ جوجه

مرحله چهارم: مایه شامی رشتی را استراحت دهید

به خاطر داشته باشید که هر چه بیشتر مایه شامی رشتی را ورز دهید، انسجام آن بیشتر می‌شود. بعد از یکدست و چسبنده شدن مایه شامی، روی ظرف را بپوشانید و در یخچال به مدت ۱ تا ۲ ساعت استراحت دهید تا کاملا منسجم شود.

مرحله پنجم: شامی‌ پوک را سرخ کنید

فرم دادن شامی لپه

بعد از استراحت کردن مایه شامی رشتی، در یک تابه مقداری روغن سرخ کردنی بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید روغن داغ شود. به اندازه یک نارنگی از مایه شامی را کف دستتان بگذارید و گرد کنید (مثل طرز تهیه شامی کباب).

مایه شامی را بین دو دست فشار دهید تا صاف شده و قطر آن کم شود. وسط مایه شامی را با انگشت یک حفره ایجاد کنید تا شامی، شکل پیراشکی یا دونات شود. این کار به پخت بهتر شامی کمک می‌کند. شامی را در تابه بگذارید و یک طرف آن که سرخ شد، آن را برگردانید تا سمت دیگر آن هم طلایی و سرخ شود. همه شامی‌ها را به همین ترتیب سرخ کنید.

برای خرید روغن سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم: شامی رشتی را سرو کنید

کف یک بشقاب را دستمال حوله‌ای بگذارید و شامی‌های سرخ شده را روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافی آنها به دستمال جذب شود. سپس شامی‌های رشتی را در ظرف سرو بچینید و با نان و سبزی خوردن یا به روش رشتی‌ها با پنیر سیامزگی یا پنیر لیقوان، سرو کنید.

برای خرید نان و پنیر لیقوان می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مواد لازم برای تهیه شامی لپه با سیب زمینی (روش دوم)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لپه ۱۵۰ گرم
گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم
سیب زمینی ۱ یا ۲ عدد
جعفری و تره خرد شده ۱۵۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت
مدت زمان مورد نیاز برای پخت شامی رشتی با سیب زمینی و گوشت چرخ کرده: ۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شامی پوک با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی

طرز تهیه شامی پوک با گوشت چرخ کرده و سیب زمینی
در این روش، برای انسجام بیشتر مواد شامی رشتی، از سیب زمینی و برای چسبندگی بالاتر، از تخم مرغ هم در تهیه این شامی شمالی استفاده می‌شود. رب انار هم در مایه حذف می‌شود. مراحل زیر را برای درست کردن شامی رشتی با لپه و سیب زمینی دنبال کنید.

مرحله اول: لپه و سیب زمینی را آماده کنید

ابتدا لپه‌ها را به مدت یک شب تا صبح یا حداقل ۲ ساعت بخیسانید تا نفخ آنها گرفته شود. سپس آنها را آبکش کرده و در یک قابلمه با مقداری آب بپزید تا نرم شوند. سیب زمینی‌ها را هم بشویید و در قابلمه با مقداری آب بپزید. سپس سیب زمینی‌ها را زیر آب سرد بگیرید و وقتی سرد شدند، پوست آنها را بگیرید. تره و جعفری را پاک کنید و بشویید. وقتی آب خود را از دست دادند، آنها را ریز و ساطوری خرد کنید.

مرحله دوم: مایه شامی پوک را آماده کنید

در یک کاسه سیب زمینی و لپه را بریزید و با گوشت‌کوب دستی یا برقی، آنها را له کنید تا کاملا یکدست شوند. سپس جعفری و تره خرد شده، گوشت چرخ کرده، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. تخم مرغ‌ها را در یک کاسه دیگر بشکنید و با همزن دستی یا چنگال بزنید تا کف کند. این کار به انسجام و پف کردن شامی‌ها کمک می‌کند.

سپس تخم مرغ‌ها را هم به مایه شامی پوک اضافه کنید. همه مواد را مخلوط کنید و با دست به مدت ۵ دقیقه ورز دهید تا کاملا منسجم شوند.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه اسنک قارچ و سیب زمینی ساده و پنیری در ساندویچ ساز و تابه

شما می‌توانید تخم مرغ را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: شامی پوک را فرم دهید

می‌توانید برای انسجام بیشتر، مایه شامی را ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت در یخچال استراحت دهید. سپس در یک تابه مقداری روغن سرخ کردنی بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس به اندازه ۱ نارنگی از مایه شامی بردارید و بین دست‌هایتان ابتدا گرد و بعد صاف کنید. بعد از فرم دادن شامی‌ پوک آن را در روغن داغ بگذارید تا سرخ شود.

مرحله چهارم: شامی پوک را سرخ کنید

همه شامی‌ها را به همین شکل در روغن قرار دهید تا یک طرف آنها سرخ شود. سپس آنها را برگردانید تا سمت دیگرشان هم سرخ و طلایی شود. شامی پوک را از روغن بیرون بیاورید و روی یک دستمال حوله‌ای بگذارید تا روغن اضافی خود را از دست بدهد. سپس آن‌ها را در ظرف سرو بچینید و با نان، سبزی خوردن یا پنیر لیقوان سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه شامی پوک شمالی

نکات طرز تهیه شامی پوک شمالی

  • برای اینکه مایه شامی پوک زیادی خشک نشود، به مایه شامی می‌توانید کمی کره و ۱ یا ۲ قاشق عصاره مرغ یا آب قلم اضافه کنید و با مواد ورز دهید.
  • به جای گوشت چرخ کرده می‌توانید از مرغ چرخ کرده یا مخلوط گوشت و مرغ چرخ کرده در مایه شامی پوک استفاده کنید.
  • به جای لپه می‌توانید از ترکیب لپه و نخود استفاده کنید. نصف پیمانه لپه و نصف پیمانه نخود گرد را بپزید و پوره کنید.
  • دقت کنید که چون لپه در کل شامی را خشک می‌کند، بهتر است گوشت گاو به تنهایی در آن استفاده نکنید. یا کلا گوشت چرخ کرده گوسفندی یا ترکیب گوشت گوسفندی و گاو را در آن به کار ببرید.
  • استفاده از سیب زمینی و تخم مرغ در مایه شامی پوک، به آن چسبندگی بیشتری می‌دهد.

در صورت تمایل گوشت مرغ و نخود را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن شامی پوک با گوشت چرخ کرده

چرا شامی پوک از هم باز می‌شود؟

اگر مایه شامی پوک به اندازه کافی انسجام نداشته باشد، در زمان سرخ شدن، از هم می‌پاشد. برای چسبندگی مایه شامی پوک، از گوشت گوسفندی با چربی استفاده کنید و بعد از درست کردن مایه شامی، به خوبی آن را ورز دهید تا یکدست شود. اگر مایه شامی را برای مدتی در یخچال استراحت دهید، به انسجام بیشتر آن کمک می‌کند.

سبزی شامی پوک چیست؟

برخی مواقع در شامی پوک از تره و جعفری تازه خرد شده یا سبزی خشک در شامی پوک استفاده می‌شود.

 

محصولات مرتبط