طرز تهیه ۴۱ شیرینی و دسر ماه رمضان + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه ۴۱ شیرینی و دسر ماه رمضان + فیلم آموزش تهیه


29 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 33 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ۴۱ شیرینی و دسر ماه رمضان + فیلم آموزش تهیه
فهرست محتوا نمایش

سرو شیرینی‌ های مخصوص ماه رمضان آن هم در میان غذاهای وعده افطار و بعد از چند ساعت روزه‌داری لذت‌بخش است. معمولاً لیست انواع دسر و شیرینی ماه رمضان در سراسر دنیا و در شهرهای مختلف ایران متفاوت است. شما چقدر با طرز تهیه شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان آشنا هستید؟ آیا می‌دانید طرز تهیه لگیمات ماه رمضان چگونه است و کدام شیرینی ماه رمضانی به جز بامیه و زولبیا بدون فر آماده می‌شود؟ در این مقاله از سرویس آشپزی می‌توانید با طرز تهیه چند دسر و شیرینی مخصوص ماه رمضان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد شیرینی‌های خوشمزه ماه رمضان پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

لیست شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان

شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان

درست کردن انواع شیرینی‌ مخصوص ماه رمضان و قرار دادن آن‌ها بر سر سفره افطار برای میل کردن بعد از یک روز روزه‌داری حسابی دلچسب است. معمولاً طرز تهیه شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان کمی با شیرینی‌های معمول متفاوت است.

این شیرینی‌ها معمولاً شیرین‌تر از شیرینی‌های معمولی هستند و بسیاری از آن‌ها با شیره‌های مختلف سرو و آماده می‌شوند. شما می‌توانید انواع شیرینی ماه رمضان بدون فر و با فر را به راحتی در خانه آماده کنید و با این کار حال و هوای جذاب‌تری به سفره افطار ماه رمضانتان ببخشید.

اما طرز تهیه انواع دسر و شیرینی ماه رمضان را بلد هستید و می‌دانید انواع شیرینی ماه رمضان چطور طبخ می‌شود؟ در ادامه این مقاله می‌توانید با چند روش طرز تهیه دسر و شیرینی مخصوص ماه رمضان آشنا شوید.

برای درست کردن این شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان به موادی مثل آرد سفید، نشاسته، زعفران، شکر، خرما، گلاب، روغن مایع، تخم مرغ، روغن سرخ کردنی، انواع مغز آجیل و … نیاز دارید. این مواد را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

۱- شیرینی شکر پاره ترکی

شیرینی شکر پاره ترکی

شیرینی «شکر پاره» یکی از شیرینی‌‌ها و دسرهای محبوب و خوشمزه‌ ترکی است که معمولاً برای عید نوروز و همچنین افطار ماه رمضان تهیه و سرو می‌شود. این شیرینی مواد ساده‌ای دارد و به راحتی درست می‌شود. کافی است مراحل و فوت و فن‌های طرز تهیه شیرینی شکر پاره را به ترتیب رعایت کنید. روی شیرینی شکر پاره را هم می‌توانید به شکل دلخواه و با سلیقه خود تزیین کنید.

میزان کالری این شیرینی در هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۲۴۰ کیلوکالری است و برای پخت و آماده سازی آن به ۱ ساعت زمان نیاز دارید.

برای خواندن مراحل درست کردن شیرینی شکر پاره ترکی می‌توانید به مقاله طرز تهیه شیرینی شکر پاره مراجعه کنید.

۲- کنافه پنیری ترکی

کنافه پنیری ترکی از شیرینی های رمضان

«کنافه» از خانواده دسر باقلوا عربی و باقلوای ترکی است که در لیست شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان نیز قرار دارد. در ایران معمولاً شیرینی کنافه در کافی‌شاپ‌ها سرو می‌شود، اما شما به راحتی می‌توانید این دسر عربی و ترکی بسیار لذیذ، سریع و کم هزینه را در منزل تهیه کنید.

«کنافه» به عربی و «کونفی» یا «کونفه» به ترکی با کادایف پنیری یا رشته شعریه درست می‌شود که علیرغم ریشه عربی‌ و لبنانی‌اش بیشتر به عنوان یک دسر ترکی در کشور ترکیه و از زمان امپراطوری عثمانی برای سلاطین و پادشاهان آن دوره تهیه و سرو می‌شده است.

شما می‌توانید این شیرینی ماه رمضان را هم در فر و هم بدون فر و در ماهیتابه آماده کنید. برای خواندن مراحل و جزییات درست کردن شیرینی کنافه پنیری ترکی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کنافه پنیری کلیک کنید.

 

 

۳- قطایف عربی

قطایف عربی از شیرینی های ماه رمضان

«قطایف» یا «کاتایف» (عربی: قطایف، [qɑ’tˤɑ: jɪf]) یک دسر عربی و از شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان است که طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد. قطایف مثل شیرینی قطاب ما ایرانی‌ها، نوعی پیراشکی شیرین پر از خامه یا آجیل است که می‌توان آن را به عنوان یک «پنکیک تا شده» هم توصیف کرد.

شیرینی قطایف به طور سنتی توسط فروشندگان خیابانی و همچنین خانواده‌هایی اهل شام و مصر تهیه می‌شد. این شیرینی لذیذ معمولاً در شکل سنتی خود، با پنیر «آکاوی» پر می‌شود. در طرز تهیه قطایف عربی باید خمیر قطایف، مواد میانی و شربت آن را به صورت جداگانه تهیه کنید و بعد این شیرینی ماه رمضان را آماده نمایید.

