۱۰ سوتی بزرگ فیلمنامه سریال «بازی ماهی مرکب (Squid Game)»

۱۰ سوتی بزرگ فیلمنامه سریال «بازی ماهی مرکب (Squid Game)»


18 مهر 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال بازی مرکب ماهی

اگر بتوانید انبوهی از اتفاقات خشونت بار و دلهره آوری که در سریال «بازی ماهی مرکب (Squid Game)» رخ می دهد را تحمل کنید، این سریال کره ای بی شک ارزش تماشا را دارد. با این حال، همچنان دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود از خیر تماشای مجموعه جدید و بسیار پربیننده شبکه نتفلیکس به عنوان یکی از محبوب‌ترین سریال‌های دنیا در سال‌های اخیر بگذریم. امروز در سرویس هنر و سینما مجله کوروش در همین مورد نوشته ایم، حتما تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

سریال بازی مرکب ماهی؛ یک تفسیر اجتماعی هولناک

 

هر چه قدر که سریال «بازی ماهی مرکب (Squid Game)» درباره آدم هایی است که وارد یک بازی مرگبار شده اند، همانقدر نیز می تواند زنگ هشداری برای نشان دادن عواقب هولناک ارزیابی همه ی ابعاد زندگی با معیار پول باشد. سریال بازی مرکب ماهی سوای بازی های مرگباری که شخصیت ها در دام آن گرفتار شده اند، مضامینی همچون فقر، نابرابری و یأس را دستمایه قرار داده و البته به این نیز می پردازد که چطور بسیاری در شرایط نابرابر برای رسیدن به پول دست به هر کار غیراخلاقی می زنند.

بی شک این حرص و طمع ِ پول و قدرت است که چرخ دنده های دنیای پیچیده ما را می چرخاند. ولی سریال بازی مرکب ماهی نشان می دهد که با این وجود باز هم خیر می تواند از پس شر بر بیاید. البته در این راه باید هزینه گزافی نیز بپردازد. به همین جهت، مجموعه بازی مرکب ماهی را می توانیم نوعی تفسیر اجتماعی نیز قلمداد کنیم.

 

 

هشدار: این مطلب بخش یا بخش های زیادی از داستان سریال را فاش می کند

 

در ابتدا باید بگوییم که در اینجا به بخش هایی از طرح داستان پرداخته ایم. به همین این جهت برای آنهایی که سریال بازی مرکب ماهی را ندیده اند، توصیه می کنیم فعلا این مطلب را مطالعه نکنند چون ممکن است داستان سریال برای آن ها اسپویل شود. با این حال، فرض ما بر این است که اکثر کسانی که این مجموعه پخش اینترنتی را تماشا کرده اند حالا به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد آن باشند و به همین ترتیب به این مطلب ما رسیده اند. به هر حال، اگر تصادفا سر از این مطلب در آورده اید بهتر است مطالعه مقاله را به بعد از دیدن سریال موکول کنید.

 

 

قرارداد مبهمی که بازیکنان را گمراه می کند

 

قرارداد مبهمی که بازیکنان را گمراه می کند

 

قبل از شروع بازی، همه ۴۵۶ نفری که وارد مسابقه شدند باید یک قرارداد را امضا می کردند که در آن قوانین و مقررات بازی در آن توضیح داده شده بودند. هر چند در قرارداد به وضوح اعلام شده بود که هر بازیکنی که در بازی ها شکست بخورد باید از بازی «حذف» شود. ولی کلمه حذف ابهامات زیادی دارد که ظاهرا اکثر بازیکنان تا قبل از ورود به بازی معنای حقیقی آن را نمی دانست.

