نقد و بررسی تریلر و خلاصه فیلم موربیوس (Morbius)

نقد و بررسی تریلر و خلاصه فیلم موربیوس (Morbius)


16 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و خلاصه فیلم موربیوس (Morbius)

فیلم موربیوس (Morbius) یکی از تازه‌ترین ساخته‌های «مارول کامیکس» در ژانر ابرقهرمانی است. ساخت موربیوس با همکاری «کلمبیا پیکچرز» انجام گرفته و «سونی پیکچرز» نیز وظیفه توزیع آن را برعهده خواهد داشت. در این فیلم دکتر «مایکل موربیوس» سعی دارد بیماری اختلال خونی خود را درمان کند، اما تصادفا به یک خون‌آشام تبدیل می‌شود. تا به حال اطلاعات زیادی درباره موربیوس از جمله خلاصه داستان، پیش‌نمایش (تریلر) و همینطور زمان اکران -اول آوریل ۲۰۲۲ (۱۲ فروردین ۱۴۰۱)- منتشر شده است. گفتنی است اکران موربیوس به دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ برای مدتی حدود دو سال به تعویق افتاده بود. برای دانستن جزییات بیشتر پیش نمایش و خلاصه داستان فیلم موروبیوس با سرویس هنر و سینما در مجله کوروش همراه باشید.

 

 

مشخصات فیلم موربیوس (Morbius)

 

مشخصات فیلم موربیوس (Morbius)

 

ژانر: اکشن،‌ ماجراجویی، درام

کارگردان: دنیل اسپینوزا

فیلمنامه‌: مت سازما، بارک شارپلس

بر پایه:‌ کتاب مصور «موربیوس» اثر روی توماس و گیل کین

بازیگران: جرد لتو، مت اسمیت، آدریا آرجونا، جرد هریس، ال مادریگال، تایریس گیبسون

موسیقی: یون اکستراند

فیلمبرداری: الیور وود

تولید: کلمبیا پیکچرز، مارول انترتینمنت

توزیع‌: سونی پیکچرز

اکران: ۱ آوریل ۲۰۲۲ (۱۲ فروردین ۱۴۰۰)

مدت زمان: ۱۰۸ دقیقه

محصول کشور: ایالات متحده

زبان: انگلیسی

 

 

نگاهی به پیش‌نمایش فیلم موربیوس

 

نگاهی به پیش‌نمایش فیلم موربیوس

 

در حالی که همچنان تا اکران فیلم موربیوس نزدیک به یک ماه باقی است، بسیاری از منتقدان با بررسی پیش‌نمایش فیلم متوجه ارتباط‌ آن با دنیاهای «مرد عنکبوتی»، «ونوم» و سایر دنیاهای مارول، کامیکس شده‌اند. بنا به آنچه در پیش‌نمایش فیلم سینمایی موربیوس می‌بینیم ظاهرا حساب ویژ‌ه‌ای روی همدلی مخاطبان با شخصیت اصلی داستان «دکتر مایکل موربیوس» با بازی «جرد لتو» باز شده است.

 

موربیوس مردی با نقص عضو است که از اتفاقات ناگواری جان سالم به در برده و در همین حال از بیماری مهلکی نیز رنج می‌برد. او حالا تلاش می‌کند دیگرانی که به بیماری او مبتلا هستند را درمان کند. اتفاقات فیلم زمانی رخ می‌دهد که دکتر موربیوس تصمیم می‌گیرد ریشه‌ی بیماری خونی که او را ناتوان کرده کشف کرده و راهی برای درمانش پیدا کند.

 

در اولین صحنه‌های پیش‌نمایش، موربیوس را آماده آزمایش‌های پزشکی‌اش می‌بینیم که در آن او به خفاش احتیاج دارد. در نمای دیگری او را در غار تاریک و وهم‌آلودی با صدها خفاش خون‌آشام می‌بینیم. مخلوط شدن خون او با دی‌ان‌ای خفاش تأثیر اعجاب‌انگیزی دارد و به این ترتیب موربیوس تبدیل به هیولای خون‌آشامی با چشمانی هراسناک می‌شود که تنها خون می‌تواند به او آرامش دهد.

 

 

زمان اکران فیلم موربیوس

 

زمان اکران فیلم موربیوس

 

اکران فیلم سینمایی موربیوس بارها دستخوش تغییر شد. در ابتدا سونی پیکچرز تصمیم داشت این فیلم را در ژوئیه ۲۰۲۰ روانه سینماها کند، اما همه‌گیری کرونا باعث شد تا برنامه اکران بسیاری از فیلم‌ها در آن زمان به تعوبق بیفتد. سپس تصمیم بر آن شد تا موربیوس این بار در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۱ منتشر شود.

