راهنمای کامل سفر به دنیای سریال دکتر هو (Doctor Who)

راهنمای کامل سفر به دنیای سریال دکتر هو (Doctor Who)


6 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال دکتر هو (Doctor Who)

سریال دکتر هو (Doctor Who) بی‌گمان یکی از مشهورترین سریال‌های تلویزیونی در جهان است که پخش آن از سال ۱۹۶۳ آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد. این مجموعه تلویزیونی محصول بی‌بی‌سی نه تنها به پربیننده‌ترین محصول این شبکه تبدیل شده، بلکه از آن به عنوان یکی از نمادهای فرهنگ معاصر بریتانیا نیز نام ‌برده می‌شود. در مجله کوروش نقد و بررسی و سفری به دنیای جذاب سریال دکتر هو را دنبال کنید. با سرویس هنر و سینما همراه باشید.

 

 

۶ دهه سریال دکتر هو

 

۶ دهه سریال دکتر هو

 

حجم قابل‌توجهی از اطلاعات در مورد سریال دکتر هو چه به صورت آنلاین و چه به صورت چاپی (مجلات و کتاب‌ها) وجود دارد. هزاران وب‌سایت اینترنتی به نقد و بررسی، خلاصه داستان و جزئیات تولید هر فصل دکتر هو اختصاص یافته‌اند. متأسفانه برای کسانی که می‌خواهند برای اولین بار شروع به تماشای «دکتر هو» کنند، اکثر این منابع فرض را بر آشنایی نسبی خواننده با این سریال محبوب گذاشته‌اند.

 

اگر تا به حال هیچ‌وقت به نام‌های «پیتر دیویسون» یا «تاریخ ۲۳ نوامبر ۱۹۶۳» برنخورده‌اید و برای‌تان معنای خاصی را تداعی نمی‌کنند، ممکن است با جست‌وجوی اطلاعات بیشتر درباره سریال «دکتر هو» سردرگم شوید. بنابراین، اصلا مهم نیست اگر تا به حال برخی قسمت‌های سریال دکتر هو را تماشا کرده‌اید یا اینکه در دنیای سریال دکتر هو کاملا تازه‌وارد هستید، در این مطلب به ساده‌ترین شکل ممکن در قالب ۱۲ سوال و جواب تمام آنچه برای تماشای سریال دکتر هو لازم دارید را در اختیارتان می‌گذاریم.

 

 

ژانر سریال دکتر هو

 

ژانر سریال دکتر هو 

 

«سریال دکتر هو» یک سریال تلویزیونی است که پخش آن از ۲۳ نوامبر ۱۹۶۳ (البته نه به صورت مداوم) از شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی آغاز شده است. از آنجایی که داستان محوری سریال دکتر هو درباره «سفر در زمان» است، از این سریال عمدتا به عنوان یک سریال علمی تخیلی نام برده می‌شود. با این حال، سریال دکتر هو قسمت‌های مختلفی دارد که در قالب‌ ژانرهای متفاوتی از اکشن و ماجراجویی تا ترسناک و حتی کمدی جای می‌گیرند.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال علمی تخیلی هجوم با بازی گلشیفته فراهانی

 

 

سریال دکتر هو درباره چیست؟

 

این سریال درباره یک مسافر فضایی است که در زمان سفر می‌کند و به «دکتر» مشهور است. جالب است بدانید که دکتر هو به عنوان نام شخصیت به ندرت در طی قسمت‌های مختلف سریال به کار می‌رود و معمولا تنها در تیتراژ پایانی از این نام استفاده می‌شود.

 

دکتر عضوی از نژادی از موجودات فضایی به نام «اربابان زمان» است که از سیاره‌ای به نام «گالیفری» آمده‌اند. اکثر اربابان زمان قید و بندهای خاصی را دنبال می‌کنند و یکی از سیاست‌های آنها عدم مداخله در وقایع جهان است. با این حال، دکتر یک شخصیت یاغی است که عمدا وارد تاریخ می‌شود تا با شرارت‌ها مبارزه کرده و به داد ستمدیدگان و مظلومان برسد.

