۲۰ خواص درمانی سنگ نمک و نحوه نگهداری از آن

۲۰ خواص درمانی سنگ نمک و نحوه نگهداری از آن


4 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص درمانی سنگ نمک

سنگ نمک طبیعی ترین نوع نمک است. امروزه از سنگ نمک هم به عنوان یک وسیله تزیینی برای رفع انرژی های منفی و هم برای درمان بیماری ها استفاده می شود. سنگ نمک برای اولین بار در یونان باستان شناخته شد. از همان زمان برای طعم دادن به غذاها و درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گرفت. در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید با مهم ترین خواص و فواید درمانی سنگ نمک و نحوه نگهداری سنگ نمک آشنا شوید.

 

 

سنگ نمک چیست؟

 

سنگ نمک در واقع خالص ترین شکل نمک است که فاقد آلاینده های محیطی افزودنی های شیمیایی است. این ماده شامل ۹۲ عنصر کمیاب مورد نیاز بدن از جمله پتاسیم، آهن، کلسیم، روی، منیزیم و مس است. جالب است بدانید که سنگ نمک برخلاف نمک های معمولی موجب خنک شدن و متعادل شدن بدن می شود. استفاده از سنگ نمک به جای نمک خطرات کمتری برای سلامتی دارد.

 

ظاهر شیشه ای و جذاب به سنگ نمک موجب شده تا از آن به عنوان وسیله ای تزیینی نیز استفاده شود. تحقیقات نشان می دهد که سنگ نمک با قرار گرفتن در برابر نور خورشید از خود انرژی تولید می کند. سنگ نمک با انجام فرایند یونیزاسیون انرژی های منفی را از بین برده و به انرژی مثبت تبدیل می کند. این امر موجب می شود که با قرار دادن سنگ نمک در مجاورت بدن سیستم ایمنی بدن تقویت شود و اعضای داخلی بدن ما بهتر کار کنند و احساس آرامش بیشتری را تجربه کنیم.

 

 

فواید و خواص سنگ نمک خوراکی

 

فواید سنگ نمک خوراکی

 

خوردن سنگ نمک به مقدار محدود و به جای نمک های معمولی فواید و خواص زیادی برای بدن دارد. در ادامه به برخی از خواص درمانی سنگ نمک خوراکی اشاره شده است.

 

 

خواص درمانی سنگ نمک برای معده

 

خواص سنگ نمک برای معده

 

از مهم ترین خواص درمانی سنگ نمک می‌توان به بهبود هضم غذا اشاره کرد. خوردن سنگ نمک به همراه غذا می ‌تواند در تسکین درد معده و برطرف کردن مشکلات مربوط به آن مؤثر باشد. از طرف دیگر نمک می‌تواند عفونت های معده و کرم معده را نیز از بین ببرد. برای این کار می‌توانید چند عدد کریستال کوچک سنگ نمک را با برگ های تازه نعناع و کمی ماست و آب ترکیب کنید و از آن برای بهبود وضعیت معده و بیماری های گوارشی استفاده کنید.

 

 

فواید سنگ نمک خوراکی بر افزایش متابولیسم

 

متابولیسم د رواقع به واکنش های شیمیایی در بدن گفته می شود که به سلامت سلول ها و ارگانیسم های بدن کمک زیادی می‌ کند. سنگ نمک می ‌تواند به تحریک متابولیسم بدن و بهبود عملکرد کلیه بدن ما کمک زیادی کند. از طرف دیگر مصرف این نوع نمک با افزایش سوخت و ساز و سوزاندن کالری موجب تناسب اندام می شود.

 

 

فواید سنگ نمک خوراکی برای تنظیم فشار خون

 

فواید سنگ نمک خوراکی برای تنظیم فشار خون

 

استفاده از سنگ نمک در غذا می تواند به تنظیم فشار خون کمک زیادی کند. افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند با مصرف سنگ نمک می توانند فشار خون خود را کنترل کنند. سنگ نمک سرشار از پتاسیم است و می ‌تواند به تعادل سدیم در بدن کمک کند. این موضوع هم برای افرادی که فشار خون بالا و هم افرادی که به فشار خون پایین مبتلا هستند اهمیت زیادی دارد.

