۳ طرز تهیه ترشی لبو (ترشی چغندر) درسته و رنده شده با لبو خام و پخته

۳ طرز تهیه ترشی لبو (ترشی چغندر) درسته و رنده شده با لبو خام و پخته


28 آبان 1402 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 طرز تهیه ترشی لبو درسته و رنده شده با لبو خام و پخته

ترشی لبو یا ترشی چغندر قرمز یکی از ترشی‌های خوشرنگ پاییزی و زمستانی و یک خوراکی خوشمزه با لبو است. ۲ طرز تهیه مرحله به مرحله ترشی لبو قرمز و ملس با لبوی خام و پخته و نکات روش تهیه ترشی لبوی رنده شده و ترشی لبو با انار را در سرویس آشپزی ما در مجله کوروش بخوانید.

 

مواد لازم ترشی لبو یا چغندر قرمز خام

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لبو ۱ کیلوگرم
سرکه ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۲ قاشق غذاخوری
هویج نیم کیلوگرم
زرشک ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
ادویه ترشی لبو به مقدار دلخواه

 

نکته: ادویه ترشی لبو شامل نمک، گلپر (۱ قاشق مرباخوری)، رزماری (۱ برگ) سیاه دانه (۱ قاشق غذاخوری) و دانه فلفل سیاه (۵ عدد) است. که باید این مواد را با هم آسیاب کنید.

مراحل طرز تهیه ترشی لبو رنده شده با طعم ملس

مرحله اول؛ لبو یا چغندر قرمز را بپزید

برای درست کردن ترشی لبو قرمز و ملس ابتدا لبوها را بشویید و پوست بگیرید و سپس به صورت خام رنده درشت کنید. لبوهای رنده شده را در یک قابلمه بریزید و سپس آب و سرکه را اضافه کنید. شکر را هم روی لبوها بریزید و روی شعله ملایم گاز به مدت ۲۰ دقیقه بپزید. در این فاصله هویج‌ها را هم درشت رنده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید سرکه و شکر را به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ آماده کردن ترشی لبو رنده شده

در این مرحله از طرز تهیه ترشی لبو رنده شده بعد از ۲۰ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید و هویج‌های رنده شده را روی لبوهای داغ بریزید. سپس زرشک و ادویه ترشی لبو را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید. صبر کنید ترشی لبو خنک شود و سپس آن را در ظروف شیشه‌ای خشک، تمیز و درب‌دار بریزید.

حتما بخوانید  ۱۲ روش آسان لکه گیری و جرم گیری سرامیک با مواد طبیعی و شیمیایی

برای تهیه زرشک، گلپر، نمک و فلفل سیاه (برای درست کردن ادویه ترشی لبو) می‌توانید خرید خود را به روش‌های تلفنی، اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی لیته بادمجان مرحله به مرحله به ۳ روش

روش تهیه ترشی چغندر پخته

طرز تهیه ترشی لبوی پخته

ترشی لبو قرمز را با لبو پخته هم می‌توانید درست کنید. برای درست کردن ترشی لبو پخته با لبو یا همان چغندر قرمز پخته به این ترتیب عمل کنید: لبو را بدون آنکه سر و تهش را بگیرید به مدت ۲ ساعت بپزید.

بعد از پخت لبو آن را مکعبی خرد کنید، به صورت ورقه‌ای برش بزنید یا به شکل دلخواه خود قالب بزنید. سپس لبوهای خرد یا ورقه شده را در سرکه و شکر به مدت ۲ دقیقه بجوشانید. وقتی این ترکیب لبو و سرکه سرد شد ادویه ترشی لبو را به آن اضافه کنید.

این مدل ترشی لبو پخته بعد از یک هفته آماده است و در یخچال باید نگهداری شود.

روش تهیه ترشی لبو با انار 

یکی از خوشمزه‌ترین روش‌های تهیه ترشی لبو استفاده از ترکیب لبو، انار و رب انار در کنار هم است. برای درست کردن این ترشی خوشمزه باید لبوها را بشویید و همراه با آب روی حرارت متوسط قرار دهید. سپس پوست لبوها را جدا کنید و آن‌ها را خرد کنید.

