استرچ مارک چیست | روش های سریع درمان خانگی و پزشکی و پیشگیری از آن

استرچ مارک چیست | روش های سریع درمان خانگی و پزشکی و پیشگیری از آن


23 آبان 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین روش های درمان استرچ مارک

استرچ مارک یا ترک پوستی یا ترک بدن چیست و چرا این ترک ها روی پوست ظاهر می ‌شوند؟ آیا راهی برای از بین بردن استرچ مارک از روی پوست وجود دارد؟ ترک های پوستی بیشتر در کدام بخش از پوست ظاهر می‌شوند و چطور می توان از آن پیشگیری کرد؟ در این مقاله از سرویس سلامت  در مجله کوروش می توانید با روش های پیشگیری و درمان استرچ مارک آشنا شوید. همچنین در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد استرچ مارک یا ترک پوستی پاسخ خواهیم داد.

 

 

استرچ مارک چیست؟

 

استرچ مارک چیست؟

 

استرس مارک یا ترک های پوستی معمولاً در اثر کشیدگی بیش از حد پوست ایجاد می شود. در واقع کشیده شدن پوست در اثر چاقی و لاغری مکرر موجب می ‌شود تا رگه هایی باریک به صورت ترک روی پوست ظاهر شوند. این ترک ها به هیچ عنوان خطرناک نیستند و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند. تنها مشکلی که موجب نگرانی برخی افراد می شود، تغییرات ظاهری است که این ترک ها روی پوست ایجاد می کنند.

 

 

استرچ مارک بیشتر در چه نواحی از پوست ظاهر می شود؟

 

استرچ مارک ممکن است در هر بخشی از بدن ما ایجاد شود معمولاً این ترک های پوستی در ناحیه شکم، سینه ها، باسن، کمر ران و بازو شایع تر هستند.

 

 

علائم و نشانه های استرچ مارک

 

علائم و نشانه های استرچ مارک

 

به طور معمول در مراحل اولیه ظهور استرچ مارک پوست ابتدا نازک و کمی صورتی به نظر می رسد.‌ سپس فرد در آن ناحیه احساس تحریک و خارش می ‌کند. بعد از آن رگه هایی برجسته روی پوست ایجاد می شود که با توجه به رنگ پوست می ‌تواند قرمز، بنفش، صورتی، قهوه ای و حتی تیره تر باشد.

 

به مرور این رگ ها محو و صاف می شوند و به نقره‌ ای و سفید تغییر رنگ پیدا می کنند .در بسیاری از افراد استرچ مارک بعد از چند سال کمرنگ و بسیار سطحی می شوند. اما به هر حال کم رنگ شدن این ترک های پوستی معمولاً چندین سال طول می کشد و در بسیاری از افراد تا آخر عمر پررنگ باقی می ماند.

 

 

بیشتر بخوانید: درمان تیرگی بغل و سفید کردن آن با روش های خانگی

 

 

علل و عوامل ایجاد استرچ مارک

 

پوست ما از سه لایه تشکیل شده به طور معمول ترک های پوستی در لایه درم یا میانی پوست ایجاد می شوند. زمانی که بافت همبند پوست بیشتر از حد نرمال کشیده شود، ترک هایی در این بخش از پوست ظاهر می شود. در واقع با ایجاد این ترک ها لایه درم پوست پاره می شود و ظاهری ترک مانند پیدا می کنند.

 

رایج ترین و مهم ترین دلیل ایجاد ترک های پوستی بارداری است. اما به هر حال چاق شدن، لاغر شدن شدید و برخی عوامل دیگر نیز می‌ تواند موجب ایجاد ترک های پوستی شود. در ادامه به رایج ترین دلایل کشیدگی پوست و ایجاد استرچ مارک اشاره شده است.

حتما بخوانید  همه چیز درباره جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال CO2

 

 

استرچ مارک در بارداری

 

یکی از رایج ترین دلایل ایجاد ترک های پوستی بارداری است. بین ۵۰ تا ۹۰ درصد از زنان باردار در حین یا پس از تولد نوزاد دچار ترک های پوستی می شوند. در برخی از مادران باردار ترک های پوستی از ۶ تا ۱۲ ماه بعد از زایمان ایجاد می شود.