 

 

خواص درمانی سنگ نمک برای افزایش سیستم ایمنی بدن

 

یکی دیگر از فواید سنگ نمک خوراکی تقویت سیستم ایمنی بدن است. سنگ نمک همه مواد معدنی مورد نیاز بدن را فراهم می کند. این موضوع می ‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن ما کمک زیادی کند. استفاده از سنگ نمک در غذا می تواند باکتری های مضر را از بین ببرد و با بیماری ها مقابله کند.

 

 

خواص درمانی سنگ نمک برای کاهش وزن

 

خواص سنگ نمک برای کاهش وزن

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید استفاده از سنگ نمک در غذا می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. سنگ نمک با فعال سازی انسولین میل به شیرینی جات را کاهش می دهد. از این راه می تواند به کاهش وزن کمک زیادی کند. به جای نمک معمولی روی غذا می تواند از مقداری سنگ نمک استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ماسک نارنگی به ۱۶ روش برای پوست صورت و دور چشم

 

 

فواید سنگ نمک خوراکی برای یک خواب راحت

 

یکی دیگر از مزیت های استفاده از سنگ نمک خوراکی تنظیم چرخه خواب است. بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که خوابیدن کمتر از ۸ ساعت در طول روز می تواند آسیبی جدی به بدن وارد کند. در واقع بدن ما برای اینکه درست کار کند به هر ساعت خواب در طول شب نیاز دارد. استفاده از سنگ نمک در غذا می تواند میزان ملاتونین بدن را تنظیم کند تا ما خواب راحت تری را تجربه کنیم.

 

 

خواص غیرخوراکی سنگ نمک

 

خواص غیرخوراکی سنگ نمک

 

سنگ نمک علاوه بر خاصیت هایی که در زمان خوردن برای بدن ما دارد، منفعت های غیر خوراکی دیگری نیز برای ما دارد. در ادامه می توانید با مهم ترین خواص غیرخوراکی سنگ نمک آشنا شوید.

 

 

خواص درمانی سنگ نمک برای درمان سینوزیت و مشکلات تنفسی

 

اگر به سینوزیت مبتلا هستید، بهتر است حتماً استفاده از سنگ نمک را نیز در برنامه هفتگی تان قرار دهید. افرادی که از مشکلات تنفسی، گرفتگی بینی و ترشح سینوس ها رنج می برند، می توانند مقداری سنگ نمک را در آب ترکیب کنند و آن را قرقره کنند. این کار به تسکین گلو درد، درمان سرفه خشک و کاهش ترشحات سینوس ها کمک زیادی می کند. از طرف دیگر بخور سنگ نمک نیز می تواند برای افراد مبتلا به سینوزیت و مشکلات تنفسی بسیار مفید باشد.

 

 

بیشتر بخوانید » انواع بخور گیاهی و عوارض و فواید آن «

 

 

خواص درمانی سنگ نمک برای کاهش استرس

 

خواص سنگ نمک برای کاهش استرس

 

سنگ نمک می تواند به افزایش آرامش بدن و ذهن ما کمک زیادی کند. برای درمان استرس و اضطراب می توانید یک قاشق غذاخوری سنگ نمک را در مقداری آب ترکیب کنید و آن را داخل وان حمام بریزید. سپس برای چند دقیقه داخل این بنشینید تا انرژی های منفی استرس از بدن شما دور شود.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین مواد غذایی برای کاهش استرس و اضطراب «

 

 

فواید سنگ نمک برای تصفیه هوا و دفع انرژی منفی

 

قرار دادن سنگ نمک در فضای خانه می تواند هوا را تصفیه کند و عوامل بیماری زا و حساسیت‌ زای موجود در هوا را کاهش دهد. سنگ نمک یک تصفیه کننده هوای یونی است که سموم را از محیط جذب می کند و آن ها را خنثی می نماید. قرار دادن سنگ نمک در محیط خانه می تواند آلودگی ها و گرد و غبار محیط را جذب کند و هوای شما را تمیز نماید. برای این کار لازم است که سنگ نمک در مقابل نور خورشید قرار بگیرد یا داخل آن یک چراغ تعبیه شود تا انرژی آن زیاد شود. سپس با قرار دادن سنگ نمک در فضای خانه می توانید به تصفیه هوا کمک کنید.