 

 

دکتر هو چطور در زمان سفر می‌کند؟

 

دکتر هو چطور در زمان سفر می‌کند؟

 

تمام «اربابان زمان» از نوعی ماشین زمان به نام «تاردیس» (سرواژه‌‌ اسامی زمان و بُعد نسبی در فضا) برای سفر به زمان استفاده می‌کنند. تاردیسی که دکتر هو دارد یک نسخه قدیمی است که همیشه درست کار نمی‌کند و گاهی او را به دردسر می‌اندازد. تاردیس ابعاد فراواقعی دارد، یعنی از بیرون بسیار کوچک به نظر می‌رسد، اما فضای داخلی آن محوطه‌ای بزرگ شامل اتاق فرمان، تعداد زیادی اتاق و راهرو است.

 

نمای بیرون تاردیس همیشه با توجه به محیط پیرامونش تغییر شکل می‌دهد تا با اطرافش یکپارچه شود. برای مثال، وقتی دکتر به یونان باستان سفر می‌کند، تاردیس به شکل یکی از ستون‌های «کورنتی» در می‌آید. با این حال، در سفری که دکتر به انگلستان سال ۱۹۶۳ دارد، تاردیس دچار نقص فنی شده و هیچ‌وقت نیز به درستی تعمیر نمی‌شود. در نتیجه، تاردیس دکتر هو اکنون مدت‌هاست که به شکل یک کیوسک تلفن آبی رنگ باقی‌مانده است.

 

 

چه بازیگرانی تا به حال در نقش دکتر هو نقش‌آفرینی کردند؟

 

حتما بخوانید  نقد و خلاصه فیلم جن گیر (The Exorcist) | ترسناک‌ترین فیلم تاریخ سینما

چه بازیگرانی تا به حال در نقش دکتر هو نقش‌آفرینی کردند؟

 

اولین بازیگری که در نقش دکتر هو ظاهر شد بازیگری مسن به نام «ویلیام هارتنل» بود. با این حال، در سال ۱۹۶۶ با مشکلاتی که برای سلامتی هارتنل به وجود آمد، بی‌بی‌سی تصمیم گرفت این بازیگر را به عنوان نقش اصلی سریال دکتر هو کنار بگذارد و سراغ بازیگران جوان‌تری برود.

 

از آن زمان، توضیح منطقی نیز برای ظاهر متفاوت دکتر هو ابداع شد که به آن «تجدید حیات» گفته می‌شود. به این ترتیب، بدن «اربابان زمان» با پیری دستخوش تغییر می‌شود و با بدن جدید تا حدودی شخصیت هر کدام از تجسم‌های دکتر هو نیز عوض می‌شود. به همین دلیل معمولا در اشاره به شخصیت‌های مختلف دکتر از عباراتی مانند «دکتر چهارم» که تجسم چهارم «دکتر هو» است استفاده می‌شود.

 

 

تا به حال چه تعدادی دکتر هو وجود داشته است ؟

 

پاسخ به این سوال اندکی مشکل است، چرا که تا به حال اسپین‌آف‌های (سریال‌ها یا فیلم‌های مکمل) زیادی از سریال دکتر هو ساخته شده است و در بسیاری از آن‌ها بازیگران متفاوتی نسبت به نسخه‌های اصلی نقش‌آفرینی کرده‌اند. با این حال، در مجموع ۱۳ دکتر هو رسمی وجود دارد که به ترتیب عبارتند از: ویلیام هارتنل، پاتریک تروتون، جان پرتوی، تام بیکر، پیتر دیویسون، کالین بیکر، سیلوستر مک‌کوی، پل مک‌گان، کریستوفر اکلستون، دیوید تنانت، مت اسمیت، پیتر کاپالدی و جودی ویتاکر.

