طرز تهیه پای براونی گردو نرم و گرم در ۹ مرحله ساده

طرز تهیه پای براونی گردو نرم و گرم در ۹ مرحله ساده


2 تیر 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه پای براونی گردو

پای براونی گردو یکی از دسرهای خوشمزه و متفاوت است که هم ظاهر زیبا و مجلسی و هم طعم فوق‌العاده‌ای دارد. همان‌ طور که از اسم این کیک، مشخص است، در اصل پای براونی، ترکیبی از کیک و پای یا تارت است. بنابراین ممکن است نتوانید در شیرینی‌فروشی‌ها به راحتی این مدل براونی را پیدا کنید، اما خودتان می‌توانید در خانه، آن را درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، ما طرز تهیه پای براونی گردو و نکات پخت و خوشمزه شدن پای براونی گردو را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه خمیر پای براونی گردو

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید قنادی ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار (۲۵۰ گرم)
کره ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار (۱۱۰ گرم)
آب سرد ۴ قاشق غذاخوری
نمک (دانه ریز) ۱ قاشق مرباخوری

 

مواد لازم برای تهیه براونی گردو

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید قنادی نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکلات قهوه‌ای ۹۰ گرم
تخم مرغ ۳ عدد
کره گیاهی یا حیوانی نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
مغز گردو ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل نوک قاشق چای‌خوری
خامه، سس شکلات یا بستنی برای تزیین پای براونی گردو

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت پای براونی گردو: ۴۰ تا ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه پای براونی گردو

مراحل طرز تهیه پای براونی گردو

پای براونی گردو را می‌توانید با خمیر آماده پای یا خمیر تارت آماده درست کنید. اگر خمیر آماده در دسترس ندارید، می‌توانید این خمیر را خودتان آماده کنید. برای آموزش صفر تا صد طرز تهیه پای براونی گردو، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد خمیر پای را آماده کنید

ابتدا آرد سفید و نمک را با هم، مخلوط و ۲ تا ۳ بار الک کنید تا کاملا نرم و لطیف شود. کره‌ها را همان‌ طور که سرد هستند و از فریزر بیرون آورده‌اید، با چاقوی تیز، به صورت مکعبی خرد کنید. در یک کاسه، مخلوط آرد و نمک الک شده و کره حیوانی خرد شده را بریزید.

مرحله دوم: آرد، کره و نمک را با هم مخلوط کنید

با نوک انگشت‌هایتان، آرد را با کره مخلوط کنید. نباید از کف دست‌هایتان استفاده کنید، چون مواد به روغن می‌افتند و خمیر پای، بعد از آماده شدن و پختن، سفت می‌شود. باید در این مرحله، ترکیب‌تان شبیه خرده نان و دانه دانه‌های جدا از هم باشد.

در صورت تمایل می‌توانید آرد سفید، انواع کره حیوانی و گیاهی و نمک را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: خمیر پای را درست کنید

وقتی کره به خورد آرد رفت، به اندازه ۱/۴ لیوان یا ۴ قاشق غذاخوری آب سرد به مواد خمیر اضافه کنید. دقت کنید که همه مواد برای تهیه خمیر تارت، باید سرد باشند. سپس مواد را ورز دهید تا حالت خمیری منسجم و نرم بگیرد. خمیر آماده شده را در یک پاکت فریزری بگذارید و در یخچال به مدت ۱ ساعت استراحت دهید.

مرحله چهارم: مایه براونی را آماده کنید

در زمانی که خمیر پای در حال استراحت است، یک قابلمه کوچک را روی حرارت بگذارید و کره را در آن بریزید. می‌توانید به جای حرارت مستقیم، کره را به روش بن ماری روی بخار آب یا حرارت آب جوش بگذارید تا کره ذوب شود.

