نقد و خلاصه داستان وایکینگ والهالا | پربیننده ترین درام تاریخی نتفلیکس

نقد و خلاصه داستان وایکینگ والهالا | پربیننده ترین درام تاریخی نتفلیکس


18 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی سریال داستان وایکینگ والهالا (Vikings: Valhalla)

سریال «داستان وایکینگ والهالا» (Vikings: Valhalla) یکی از جدیدترین سریال‌های تاریخی نتفلیکس است. وقایع سریال داستان وایکینگ والهالا در قرن یازدهم میلادی رخ می‌دهد و ماجراهای برخی از مشهورترین وایکینگ‌های تاریخ را مرور می‌کند. داستان وایکینگ والهالا تا به حال حداقل بر اساس رتبه‌بندی‌ منتقدان وب‌سایت‌های گردآوری دیدگاهی همچون «راتن تومیتوز» که نمره‌ ۹۱ از ۱۰۰ را به آن داده، توانسته نظر منتقدان را جلب کند. واکنش مخاطبان نیز به آن بی‌نظیر بوده تا این درام تاریخی به یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر نتفلیکس، غول پخش جریانی جهان نیز تبدیل شود. نقد و بررسی سریال داستان وایکینگ والهالا را در سرویس هنر و سینما بخوانید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

 

مشخصات سریال داستان وایکینگ والهالا (Vikings: Valhalla)

 

مشخصات سریال داستان وایکینگ والهالا (Vikings: Valhalla)

 

ژانر: درام، تاریخی، اکشن

سازنده: مایکل هرست، جب استوارت

بازیگران: سام کورلت، فردیا گوستافسون، یوهانس هویکور یوهانسون، لئو ساتر، بردلی فریگارد

محصول کشور: آمریکا

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل‌ها: ۱

تعداد قسمت‌ها: ۸

زمان پخش: ۲۵ فوریه ۲۰۲۲

مدت زمان هر قسمت: ۴۴-۵۹ دقیقه

شبکه اصلی: نت‌فلیکس (Netflix)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۷

راتن تومیتوز: ۸۸٪

متاکریتیک: ۷۰٪

 

خلاصه داستان:

 

اتفاقات داستان وایکینگ والهالا ۱۰۰ سال پس از سریال «وایکینگ‌ها» رخ می‌دهد. محوریت ماجراهای این مجموعه تلویزیونی برخی از مشهورترین فرمانروایان و جنگجویان منطقه اسکاندیناوی است.

 

نقد و بررسی سریال داستان وایکینگ والهالا

 

نقد و بررسی سریال داستان وایکینگ والهالا

 

بینندگان و طرفداران دو آتشه سریال «وایکینگ‌ها» محصول شبکه تلویزیونی «هیستوری (History)» پس از پایان این مجموعه تلویزیونی با پخش فصل ششم، هیچ‌وقت تصور نمی‌کردند نتفلیکس تصمیم به ساخت اسپین‌آفی (مجموعه تلویزیونی جانبی) با عنوان داستان وایکینگ والهالا بگیرد.

به هر حال،‌ تصمیم نتفلیکس قابل درک است. چرا که وایکینگ‌ها که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ پخش می‌شد، به یکی از موفق‌ترین سریال شبکه تلویزیونی هیستوری تبدیل شد. وایکینگ‌ها همچنین با توجه به اینکه اولین سریال داستانی این شبکه تلویزیونی بود، نقطه‌ عطفی نیز برای هیستوری به شمار می‌رفت.

اگرچه این مجموعه تلویزیونی درام تاریخی با حضور برخی شخصیت‌های واقعی بود، اما بخش زیادی از داستان‌های آن ساختگی بودند که عمدتا نیز از افسانه‌های «نوردیک» (کشورهای اسکاندیناوی) الهام گرفته بودند.

به این ترتیب،‌ وایکینگ‌ها با تلفیق واقعیت و خیال مخاطبانش را پای تلویزیون نگه داشته بود. در طی شش فصلی که با وایکینگ‌ها همراه بودیم به خوبی با زندگی این جنگجویان سلحشور از امور روزمره تا اولین سفرهایشان به انگلستان و فرانسه و همینطور درگیری‌های خونین و جدل‌های همیشگی بر سر تاج و تخت در سده‌های هشتم و نهم میلادی در خاک اروپا آشنا شدیم.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فیلم وکیل لینکلن (The Lincoln Lawyer)

حال، سوال اینجاست در حالی که هر آنچه از وایکینگ‌ها گفتنی بوده است را در طی شش فصل دیده و شنیده‌ایم، برای ساخت یک اسپین‌آف چه مصالح داستانی باقی مانده است؟ از آنجایی که ماجراهای سریال داستان وایکینگ والهالا یکصد سال پس از وایکینگ‌ها رخ می‌دهد، اصلا انتظار نمی‌رود که هیچ‌کدام از شخصیت‌های آن سریال موفق را در اسپین‌آف جدید ببینیم.