 

علاوه بر این، باید گفت که «جان هرت» در نقش یکی از تجسم‌های دکتر هو ظاهر شد که در نبرد وحشتناکی به نام «جنگ زمان» جنگید و به دلایل تصمیمات اسفباری که گرفت هیچ‌وقت خود را دکتر ندانست. در همین حال، «جو مارتین» هم‌اکنون به عنوان یکی از نسخه‌های دیده‌ نشده «دکتر هو» ظاهر می‌شود که او هم تا به حال جایی در میان ۱۳ دکتر رسمی نداشته است.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی کامل تمام قسمت های انیمه حمله به تایتان

 

 

آیا دکتر هو به تنهایی سفر می‌کند؟

 

آیا دکتر هو به تنهایی سفر می‌کند؟

 

معمولا خیر. دکتر هو عادت دارد به همراه کسانی که به آن‌ها «دستیار» گفته می‌‌شود سفر کند. این دستیاران یا به صورت تصادفی یا با نیت قبلی انتخاب می‌شوند و تا قبل از اینکه از دکتر جدا شوند در چندین ماجراجویی با او همکاری می‌کنند. بیشتر اوقات، دستیاران «دکتر هو» را جوانانی از کره زمین امروزی تشکیل می‌دهند،‌ اما گاهی برخی از ساکنان گذشته و آینده سیارات دیگر نیز با دکتر هو مشارکت دارند.

 

سریال دکتر هو طی سال‌های مختلفی که از پخش آن می‌گذرد بیش از ۳۰ دستیار داشته که با توجه به اینکه برخی از این شخصیت‌ها هیچ‌وقت رسما دستیار نامیده نشدند، تعیین تعداد دقیق آن‌ها دشوار است.

 

 

سریال دکتر هو از چه زمانی در حال پخش است؟

 

نسخه اصلی سریال دکتر هو ۲۶ فصل داشت که از نوامبر سال ۱۹۶۳ تا دسامبر ۱۹۸۹ پخش شد. این ۲۶ فصل بیش از ۱۵۰ داستان را در قالب ۵۰۰ قسمت دربرمی‌گرفت. پس از پایان پخش دکتر هو، در نوامبر ۱۹۹۳ دو قسمت ویژه خیریه از این مجموعه به مناسبت ۳۰ سالگی Doctor Who با بسیاری از بازیگران قدیمی پخش شد.

 

سپس در سال ۱۹۹۶ بود که یک فیلم تلویزیونی از شبکه بی‌بی‌سی و فاکس از دکتر هو پخش شد. در ابتدا این امیدواری وجود داشت که این فیلم سینمایی منجر به ساخت سریال جدید دکتر هو نیز شود، اما تمام تلاش‌ها ناموفق بودند و این اتفاق نیفتاد. با این حال، بی‌بی‌سی در سپتامبر ۲۰۰۳ اعلام کرد که مشغول ساخت سریال جدید دکتر هو است.

 

گفته شد که نسخه جدید ماجراهای دکتر هو را از همان‌ جایی که متوقف شده بود ادامه می‌دهد. بالاخره در مارس ۲۰۰۵ نسخه جدید دکتر هو آغاز به پخش کرد و همچنان نیز در حال پخش است.

 

 

قالب سریال دکتر هو چیست؟

 

قالب سریال دکتر هو چیست؟

 

در زمان پخش نسخه اصلی سریال دکتر هو بیشتر داستان‌های سریال در قالب قسمت‌های مجزایی پخش می‌شدند. این قسمت‌ها معمولا ۲۵ دقیقه زمان داشتند، هر چند برخی قسمت‌ها طولانی‌تر نیز بودند. هر قسمت در یک نقطه اوج پایان می‌یافت و قسمت بعدی با خلاصه‌ای از قسمت قبلی شروع می‌شد.

 

گاهی داستان‌هایی بودند که ۱۰ قسمت یا حتی بیشتر را در برمی‌گرفتند. در همین حال، برخی داستان‌های سریال دکتر هو در یک قسمت گنجانده شده بودند. با این حال، اکثر داستان‌های سریال دکتر هو در قالب ۴ تا ۶ قسمت قرار می‌گرفتند.