برای مطالعه مراحل و جزییات درست کردن قطایف شیرینی مخصوص ماه رمضان می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شیرینی قطایف عربی کلیک کنید.

۴- رشته خشکار

رشته خشکار از شیرینی های ماه رمضان در گیلان

«رشته خشکار» یا «رشته خوشکار» یکی از شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان در گیلان است که درست کردن آن نیاز به مهارت خاصی دارد. این شیرینی محلی ابتدا به صورت نیمه آماده تهیه می‌شود و سپس بعد از سرخ شدن در روغن همراه با چای سرو می‌شود.

بیشتر گیلانی‌ها این شیرینی را در ماه رمضان میل می‌کنند و از آنجایی که داخل این شیرینی انواع مغزها و ادویه‌های مختلف وجود دارد، انرژی زیادی به روزه‌داران می‌دهد. برای تهیه این شیرینی ماه رمضان ابتدا باید خمیر آن را آماده کنید و بعد مواد داخل شیرینی را با هم ترکیب نموده و درون خمیر قرار دهید.

سپس شیرینی باید در روغن سرخ شود و درون شیره قرار بگیرد. برای خواندن طریقه درست کردن رشته خشکار می‌توانید به مقاله طرز تهیه رشته خشکار مراجعه کنید. فیلم طرز تهیه رشته خوشکار را هم تماشا کنید.

 

۶- شیرینی بامیه

بامیه خانگی برای ماه رمضان

«بامیه» یکی از لذیذترین شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان است که حضورش به قدری با سفره افطار ما ایرانیان گره خورده است که حتی شنیدن نام آن نیز ما را یاد روزهای روزه‌داری و ماه رمضان می‌اندازد. بامیه شیرینی بسیار راحتی است و اگر در طرز تهیه بامیه خانگی دقت لازم را به خرج دهید، حتی از بامیه‌های بازاری و قنادی هم خوشمزه‌تر خواهد شد.

شما می‌توانید این شیرینی را هم در فر و در داخل ماهیتابه آماده کنید. برای خواندن مراحل درست کردن بامیه خانگی با تمام جزییات و فوت‌ و فن‌های بامیه روی لینک مقاله طرز تهیه بامیه خانگی کلیک کنید.

 

 

۶- گوشفیل

گوشفیل از شیرینی های ماه رمضان در اصفهان

طرز تهیه شیرینی «گوش فیل» یا «گوشفیلی» (احتمالاً به خاطر شباهت ظاهری‌اش به گوش فیل) در ماه مبارک رمضان بسیار مرسوم است. گوشفیل از شیرینی مخصوص ماه رمضان اصفهانی است که در تمام فصول سال در اصفهان اغلب با دوغ سرو می‌شود.

طریقه درست کردن گوشفیل خانگی بسیار راحت است و شما می‌توانید این شیرینی را به راحتی در خانه آماده کنید. برای مطالعه مراحل طرز تهیه شیرینی گوش فیل می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه گوشفیل کلیک کنید. فیلم طرز تهیه گوشفیل را هم تماشا کنید.

 

 

۷- زولبیا

زولبیا برای ماه رمضان

«زولبیا» هم به همراه شیرینی‌های دیگر مثل بامیه و گوشفیل، جزو پرفروش‌ترین شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان است. هر چند که زولبیا و همراهان قدیمی‌اش (بامیه و گوشفیلی) را می‌توان در دیگر فصل‌ها و ماه‌های سال هم پیدا کرد، ولی خوردن این شیرینی‌ها در ماه رمضان، حال و هوای دیگری دارد.

درست کردن زولبیا خانگی کمتر از یک ساعت طول می‌کشد. شما می‌توانید ماه رمضان امسال به جای خریدن زولبیا آن را در خانه آماده کنید. برای طرز تهیه زولبیا خانگی برای ماه رمضان می‌توانید به مقاله طرز تهیه زولبیا مراجعه کنید. فیلم طرز تهیه زولبیا را هم تماشا کنید.

 

 

۸- حلوا بوتیکی

حلوا بوتیکی ماه رمضان

ماه رمضان از جمله ایامی است که پختن انواع حلوا در آن بسیار مرسوم است. «حلوا بوتیکی» یک نوع دسر و شیرینی ماه رمضانی است که ظاهر آن برخلاف سایر حلواها به صورت قالبی است و برای پذیرایی از مهمان‌های وعده افطار نیز بسیار مناسب است.

شما می‌توانید این حلوای قالبی را به شکل‌های مختلف و با طعم‌های متفاوت مثل زنجبیلی و گردویی، فندقی و شکلاتی آماده کنید و برای وعده افطار سرو نمایید. برای خواندن طریقه درست کردن حلوا بوتیکی با طعم‌های مختلف و خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه حلوا بوتیکی مراجعه کنید.

۹- لگیمات

لگیمات از شیرینی های ماه رمضان

اگر دوست دارید دستور تهیه شیرینی‌های خوشمزه ماه رمضان در سایر کشورهای دنیا را داشته باشید، «لگیمات» گزینه بی‌نظیری است. «لُگیمات» یا به قول عرب‌ها «لُقیمات» یکی از دسرهای عربی معروف و مخصوص استان‌های جنوبی ایران مثل بوشهر و هرمزگان برای ماه مبارک رمضان است که در کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل امارات و کویت و کشورهای مصر و هندوستان هم زیاد سرو می‌شود.