در داستان وایکینگ والهالا از شخصیت‌های تازه‌ای که بر اساس چهره‌های واقعی تاریخی و همینطور برخی از افسانه‌های اسکاندیناوی الهام گرفته‌اند رونمایی می‌شود. از میان این شخصیت‌های تازه می‌توان به «لیف اریکسون»، «فریدیس اریکسدوتر»، «هارالد هاردرادا» و «ویلیام فاتح» اشاره کرد.

 

 

در داستان وایکینگ والهالا چه اتفاقاتی می‌افتد؟

 

در داستان وایکینگ والهالا چه اتفاقاتی می‌افتد؟

 

یکی از مشهورترین شخصیت‌های تاریخی اسکاندیناوی «لیف اریکسون» (با بازی سام کورلت) است که بر اساس افسانه‌های نوردیک، او نخستین اروپایی است که بر خاک آمریکای شمالی قدم گذاشته است. در واقع، اگر تواریخ شفاهی نوردیک صحیح باشند،‌ اریکسون بیش از پنج سده پیش از سفر کریستف کلمب به همراه همراهانش به سرزمین «واینلند» (نیوفاوندلند، کانادا) سفر کرده بود.

یکی دیگر از شخصیت‌های اسطوره‌ای که در داستان وایکینگ والهالا به زندگی او پرداخته می‌شود، «فریدیس اریکسدوتر» (با بازی فردیا گوستافسون)، خواهر لیف اریکسون است. گفته می‌شود، «فریدیس» یکی از همراهان برادرش «لیف» در آن سفر تاریخی به واینلند بوده است. هر چند خصوصیات بدی نیز به این چهره تاریخی نسبت داده می‌شود، اما فریدیس را همواره زنی قدرتمند و با ابهت دانسته‌اند که رویارویی با او لرزه بر اندام‌ها می‌انداخت.

«هرالد هاردرادا» (با بازی لئو ساتر) چهره تاریخ دیگری است که زندگی او در داستان وایکینگ والهالا دستمایه قرار گرفته است. هرالد که حدود ۴۵ سال پس از لیف اریکسون متولد شد، آخرین پادشاه بزرگ وایکینگ‌ نیز قلمداد می‌شود. او پیش از اینکه در حمله به انگلستان از پای در آید، بارها سعی کرده بود نروژ و دانمارک را نیز تصرف کند.

جانشین او ویلیام فاتح، پادشاه نورمن است که اگرچه از وایکینگ‌ها به حساب نمی‌آید، اما با توجه به اینکه تنها نواده‌ی «رولو» بود، مدعی این بود که از خاندان وایکینگی است. ویلیام پس از شکست «هرالد هاردرادا»، انگلستان را به تصرف خود در آورد و پادشاه شد.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی تریلر و خلاصه فیلم موربیوس

 

 

نظر منتقدان درباره سریال داستان وایکینگ والهالا

 

نظر منتقدان درباره سریال داستان وایکینگ والهالا

 

سریال داستان وایکینگ والهالا عمدتا نقدهای مثبتی را از منتقدان دریافت کرده است. «راتن تومیتوز» بر اساس ۲۲ نقد و بررسی منتقدان خود به «داستان وایکینگ والهالا» امتیاز ۹۱ از ۱۰۰ داد. در چکیده نقدهای این وب‌سایت گردآوری دیدگاه آمده است: «داستان وایکینگ والهالا با داستان‌سرایی ماجراجویانه و سرراست خود به خصوص فتوحات «لیف اریکسون» را فوق‌العاده مهیج و جذاب به تصویر می‌کشد.»

«متاکریتیک»، دیگر وب‌سایت گردآوری دیدگاه نیز بر اساس ۱۳ نقد و بررسی منتقدان خود به داستان وایکینگ والهالا امتیاز ۷۰ از ۱۰۰ داد که به معنای «نقدهای عموما خوب» است.