در ادامه مقداری سرکه، رب انار، شیره و انار دانه شده را با لبوهای خرد شده هم ترکیب کنید. کمی گلپر، نمک و سیاه‌ فلفل سیاه دانه به مواد ترشی اضافه کنید. حالا همه مواد را داخل یک شیشه تمیز و خشک بریزید. اجازه دهید ترشی برای یک روز در بیرون از یخچال و چند روز در یخچال بماند تا جا بیفتد و برسد.

بیشتر بخوانید: چکار کنیم ترشی زودتر برسد؟

فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی لبو (ترشی چغندر)

فوت و فن های طرز تهیه ترشی لبو

  • ترشی لبو یا چغندر قرمز را با ترکیب کلم سفید یا کلم قرمز هم درست می‌کنند. در این صورت به جای هویج از کلم سفید یا کلم قرمز خرد شده استفاده کنید.
  • علاوه بر ترشی لبو و هویج می‌توانید ترشی لبو با انار دانه شده هم درست کنید. در این صورت به جای هویج رنده شده نیم کیلوگرم میوه انار دانه شده به لبوهای پخته اضافه کنید.
  • سرکه مناسب برای ترشی لبو سرکه قرمز است، اما مثل سایر انواع ترشی از سرکه سفید هم می‌توانید استفاده کنید. شما می‌دانید بهترین سرکه برای درست کردن ترشی کدام است؟
  • اگر ترشی لبو را تند دوست دارد مقداری فلفل قرمز تند هم به ترکیب ادویه ترشی اضافه کنید و ۲ عدد فلفل سبز تند هم در شیشه ترشی لبو قرار دهید.
حتما بخوانید  ۲ مدل طرز تهیه کیک میوه‌ ای بلغور جو دوسر خوشمزه و رژیمی

فوت و فن های طرز تهیه ترشی لبو و انار

  • به منظور درست کردن ترشی لبو نباید لبوها را برای مدت طولانی بپزید، زیرا این کار موجب نرم شدن بیش از حد لبو در ترشی می‌شود.
  • برای خوش عطر شدن ترشی لبوی قرمز و ملس می‌توانید از سیاه‌ دانه، گلپر، تخم گشنیز، سبزی رزماری، فلفل سیاه و نمک استفاده کنید.
  • اگر لبوی شما کمرنگ بود می‌توانید برای تهیه ترشی لبو از مقداری رنگ خوراکی قرمز استفاده کنید.
  • در طرز تهیه ترشی لبو ملس می‌توانید از شکر یا شیره انگور برای شیرین شدن طعم ترشی استفاده کنید تا از  خواص شیره انگور هم بهره ببرید. می‌توانید شیره انگور مورد نیاز برای تهیه ترشی چغندر را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • برای طرز تهیه ترشی لبو با سیر می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از مقداری سیر تازه و خرد شده یا پودر سیر در ترکیب مواد ترشی استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید پودر سیر را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.
  • در طرز تهیه ترشی لبو با گل کلم می‌توانید از گل کلم خرد شده نیز در ترشی استفاده کنید.
  • ترشی چغندر خانگی رنگ فوق العاده‌ای دارد، می‌توانید از این ترشی مثل ترشی کلم قرمز رستورانی به عنوان دورچین غذا استفاده کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه ترشی به را هم به عنوان یک ترشی پاییزی و زمستانی مطالعه کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید انواع ترشی را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای لبو 

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ترشی لبو (ترشی چغندر)

فوت و فن‌های خوشمزه شدن ترشی لبو (ترشی چغندر)

برای اینکه ترشی لبو خوشرنگ و قرمز شود چه کنیم؟

برای این که ترشی لبو خوشرنگ‌تر شود، می‌توانید لبوها را با پوست داخل ترشی بریزید تا رنگ ترشی لبوی شما قرمزتر شود.

چکار کنیم که ماندگاری ترشی لبو بیشتر شود؟

اگر در طرز تهیه ترشی چغندر خانگی از لبوی پخته استفاده کنید، ماندگاری ترشی شما افزایش پیدا می‌کند و ترشی دیرتر کپک می‌زند.

به ازای هر ۱ کیلوگرم لبو برای ترشی به چه مقدار سرکه نیاز داریم؟

در طرز تهیه ترشی لبو باید به ازای هر ۱ کیلوگرم لبو از ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار سرکه استفاده کنید.

ترشی لبو چند روزه می‌رسه؟

ترشی لبو از فردای روزی که درست می‌کنید آماده مصرف است.

 

کالابرگ الکترونیک