۲۵ ترفند موثر و امتحان شده برای رفع شوری غذا

۲۵ ترفند موثر و امتحان شده برای رفع شوری غذا


10 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
از بین بردن شوری غذا
فهرست محتوا پنهان

گاهی اوقات زحمت زیادی برای درست کردن یک غذا می کشید؛ اما زمانی که کمی از مزه آن می چشید، متوجه می شوید که مقدار نمک آن زیاد است و غذایتان شور شده. در این شرایط چکار می کنید؟ غذایتان را دور می ریزید یا با همان مزه شور به خورد اعضای خانواده می دهید؟ باید بدانید که از بین بردن شوری غذا کار چندان سختی نیست. روش های زیادی برای رفع شوری غذا وجود دارد. بهتر است قبل از این که کنترلتان را از دست دهید، از یکی از ترفندهای از بین بردن شوری غذا استفاده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش می توانید با بهترین روش های امتحان شده رفع شوری غذا آشنا شوید.

 

 

نمک چیست و چرا مصرف زیاد آن برای بدن مضر است؟

 

نمک چیست و چرا مصرف زیاد آن برای بدن مضر است؟

 

نمک یک چاشنی با مزه شور است که ۶۰ درصد آن از کلرید و ۴۰ درصد از سدیم تشکیل شده است. تمام غذاهای فرآوری نشده همانند سبزیجات، میوه ها، آجیل ها، گوشت، غلات و حتی لبنیات دارای مقداری سدیم هستند. مصرف نمک موجب شل شدن و انقباض ماهیچه ها می شود. زمانی که نمک زیادی مصرف می کنید، مقدار آب بدن کاهش پیدا می کند و این موضوع منجر به کاهش آب در سلول های بدن و بروز عوارضی جدی می گردد. بدن ما روزانه به ۱۵۰۰ میلی گرم نمک نیاز دارد. اما جالب است بدانید که یک فرد آمریکایی در طول روز به طور متوسط از ۳۴۰۰ میلی گرم نمک استفاده می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » روش های موثر برای رفع شوری کشک بادمجان «

 

 

عوارض مصرف غذاهای شور

 

عوارض مصرف غذاهای شور

 

مصرف غذاهای شور عوارض زیادی برای بدن دارد. مصرف نمک زیاد می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلبی، سردرد، بیماری های کلیوی، سنگ کلیه، پوکی استخوان، سرطان معده و سکته مغزی را در افراد افزایش دهد. در ادامه به مهم ترین ضررهای مصرف نمک اشاره شده است.

 

 

افزایش فشار خون با مصرف زیاد نمک

 

اولین و مهم ترین عارضه مصرف زیاد نمک فشار خون بالا است. این موضوع به دلیل افزایش میزان سدیم در بدن رخ می دهد. تغییر فشار خون از طریق کلیه ها کنترل می شود. زمانی که نمک زیادی مصرف می کنید، دفع مایعات در بدن دشوار می شود و این موضوع موجب می شود فشار خون افزایش پیدا کند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین غذاها برای کاهش اورژانسی فشار خون «

 

 

متورم شدن بدن از عوارض مصرف نمک

 

متورم شدن بدن از عوارض مصرف نمک

 

تورم از نشانه ها مصرف بیش از حد نمک است. بعد از مصرف زیاد نمک بخش هایی از بدن مثل صورت، دست، پاها و مچ پا متورم و دردناک می شوند.

 

 

متورم شدن معده از زیان های نمک

 

از شایع ترین علائم مصرف نمک زیاد در کوتاه مدت می تواند به متورم شدن و سفت شدن معده اشاره کرد. این موضوع معمولاً در اثر حفظ آب توسط نمک در بدن اتفاق می افتد.

 

 

احساس شدید تشنگی از عوارض مصرف نمک

 

احساس شدید تشنگی از عوارض مصرف نمک

 

اگر بیش از اندازه احساس تشنگی می کنید، احتمالاً نمک زیادی مصرف کرده اید. مصرف بیش از حد نمک موجب کم آبی بدن می شود. بدن شما آب را از سلول ها بیرون می کشد و از همین رو در این شرایط به شدت احساس تشنگی خواهید کرد. نوشیدن مقدار زیادی آب در این وضعیت می تواند اثرات نمک را خنثی کند و سلول ها را سیراب نماید.