این دسر قدیمی با قدمتی حدود ۲۰۰ ساله که به «لقمه قاضی» هم مشهور است یک نوع شیرینی خانگی و بازاری است که به خاطر بافت لطیف و شیرینی ملایمش بیشتر با چای و قهوه یا بستنی سرو می‌شود.

طرز تهیه بامیه عربی لگیمات بسیار شبیه به بامیه خودمان است. برای خواندن مراحل درست کردن لگیمات عربی همراه با مشاهده فیلم آموزش تهیه لگیمات می‌توانید به مقاله طرز تهیه لگیمات مراجعه کنید.

۱۰- کیک حلوای هویج

کیک حلوای هویج برای رمضان

«کیک حلوای هویج» یکی از دسرهای خوشمزه‌ای است که علاوه بر میان وعده، می‌توانید به عنوان یک افطاری ساده و خوشمزه در ماه رمضان بپزید و سرو کنید. کیک حلوای هویج هم خیلی سریع آماده می‌شود و هم برای درست کردنش نیازی به وسایل و حتی مواد غیرقابل دسترس نیست.

برای تهیه این شیرینی ماه رمضان شما باید یک کیک ساده درست کنید و سپس حلوای هویج را روی آن قرار دهید. طعم این کیک ماه رمضانی فوق‌العاده خوشمزه است. برای آشنایی با مراحل طرز تهیه این کیک ماه رمضان متفاوت می‌توانید به مقاله طرز تهیه کیک حلوای هویج مراجعه کنید.

۱۱- حلوا نثار

حلوا نثار برای ماه رمضان

«حلوا نثار» یکی از حلواهای محبوب ارومیه است که در تبریز هم پخته می‌شود. این حلوا معمولاً در مراسم مذهبی و برای نذر، به خصوص در ماه‌های محرم، صفر و رمضان تهیه می‌شود. موادی که در طرز تهیه حلوای نثار ارومیه استفاده می‌شوند، بسیار و ساده و در دسترس هستند و درست کردن این حلوا هم پیچیدگی خاصی ندارد.

در طرز تهیه حلوا نثار ارومیه به مهم‌ترین چیزی که باید دقت کنید، صرف زمانی است که باید به تفت دادن آرد اختصاص دهید. برای مطالعه مراحل و جزییات طریقه درست کردن حلوا نثار ارومیه می‌توانید به مقاله طرز تهیه حلوا نثار مراجعه کنید.

۱۲- رنگینک خرما

رنگینک خرما برای رمضان

«رنگینک خرما» از جمله دسرهای پرطرفدار ایرانی با ریشه جنوبی است. جنوبی‌ها معمولاً رنگینک را در فصل زمستان به عنوان دسر به همراه چای، همراه با غذاهایی مثل سبزی پلو با ماهی یا خورش قلیه ماهی برای گرفتن سردی ماهی و در ماه مبارک رمضان به عنوان یک دسر مقوی و سیر کننده برای افطاری و سحری میل می‌کنند.

یکی از انواع پرطرفدار رنگینک نوع قالبی آن است که هم سر و شکل مجلسی‌تری نسبت به طرز تهیه رنگینک‌های ساده دارد و هم بچه‌های کوچک‌تر علاقه بیشتری به خوردن آن دارند. برای درست کردن این شیرینی خرمایی مخصوص ماه رمضان با مشاهده فیلم آموزش تهیه می‌توانید به مقاله طرز تهیه رنگینک خرما مراجعه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش به با رب انار به ۲ روش مجلسی با مرغ و گوشت

۱۳- باقلوا ترکی

باقلوا ترکی برای ماه رمضان

«باقلوا ترکی» از محبوب‌ترین انواع باقلوا در دنیا است که در لیست شیرینی‌ های مخصوص ماه رمضان نیز قرار دارد. اصالت این شیرینی ماه رمضان به ترکیه و جمهوری آذربایجان برمی‌گردد. اصلاً اسم «باقلوا» که وسط می‌آید نخستین چیزی که به ذهن می‌رسد یک ظرف شیرینی باقلوا اصل ترکی و چای در استکان کمر باریک است.

اگر چه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه انواع باقلوا درست می‌شود و حتی در یونان، باقلوا یونانی به عنوان یک دسر پرطرفدار پخته و سرو می‌شود. برای مطالعه جزییات درست کردن شیرینی باقلوا ترکی خوشمزه خانگی می‌توانید به مقاله طرز تهیه باقلوا ترکی مراجعه کنید و همراه با آموزش مرحله به مرحله باقلوا، فیلم طرز تهیه باقلوا را هم تماشا کنید.

۱۴- گلاب جامون هندی

گلاب جامون هندی برای رمضان

شیرینی «گلاب جامون» یکی از مشهورترین دسرها و شیرینی‌های هندی و چیزی شبیه به شیرینی بامیه خودمان است. یک شیرینی لطیف و خوشمزه با بافتی نرم که معمولاً با بستنی سرو می‌شود و بسیار مقوی و سیرکننده است. این دسر و شیرینی ماه رمضان بسیار ساده آماده می‌شود.

برای درست کردن شیرینی گلاب جامون نیازی به فر ندارید و فقط کافی است یک شعله گاز داشته باشید. برای مطالعه مراحل تهیه گلاب جامون هندی به روش اصیل می‌توانید به مقاله طرز تهیه گلاب جامون مراجعه کنید.