حتما بخوانید  برنامه پیشنهادی غذاهای یک ماهه سحری، افطار و شام ماه رمضان

سپس شکلات را خرد کنید و در کره بریزید تا شکلات‌ها هم ذوب شوند. وقتی کره و شکلات‌ها، کاملا نرم شدند، قابلمه را از روی حرارت بردارید و در همان دمای محیط بگذارید تا کمی سرد شوند.

برای خرید شکلات می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

مرحله چهارم: مایه تخم مرغ را آماده کنید

در یک کاسه جدا، تخم مرغ‌ها را بشکنید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید. سپس شکر و وانیل را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و آنها را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. اگر همزن دارید، از همزن برقی استفاده کنید، مواد را هم بزنید تا وقتی که تخم مرغ‌‌ها حجیم و مایه به دست آمده کرمی رنگ شود. هر چه تخم مرغ‌ها را بیشتر بزنید، بوی زهم تخم مرغ، کمتر می‌شود.

شکر، تخم مرغ و وانیل را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله پنجم: بقیه مواد را اضافه کنید

در ادامه، مخلوط شکلات و کره را به مایه تخم مرغی اضافه کنید. دقت کنید که مخلوط شکلات و کره شما باید حالت مایع داشته باشد ولی داغ نباشد که بافت تخم مرغ‌ها را خراب نکند و تخم مرغ نپزد. آرد و مغز گردوهای خرد شده را هم اضافه کنید. با لیسک، مواد را به صورت دورانی با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود.

مغز گردو را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

مرحله ششم: قالب براونی را آماده کنید

قبل از آماده کردن خمیر و قالب، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه تنظیم کنید. خمیر پای را از یخچال بیرون بیاورید. بهتر است خمیر را ابتدا چند دقیقه در دمای محیط بگذارید و بعد آن را وردنه‌کشی کنید. روی یک سطح را کمی آرد بپاشید و خمیر را با وردنه باز کنید تا نازک شود و قطر آن به حدود ۳ میلی‌متر برسد. کف قالبی که می‌خواهید پای براونی گردو را درست کنید، با کمی روغن چرب کنید.

مرحله هفتم: خمیر براونی گردو را در قالب بگذارید و بپزید

خمیر پای را با احتیاط بلند کنید، طوری که پاره نشود. خمیر را در قالب بگذارید و کف و دیواره‌های قالب را با خمیر بپوشانید. خمیر باید به کل سطح داخلی قالب بچسبد. سپس با یک چنگال، روی خمیر پای، سوراخ‌هایی ایجاد کنید که گرما در زمان پخت به کل خمیر منتقل شود.

قالب را به مدت ۱۰ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید تا خمیر کمی بپزد. اگر از خمیر آماده استفاده می‌کنید، همین کار را با خمیر آماده پای انجام دهید.

مرحله هشتم: مایه براونی گردو را در قالب بریزید

بعد از اینکه خمیر کمی پخت و سفت شد، قالب را از فر بیرون بیاورید و چند دقیقه صبر کنید تا از داغی بیفتد. سپس مایه براونی گردو را در قالب و روی خمیر پای بریزید. کف قالب را چند بار روی سطح بکوبید تا حباب‌های آن خارج شود.

سپس قالب را در فر بگذارید و به مدت ۴۵ دقیقه صبر کنید تا براونی بپزد. تا قبل از ۳۰ دقیقه از زمان پخت، به هیچ وجه درب فر را باز نکنید چون پای براونی، خمیری می‌شود و پف نمی‌کند.

مرحله آخر: پای براونی گردو را سرو کنید

بعد از ۴۰ دقیقه، با فرو کردن یک چنگال یا خلال دندان، میزان پخت براونی را تست کنید. اگر مواد براونی به خلال یا چنگال نچسبید، فر را خاموش کنید، درب آن را باز بگذارید و ۵ دقیقه قالب را در فر خاموش با درب باز، نگه دارید. بعد قالب را از فر بیرون بیاورید و در دمای آشپزخانه بگذارید تا سرد شود. سپس به آرامی پای براونی گردو را از قالب جدا کنید و در ظرف سرو بگذارید.

