نقد و بررسی و خلاصه سریال سوپرانوز  (The Sopranos)

نقد و بررسی و خلاصه سریال سوپرانوز  (The Sopranos)


16 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال سوپرانوز (The Sopranos)
  • سریال سوپرانوز یا خانواده سوپرانو (The Sopranos) یکی از جذاب‌ترین درام‌های جنایی دهه‌های اخیر تلویزیون آمریکا بود که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ از شبکه «اچ‌بی‌او» پخش می‌شد. نویسندگی مجموعه تلویزیونی سوپرانوز را «دیوید چیس» برعهده داشت. سریال خانواده سوپرانو به زندگی «تونی سوپرانو» (جیمز گاندولفینی) یکی از رؤسای مافیای نیوجرسی می‌پردازد که عمیقا در زندگی شخصی و کاری خود دچار مشکل شده و پس از یک حمله عصبی مهلک به روان‌پزشک مراجعه می‌کند. سریال سوپرانوز همواره به عنوان یکی از بهترین سریال‌های تلویزیونی مطرح بوده است. این مجموعه تلویزیونی جوایز زیادی را از آن خود کرده و محصولات فرهنگی زیادی از کتاب، بازی ویدئویی گرفته تا آلبوم موسیقی، پادکست و فیلم سینمایی در رابطه با آن ساخته شده است. در  مجله کوروش نقد و بررسی و خلاصه سریال سوپرانوز بخوانید. با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

 

 

مشخصات سریال سوپرانوز (The Sopranos)

 

مشخصات سریال سوپرانوز  (The Sopranos)

 

ژانر: درام، جنایی

سازنده: دیوید چیس

بازیگران: جیمز گاندولفینی، لورین براکو، ادی فالکو، مایکل امپریولی، برت یانگ، دومینیک کیانزه، استیون ون زندت، تونی سیریکو، رابرت ایلر، جیمی لین سیگلر، دریا د ماتیو، آیدا تورتورو

محصول کشور: آمریکا

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل‌ها: ۶

تعداد قسمت‌ها: ۸۶

زمان پخش: ۱۰ ژانویه ۱۹۹۹- ۷ ژوئن ۲۰۰۷

مدت زمان هر قسمت: ۴۳-۷۵ دقیقه

شبکه اصلی: اچ‌بی‌او (HBO)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۹،۲

راتن تومیتوز: ۹۲٪

متاکریتیک: ۹۴٪

 

خلاصه داستان:

 

«تونی سوپرانو» (جیمز گاندولفینی) از رؤسای مافیای ایالت «نیوجرسی» است که با مسایل مختلف شخصی و شغلی در منزل و محل کار دست و پنجه نرم می‌کند. او پس از یک حمله‌ی عصبی ناچار می‌شود به یک روان‌پزشک مراجعه کند.

 

 

نقد و بررسی سریال سوپرانوز

 

نقد و بررسی سریال سوپرانوز

 

سریال خانواده سوپرانو به داستان زندگی «تونی سوپرانو» می‌پردازد که از رؤسای پرنفوذ مافیا در ایالت نیوجرسی است. تونی با وجود تمام جاروجنجال‌های مافیا و زندگی پرهیاهوی گانگستری در خانه نیز دغدغه‌های خاص خود را دارد. اولین نکته‌ای که سریال سوپرانوز سعی دارد به مخاطب نشان دهد، حضور شخصیت اصلی آن در جلسه روان‌پزشکی است.

 

دکتر «ملفی» (لورین براکو)، روان‌پزشکی است که تونی باید پس از حمله عصبی خود تحت نظر او درمان شود. روایت سریال از زبان خود تونی است که تک تک شخصیت‌های زندگی خود را معرفی می‌کند.