۱۵- حلوا شعریه

حلوا شعریه برای رمضان

اگر حلوا با طعم شیر یا همان حلوای شیر را دوست داشته باشید، «حلوای شعریه» با شیر عسلی را هم به احتمال زیاد می‌پسندید. طرز تهیه انواع حلوا برای ماه‌های محرم و رمضان و حتی مراسم ختم و در برخی مناطق ایران مثل خوزستان برای مراسم عروسی هم کاربرد دارد.

این حلوای عربی و ترکی با اصالت مدیترانه‌ای با شیر عسلی و رشته شعریه یا کادایف درست می‌شود، یعنی همان رشته‌هایی که برای تهیه دسر ترکی کنافه به کار برده می‌شوند. برای تهیه حلوا شعریه مجلسی می‌توانید به مقاله طرز تهیه حلوا شعریه مراجعه کنید.

۱۶- ترحلوا شیرازی

ترحلوا قالبی و ساده

«ترحلوا شیرازی» از آن دسته حلواهای نرم و لطیف خوشمزه مجلسی است و همان‌طور که از نامش پیداست اصالتی شیرازی دارد. ترحلوای شیراز یک حلوای نرم و ژله‌ای طور است که هم به صورت ساده و هم دو رنگ و البته به صورت قالبی یا ساده سرو می‌شود. در استان فارس ترحلوا یک وعده اصلی بر سر سفره افطار در ماه مبارک رمضان است.

برای آشنایی با طریقه درست کردن تر حلوا شیرازی همراه با فیلم آموزش تهیه آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه ترحلوا مراجعه کنید.

۱۷- حلوا اوماج

حلوا اوماج برای ماه رمضان

«حلوا اوماج» (اوماج حالواسی) یا همان «حلوای اردبیلی» حلوای سنتی شهر اردبیل است که در مراسم نذری، ماه محرم و رمضان و سایر روزهای سال برای مصرف خانگی پخته می‌شود. حلوای اوماج در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی هم یک حلوای مرسوم است و تبریزی‌ها، زنجانی‌ها، گرگانی‌ها و اهالی شهر ارومیه هم درست می‌کنند.

این حلوا برخلاف سایر انواع حلواها بعد از آماده شدن در شربتی مخصوص قرار می‌گیرد تا شیرین شود. برای خواندن طریقه درست کردن حلوا اوماج مجلسی اردبیل می‌توانید به مقاله طرز تهیه حلوا اوماج مراجعه کنید.

۱۸- حلوا مسقطی لاری

حلوا مسقطی لاری

حلوا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دسرهای تاریخ بشر به هر شکلی که طبخ و سرو شود، دسری خوشمزه و مطبوع است. شیرینی «حلوا مسقطی لاری» یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین انواع شیرینی‌ مخصوص ماه رمضان است که در لار تهیه می‌شود.

حلوا مسقطی لاری زعفرانی یا به قول خود لاری‌ها «حلوا مقراضی» یکی از قدیمی‌ترین حلواهای طبخ شده در استان‌های جنوبی ایران به خصوص بوشهر و شیراز و در اصل منطقه لار است که به مناسب‌های مختلف مذهبی، جشن و سرور و سوگواری و در ماه رمضان پخته می‌شود. برای مطالعه مراحل درست کردن حلوا مسقطی لاری می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه حلوا مسقطی کلیک کنید.

۱۹- حلوا زعفرانی

حلوا مسقطی لاری ماه رمضان

«حلوا با آرد گندم» از جمله محبوب‌ترین دسرهای خاورمیانه و به خصوص ایران است. درست کردن حلوا مجلسی برای افطار ماه رمضان نیز در بسیاری از خانواده‌های ایرانی بسیار مرسوم است. اما چطور می‌توانیم یک حلوای ساده یا حلوا مجلسی نذری زعفرانی طلایی و خوشمزه درست کنیم؟ برای خواندن طریقه درست کردن حلوا مجلسی خوشمزه زعفرانی به همراه فیلم آموزش تهیه حلوا می‌توانید به مقاله طرز تهیه حلوا مجلسی مراجعه کنید.

۲۰- حلوا کاسه

حلوا کاسه ماه رمضان

«حلوا کاسه» شیرازی یا به قول خود شیرازی‌ها «حلوا زرد» همان‌طور که از اسمش پیداست ریشه شیرازی دارد. این حلوا با بافت بسیار نرم و لطیف به چند روش طبخ می‌شود. در برخی دستورها به جز آرد برنج که آرد پایه این حلوا است آرد نشاسته هم اضافه می‌کنند و در بیشتر دستورهای پخت، تخم مرغ هم هست. یک نوع دیگر این حلوا بدون تخم مرغ است که به «حلوای قنادی» مشهور است و فقط با آرد برنج یا ترکیبی از دو آرد مختلف درست می‌شود.

برای خواندن مراحل درست کردن حلوا کاسه شیرازی می‌توانید به مقاله طرز تهیه حلوا کاسه مراجعه کنید.

۲۱- دسر ام علی

مراحل طرز تهیه دسر عربی ام علی

در مورد دسر ام علی داستان‌های مختلفی وجود دارد. برخی مدعی هستند که «ام علی» نام همسر امپراطور مصر بود که همیشه این دسر مخصوص و مقوی را برای شوهرش آماده می‌کرد. برخی دیگر داستان هیجان‌انگیزتری در مورد این دسر می‌گویند و مدعی هستند که این دسر عربی داستان پیچیده‌تری دارد.

گفته می‌شود که «ام علی» (Umm Ali) نام زن اول یکی از سلاطین مصر در زمان‌های قدیمی بود. از آنجایی که پسر ام علی فرزند ارشد سلطان بود، قرار شد که بعد از مرگ پدرش جانشین پدر شود و به سلطنت برسد. اما در این میان زن دوم سلطان تلاش می‌کرد که پسر خودش جانشین سلطان شود.