اگر از سنگ نمک برای دفع انرژی منفی استفاده می کنید، بهتر است قبل از استفاده آن را زیر نور آفتاب قرار دهید. در واقع علت استفاده از سنگ نمک برای چشم زخم نیز از بین بردن انرژی های منفی محیط است. همیشه قبل و بعد از استفاده از سنگ نمک آن را بشویید و یا زیر آفتاب بگذارید تا امواج مثبت در آن ایجاد شود.

 

 

خواص درمانی سنگ نمک برای پاکسازی پوست

 

خواص سنگ نمک برای پاکسازی پوست

 

سنگ نمک می‌تواند سلامت پوست شما را ارتقا دهد شما می توانید برای پاکسازی پوست خلاص شدن از شر منافذ مسدود شده آن از سنگ نمک استفاده کنید. برای این کار می توانید یک قاشق غذاخوری سنگ نمک خرد شده را با شوینده معمول صورتتان مخلوط کنید و سپس هر روز صورت خود را با آن بشویید.

 

 

بیشتر بخوانید » روش استفاده از تونر برای پاکسازی صورت «

 

 

خواص درمانی سنگ نمک برای کاهش التهاب

 

اگر پاهایتان متورم شده است می ‌توانید مقداری سنگ نمک خرد شده را در یک سطل آب بلند بریزید. سپس پاهایتان را در آن قرار دهید. سنگ نمک از التهابات و تورم ناشی از احتباس مایعات جلوگیری می‌کند و موجب از بین رفتن التهاب و تورم می گردد.

 

 

خواص درمانی سنگ نمک برای لایه برداری پوست

 

شما می توانید برای از بین بردن سلول های مرده پوست لایه برداری آن از سنگ نمک استفاده کنید. برای این کار می ‌توانید مقداری سنگ نمک کاملاً خرد شده را با عسل و آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید. سپس آن را روی پوست بدن خود ماساژ دهید تا پوستتان تمیز و درخشان شود.

 

 

خواص سنگ نمک برای مو

 

استفاده از سنگ نمک برای موها می ‌تواند به پاک شدن آلودگی ها کمک کند و در عین حال روغن های طبیعی پوست شما را نیز از بین نمی برد. برای این کار می توانید مقداری سنگ نمک را به شامپوی همیشگی خودتان اضافه کنید. سپس موهایتان را با آن بشویید و با آب خنک شست و شو دهید.

 

 

خواص درمانی سنگ برای سردرد و گردن درد

 

خواص درمانی سنگ برای سردرد و گردن درد

 

یکی دیگر از خواص درمانی سنگ نمک برای رفع سردرد است. اگر به سردرد و گردن درد مبتلا هستید، تنها لازم است که سر و گردن خود را ترکیب غلیظ مقداری نمک و آب ماساژ  دهید. برای تهیه این محلول معجزه آسا می توانید ۱ قاشق چای خوری سنگ نمک را با یک قاشق غذاخوری آب سرد ترکیب کنید.

حتما بخوانید  چند حرکت ورزشی در روزهای قرنطینه کرونا برای تقویت سیستم ایمنی

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه چند دمنوش برای درمان سردرد و میگرن «

 

 

فواید سنگ نمک برای درمان گلودرد

 

در صورتی که به گلودرد مبتلا شده اید، می توانید نصف قاشق چای خوری سنگ نمک خرد شده را با یک لیوان آب گرم ترکیب کنید. سپس این محلول را روزی چند بار غرغره کنید. این کار به کاهش گلودرد، سرفه خشک و تورم گلو و لوزه کمک زیادی می کند.

 

 

خواص سنگ نمک در طب سنتی

 

خواص سنگ نمک در طب سنتی

 

در طب سنتی بسیار از خواص سنگ نمک یاد می شود. این نمک در طب سنتی به عنوان یک داروی طبیعی شناخته می شوند. سنگ نمک برطرف کننده بلغم، سودا و صفرا است. انسداد را باز می کند و خاصیت دفع کنندگی دارد. در طب سنتی گفته می شود که سنگ نمک موجب روشن و شفاف شدن پوست می شود و اشتها را زیاد می کند. امام صادق (ع) می فرماید که اگر می دانستید سنگ نمک چه خواصی دارد، برای مداوای همه بیماری ها از آن استفاده می کردید.