 

در بین شخصیت‌های کلیدی سریال سوپرانو «کارملا» (ادی فالکو) همسر تونی، «کریستوفر» (مایکل امپریولی)، «پائولی» (تونی سیریکو) و «سیلویو» (با بازی استیون ون زندت) و مهم‌تر از همه مادر تونی، «لیویا» (ننسی مرچند) بیشترین سهم را در رقم خوردن ماجراهای آن دارند. در همین حال، شخصیت‌های کلیدی دیگری نیز در سریال داریم که مخاطب با حضور آن‌ها هیچ‌وقت از تماشای سوپرانوز خسته نمی‌شود.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه سریال حرفه ای با بازی سیروان خسروی | چرا باید حرفه ای را ببینیم؟

 

سریال سوپرانوز پیش از هر چیز یک درام جنایی است، اما نمی‌توان به راحتی از طنز دلچسب آن گذشت. همین طنز باعث می‌شود که تمام لحظات سریال خانواده سوپرانو را بدون اینکه تنها به پایان آن فکر کنید با لذت تماشا می‌کنید. در واقع، سوپرانوز همچون یک سفر جاده‌ای مهیج است که باید از تماشای تک تک مناظر آن لذت برد.

 

روابط انسان‌ها در سوپرانوز پیچیده است. رؤسای مافیا شخصیت‌هایی هستند که در عین حال که به یکدیگر با عشق و علاقه نگاه می‌کنند، اما کاملا به اصول خود پایبند هستند و آنجایی که لازم باشد از دوستان خود پله‌ می‌سازند تا منفعت بیشتری کسب کنند.

 

 

جهان پیچیده گانگسترها در سوپرانوز

 

جهان پیچیده گانگسترها در سوپرانوز

 

«تونی» همچون بسیاری از افراد رده‌بالای مافیا خود را در پوشش یک شغل غیرواقعی مخفی کرده است. او خود را به عنوان کارشناس دفع ضایعات و زباله‌ها جا زده است. او حتی به صورت کاملا قانونی در یک شرکت حمل و نقل و دفع زباله‌ نیز کار می‌کند. تونی در طول سریال سوپرانوز با تک تک شخصیت‌های سریال، از دوستان، نزدیکان و همکارانش دچار مشکل می‌شود.

 

برخی از این مشکلات باعث می‌شود تا روابط بین طرفین محکم‌تر از قبل شود و برخی نیز باعث پایان روابط می‌‌شود. سریال خانواده سوپرانو مخاطبان را به جایی می‌رساند که دلبسته شخصیت‌های رذل دنیای مافیا شوند.

 

این علاقه تا جایی پیش‌ می‌رود که مخاطب خود را در میان انبوهی از شخصیت‌های شرور در مقابل اندک شخصیت‌های مثبت می‌بیند. با این حال سوپرانوز در القای حس‌ هم‌ذات‌پندازی به خوبی عمل می‌کند. نکته جالب سریال سوپرانوز حضور بسیاری از بازیگرانی است که پیش از این تجربه‌ی حضور جدی در سینما و تلویزیون را نداشته‌اند، اما توانستند به خوبی خود را نشان دهند. حضور این بازیگران و موفقیت آتی آن‌ها در گروی انتخاب‌های هوشمندانه‌ی «دیوید چیس» و سایر عوامل ساخت سریال بود.

 

 

سریال سوپرانوز؛ بازی‌های قوی به همراه داستانی چند لایه

 

سریال سوپرانوز: بازی‌های قوی به همراه داستانی چند لایه

 

سریال سوپرانوز، مجموعه‌ای در سبک درام است که در آن صحنه‌های آزاردهنده بسیاری را شاهد خواهید بود. اما شخصیت «تونی» یکی از کامل‌ترین شخصیت‌هایی است که تا به حال در سریال‌های تلویزیونی به نمایش گذاشته شده است. تونی شخصیتی پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی است که درست در همان لحظه‌ای که تصور می‌کنید او را شناخته‌اید شما را با تصمیم بعدی خود شگفت‌زده می‌کند. شخصیت چند لایه‌ی تونی در سریال را آشفتگی روانی او به خوبی توجیه می‌کند.

 

سریال خانواده سوپرانو در نظر مخاطبان و منتقدان تلویزیونی درخشان بود. سوپرانوز در عین اینکه یک درام جنایی است، کمدی خانوادگی بود که با داستانی چند لایه و عمیق هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کرد و ترانه‌ها و موسیقی متن آن نیز شنیدنی بودند. شخصیت‌های سوپرانوز گاهی اوقات احمق بودند، اما همواره پیچیدگی‌های ذاتی انسان‌های حقیقی را داشتند.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه فیلم گزارش فرانسوی (The French Dispatch)

 

«جیمز گاندولفینی» در رأس بازیگران سریال سوپرانوز نیز با ارائه بهترین بازی کارنامه بازیگری خود، به شخصیتی به یادماندنی جان داد که مدت‌ها پس از مرگ بازیگرش همچنان در ذهن بینندگان جا خوش کرده است.