ام علی از این ماجرا خبردار می‌شود و دستور می‌دهد تا کنیزانش رقیب را در حمام به قتل برسانند. سپس برای جشن و شادی دسری خاص آماده می‌کند و در کنار هر ظرف دسر یک سکه طلا نیز قرار می‌دهد و دسرها را در سطح شهر پخش می‌کند. از همین رو این دسر امروزه با نام «دسر ام علی» شناخته می‌شود.

برای مطالعه مراحل طرز تهیه دسر ام علی روی لینک مطلب بزنید.

۲۲- بامیه اسپانیایی (چوروس)

طرز تهیه شیرینی چوروس اسپانیایی مرحله به مرحله

«شیرینی چوروس» یا «بامیه اسپانیایی» یک شیرینی خوشمزه بین‌المللی است که به خصوص در کشورهایی مثل اسپانیا و ترکیه بسیار محبوب و مرسوم است. چروز، چروس، جوروس یا چوروز تلفظ‌های مختلف بامیه اسپانیایی هستند.

چوروس یا چوریوز که تا حد زیادی شبیه شیرینی بامیه عربی است دستور پختی بسیار شبیه شیرینی بامیه ایرانی دارد و با سس شکلات سرو می‌شود. برای مطالعه طرز تهیه شیرینی چوروس اسپانیایی با سس شکلات به همراه فوت و فن‌های آن روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۳- حلوا دهین نجف

طرز تهیه حلوا دهین نجف

در خیابان‌ها و گذرگاه‌هایی که به حرم امام‌ علی (ع) منتهی می‌شود، مغازه‌ها و شیرینی‌فروشی‌هایی را می‌بینید که نوعی شیرینی با نام «دهین» می‌فروشند. این شیرینی در بین عراقی‌ها بسیار محبوب است و نوع اصلی آن را با نام «دهین ابوعلی» می‌شناسند.

دلیل این نامگذاری این است که فردی به نام «ابوعلی»، بهترین دهین‌های عراقی را می‌پخته است و حالا که از دنیا رفته است، خیلی‌ها خودشان را شاگرد او معرفی می‌کنند و ادعا می‌کنند طرز تهیه حلوا دهین را با همان دستور پخت، بلدند و می‌پزند.

در مورد حلوا دهین به خاطر مواد به کار رفته در آن و طبع بسیار گرمی که دارد، همچنین قند و چربی بالا، توصیه می‌شود که بیماران مبتلا به دیابت و چربی خون، از خوردن آن بپرهیزند یا تعادل را رعایت کنند.

حلوا دهین خوشمزه را می‌توانید با مغز گردو، بادام، پودر نارگیل یا ترکیبی از آن‌ها درست کنید. برای مطالعه مراحل طرز تهیه حلوا دهین نجف روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۴- انواع دسر با خرما

طرز تهیه انواع دسر با خرما

برای ماه رمضون دسر با خرما چی درست کنیم؟ آیا چیزی در مورد طرز تهیه انواع دسر با خرما می‌دانید؟ بهترین روش طرز تهیه دسر رژیمی با خرما چیست؟ آیا با طریقه درست کردن پودینگ با خرما به عنوان شیرینی ماه رمضان آشنایی دارید؟ خرما سرشار از انواع ویتامین و مواد مغذی برای بدن است و به خاطر طعم شیرین و خوشمزه‌ای که دارد، برای درست کردن انواع دسر بسیار مناسب است.

شما می‌توانید با تهیه انواع دسر با خرما هم از طعم لذیذ دسر لذت ببرید و هم به سلامت بدن‌تان کمک کند. برای مطالعه طرز تهیه انواع دسر با خرما به همراه فیلم آموزش تهیه این دسر و شیرینی‌ها روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲۶- شیرینی شباکیه (زولبیا فانوسی)

طرز تهیه شیرینی شباکیه یا زولبیا فانوسی

شیرینی «شباکیه» یکی از شیرینی‌های محبوب برای ماه رمضان با ریشه عربی است و طعم و مزه آن مثل تقریبا زولبیا یا گوش فیل ایرانی است. شیرینی شباکیه ظاهر زیبا و اشتهابرانگیزی دارد و می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید.

برای درست کردن شیرینی شباکیه مراکشی باید ابتدا شربت آن را درست کنید. سپس خمیر مایه را آماده کرده و با بقیه مواد، خمیر را تهیه کنید. شیرینی را فرم دهید و در روغن سرخ کنید تا طلایی شود. در آخر شیرینی‌ها را در شربت قرار دهید تا شکر به خورد آن‌ها برود.

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی شباکیه مراکشی، ابتدا مواد یخچالی شیرینی را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسند. سپس «شربت بار» شیرینی را درست کنید. برای این کار یک قابلمه مناسب را روی حرارت متوسط قرار دهید و ۲ لیوان شکر و ۱ لیوان آب را در آن بریزید و هم بزنید تا دانه‌های شکر در اثر حرارت ذوب شود.

برای مشاهده مراحل طرز تهیه شیرینی شباکیه روی لینک مقاله کلیک کنید.