به این ترتیب، بازیکنان با همین ابهام وارد بازی شدند بدون اینکه بدانند حذف به معنای حذف فیزیکی یعنی گلوله باران، ضربات مهلک چاقو و حتی له کردن جمجمه و موارد دیگر از این دست است. مطمئنا در سریال بازی مرکب ماهی بازیکنان عملا به زور وارد بازی «بمیر یا برنده شو» نشده بودند، ولی این گمراهی تقریبا اشتباه نابخشودنی است که احتمالا بارِ نمایشی قوی دارد. خصوصا که مخاطبان هم همچون بازیکنان در همان بازی اول با شلیک گلوله هایی از عروسک که یکی پس از دیگری بازیکنان را نقش زمین می کرد، غافلگیر شدند، ولی همچنان ابهام قرارداد تا حد زیادی برای بینندگان قابل هضم نیست.

حتما بخوانید  معرفی و نقد سریال «این ما هستیم (This Is Us)»

 

 

نباید بازیکن شماره ۰۰۱ کشته می شد؟

 

نباید بازیکن شماره ۰۰۱ در سریال بازی مرک ماهی کشته می شد؟

 

در پایان سریال بازی مرکب ماهی مشخص می شود که یکی از بازیکنان اوه ایل-نام، یعنی همان بازیکن شماره ۰۰۱ در واقع یکی از «وی آی پی های (VIP)» یا همان گردانندگان اصلی بازی مرگ و زندگی است. بازیکن شماره ۰۰۱ با تومور مغزی و وضعیت جسمی اسفباری که دارد، به جای اینکه منتظر مرگ خود بماند، ترجیح می دهد خودش وارد بازی ها شود تا کمتر حوصله اش سر برود.

با این حال، واضح است او با جثه نحیف و بیماری مرگبارش توانایی رقابت با دیگر بازیکنان را ندارد. یکی از بازی هایی که باید بینندگان خیلی زود با بازیکن شماره ۰۰۱ وداع می کردند، مسابقه طناب کشی بود. او حتی در هیاهوی شورش هم جان سالم به در برد که این موضوع تا پیش از قسمت های پایانی سریال برای بینندگان مبهم بود. حضور ناعادلانه او به خصوص با توجه به اینکه با نفوذ خود نتایج بازی ها را تغییر می داد، تاثیری منفی روی بازی مرکب ماهی گذاشت.

 

 

بازیکن شماره ۴۵۶ مزیت ناعادلانه ای داشت

 

بازیکن شماره ۴۵۶ مزیت ناعادلانه ای داشت

 

بحث ناعادلانه به میان آمد، بهتر است سراغ بازیکن شماره ۴۵۶، سونگ گی-هون، شخصیت اصلی سریال برویم که به نظر خیلی اوقات با خوش شانسی برنده بازی ها می شد. خوش شانسی های او تا بازی چهارم، بازی سنگ های مرمریت ادامه داشت. در این بازی پیرمرد که تظاهر می کرد مشکل زوال عقل دارد، به او اجازه می دهد تقلب کند. در آخرین لحظه بازی است که پیرمرد سنگ مرمریت خودش را به شماره ۴۵۶ می دهد تا او را برنده بازی کند. واضح است که بازیکن ۴۵۶ از همان زمان با محبت ها و رفتار خوبش جای خود را در دل پیرمرد باز می کند و پیرمرد هم تصمیم می گیرد جبران محبت هایش را بکند. هر چند تا این جای کار مشکلی نداریم، ولی این نباید برخلاف اصول بازی شفاف و عادلانه گردانندگان بازی می بود؟

 

 

قواعد بازی بارها نقض می شود

 

قواعد بازی در سریال بازی مرکب ماهی بارها نقض می شود

 

واضح است پاسخ سوالی که در پایان نکته قبلی گفته شد، خیر است! چون نه تنها بارها بازی ها از حالت عادلانه خارج شدند، بلکه بسیاری از قواعد بازی نیز نقض شدند. در حالی که مجری بازی قبلا به وضوح گفته بود که در تمام بازی ها برابری و انصاف حکمفرماست و بازیکنان فرصتی برای شروع دوباره در اختیار دارند، ولی اصلا اینطور نبود. همانطور که در نکات قبل گفتیم بازیکن ۴۵۶ از مزیت و برتری ناعادلانه ای برخوردار بود که توانست به کمک ۰۰۱ که از وی آی پی ها بود دائم برنده شود و زنده بماند. این در حالی است که حتی در سریال بازی مرکب ماهی پزشک بازی ها را نیز به دلیل تقلب کشتند، ولی کسانی که در تقلب او نقش داشتند هیچ وقت به سزای اعمال خود نرسیدند.

