نقد و بررسی فیلم وکیل لینکلن (The Lincoln Lawyer)

نقد و بررسی فیلم وکیل لینکلن (The Lincoln Lawyer)


24 آذر 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فیلم وکیل لینکلن

فیلم «وکیل لینکلن» اقتباس موفقی از رمان خواندنی مایکل کانلی است. در این فیلم جذاب و مهیج به کارگردانی برد فورمن، با فیلم‌نامه‌ای از جان رومانو، بازیگرانی همچون متیو مک‌کانهی، رایان فیلیپ، ماریسا تومی، جاش لوکاس، ویلیام اچ. میسی و برایان کرانستون به ایفای نقش پرداخته‌اند. وکیل لینکلن که اواخر زمستان ۲۰۱۱ (اسفند ۱۳۸۹) اکران شد، به‌ شدت مورد تحسین مخاطبان و منتقدان سینما قرار گرفت و در گیشه نیز با فروش بسیار خوب ۸۷ میلیون دلاری مواجه شد. امروز در سرویس هنر و سینما مجله کوروش  نقد و بررسی فیلم وکیل لینکلن، مشخصات فیلم و نظر منتقدان مشهور درباره آن را بخوانید.

 

 

مشخصات فیلم «وکیل لینکلن (The Lincoln Lawyer)»

 

مشخصات فیلم سینمایی «وکیل لینکلن (The Lincoln Lawyer)»

 

ژانر: معمایی، مهیج، جنایی

کارگردان: برد فورمن

فیلمنامه‌نویس: جان رومانو

بر پایه: رمان «وکیل لینکلن» اثر مایکل کونلی

بازیگران: متیو مک‌کانهی، مریسا تومی، رایان فیلیپ، جاش لوکاس، جان لگویزمائو، مایکل پنیا، باب گانتون، برایان کرانستون، ویلیام اچ میسی، کاترین منیگ

موسیقی متن: کلیف مارتینز

فیلم‌‌برداری: لوکاس اتلین

تدوین‌: جف مک اووری

شرکت تولیدکننده: لاینز گیت

اکران:  ۱۸ مارس ۲۰۱۱

مدت زمان: ۱۱۸ دقیقه

محصول کشور: آمریکا

زبان: انگلیسی

بودجه: ۴۰ میلیون دلار

فروش گیشه: ۸۷،۱ میلیون دلار

راتن تومیتوز: ۸۳٪

متاکریتیک: ۶۳٪

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۷،۳

 

خلاصه داستان:

 

میکی هالر، وکیل مدافعی است که دفتر کارش ماشین لینکلن اوست و عمدتا اداره‌ پرونده‌های کوچکی را برعهده می‌گیرد، اما این بار پسر یک تاجر ثروتمند لس‌آنجلسی او را استخدام می‌کند. میکی خیلی زود متوجه می‌شود، پرونده‌ای که دفاع از آن را برعهده گرفته با تمام پرونده‌هایی که قبلا پذیرفته فرق دارد. لینکلن حین دفاع از موکلش متوجه ارتباط این پرونده با پرونده‌ای قدیمی می‌شود و …

 

 

نقد و بررسی فیلم وکیل لینکلن

 

نقد و بررسی فیلم سینمایی وکیل لینکلن

 

وقتی فیلمی از روی یک کتاب خواندنی ۴۰۰ صفحه‌ای ساخته می‌شود، موفقیت آن تا حد زیادی بستگی به کیفیت اقتباس سینمایی دارد. داستان‌های اضافی رمان باید به درستی از فیلمنامه حذف شوند. روابط میان شخصیت‌ها نیز باید تا حد امکان ساده‌تر از کتاب بیان شود. ریتم روایت نیز تا حدی که ممکن است پرشتاب‌تر از کتاب دنبال شود.