۲۶- حلوای پسته تبریز

طرز تهیه حلوای پسته بوتیکی

درست کردن «حلوای پسته» که از انواع حلوای بوتیکی است در خانه کار چندان سختی نیست و فقط باید سرعت عمل و دقت کافی داشته باشید تا به بهترین شکل این حلوا را درست کنید. حلوا پسته مخصوص تبریز معمولا برای مراسم مذهبی یا به عنوان شیرینی ماه رمضان تهیه می‌شود و به خاطر طعم و رنگ جذابی که دارد، بسیار پرطرفدار است.

حلوای پسته را معمولا به صورت حلوا بوتیکی درست می‌شود و اندازه شیرینی‌ها کوچک و تک‌ نفره خواهد بود. می‌توانید این شیرینی خوشمزه و مقوی را هم در قالب و هم بدون قالب درست کنید. همچنین تهیه حلوای پسته نیازی به فر یا پخت ندارد. چون برای فرم دادن و شکل گرفتن، باید در یخچال یا فریزر قرار داده شود.

برای تهیه حلوای پسته تک نفره یا بوتیکی، آرد را ۲ تا ۳ بار الک کنید. سپس آن را در یک تابه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. آرد را مدام به هم بزنید تا خامی آن گرفته شود ولی رنگ آن تغییر نکند. برای این کار حتما شعله را در کمترین حالت قرار دهید. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه این حلوای خوشمزه و خاص، روی لینک مقاله طرز تهیه حلوای پسته بزنید.

۲۷- حلوای گل سرخ

حلوای گل سرخ از شیرینی های ماه رمضان

«حلوای گل سرخ» یا «حلوای گل محمدی» یکی از خوشمزه‌ترین و متفاوت‌ترین دسرهای ماه رمضان است. درست کردن این حلوا نیازی به فر ندارد و می‌توانید آن را به راحتی روی شعله گاز آماده کنید. این حلوای خوشمزه را می‌توانید به چند روش مختلف ساده، بوتیکی و رولی آماده کنید. در اولین مرحله از طرز تهیه حلوا گل سرخ باید آرد را ۲ تا ۳ مرتبه الک کنید تا ناخالصی‌های آن گرفته شود. پودر قند را هم جداگانه الک کنید تا یکدست شود.

کره یا روغن جامد را در دمای محیط قرار دهید تا کمی نرم شوند. گل‌های محمدی خشک شده را در آسیاب بریزید و آن‌ها را آسیاب کنید تا کاملاً نرم شوند. سپس به طور جداگانه، آن‌ها را الک کنید تا یک پودر نرم داشته باشید.

بعد از خارج کردن پودر گل سرخ از آسیاب‌کن، گردوهای پوست گرفته را هم در آسیاب‌ برقی یا دستی بریزید و آن‌ها را کاملاً پودر کنید تا یکدست شود. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه حلوای گل سرخ برای ماه رمضان می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه حلوای گل سرخ کلیک کنید.

حتما بخوانید  مهم ترین نکات نگهداری فرش ماشینی و دستباف در خانه برای افزایش عمر آن

۲۸- شیرینی کاجا

شیرینی کاجا مخصوص ماه رمضان
شیرینی «کاجا» یکی از خوشمزه‌ترین انواع شیرینی ماه رمضان است که در هند طبخ می‌شود. این شیرینی شباهت زیادی به زولبیا و بامیه خودمان دارد و در روغن سرخ می‌شود و سپس در شربت بار قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این شیرینی با زولبیا و بامیه خودمان لایه لایه بودن شیرینی و شکل ظاهری آن است.

برای خواندن جزییات و مراحل تهیه شیرینی کاجا هندی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شیرینی کاجا کلیک کنید.

۲۹- شیرینی خنفروش

شیرینی خنفروش از شیرینی های ماه رمضان
شیرینی «خنفروش» یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سنتی جنوب است که در استان‌های جنوبی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس طبخ می‌شود و جزو شیرینی‌های پرفروش ماه رمضان است. برای تهیه این شیرینی باید از دستگاه بیسکویت ساز استفاده کرد، اما بدون استفاده از این دستگاه نیز می‌توانید شیرینی خنفروش را آماده کنید.

برای خواندن مراحل طرز تهیه شیرینی خنفروش با دستگاه و بدون دستگاه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه شیرینی خنفروش کلیک کنید.

۳۰- حلوا پسته ارومیه

حلوا پسته ارومیه در ماه رمضان
«حلوا پسته ارومیه» یکی از خوشمزه‌ترین انواع شیرینی اصالتا ارومیه‌ای است که مخصوصا در ماه رمضان بسیار پرفروش است. حلوا پسته ارومیه مثل حلوا پسته تبریز جزو سوغاتی‌های مشهور این شهر است. برای تهیه این حلوای مجلسی از پودر پسته، آرد، پودر قند، روغن و چاشنی‌های مختلف استفاده می‌شود. این شیرینی طعم لذیذی دارد و در ارومیه بسیار محبوب است. معمولا برای تزیین این شیرینی از مقداری شکلات تلخ یا شکلات شیری آب شده استفاده می‌شود.

برای مطالعه مراحل طرز تهیه حلوا پسته ارومیه به ۲ روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه حلوا پسته ارومیه کلیک کنید.

۳۱- بامیه عربی دراز

بامیه عربی دراز از شیرینی های ماه رمضان
«بامیه عربی» که برخی آن را به عنوان «بامیه بزرگ» یا «بامیه دراز» نیز می‌شناسند، یکی از محبوب‌ترین انواع زولبیا بامیه مخصوص ماه رمضان است که بیشتر در کشورهای عربی و برخی از شهرهای جنوب کشور طبخ می‌شود. طعم و مزه این شیرینی ماه رمضانی شبیه به بامیه خودمان است، تنها در اندازه بزرگ‌تری تهیه می‌شود.