 

 

تقلب بیش از حد تاب آورده می شود

 

همانطور که در نکته قبل گفتیم، تقلب گسترده ای در بازی های مجموعه بازی مرکب ماهی وجود دارد که برخی از آنها به شدت آشکار هستند. مطمئنا با وجود دوربین های مدار بسته ای که در سرتاسر زمین های بازی وجود دارد، هیچ حرکتی نباید از دید نگهبانان به دور می ماند، ولی اینطور نیست. برای مثال، یکی از بازیکنان در بازی دوم که همان در آوردن شکل آبنبات لانه زنبوری «دالگونا» با سوزن است، از فندک استفاده می کند. این در حالی است که تمام بازیکنان به دقت زیرنظر قرار دارند و باید چنین تقلبی به راحتی لو می رفت.

تقلب دیگری هم در بازی پنجم، بازی پل شیشه ای وجود دارد. عمدا چراغ خاموش می شود تا یکی از بازیکنان که قبلا شیشه ساز بوده و قاعدتا شانس برد بیشتری نسبت به بقیه دارد برنده نشود! از بسیاری از این تقلب های این بازی اینطور برداشت می شود که ظاهرا تقلب هم جزئی از بازی است. ولی اینکه بازیکنان چطور و چه زمانی تقلب کنند تا گیر نیفتند، مشخص نیست.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبنبات دالگونا سریال بازی مرکب

 

 

مرگ ناعادلانه شخصیت ها

 

مرگ ناعادلانه شخصیت ها

 

فهرست بلندبالای ناعادلانه های سریال بازی مرکب ماهی همچنان ادامه دارد! یکی از عجیب ترین اتفاقاتی که در سریال رخ می دهد قتل یکی از بازیکنان درست بعد از برد در یک بازی است. موضوعی که طبق قوانین بازی جنایتی نابخشودنی است. سای بایوک، بازیکن شماره ۰۶۷، دختر بیچاره ای است که از جهنم کره شمالی فرار کرده و یکی از ۳ برنده بازی پنجم است. ولی ظاهرا این افتخار چندان برای گردانندگان بازی اهمیتی ندارد. چرا که او با منفجر شدن پل شیشه ای به حد مرگ خونریزی می کند. به دلیلی که مشخص نمی شود، بازیکن شماره ۰۶۷ همانطور به حال خود رها می شود تا جان بدهد. این در حالی است که طبق مقررات بازی تمام بازیکنان باید از تغذیه و سلامت کافی برای انجام بازی ها برخوردار باشند.

حتما بخوانید  نگاهی به فیلم جدید جیمز باند «زمانی برای مردن نیست (No Time To Die)»

 

 

رخنه امنیتی و سرنوشت نامعلوم وی آی پی بازی چهارم

 

رخنه امنیتی و سرنوشت نامعلوم وی آی پی بازی چهارم در سریال بازی مرکب ماهی

 

در طول بازی چهارم است که یکی از وی آی پی های قدیمی و جنجالی با هوانگ جون-هو، افسر پلیسی که در پوشش یک نگهبان وارد بازی شده درگیر می شود. هوانگ که می خواهد هویت خود را مخفی نگه دارد، وی آی پی را بیهوش می کند و به جای دیگری می برد. در حالی که همچنان نمی دانیم چه بلایی سر این وی آی پی آمده، مشخص نیست چرا سایر وی آی پی ها از این رخنه امنیتی خبردار نشدند. مطمئنا برای گردانندگان ثروتمند بازی چنین اتفاقی که می توانست موجب رسوایی و نگرانی های دیگر شود، سوال برانگیز می بود. ولی ظاهرا بدون هیچ حرف و حدیثی این اتفاق فراموش می شود.