 

هر چند اصلا نیازی نیست که داستان‌های پیچیده کاملا سرراست و ساده شوند، اما بهتر است روایت به طریقی باشد که بیننده در تمام زمان فیلم با هیجان ماجراهای آن را دنبال کند. پیش‌تر یکی از کتاب‌های مایکل کانلی، «کار خون (Blood Work)» محصول ۲۰۰۲ نیز به فیلم تبدیل شده بود، اما نتیجه کار یک فیلم مأیوس‌کننده بود. به خصوص اگر بخواهیم این را هم در نظر بگیریم که در این فیلم بازیگری همچون کلینت ایستوود نیز حضور داشت.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فیلم ترسناک تلفن سیاه | تماس تلفنی با دنیای مردگان

 

با این حال، این‌بار در فیلم وکیل لینکلن سعی شده تا تمام عناصری که به جذابیت رمان کانلی کمک کرده در فیلم نیز حضور موثری داشته باشند. برای مثال دیالوگ‌های جذاب کانلی در رمان از عواملی بودند که خواننده را مشتاق دنبال کردن کتاب نگه می‌داشت.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی مینی سریال جنایی دکتر مرگ

 

 

فیلمی با حال و هوای آثار جان گریشام

 

فیلم وکیل لینکلن با حال و هوای آثار جان گریشام

 

فیلم وکیل لینکلن اثری لذت‌بخش با حال و هوای اقتباس‌های درخشان جان گریشام است که در دهه‌ ۱۹۹۰ برخی از جذاب‌ترین اقتباس‌های سینمایی را از رمان‌های خواندنی معاصر انجام داده بود. متیو مک‌کانهی در یکی از بهترین بازی‌های کارنامه هنری خود (شاید در کنار «دو نفر برای پول» به همراه آل‌ پاچینو) توانسته به خوبی در نقش وکیلی چیره‌دست به نام میکی هالر ظاهر شود که با اتومبیل بزرگش شهر را زیر پا می‌گذارد و از هر کسی که توان پرداخت دستمزدش را داشته باشد در دادگاه دفاع می‌کند.

 

وقتی او برای دفاع از میلیونری به نام لوئیس رولت (رایان فیلیپ) که متهم به تجاوز است استخدام می‌شود، تصور می‌کند واقعا خوشبخت‌ترین وکیل در تمام کالیفرنیا است، اما وقتی پرده از حقایق برداشته می‌شود هالر از بازی که ناخواسته وارد آن شده به وحشت می‌افتد. در حالی که میکی هالر تصور می‌کند دلایل کافی برای اثبات بی‌گناهی رولت در اختیار دارد، اما تد مینتن (جاش لوکاس) نماینده دادستانی به هیچ‌ عنوان علاقه‌ای به تبرئه رولت ندارد.

 

خیلی زود حقیقت ماجرا و دلایل مینتن به اطلاع هالر هم می‌رسد. فیلم وکیل لینکلن کاملا با ضرباهنگی همچون سایر فیلم‌های پلیسی و معمایی شروع می‌شود، اما پس از مدتی وارد قلمرویی می‌شود که وکیل مدافع را در انتخاب بین اخلاقیات و منافع شخصی بر سر دوراهی می‌بینیم.

 

در فیلم‌های دیگری نیز شاهد تقابل بین اخلاقیات و منافع بوده‌ایم، با این حال در اینجا از معدود دفعاتی است که چنین ابهام اخلاقی را در فیلمی دادگاهی شاهد هستیم. در یک سوم ابتدایی فیلم برای بیننده کاملا مشخص می‌شود که رولت گناهکار است. در واقع در این بخش نه تنها روشن می‌شود که او گناهکار است، بلکه می‌فهمیم او در گذشته به اعمالی وحشتناک‌تر از این نیز دست زده است.