برای خواندن مراحل طرز تهیه بامیه عربی دراز و بزرگ به صورت مرحله به مرحله می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه بامیه عربی کلیک کنید.

۳۲- بامیه هندی

بامیه هندی از شیرینی ماه رمضان
بامیه در هند هم مثل ایران جزو شیرینی‌های محبوب و متداول در ماه رمضان است که هم از نظر ظاهری و هم از نظر روش تهیه، تفاوت‌های اندکی با بامیه ایرانی دارد. شکل «بامیه هندی» برخلاف بامیه خودمان گرد و حلقوی است و درست مثل سایر بامیه‌ها بعد از آماده شدن باید آن را در شربت بار قرار دهید تا مزه دار شود.

برای خواندن مراحل طرز تهیه بامیه هندی در تابه و فر می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه بامیه هندی کلیک کنید.

۳۳- بامیه ترکی

بامیه ترکی از شیرینی های ماه رمضان
«بامیه ترکی» یک نوع دیگر شیرینی بامیه خوشمزه است که بافت خشک و تردتری نسبت به بامیه قنادی خودمان دارد و به صورت مارپیچی تهیه می‌شود. این بامیه متعلق به کشور ترکیه است و معمولا در دکه‌های کوچک فروش زولبیا بامیه در شهرهای ترکیه از جمله استانبول و سایر کشورهای خاورمیانه به خصوص در ایام ماه مبارک رمضان به فروش می‌رسد.

برای خواندن مراحل طرز تهیه بامیه ترکی به روش استانبولی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه بامیه ترکی کلیک کنید.

۳۴- بامیه عسلی

بامیه عسلی از انواع شیرینی ماه رمضان
«بامیه بدون تخم مرغ» یا «بامیه عسلی» یکی از محبوب‌ترین روش‌های پخت بامیه برای ماه رمضان است. برای تهیه این بامیه نیازی به تخم مرغ ندارید می‌توانید خمیر بامیه را با استفاده از آرد، نشاسته ذرت، آب، عسل و روغن تهیه کنید. این بامیه بافت سبک‌تری نسبت به سایر انواع شیرینی بامیه دارد.

برای خواندن مراحل و جزییات روش تهیه بامیه عسلی یا بامیه بدون تخم مرغ می‌توانید روی لینک طرز تهیه بامیه عسلی کلیک کنید.

۳۵- زولبیا آلبالویی

زولبیا آلبالویی از انواع شیرینی ماه رمضان
«زولبیا آلبالویی» یکی دیگر از جذاب‌ترین انواع شیرینی مخصوص ماه رمضان است که به خاطر رنگ قرمز و ظاهر متفاوتی که دارد بسیار محبوب است. برای تهیه شربت بار این زولبیا از شربت آلبالو استفاده کنید و بعد زولبیاها را در این شربت قرار دهید تا قرمز رنگ شوند.

برای خواندن مراحل روش تهیه زولبیا آلبالویی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه زولبیا آلبالویی کلیک کنید.

۳۶- زولبیا بدون ماست و نشاسته

زولبیا بدون ماست و نشاسته برای ماه رمضان
برای تهیه زولبیای ماه رمضان معمولا از ماست و نشاسته استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید زولبیا را بدون ماست و نشاسته نیز آماده کنید. به منظور درست کردن این زولبیا تنها به مقداری آرد، شکر، روغن، خمیر مایه و بیکینگ پودر نیاز دارید. بعد از آماده کردن خمیر زولبیا باید آن را در روغن سرخ کنید و سپس در شربت بار قرار دهید.

برای مطالعه مراحل طرز تهیه زولبیا بدون ماست و نشاسته می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه زولبیا بدون ماست و نشاسته کلیک کنید.

۳۷- زولبیا با نشاسته

زولبیا با نشاسته برای ماه رمضان
«زولبیا با نشاسته» از انواع زولبیا ماه رمضانی است که برای تهیه آن از ترکیب نشاسته ذرت یا نشاسته گل با آرد گندم، ماست و جوش شیرین استفاده می‌شود و یکی از تردترین انواع زولبیا است که می‌توانید در خانه تهیه کنید. روش تهیه این زولبیا شبیه به دیگر انواع زولبیا است و در جزییات باید برخی نکات مهم را رعایت کنید. برای خواندن مراحل طرز تهیه زولبیا با نشاسته می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه زولبیا با نشاسته کلیک کنید.

۳۸- زولبیا جلبی

زولبیا جلبی از انواع شیرینی های ماه رمضان

«جلبی» (Jalebi)، زولبیا افغانی است که به روشی تقریبا مشابه با زولبیا ایرانی پخته و سرو می‌شود. جلبی زولبیا و جلبی بامیه مثل زولبیا بامیه ایرانی جزو شیرینی‌های محبوب برای ماه رمضان به خصوص در وعده افطار برای افغان‌ها هستند و با مواد ساده‌ای درست می‌شوند. زولبیا افغانی را هم با خمیر مایه و هم بدون خمیر مایه‌ می‌توانید درست کنید.

برای درست کردن زولبیا جلبی، ابتدا خمیر جلبی را آماده کنید و استراحت دهید. در فاصله استراحت کردن خمیر جلبی، شربت بار را بلافاصله آماده کنید. قبل از شروع درست کردن خمیر جلبی، مواد یخچالی را از یخچال بیرون بیاورید که هم دمای محیط شوند. زعفران را هم با آب جوش یا یخ، دم کنید. آرد سفید و آرد برنج را جداگانه دو بار الک کنید و در ظرف جدا بریزید و کنار بگذارید.