 

 

افزایش وزن از اثرات مصرف زیاد نمک

 

خوردن بیش از حد نمک موجب حفظ آب در بدن می شود. این موضوع وزن شما را افزایش می دهد. اگر در طول چند روز تا چند هفته وزن تان زیاد شده باید بدانید که این موضوع احتمالاً به خاطر مصرف زیاد نمک اتفاق افتاده است.

 

 

افزایش میزان ادرار از اثرات مصرف بیش از حد نمک

 

حتما بخوانید  طرز تهیه 10 مدل شیرینی عید با ماندگاری بالا به روش قنادی

افزایش میزان ادرار از اثرات مصرف بیش از حد نمک

 

مصرف زیاد نمک می تواند با میزان ادرار شما مرتبط باشد. زمانی که غذای شور می خورید، میل به خوردن مایعات در شما افزایش پیدا می کند. این موضوع موجب می شود تا آب بیشتری بنوشید و از طرفی میزان ادرار شما افزایش پیدا کند.

 

 

اختلال در خواب از عوارض مصرف زیاد نمک

 

مورد بعدی که احتمالاً با مصرف بیش از حد نمک تجربه خواهید کرد، بی خوابی است. داشتن خواب ناآرام و بیدار شدن در نیمه شب می تواند از علائم مصرف زیاد نمک باشد.

 

 

احساس ضعف از علائم مصرف زیاد نمک

 

زمانی که نمک زیادی مصرف می کنید، آب از سلول های بدن بیرون کشیده می شود. این موضوع موجب می شود تا احساس ضعف و ناتوانی کنید.

 

 

دل درد از مضرات مصرف زیاد نمک

 

دل درد از مضرات مصرف زیاد نمک

 

اگر نمک زیادی مصرف می کنید، احتمالاً بدن شما با کم آبی مواجه می شود. در این شرایط ممکن است در معده و شکمتان احساس بدی داشته باشید. حالت تهوع، اسهال و گرفتگی معده از علائم مصرف زیاد نمک هستند.

 

 

بهترین روش های از بین بردن شوری غذا

 

بهترین روش های از بین بردن شوری غذا

 

اگر به طور اتفاقی و اشتباه غذایتان شور شده و به دنبال راهی برای از بین بردن شوری غذا هستید، بهتر است نگاهی به لیست راهکارهای موثر زیر بیندازید و یکی از روش های ارائه شده در این مقاله را امتحان کنید.

 

 

۱- رفع شوری غذا با قند

 

استفاده از قند یکی از رایج ترین روش های رفع شوری غذا است. برای این کار باید یک قند را داخل یک قاشق غذاخوری بگذارید. سپس به آرامی قاشق را داخل غذا قرار دهید. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان قاشق را تکان ندهید تا قند در غذا حل نشود. حالا قاشق را به آرامی از داخل غذا بردارید و قند را خارج کنید.

 

 

۲- گرفتن شوری غذا با سیب زمینی

 

یکی دیگر از بهترین روش ها برای از بین بردن شوری غذا استفاده از سیب زمینی است. برای این کار باید سیب زمینی خام را به خوبی بشویید و پوست آن را جدا کنید. حالا سیب زمینی را به دو بخش تقسیم کنید و داخل غذایی که در حال جوشیدن است، بیندازید. سیب زمینی نمک اضافی غذا را به خودش جذب می کند و به راحتی شوری غذای شما را کاهش می دهد. در انتهای پخت و قبل از له شدن سیب زمینی، باید آن را با کمک قاشق از غذا خارج کنید. این روش برای رفع شوری خورشت قیمه بسیار موثر است.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه خورش قیمه با طعم و مزه نذری «

 

 

۳- از بین بردن شوری غذا با نان خشک

 

یکی دیگر از روش های رفع شوری غذا استفاده از نان خشک است. برای این کار باید یک تکه نان خشک را داخل خورشت یا غذایتان بیندازید. کمی صبر کنید تا نان نمک ها را به خود جذب کند. سپس می توانید با کمک یک قاشق نان را از داخل خورشت خارج کنید. برای رفع شوری خورشت بادمجان یا هر نوع خورشت دیگری می توانید از این روش استفاده کنید.

 

 

۴- رفع شوری غذا با آناناس

 

رفع شوری غذا با آناناس

 

یکی دیگر از بهترین روش های رفع شوری غذا استفاده از آناناس است. برای کاهش میزان شوری غذاهایی مثل گوشت و انواع خوراک، تنها لازم است چند تکه آناناس داخل غذا بریزید. این راهکار یک روش موثر برای از بین بردن طعم شوری غذا است.