پای براونی گردو را با چاقوی تیز، به اندازه‌ دلخواه برش بزنید. روی براونی را می‌‌توانید با خامه فرم گرفته، چند اسکوپ بستنی وانیلی یا سس شکلات تزیین و میل کنید.

سس شکلات، انواع بستنی با طعم‌های مختلف و خامه را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه فرنی با آرد برنج خوشمزه و مجلسی با نکات مهم پخت

نکات مهم در طرز تهیه پای براونی گردو

نکات طرز تهیه پای براونی گردو

  • اگر می‌خواهید روی پای براونی گردو را هم با مغز گردو تزیین کنید، برای این که گردوها در مایه کیک براونی فرو نروند، مقداری گردوی خرد شده را در کمی آرد بغلتانید و بعد روی مایه براونی بریزید. سپس قالب را در فر بگذارید.
  • اگر بلافاصله براونی را بعد از پخت، از فر بیرون بیاورید، ممکن است پف کیک بخوابد. پس برای جلوگیری از این اتفاق، بعد از پخت پای براونی، فر را خاموش کنید و درب آن را باز بگذارید. ۵ دقیقه بعد، قالب را از فر خارج کنید و در دمای محیط بگذارید که شوک به آن وارد نشود.
  • به جای درست کردن خمیر پای یا استفاده از خمیر پای آماده، می‌توانید پودر نیمه آماده تارت یا پای را خریداری کرده و بر اساس دستورالعمل روی جعبه، خمیر پای یا تارت را درست کنید.
  • در برخی دستورالعمل‌ها، خمیر پای به صورت جداگانه، در قالب پخته نمی‌شود. یعنی بعد از اینکه خمیر پای را در قالب گذاشتید و فرم دادید، روی آن را مایه براونی می‌ریزید و در فر می‌گذارید. در این روش هم خمیر پای پخته می‌شود ولی اگر آن را ابتدا کمی بپزید و بعد مایه براونی را در آن بریزید، کیفیت کار بالاتر می‌رود. در ضمن اگر خمیر پای را جدا نپزید، زمان پخت کیک را بیشتر باید در نظر بگیرید.
  • اگر خمیر پای اضافه آمد، می‌توانید آن را به مدت ۲ هفته در یخچال و به مدت ۶ ماه در فریزر، در دو لایه پاکت فریزری محکم و بدون نفوذ هوا، نگهداری کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن پای براونی گردو

فوت و فن های خوشمزه شدن پای براونی گردو

چه کار کنیم که براونی براق شود؟

برای براق شدن سطح روی براونی، از کره در دستور تهیه براونی استفاده کنید. برخی آشپزها هم توصیه می‌کنند شکر را با روغن ذوب کنید و بعد به مایه براونی اضافه کنید. ولی در این دستور العمل، بهتر است شکر با تخم مرغ، کاملا زده شده و بعد کره به آن افزودن شود.

چرا براونی خشک می‌شود؟

در کل، سطح روی براونی‌ها خشک و شکننده و قسمت زیر آنها خیس و مرطوب است. در ضمن وقتی براونی را از فر بیرون بیاورید، کمی خشک‌تر به نظر می‌رسد. اگر براونی را در زمان مناسب بپزید، به مرور، بعد از نگهداری از براونی در یخچال، سطح روی براونی، کمی رطوبت جذب می‌کند و به اندازه قبل، شکننده و خشک نیست.

پای براونی گردو چقدر باید بپزد؟

زمان مناسب برای پخت پای براونی گردو به مواردی مثل دمای استاندارد فر، جنس قالب و حجم مواد بستگی دارد. بر اساس این موارد، ممکن است زمان براونی‌تان کمی بیشتر از ۴۵ دقیقه یا کمتر از ۴۰ دقیقه باشد.

 

محصولات مرتبط