برای مطالعه مراحل کامل طرز تهیه زولبیا جلبی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۳۹- بامیه بدون قیف و ماسوره

طرز تهیه بامیه بدون قیف و ماسوره

برای درست کردن «بامیه بدون قیف و ماسوره»، می‌توانید از بطری‌های آب استفاده کنید. برای درست کردن بامیه بدون قیف ابتدا باید شربت بار بامیه را درست کنید. برای این کار یک قابلمه را روی حرارت بگذارید و ۱ لیوان آب را در آن بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا آب شروع به جوشیدن کند.

سپس شکر را اضافه کنید و اجازه دهید دانه‌های شکر در آب جوش حل شوند. تا جای ممکن محلول را هم نزنید، نهایتا در صورت لزوم، ظرف را تکان دهید یا از قاشق چوبی استفاده کنید تا شربت بار شکرک نزند. بعد از حل شدن شکر، گلاب، زعفران و آبلیمو را اضافه کنید و حرارت را روی حالت ملایم، تنظیم کنید تا مواد، با هم بجوشند و قوام پیدا کنند.

وقتی غلظت شربت به اندازه عسل روان درآمد، شعله را خاموش کنید و شهد را کنار بگذارید. معمولا باید ۱۵ دقیقه شهد بجوشد تا آماده شود. صبر کنید تا شربت در دمای محیط خنک شود. حالا باید خمیر بامیه را درست کنید. درست کردن خمیر بامیه نیاز به دانستن یکسری جزییات و فوت و فن‌ها دارد. برای مطالعه کامل طرز تهیه بامیه بدون قیف و ماسوره روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۴۰- نان رمضان ترکی

طرز تهیه نان رمضان ترکی (پیده رمضان)

«نان رمضان ترکی» یا «نان پیده رمضان» یکی از خوشمزه‌ترین انواع نان خانگی است که معمولا روی آن شهد و شربت می‌ریزند و همان‌طور که از نامش مشخص است، در ماه رمضان برای سحری و افطار سرو می‌شود. این نان در ترکیه و تبریز خودمان هم محبوبیت زیادی دارد و معمولا به جای زولبیا و بامیه استفاده می‌شود.

برای تهیه این نان نیازی به عمل آوردن خمیر مایه نیست. برای شروع باید آرد، خمیر مایه و شکر را در یک کاسه بریزید و مخلوط کنید. سپس ۲ عدد تخم مرغ‌ را یکی یکی اضافه کنید و مخلوط را هم بزنید. در ادامه ماست و روغن را نیز در کاسه بریزید و بعد کره آب شده را اضافه کنید. مواد را به خوبی ترکیب کنید تا خمیری منسجم ایجاد شود. خمیر را برای ۱۵ دقیقه ورز دهید.

برای مطالعه ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه نان رمضان ترکی به ۲ روش ترکیه‌ای و تبریزی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۴۱- شیرینی جبنیه

طرز تهیه شیرینی جبنیه پنیری از انواع شیرینی ماه رمضان

«شیرینی جبنیه» یکی از شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان و افطار با اصالت عربی است که شباهت زیادی به گوشفیل ایرانی دارد، با این تفاوت که در آن از پنیر خامه‌ای استفاده می‌شود و به «شیرینی پنیری یا گوشفیل عربی» هم معروف است. البته طعم پنیر در آن چندان قابل تشخیص نیست. شیرینی جبنیه، بافت بسیار ترد و لطیفی دارد و به شکل‌های مختلف می‌توانید آن را تهیه کنید.

برای درست کردن این شیرینی،‌ ابتدا شربت بار آن را آماده کنید. در یک قابلمه شکر و آب را بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند و دانه‌های شکر در آن حل شوند. شکر و آب را هم نزنید تا شربت بار شکرک نزند. وقتی شکر و آب حل شدند، گلاب، هل، زعفران و در آخر آبلیمو و گلوکز مایع را اضافه کنید. قابلمه را به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا غلیظ شود. سپس قابلمه را از روی شعله بردارید.

برای مطالعه ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی جبنیه روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره شیرینی، کیک و دسر مخصوص ماه رمضان

دسر لگیمات به عنوان شیرینی ماه رمضان چقدر قدمت دارد؟

این دسر قدیمی با قدمتی حدود ۲۰۰ ساله که به «لقمه قاضی» هم مشهور است یک نوع شیرینی خانگی و بازاری است که به خاطر بافت لطیف و شیرینی ملایمش بیشتر با چای و قهوه یا بستنی سرو می‌شود.

معروف‌ترین شیرینی‌های مخصوص ماه رمضان چه شیرینی‌هایی هستند؟

از معروف‌ترین شیرینی‌های ماه رمضان می‌توان به زولبیا، بامیه، گوشفیل، لگیمات، قطایف و شکر پاره اشاره کرد.

بهترین شیرینی‌های بدون فر در ماه رمضان چه شیرینی‌هایی هستند؟

اگر به دنبال دسر و شیرینی ماه رمضان بدون فر هستید، بهتر است زولبیا و بامیه، انواع حلوا، شیرینی های خرمایی، شیرینی شباکیه، مسقطی، لگیمات و رنگینک را امتحان کنید.

کیک مخصوص ماه رمضان چی درست کنم؟

کیک حلوای هویج یک کیک مخصوص ماه رمضان است.

 

محصولات مرتبط