 

 

بیشتر بخوانید: ترفندهای خوشمزه شدن و وا نرفتن کتلت

 

 

۵- از بین بردن شوری غذا با سیب درختی

 

اگر غذایتان شور شده و دوست دارید هر چه سریع تر کاری برای رفع شوری آن انجام دهید، می توانید از سیب درختی  استفاده کنید. یک عدد سیب درختی را پوست بگیرید و به چند تکه تقسیم کنید. سپس آن را در غذا بیندازید تا شوری اضافه آن را جذب کند.

 

 

۶- رفع شوری غذا با آب

 

رفع شوری غذا با آب

 

یک روش ساده اما موثر برای کاهش مقدار شوری غذا استفاده از آب است. اگر غذای شما آبکی است، می توانید مقدار آب بیشتری به آن اضافه کنید و غذا را کمی رقیق تر درست کنید. این کار موجب می شود تا مقدار شوری غذا کم شود. این روش برای رفع شوری عدسی و آبگوشت بسیار مفید است.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه آبگوشت ساده و مجلسی خوشمزه «

 

 

۷- حذف کردن آب شور غذا

 

یکی دیگر از روش هایی که باز هم برای غذاهای آبکی مناسب است، خارج کردن آب شور غذا است. برای این کار می توانید مقداری از آب سوپ، آبگوشت یا خورشتان را دور بریزید. سپس کمی آب به غذا اضافه کنید. با این روش به راحتی مقدار شوری غذای شما کم می شود.

 

 

۸- رفع شوری غذا با آبلیمو

 

رفع شوری غذا با آبلیمو

 

یکی دیگر از روش های کاهش مقدار شوری غذا استفاده از آبلیمو است. می توانید مقداری آبلیمو به غذایتان اضافه کنید و طعم شور آن را کاهش دهید. توجه داشته باشید که برای از بین بردن شوری ماهی سرخ شده هیچ روش خاصی وجود ندارد اما اضافه کردن کمی آبلیمو می تواند طعم آن را متعادل کند.

 

 

۹- رفع شوری غذا با شکر

 

برای از بین بردن شوری غذا می توانید یک قاشق چای خوری شکر به غذایتان اضافه کنید تا طعم شیرینی آن مقدار شوری غذا را کاهش دهد.

 

 

۱۰- برطرف کردن شوری غذا با سرکه و شکر

 

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد یونانی به ۳ روش اصلی

اگر غذایتان شور شده می توانید یک قاشق چای خوری شکر را با یک قاشق چای خوری سرکه ترکیب کنید. سپس آن را به غذا اضافه کنید تا شوری آن کاهش پیدا کند. در صورتی که غذا هنوز شور بود می توانید باز هم از این ترکیب به غذا اضافه نمایید.

 

 

۱۱- افزایش حجم غذا برای از بین بردن شوری آن

 

یکی از موثرترین و البته آسان ترین روش های از بین بردن شوری غذا اضافه کردن حجم غذا است. برای این کار می توانید به قرمه سبزی تان کمی سبزی و لوبیا اضافه کنید. اگر غذایتان قیمه است، مقدار گوشت و لپه را افزایش دهید و حجم غذا را بیشتر کنید. با این روش شوری غذا به راحتی کاهش پیدا می کند.

 

 

۱۲- رفع شوری غذا با نشاسته

 

این روش برای برخی از غذاها کاربرد دارد. در واقع شما می توانید برای از بین بردن شوری غذا از کمی برنج، پاستا و سیب زمینی که دارای نشاسته هستند استفاده کنید.

 

 

۱۳- شستن غذای شور روشی برای رفع شوری

 

اگر ماهی یا مرغی در حال پختتان شور شده است و سبزیجات داخل آب جوش طعم شوری دارد، می توانید آن ها را از آب خارج کنید و زیر شیر آب بگیرید. با این روش مقدار نمکی که جذب آن شده از بین می رود. سپس اگر غذا در حال پختن در آب است می توانید آب آن را نیز عوض کنید تا شوری غذا کاهش پیدا کند.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی

 

طرز تهیه ماهی قزل آلا شکم پر مجلسی

 

 

۱۴- از بین بردن شوری غذا با اسفنج

 

زمانی که هیچ راهکاری جواب نمی دهد و راهی برایتان باقی نمانده بهتر است برای از بین بردن شوری غذا از یک اسفنج تمیز استفاده کنید. یک تکه اسفنج در غذا بیندازید و اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه بجوشد تا نمک اضافی را به خود جذب کند.