 

از سوی دیگر، قسمت‌های نسخه جدید سریال دکتر هو ۴۵ دقیقه‌ای هستند که داستان‌های آن‌ها معمولا در یک یا دو قسمت گنجانده شده است. فصل‌های ابتدایی سریال دکتر هو در دهه ۱۹۶۰ به صورت سیاه و سفید بودند، اما از سال ۱۹۷۰ به بعد تمام قسمت‌های دکتر هو به صورت رنگی پخش شدند. هر چند هم‌اکنون، به دلیلی برخی مشکلاتی که در ضبط و نگهداری نوارهای قدیمی سریال به وجود آمده، برخی قسمت‌های رنگی سریال دکتر هو به صورت سیاه و سفید باقی‌ ماندند.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه فیلم گربه سیاه | شاخ مجازی یا بازیگر لاکچری مسئله این است

 

آیا دکتر هو در هر داستانی با یک شخصیت شرور می‌جنگد؟

 

خیر. اگرچه برخی از دشمنان دکتر هو بیش از ۱ بار در سریال حضور پیدا کرده‌اند، اما اکثر اوقات اینطور نیست. از معروف‌ترین دشمنان دکتر می‌توان به «استاد»، اربابان زمان شیطانی، «دالک‌ها»، جهش‌های یافته‌هایی با پوسته‌ای فلزی، «سایبرمن‌ها»، «جنگجویان یخی»، «سونتاران‌ها» و «فرشتگان گریان» اشاره کرد.

 

 

آیا ماجرای قسمت‌های گمشده سریال دکتر هو حقیقت دارد؟

 

آیا ماجرای قسمت‌های گمشده سریال دکتر هو حقیقت دارد؟

 

متاسفانه بله. در دهه ۱۹۷۰ پیش از اینکه دستگاه‌های ضبط ویدئوی خانگی رواج پیدا کنند، بی‌بی‌سی تصمیم گرفت به دلیل هزینه‌های بالای ضبط و نگهداری نوار کاست‌های قدیمی، قسمت‌های اولیه سریال دکتر هو را نابود کند. این موضوع تنها مختص سریال دکتر هو نبود،‌ بلکه بی‌بی‌سی بسیاری از برنامه‌های خود را به همین روش نابود کرد.

 

برنامه دقیقی نیز برای نابودسازی قسمت‌های مختلف دکتر هو وجود نداشت و نهایتا این روند در اواخر دهه ۱۹۷۰ متوقف شد. خوشبختانه از آن زمان تا به حال بسیاری از قسمت‌های دکتر هو بازیابی شده‌اند. با این حال، نزدیک به ۱۰۰ قسمت از سریال دکتر هو کاملا گمشده به حساب می‌آیند که بعید است هیچ‌وقت بازیابی شوند.

 

 

اسپین‌آف‌های سریال دکتر هو کدامند؟

 

دکتر هو از زمان پخش در قالب‌های مختلفی از رمان، کتاب‌ مصور، فیلم سینمایی، نمایش صوتی، نمایش و غیره عرضه شده است. در برخی از این اسپین‌آف‌ها از شخصیت‌های اصلی دکتر و شروران آن استفاده شده، اما در برخی نیز شخصیت‌های کاملا جدیدی معرفی شدند.

 

چند فیلم سینمایی دکتر هو را به صورت یک «انسان» به تصویر کشیده‌اند. در یک کتاب مصور در دهه ۱۹۸۰ نیز دکتر هو به همراه یک «پنگوئن سخنگو» ظاهر شده بود. در یک قسمت کمدی ویژه که به صورت خیریه در سال ۱۹۹۹ پخش می‌شد بازیگران نام‌آشنایی از جمله رون اتکینسون (مستر بین)، هیو گرانت، جیم برادبنت، ریچارد ای.گرانت و جوانا لاملی حضور پیدا کرده بودند. در قسمت آزمایشی سریالی به نام «کی.۹» نیز دکتر هو به همراه یک «سگ رباتیک» به نمایش درآمد. در قرن بیست و یکم نیز دو مجموعه تلویزیونی اسپین‌آف درباره «دکتر هو» ساخته شد.