 

 

استرچ مارک در بلوغ

 

رشد سریع در دوره نوجوانی می تواند منجر به ایجاد ترک های پوستی شود. از آن جایی که بدن در زمان بلوغ به صورت یک باره رشد می کند و تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می شود، ترک های پوستی در این دوران بسیار شایع است.

 

 

استرچ‌ مارک در اثر افزایش سریع وزن

 

افرادی که در مدت زمان کوتاه وزن خود را افزایش می دهند، بیشتر در معرض استرچ مارک و ترک های پوستی قرار دارند. این موضوع به خصوص در ورزشکارانی که بدنسازی کار می کنند، شایع تر است.

 

 

وجود برخی بیماری ها علت ایجاد ترک های پوستی

 

برخی مشکلات و بیماری ها موجب ایجاد ترک های پوستی می شوند. سندروم مارفان مشکلی است که منجر به کاهش خاصیت ارتجاعی بافت پوست می شود. افرادی که به سندروم کوشینگ مبتلا هستند نیز بدنشان بیش از حد هورمون تولید می کند و در نتیجه یک باره چاق می شوند. این مشکلات زمینه ایجاد ترک های پوستی را فراهم می کنند.

 

 

استفاده از کورتیکواستروئیدها عامل ایجاد ترک بدن

 

استفاده طولانی مدت از کرم ها و لوسیون های کورتیکواستروئیدی می تواند سطح کلاژن پوست را کاهش دهد. کلاژن پوست را تقویت می ‌کند و خطر ایجاد ترک های پوستی را کاهش می دهند. مسلماً کاهش کلاژن می تواند زمینه آسیب های پوستی مثل استرچ مارک را فراهم کند.

 

 

چه افرادی بیشتر در معرض استرچ مارک یا ترک های پوستی قرار دارند؟

 

چه افرادی بیشتر در معرض استرچ مارک یا ترک های پوستی قرار دارند؟

 

هر چند که ترک های پوستی ممکن است برای هر فردی اتفاق می ‌افتد، اما وجود برخی عوامل می ‌تواند ایجاد این ترک ها افزایش دهد. در ادامه به مهم ترین عوامل مؤثر بر ایجاد ترک های پوستی اشاره شده است.

 

  • سابقه خانوادگی
  • بیماری های مزمن
  • شاخص توده بدنی قبل از بارداری
  • وزن مادر در هنگام تولد نوزاد
  • بارداری در سنین پایین

 

 

روش های درمان استرچ مارک

 

درمان استرچ مارک

 

درمان استرچ مارک یا ترک های پوستی می تواند بسیار پرهزینه باشد اما باید بدانید که این درمان ها همیشه مؤثر نیستند. در ادامه به برخی از روش های درمانی مختلف برای رفع استرچ مارک اشاره شده است.

 

 

استفاده از انواع کرم استرچ مارک

 

استفاده از انواع کرم استرچ مارک

 

امروزه کرم ها، ژل ها و لوسیون های زیادی برای درمان ترک های پوستی تولید می شوند. شواهد نشان می‌ دهد که در برخی افراد حتی استفاده از بهترین کرم استرچ مارک نیز می تواند بدون تأثیر باشد. به علاوه علائم ترک های پوستی معمولاً با گذشت زمان کمرنگ تر می شوند و کرم ها می توانند تا حدودی مدت زمان کمرنگ شدن ترک های پوستی را کاهش دهند.

 

بیشتر مطالعاتی که در مورد مصرف کرم ها و لوسیون ها بر درمان ترک های پوستی انجام شده است نشان می دهند که این کرم ها تأثیر چندانی بر درمان ترک های پوستی ندارند. معمولاً کرم های آنتی استرچ مارک حاوی ویتامین آ و همچنین کرم هایی که به کلاژن سازی پوست کمک می ‌کنند در درمان این مشکل تا حدودی مؤثر هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره فواید و عوارض کلاژن و مکمل های خوراکی آن

 

 

درمان استرچ مارک با لیزر

 

لیزر درمانی یک روش مؤثر برای محو کردن لکه های پوستی، افزایش تولید کلاژن پوست و درمان استرچ مارک قرمز محسوب می شود. نور حاصل از لیزر قرمزی رگ های خونی زیر پوست را کاهش می دهند و قرمزی استرچ مارک را از بین می ‌برند. لیزر درمانی فرکشنال co2 یک روش درمانی جدید برای از بین بردن ترک های پوستی محسوب می شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه ماسک نارنگی به ۱۶ روش برای پوست صورت و دور چشم