حتما بخوانید  معرفی انیمیشن رفقای بد (The Bad Guys) | انیمیشنی به سبک تارانتینو

 

این تاریخ نیز بار دیگر تغییر کرد تا زمان اکران بعدی به ۸ اکتبر ۲۰۲۱ تغییر کند. اما سرانجام سونی پیکچرز تصمیم گرفت در این پنجره‌ی زمانی فیلم «ونوم: بگذارید قتل عام بیاید» را اکران کند و در عوض موربیوس را روز ۲۸ ژانویه ۲۰۲۲ به روی پرده سینماها ببرد.

 

این برنامه ظاهرا غیرقابل‌ تغییر بود، تا اینکه سویه جدید کووید ۱۹، «امیکرون» از راه رسید و بار دیگر برنامه‌ریزی‌ها برای اکران فیلم‌های سینمایی را دچار تغییر کرد. حال به گزارش «هالیوود ریپورتر»، سونی پیکچرز تصمیم دارد فیلم سینمایی موربیوس را روز اول آوریل ۲۰۲۲ به روی پرده ببرد.

 

با این حال، همچنان مشخص نیست سویه جدید کووید ۱۹ به معنای موج تازه‌ای از تعویق‌ها در اکران فیلم‌های سینمایی خواهد بود یا خیر؟ به هر حال‌،‌ آنچه مشخص است اینکه سونی تا جای ممکن تمام جوانب کار را در نظر خواهد گرفت تا موربیوس را در زمان مناسب اکران کند و همچون فیلم «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» از فروش گیشه‌ بسیار خوبی بهره‌مند شود.

 

 

دکتر مایکل موربیوس کیست؟

 

دکتر مایکل موربیوس کیست؟

 

«مایکل موربیوس» یکی از نمونه‌های کلاسیک از بین شخصیت‌های دنیای «مارول» است که در دسته‌ی شرورهایی با زندگی غم‌بار جای می‌گیرد. زندگی غم‌انگیز موربیوس همچون بسیاری از شرورهای مارول او را نیز تبدیل به یک شخصیت ضدقهرمان می‌کند.

 

موربیوس دانشمندی خوش‌قریحه و خوش‌قلب است که بیماری خونی نادری او را ناتوان کرده است. تلاش او برای کشف درمانی برای این بیماری باعث می‌شود تا دی‌ان‌ای خفاش با خون او مخلوط شود تا او را تبدیل به خون‌آشام بی‌رحمی کند. موربوس در ابتدا یکی از شخصیت‌های شروری بود که در مقابل مرد عنکبوتی و همینطور «تیغه (بلید)» قرار می‌گرفت.

 

او سپس به شخصیتی معقول تبدیل می‌شود که تصمیم می‌گیرد با تغذیه از خون‌ آدم‌های بد به زندگی‌اش ادامه دهد.

 

 

جرد لتو در نقش مایکل موربیوس

 

«جرد لتو» بازیگری که قبلا برنده جایزه اسکار شده در تازه‌ترین نقش خود باید به جای شخصیت «مایکل موربیوس» بازی کند. موربیوس تازه‌ترین نقش‌آفرینی جرد لتو در دنیای ابرقهرمانان است. لتو قبلا در فیلم «جوخه انتحار (۲۰۱۶)» در نقش «جوکر» بازی کرده بود.

 

حضور بعدی «لتو» در فیلم‌های ابرقهرمانی به صحنه‌های پایانی فیلم «لیگ عدالت زک اسنایدر» برمی‌گردد که در سال ۲۰۲۱ از «اچ‌بی‌او مکس» پخش شد. جوکری که لتو نقش او را برعهده داشت تبدیل به شخصیت مجنونی شده بود که در همه حال دست به کارهای شیطانی هولناکی می‌زد.

 

موربیوس همچون «جوکر» شخصیت شرور به‌الفطره‌ای نیست. بلکه او شخصیتی با تاریخچه‌ای بی‌سابقه است که فرصت بی‌نظیری به «جرد لتو» داده تا نقش خاطره‌انگیز دیگری را وارد کارنامه هنری خود کند. ظاهرا خود جرد لتو علاقه خاصی به این شخصیت‌های خاص دارد که جایی فراتر از دنیای ابرقهرمانی قرار می‌گیرند.

 

بازی تحسین‌برانگیز او در فیلم خانه گوچی یکی از همین نقش‌های اثرگذار لتو بود. خانه گوچی که اخیرا اکران شده بود، به شدت مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

 

 

سایر بازیگران موربیوس

 

سایر بازیگران موربیوس

 

حضور «جرد لتو» در نقش اصلی قطعا برگ برنده فیلم موربیوس است، اما در نقش‌های فرعی نیز بازیگران خوبی حضور دارند، به خصوص که یکی از بازیگران قبلا با دنیای مرد عنکبوتی آشنایی داشته است. در میان بازیگران فیلم سینمایی موربیوس می‌توان به «آدریا آرجونا» (حاشیه اقیانوس آرام: طغیان (۲۰۱۸) و کارآگاه حقیقی)، «جرد هریس» (بنیاد، چرنوبیل)، «مَت اسمیت» (شب گذشته در سوهو، دکتر هو)، «تایریس گیبسون» (سریع و خشمگین) و «ال مادریگال» (راه بازگشت (۲۰۲۰) و نمایش روزانه) اشاره کرد.