 

 

۱۵- رفع شوری غذا با قاشق نقره

 

شاید برایتان جالب باشد که استفاده قاشق نقره نیز یکی از روش های رفع شوری غذا است. برای این کار می توانید قاشق نقره را داخل غذا قرار دهید تا شوری آن را جذب کند.

 

 

۱۶-  برطرف کردن شوری غذا با عسل

 

 برطرف کردن شوری غذا با عسل

 

یک روش دیگر برای کاهش میزان شوری غذا استفاده از عسل است. برای این کار تنها لازم است یک قاشق عسل به غذایتان اضافه کنید تا شوری آن کم شود.

 

 

بیشتر بخوانید » خواص درمانی و پزشکی عسل و طبقه بندی انواع آن «

 

 

۱۷-  از بین بردن شوری غذا با گوجه فرنگی

 

رنده کردن یک گوجه فرنگی در غذاهایی مثل سوپ، آبگوشت و برخی خورشت ها می تواند مقدار شوری غذا را تا میزان زیادی کاهش دهد.

 

 

۱۸- رفع شوری غذا با خامه

 

اگر سبزی بخار پز شما شور شده است، می توانید آن را برای چند دقیقه در مخلوط آب جوش و خامه قرار دهید تا میزان نمکش کاهش پیدا کند.

 

 

۱۹- از بین بردن شوری غذا با اضافه کردن دورچین

 

از بین بردن شوری غذا با اضافه کردن دورچین

 

شاید این روش تأثیری بر شوری غذای شما نداشته باشد. اما زمانی که غذایتان خشک است و دیگر کاری از دستتان برنمی آید، بهتر است دورچین غذا را کمی بیشتر کنید. قرار دادن سیب زمینی، هویج و کلم و لوبیای پخته شده و بدون نمک در کنار غذا می تواند طعم شوری غذا را بسیار کمتر کند.

 

 

۲۰- رفع شوری غذا با مصرف آن به همراه ترشی

 

روش دیگری که موجب می شد طعم شوری غذا را کمتر حس کنید، استفاده از ترشی همراه غذا است. می توانید خودتان کمی لیمو ترش یا سرکه به غذا اضافه کنید. یا غذایتان را همراه با ترشی میل کنید.

 

 

۲۱- رفع شوری غذا با نوشابه

 

اضافه کردن مقداری نوشابه به خورشت ها و غذاهای آبکی نیز راهکار دیگری برای رفع شوری غذا است.

 

 

۲۲- رفع شوری غذا با خمیر آرد گندم

 

برای از بین بردن شوری غذا می توانید مقداری خمیر با آرد گندم درست کنید. سپس آن را داخل خورشت یا غذای آب دار بیندازید. سپس بعد از جذب نمک می توانید آن را از غذا خارج کنید.

 

 

۲۳- برطرف کردن شوری غذا با سرکه

 

برطرف کردن شوری غذا با سرکه

 

یکی دیگر از روش های رفع شوری غذا اضافه کردن مقداری سرکه به غذا است. سرکه اسیدی است و مزه شور غذا را مخفی می کند.

 

 

۲۴- رفع شوری با آووکادو

 

اضافه کردن مقداری آووکادوی له شده به غذا می تواند شوری غذا را کاهش دهد. آووکادو چربی زیادی دارد و موجب کاهش احساس شوری می شود.

 

 

۲۵- رفع شوری غذا با سس بدون نمک

 

رفع شوری غذا با سس بدون نمک

 

اگر استیک یا مرغ سرخ شده شما شور شده، بهترین روش برای کاهش شوری این است که یک سس برای آن تهیه کنید. برای درست کردن این سس بهتر است از هیچ نمکی استفاده نکنید تا طعم غذا متعادل شود.

 

 

جمع بندی نهایی

 

درست کردن غذای شور اتفاقی است که خیلی از ما آن را تجربه کرده ایم. استفاده از روش هایی که در این مقاله به آن اشاره شد می تواند به رفع شوری غذا کمک کند و مزه غذا را متعادل کند. بهتر است بدانید که مصرف نمک زیاد مضرات زیادی برای سلامت دارد. از همین رو بهتر است آن را کم کم به غذا اضافه کنید تا غذایتان شور نشود.

 

 

منابع: webmd، webstaurantstore

 

 

کالابرگ الکترونیک