 

 

فواید چراغ سنگ نمک

 

فواید چراغ سنگ نمک

 

امروزه بسیاری از مردم دنیا برای دفع انرژی های منفی و تصفیه هوا از چراغ سنگ نمک استفاده می کنند. قرار دادن یک چراغ سنگ نمک در خانه موجب جذب امواج الکترومغناطیسی و تولید یون های مثبت می شود. این کار از ایجاد خستگی، استرس و اضطراب برای ساکنین خانه جلوگیری می کند و کمک می کند تا احساس بهتری را تجربه کنید.

 

 

راهنمای انتخاب و خرید سنگ نمک

 

راهنمای انتخاب و خرید سنگ نمک

 

قبل از هر چیزی بهتر است برای خرید سنگ نمک  به سراغ فروشگاه های معتبر بروید. استفاده از سنگ نمک بی کیفیت و دارای ناخالصی به هیچ عنوان برای خوردن مناسب نیست. توجه داشته باشید که میزان شوری سنگ نمک نسبت به نمک عادی کمتر است. بنابراین برای مزه دادن به غذا مجبور هستید که از مقدار نمک بیشتری استفاده کنید. از همین رو اگر قصد دارید از سنگ نمک به جای نمک استفاده کنید، باید ۴ برابر بیشتر از آن تهیه نمایید.

 

 

نحوه نگهداری سنگ نمک

 

نحوه نگهداری سنگ نمک

 

اگر قصد دارید از سنگ نمک استفاده کنید و یا آن را در محیط منزل خود قرار دهید، باید با نحوه نگهداری سنگ نمک نیز آشنا باشید. اما سنگ نمک را در کجای خانه قرار دهیم؟ قبل از هر چیزی باید بدانید که تنها اگر از سنگ نمک به صورت تزئینی و برای از بردن انرژی منفی و پاکسازی هوا استفاده می کنید، باید آن را در برابر نور آفتاب یا چراغ قرار دهید. برای مصرف خوراکی سنگ نمک باید آن را از نور و رطوبت دور نگاه دارید.

 

یک نکته مهم در روش نگهداری سنگ نمک این است که باید آن را در محلی قرار دهید که حداقل ۳۰ سانتی متر با دیوار فاصله دارد. سنگ نمک آلودگی ها و مواد شیمیایی را به خود جذب می کند. پس آن را دور از هر گونه مواد شیمیایی و آلوده قرار دهید.

 

 

عوارض مصرف بیش از اندازه سنگ نمک

 

عوارض مصرف بیش از اندازه سنگ نمک

 

مصرف بیش از اندازه سنگ نمک نیز همانند نمک معمولی می تواند عوارضی را برای بدن ایجاد کند. مهم ترین مشکلی که ممکن است با مصرف بیش از حد سنگ نمک ایجاد شود، مسمومیت با سدیم است. زمانی که مقدار زیادی سنگ نمک را به صورت خوراکی مصرف کنید، سطح سدیم در خون افزایش پیدا می کند و بدن با کمبود شدید آب مواجه می شود. در این شرایط بدن سعی می کند با انتقال آب به خارج از سلول ها و جریان خون مشکل را برطرف کند. این موضوع می تواند عوارض جانبی زیادی را برای بدن ایجاد کند و فشار مغز را به شدت افزایش دهد.

 

مشکل دیگری که ممکن است با مصرف بیش از اندازه سنگ نمک با آن مواجه شوید، پوکی استخوان است. هر چقدر نمک بیشتری مصرف کنید، کلسیم بیشتری از راه ادرار دفع می شود. از همین رو ممکن است فرد بعد از مدتی با پوکی استخوان مواجه شود. برای استفاده از خواص سنگ نمک بهتر است به نحوه نگهداری سنگ نمک توجه کنید و از آن به درستی مراقبت نمایید.

 

 

بیشتر بخوانید » ۷ درمان طبیعی و خانگی شوره سر «

 

 

جمع بندی نهایی

 

سنگ نمک خواص خوراکی و غیر خوراکی زیادی دارد. شما می توانید از آن برای درمان بیماری ها استفاده کنید و یا با قرار دادن آن در محیط منزل انرژی های منفی و آلودگی ها را از بین ببرید. فراموش نکنید که اگر قصد استفاده از سنگ نمک را دارید حتماً به نحوه نگهداری سنگ نمک توجه کنید. فراموش نکنید که سنگ نمک بسیار حساس است و خیلی زود انرژی های منفی را جذب می کند. پس حتماً آن را دور از امواج منفی قرار دهید.

 

 

منابع: food.ndtv، webmd

 

 

کالابرگ الکترونیک