 

بررسی ها نشان می دهد خانم هایی که برای ۵ جلسه از این روش درمانی استفاده می کنند، استرچ مارک آن ها زودتر کمرنگ و محو می شود. هزینه لیزر استرچ مارک نسبت به سایر روش های درمانی برای محو کردن ترک های پوستی بیشتر است. به علاوه معمولاً درمان ترک های پوستی با لیزر گاهی از ۱ تا ۴ ماه طول می کشد.

 

 

روش میکرونیدلینگ برای درمان استرچ مارک

 

درمان استرچ مارک با میکرونیدلینگ موجب افزایش کلاژن سازی و بازسازی پوست می شود. این تکنیک موجب می شود تا به مرور ترک های پوستی محو شوند. در این روش سوزن های ریزی داخل پوست فرو می روند و به درمان ترک های پوستی کمک می کنند.

 

 

درمان های خانگی برای از بین بردن استرچ مارک

 

برای درمان خانگی ترک های پوستی می توانید پوست خود را برنزه کنید. این کار موجب می شود تا ترک های پوستی کمتر به چشم می آید. استفاده از روغن های گیاهی نیز راهکار مناسبی برای درمان ترک های پوستی محسوب می‌شوند. برای این کار می ‌توانید از روغن بادام تلخ، روغن زیتون، شی باتر و کره کاکائو استفاده کنید.

 

 

پیشگیری از استرچ مارک

 

پیشگیری از استرچ مارک

 

هر چند هیچ روش قطعی برای پیشگیری از ترک های پوستی وجود ندارد، اما انجام برخی اقدامات می ‌تواند خطر بروز مشکل را کاهش دهد.

 

  • وزن متعادل خود را حفظ کنید.
  • از رژیم هایی که موجب افزایش شدید یا کاهش یک باره وزن می شود خودداری کنید.
  • سعی کنید همیشه از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی استفاده کنید.
  • مصرف ویتامین A و C می تواند به سلامت پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی آن کمک کند.
  • روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.
  • فعالیت بدنی منظمی داشته باشید.
  • از ترکیبات حاوی هیالورونیک اسید استفاده کنید.
  • پوست خود را با استفاده از روغن های مناسب چرب کنید.

 

 

سخن پایانی

 

در این مقاله سعی کردیم به همه چیز درباره استرچ‌ مارک یا ترک بدن و روش های پیشگیری و درمان آن اشاره کنیم. به طور کلی بهترین روش برای افرادی که نگران ایجاد ترک های پوستی هستند، پیشگیری است. هر چند که هیچ روش قطعی برای پیشگیری از ایجاد ترک های پوستی وجود ندارد، اما همانطور که گفته شد، رعایت کردن برخی موارد می تواند خطر بروز این مشکل را کاهش دهد.

 

 

سوالات متداول

 

 

۱- آیا استرچ مارک درمان دارد؟

 

به طور کلی هیچ درمان قطعی برای استرچ مارک و ترک های پوستی وجود ندارد، اما استفاده از برخی کرم ها، لیزر پوست و همچنین سایر روش های درمانی می توانند به کمرنگ شدن این ترک ها کمک کنند.

 

 

۲- چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به ترک های پوستی قرار دارند؟

 

سن اولین بارداری نقش مهمی بر ایجاد ترک های پوستی دارد. حدود ۹۰ درصد از خانم هایی که در سن ۱۶ تا ۲۰ سالگی باردار می شوند ترک های پوستی را تجربه می کنند. این موضوع در خانم هایی که بعد از ۳۵ سال باردار شوند بسیار کمتر است.

 

 

۳- آیا ترک های پوستی ارثی و ژنتیکی هستند؟

 

هیچ عاملی به طور صد در صدی در بروز ترک های پوستی نقش ندارد؛ اما معمولاً افرادی که به طور خانوادگی دارای ترک پوستی هستند، بیشتر از نظر ژنتیکی در معرض بروز این مشکل قرار دارد.

 

 

منابع: medicalnewstoday، webmd

 

کالابرگ الکترونیک