«کارولین فریمک»، منتقد «ورایتی» در نقد مثبتی که از سریال تاریخی نتفلیکس داشت ضمن بر شمردن نقاط قوت داستان وایکینگ والهالا عنوان کرد: «والهالا چنان جاه‌طلبی و درک بالایی از شخصیت‌ها و دوره‌ی زمانی آن‌ها دارد که کاملا غرق شدن در دنیای خیالی سریال را برای بینندگانش توجیه‌پذیر می‌کند. در این بین اصلا مهم نیست پیش از آن اینکه غرق داستان‌های سریال شوید اطلاعات‌تان در مورد [شخصیت‌های تاریخی آن] چقدر بوده است.»

حتما بخوانید  نقد و بررسی فیلم همه چیز همه جا ناگهان | دغدغه های زمینی در قالب فانتزی

 

«برایان لوری»، منتقد «سی‌ان‌ان» در نقد خود از این صحبت کرد که ممکن است داستان وایکینگ والهالا برخی بینندگان را وادار کند سری به کتاب‌های تاریخی بزنند تا بدانند شخصیت‌های سریال واقعی هستند یا نه، هر چند به نظر این منتقد این کار هم ضرورت خاصی ندارد.

این منتقد در پایان نتیجه‌گیری می‌کند: «داستان وایکینگ والهالا درام فرّار خوبی است که ماجراهای زیادی را در فصلی که همچنان نبردها و نزاع‌ها را برای آینده باقی‌ گذاشته تعریف می‌کند.»

«برایان تالریکو» از وب‌سایت «راجر ایبرت» ضمن تمجید از داستان وایکینگ والهالا نوشت: «این سریال حتی زمانی که برخی از فکر بکرهایش خوب از آب در نمی‌آیند نیز سرگرم‌کننده است. کیفیت ساخت سریال بالا است و در نتیجه شاهد سریال تاریخی هستیم که با اطمینان خاطر ساخته شده و بازیگران آن نیز به صورت یکنواختی کاریزماتیک هستند.»

 

 

سوالات متداول

 

۱- آیا مجموعه داستان وایکینگ والهالا دنباله‌ای برای سریال وایکینگ‌ها است؟

 

خیر داستان وایکینگ والهالا یک سریال کاملا جدید یا اسپین‌آف است که داستانی متفاوت نسبت به سریال وایکینگ‌ها محصول شبکه هیستوری دارد.

 

۲- آیا مجموعه تلویزیونی داستان وایکینگ والهالا از پربیننده‌ترین سریال‌های نتفلیکس است؟

 

بله داستان وایکینگ والهالا در هفته جاری (هفته اول مارس ۲۰۲۲) در فهرست ۱۰ سریال برتر نتفلیکس در رتبه دوم پس از «بدترین هم‌اتاقی دنیا (Worst Roommate Ever)» قرار داشت.

 

۳- آیا باید برای فهمیدن داستان وایکینگ والهالا سریال وایکینگ‌ها را تماشا کنیم؟

 

خیر اصلا تماشای مجموعه تلویزیونی وایکینگ‌ها ضرورتی ندارد. داستان وایکینگ والهالا هر چند باعث می‌شود بینندگان گاهی دست به کار شوند و شخصیت‌های سریال را در اینترنت یا کتاب‌های تاریخی جست‌وجو کنند، اما این سریال تاریخی در کلیت خود اثر کاملا مجزایی است که هر کدام از شخصیت‌ها را در خود دنیای سریال به خوبی معرفی می‌کند.

۴- آیا اتفاقات مجموعه داستان وایکینگ والهالا واقعی است؟

 

بله و خیر. «جب استوارت»، توسعه‌دهنده داستان وایکینگ والهالا همچون «مایکل هرست» طراحی داستان‌ سریال وایکینگ‌ها را برعهده داشت، علاوه بر اینکه از داستان‌های واقعی الهام گرفته تا جای ممکن وقایع حقیقی را تخیلی در هم آمیخت تا هر چه بیشتر به جذابیت داستان وایکینگ والهالا اضافه کند.

 

۵- سریال داستان وایکینگ والهالا بر اساس چه منابعی ساخته شده است؟

 

داستان وایکینگ والهالا از منابع بسیاری از حماسه‌های کهن نوردیک تا سالنامه‌ها تاریخی مربوط به قرون وسطی الهام گرفته است. ضمن آنکه در مورد کاشفان بزرگی همچون لیف اریکسون و فریدیس اریکسدوتر و پادشاهانی مانند هارالد هاردرادا و ویلیام فاتح نیز منابع تاریخی متعددی در دسترس است که نویسندگان مجموعه تلویزیونی داستان وایکینگ والهالا امکان استفاده از آن‌ها را داشته‌اند.

 

 

منابع: bgr، pinkvilla

کالابرگ الکترونیک