 

یکی از این سریال‌ها «تورچ وود (۲۰۰۶-۲۰۱۱)» با بازی «جان بارومن» در نقش «جک هارکنس» بود. «جک» یکی از دستیاران سابق دکتر هو است که حالا در نقش رهبر یک گروه ظاهر شده که در مورد پدیده‌های فرازمینی در زمین امروزی تحقیق می‌کنند. «ماجراهای سارا جین (۲۰۰۷-۲۰۱۱)» دیگر سریال اسپین‌آف دکتر هو است که در آن «الیزابت اسلادن» در نقش «سارا جین اسمیت»، روزنامه‌نگاری بازی کرده که قبلا دستیار دکتر بوده است.

 

او و گروهی از دوستان جوانش ماجراجویی‌های مختلفی در سیارات و زمان‌های مختلف را تجربه می‌کنند. اخیرا سریال تک فصلی «کلاس (۲۰۱۶)» نیز پخش شد که در آن گروه کوچکی از دانش‌آموزان «آکادمی کول‌هول» تلاش می‌کنند جلوی حمله موجودات فضایی به زمین را بگیرند.

 

 

چطور تماشای سریال دکتر هو را شروع کنیم؟

 

چطور تماشای سریال دکتر هو را شروع کنیم؟

 

با وجود صدها قسمتی که از پخش سریال دکتر هو گذشته، تماشای این مجموعه تلویزیونی کمی ترسناک به نظر می‌رسد! اما اصلا نگران نباشید، با وجود قسمت‌های زیادی که داستان‌های کاملا مستقلی دارند، و همینطور اطلاعات زیادی که در این مقاله به دست آوردید، می‌توانید سراغ هر کدام از قسمت‌های دکتر هو بروید.

 

اگر با تماشای قسمت‌های قدیمی و سیاه و سفید با کیفیت تصویر پایین مشکل دارید، توصیه می‌کنیم اولین قسمت‌های رنگی سریال را تماشا کنید که «سرنیزه‌ای از فضا» نام دارد. اگر کلا تماشای قسمت‌های قدیمی را دوست ندارید، می‌توانید با اولین قسمت از نسخه جدید سریال دکتر هو شروع کنید. تماشای قسمت‌های ویژه کریسمس «تهاجم کریسمس (۲۰۰۵)»، «کریسمس عروس فراری (۲۰۰۶)»، «سفر نفرین شده‌ها (۲۰۰۸)» و «دکتر بعدی» نیز خالی از لطف نیست.

 

 

سوالات متداول درباره سریال دکتر هو

 

۱- نام حقیقی دکتر هو چیست؟

 

«دکتر هو» در هیچ‌کدام از قسمت‌ها نام واقعی ندارد و تنها به او «دکتر» گفته می‌شود. نام دکتر هو نیز تنها در تیتراژها کاربرد دارد.

 

۲- به چه ترتیبی قسمت‌های مختلف دکتر هو را تماشا کنیم؟

 

اولین قسمت‌های نسخه جدید یا قسمت‌های ویژه کریسمس می‌تواند پیشنهاد خوبی برای تماشای این مجموعه تلویزیونی پربیننده باشد.

 

۳- چرا سریال دکتر هو محبوب است؟

 

دستمایه قرار دادن داستان‌های علمی تخیلی به خصوص موضوع سفر در زمان، ادغام سبک‌ها و ژانرهای مختلف و همینطور داستان‌های پرماجرا و شخصیت‌های جذاب از جمله مهمترین عوامل محبوبیت سریال دکتر هو به حساب می‌آیند.

 

۴- آیا دکتر هو همچنان یک زن است؟

 

جودی ویتاکر، بازیگر بریتانیایی که نقش سیزدهمین دکتر هو را ایفا کرد، به اولین زنی نیز تبدیل شد که نقش دکتر هو را بازی می‌کرد. او همچنان نقش دکتر را در مجموعه تلویزیونی دکتر هو برعهده دارد.

 

 

منبع: shannonsullivan

 

 

کالابرگ الکترونیک