 

 

وکیل لینکلن، یک فیلم دادگاهی تأمل‌برانگیز

 

وکیل لینکلن، یک فیلم دادگاهی تأمل‌برانگیز

 

در ادامه خیلی زود متوجه می‌شویم دست میکی هالر کاملا بسته است. او همچنین به دلیل روابط حرفه‌ای که بین وکیل و موکل همچون شرط رازداری وجود دارد، نمی‌تواند حقایق را افشا کند. علاوه بر آن، او باید به هر نحوی که شده، حتی فراتر از آنچه در توان دارد را به کار ببندد تا بتواند رولت را تبرئه کند. به این ترتیب، وکیلی که تا پیش از این در زندگی تنها به پول فکر می‌کرد دچار تحولی درونی می‌شود که او را وادار می‌کند با سیاه‌ترین واقعیت‌های زندگی خودش مبارزه کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه دیپ ذرت و هالوپینو خوشمزه و ساده به ۳ روش

 

صحنه‌های دادگاه فیلم وکیل لینکلن فوق‌العاده جذاب و تماشایی از آب درآمده‌اند. البته نه به این دلیل که شاهد حضور وکیلی ماهر در دادگاه هستیم، بلکه به دلیل می‌بینیم هالر هر چقدر در ظاهر تلاش می‌کند رأی نهایی پرونده به نفع موکلش صادر شود، در نهان دوست دارد بازنده پرونده باشد.

 

فیلم وکیل لینکلن همچون رمان خواندنی مایل کانلی، اثری معمایی و مهیج با ریتمی برق‌آسا است که با چند چرخش داستانی جذاب مخاطب را میخکوب می‌کند. برد فورمن، کارگردان فیلم توانسته با پیدا کردن یک ضرباهنگ مناسب اقتباس کاملا موفق را در کارنامه فیلمسازی خود ثبت کند. فیلمنامه‌ جان رومانو به همراه یک تدوین بی‌نقص باعث شده تا شاهد یکی از بهترین فیلم‌های دادگاهی دهه‌های اخیر در فیلم وکیل لینکلن باشیم.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه تمام قسمت های سریال دکستر

 

 

نظر منتقدان درباره فیلم وکیل لینکلن چه بود؟

 

نظر منتقدان درباره فیلم وکیل لینکلن چه بود؟

 

وب‌سایت راتن تومیتوز به این فیلم بر اساس ۱۷۳ نقد و بررسی امتیاز ۸۴ از ۱۰۰ را داد. در برآیند نقدهای راتن تومیتوز آمده است: «این فیلم هیچ تغییری در فرمول قابل پیش‌بینی فیلم‌های دادگاهی مهیج نداده، اما حضور متیو مک‌کانهی جذاب در میان بازیگران اصلی، وکیل لینکلن را به یک فیلم سرگرم‌کننده تبدیل کرده است.»

 

وب‌سایت متاکریتیک نیز بر اساس ۳۱ منتقد، امتیاز ۶۳ از ۱۰۰ را به فیلم وکیل لینکلن داد. مایکل کانلی، نویسنده کتاب وکیل لینکلن نیز پس از تماشای بخشی از فیلم در مصاحبه‌ای گفته بود: «به نظرم فیلم خیلی به داستان و شخصیت میکی هالر وفادار بوده است. متیو مک‌کاهنی نقش‌آفرینی تحسین‌برانگیزی دارد. به عقیده‌ من کسانی که کتاب را دوست داشتند احساس مشابهی نسبت به فیلم خواهند داشت. کسانی که کتاب را نخوانده‌اند هم عاشق فیلم می‌شوند. نمی‌توانم خوشحال‌تر از این باشم.»

 

 

سوالات متداول

۱- آیا فیلم وکیل لینکلن بر اساس یک داستان واقعی است؟

 

خیر، وکیل لینکلن بر اساس یک داستان واقعی ساخته نشده است. این فیلم بر اساس رمانی نوشته مایکل کانلی ساخته شده است. طرح داستان فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته نشده، اما نویسنده اعلام کرده که برخی از جزئیات شخصیت میکی هالر را از وکلای واقعی که خود می‌شناخته الهام گرفته است.

 

۲- نویسنده کتاب وکیل لینکلن کیست؟

 

نویسنده کتاب وکیل لینکلن مایکل کانلی، نویسنده آمریکایی رمان‌های جنایی و پلیسی است.

 

 

منبع: reelviews

کالابرگ الکترونیک