 

 

مادر بازیکن ۲۱۸ یک پسربچه یتیم از کره شمالی را بدون هیچ توضیحی به فرزندی می پذیرد!

 

پس از پایان بازی، بازیکن شماره ۴۵۶ تصمیم گرفت به آخرین خواسته های دوستانش عمل کند و از خانواده های آنها مراقبت کند. البته مراقبت کلمه بسیار دست و دلبازانه ای است. چون بازیکن شماره ۴۵۶ تنها برادر یتیم بازیکن شماره ۰۶۷ را به مادر بازیکن شماره ۲۱۸ می دهد تا او از پسربچه نگهداری کند. ظاهرا سرپرستی از این پسر فراری از کره شمالی تسلی خاطری برای مادر داغدار است.

ولی به نظرتان نباید مادر سنگ-وون یا همان شماره ۲۱۸ سوالات بیشتری از او می پرسید یا حتی با شماره ۴۵۶ کمی بیشتر صحبت می کرد؟ قطعا فهمیدن این موضوع که پسربچه اهل کره شمالی است باعث خوشحالی مادر ۲۱۸ نشده است. در همین حال، اصلا قابل درک نیست یک مادر داغدار که همچنان نگران سرنوشت دردناک پسرش است به راحتی سرپرستی فردی را قبول کند، آن هم اینطور بدون هیچ سوال و جوابی!

 

 

چطور یکی از برندگان به ناظر بازی تبدیل شد؟

 

چطور یکی از برندگان به ناظر بازی تبدیل شد؟

 

یکی دیگر از نکاتی که هضم آن به راحتی ممکن نیست یا اینکه باورپذیر توضیح داده نشده، شخصیت ناظر بازی است. بعدا مشخص شد که ناظر بازی همان برادر افسر پلیس، هوانگ جون هو است که درک آن باید راحت می شد، ولی عملا اینطور نیست. چرا؟ چون ناظر قبلا خودش یکی از بازیکنان بوده است. رابطه او با برادرش و اینکه برای شلیک به او تردید دارد (احتمالا به این دلیل که سازندگان سریال مصالح کافی برای فصل دوم داشته باشند!) و همینطور می تواند یکی دیگر از رخنه های امنیتی بازی ها باشد. به هر روی، حتی اگر تمهیدات ویژه سازندگان مجموعه برای فصل احتمالی دوم را در نظر بگیریم، باز هم با توجه به اینکه برنده ها همچنان تحت نظر هستند، هضم این موضوع دشوار است.

 

 

امنیت بازی ها به شدت ضعیف است

 

امنیت بازی ها به شدت ضعیف است

 

حالا که به بحث رخنه های امنیتی رسیدیم، بهتر است بگوییم با وجود بودجه عظیم و تشکیلات و سازمان حرفه ای که بازی مرکب ماهی را اداره می کند، امنیت آن چندان جدی نیست. برای مثال، قبلا گردانندگان بازی پیش بینی کرده بودند که بازیکنانی به بازی برگردند، ولی هیچ تمهیدات ویژه ای برای جلوگیری از ورود سلاح و ابزار به درون بازی ها اندیشیده نشده است. احتمالا گیت فلزیاب می توانست جلوی هر ورود هرگونه چاقو و اسلحه را بگیرد. علاوه بر این، عملیات های مخفی فروشندگان اعضای بدن نباید توجهات بیشتری را جلب می کرد؟

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال بازی ماهی مرکب

 

 

منابع: gamerant، forbes

 

 

کالابرگ الکترونیک