 

 

نظر منتقدان درباره سریال سوپرانوز

 

نظر منتقدان درباره سریال سوپرانوز

 

سریال سوپرانوز به شدت مورد توجه منتقدان هنری قرار گرفت و بسیاری این مجموعه تلویزیونی را یکی از بهترین‌های تاریخ دانستند. منتقدان مختلف به دلیل نویسندگی قوی و پر از جزئیات داستانی، بازیگری‌های پخته و همینطور کارگردانی استادانه از سریال خانواده سوپرانو تمجید کردند. مجموعه تلویزیونی سوپرانوز به دلیل دوران‌سازی خاص خود نیز مطرح است که باعث شد توجه ویژه‌ای به سریال‌های تلویزیونی درجه یک شود.

 

«دیوید رمنیک»، سردبیر نشریه «نیویورکر»، سوپرانوز را بازتابی از «تجارت و مصرف‌گرایی لاقیدانه‌ی» جامعه‌ی کنونی آمریکا توصیف کرد. وب‌سایت‌های گردآوری دیدگاه «راتن تومیتوز» و «متاکریتیک» به ترتیب امتیازه‌های ۹۲ و ۹۴ از ۱۰۰ را به سریال سوپرانوز دادند.

 

«پیتر بیسکیند» از «وینیتی فیر» سوپرانوز را «یکی از برجسته‌ترین شاهکارهای فرهنگ عامه» دانست. دیوید رمنیک نیز آن را «غنی‌ترین دستاورد تاریخ تلویزیون» خطاب کرد. بسیاری از نشریات و وب‌سایت‌ها نیز سریال خانواده سوپرانو را در فهرست برترین سریال‌های تلویزیونی تاریخ قرار دادند.

 

 

از این جمله «تی‌وی‌ گاید» سوپرانوز را در رده پنجم از «۵۰ سریال برتر تلویزیونی تاریخ» قرار داد. «کانال ۴» بریتانیا نیز سوپرانوز را به عنوان بهترین سریال تاریخ انتخاب کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به دنیای سریال دکتر هو

 

 

سوپرانوز صدرنشین بلامنازع فهرست برترین سریال‌های تاریخ

 

سوپرانوز صدرنشین بلامنازع فهرست برترین سریال‌های تاریخ

 

سریال خانواده سوپرانو از همان ابتدای پخش نقدهای مثبتی را در پی داشت. «اندرو جانستون» از «نیویورک تایم اوت» تمجیدهای زیادی از این سریال داشت و اشاره کرد: «چیس و سایر نویسندگان مجموعه (از جمله ترنس وینتر و متیو واینر، سازنده «مد مِن») توانسته‌اند با ساختن سریالی ۸۶ قسمتی دست به خلق یک رمان بزرگ آمریکایی بزنند.» «آلن اسپین‌وال» و «مت زولر سیتز» از دیگر منتقدانی بودند که سوپرانوز را بالاتر از سریال‌های «وایر (شنود)» و «دِد‌وود» برترین سریال‌ تلویزیونی تاریخ دانستند.

 

«انجمن نویسندگان آمریکا» نیز سوپرانوز را به عنوان بهترین سریال تاریخ برگزید. در نظرسنجی سال ۲۰۱۵ «هالیوود ریپورتر» ۲۸۰۰ نفر از بازیگران، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بسیاری از چهره‌های اثرگذار صنعت سرگرمی سریال سوپرانوز را به عنوان ششمین سریال محبوب خود انتخاب کردند.

 

«گاردین» نیز سوپرانوز را در صدر فهرست ۱۰۰ سریال برتر قرن بیست و یکم قرار داد. با این حال، سوپرانوز بحث‌برانگیز نیز بود، تصمیم چیس برای پایان سریال با صفحه مشکی که ابهامات زیادی را در مورد سرنوشت «تونی» به وجود آورد، انتقادات زیادی را در پی داشت که بحث‌ و جد‌ل‌های آن تا همین حالا نیز به پایان نرسیده است.

 

 

منبع: theguardian

کالابرگ الکترونیک