حتما بخوانید  16 مواد غذایی برای کنترل و درمان قطعی بیماری دیابت نوع 2

 

اما بازیگری که با دنیای مرد عنکبوتی مرتبط است «مایکل کیتون» در نقش «آدریان تومز» مشهور به «کرکس» است که شرور اصلی فیلم «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (۲۰۱۶)» بود. باید منتظر اکران فیلم بمانیم و ببینیم نقش او چطور از آب در آمده است. حضور کیتون در فیلم سینمایی موربیوس بخش از تلاش‌های مداوم سونی پیکچرز برای برقراری ارتباط بین فیلم‌هایش است.

 

 

کارگردان و فیلم‌نامه‌نویسان فیلم سینمایی موربیوس

 

«دنیل اسپینوزا» کارگردانی موربیوس را برعهده دارد. این فیلمساز سوئدی کار خود را در هالیوود با کارگردانی فیلم دلهره‌آور «خانه امن (۲۰۱۲)» با بازی «دنزل واشنگتن» و «رایان رینولدز» را آغاز کرده بود. اسپینوزا پس از آن فیلم‌های «کودک ۴۴ (۲۰۱۵)» با بازی «تام هاردی» و علمی تخیلی «زندگی (۲۰۱۷)» با بازی رینولدز، «جیک جیلنهال» و «ربکا فرگوسن» را کارگردانی کرده بود.

 

فیلم‌نامه‌نویس‌های موربیوس نیز «مت سازما» و «بورک شارپلس» هستند. این زوج قبلا سناریوی فیلم‌های سینمایی از جمله «ناگفته‌های دراکولا (۲۰۱۴)، «آخرین شکارچی جادوگر (۲۰۱۵)»، «خدایان مصر (۲۰۱۶)» و «پاور رنجرز (۲۰۱۷)» را به رشته تحریر در آورده بودند.

 

هیچ‌‌کدام از این فیلم‌ها چندان مورد استقبال قرار نگرفتند. در این بین شاید خدایان مصر تنها نکته مثبت همکاری سازما و شارپلس بوده است. به این جهت،‌ هواداران فیلم‌های ابرقهرمانی دنیای مارول نگرانی خاصی در این زمینه دارند.

 

 

سوالات متداول درباره فیلم موربیوس

 

۱- آیا موربیوس یکی از شخصیت‌های شرور مرد عنکبوتی است؟

 

موربیوس زمانی که برای اولین بار وارد دنیای مارول کامیکس شد یک شخصیت کاملا شرور بود. او زمانی شرور اصلی مرد عنکبوتی بود. اما بعدا با همکاری شخصیت‌های دیگری از جمله «روح‌سوار» توانستند گروه قهرمانی به نام «سپاه هیولاها» تشکیل داده و با بدی‌ها مبارزه کنند.

 

 

۲- آیا اتفاقات فیلم موربیوس در دنیای سینمایی مارول رخ می‌دهد؟

 

موربیوس با همکاری کلمبیا پیکچرز و استودیوی فیلم‌سازی مارول ساخته شده و توزیع آن نیز برعهده سونی پیچکرز است. به همین دلیل، باید گفت بله،‌ پیوندهای موربیوس با سایر فیلم‌های دنیای مارول ناگسستنی است.

 

 

۳- بیماری مایکل موربیوس چیست؟

 

«مایکل موربیوس» که در یونان توسط مادرش بزرگ شده بود،‌ از یک بیماری خونی بسیار نادر و دلخراش رنج می‌برد. مادرش که نگران سلامت و ایمنی او است،‌ بیشتر اوقات او را در خانه نگه می‌دارد. به همین دلیل موربیوس کودکی خود را به دور از دنیای واقعی و همسالانش سپری کرده است.

 

 

۴- آیا موربیوس می‌تواند دیگران را نیز به خون‌آشام تبدیل کند؟

 

بله، موربیوس نیز می‌تواند مانند خون‌آشام‌های واقعی کسانی را با تخلیه خونشان به شبه‌‌خون‌آشام تبدیل کند.

 

 

۵- آیا موربیوس می‌تواند با نور خورشید مواجه شود؟

 

علیرغم تصور بسیاری، موربیوس می‌تواند آزادانه زیر نور خورشید راه برود. با این حال، پوست و چشمان او به نور حساس هستند، هر چند نور خورشید نمی‌تواند همچون سایر خون‌آشام‌ها او را نابود ‌کند.

 

 

منابع: lyricstuneful، whattowatch

 

کالابرگ الکترونیک