طرز تهیه ۱۸ شیرینی شب یلدا | انواع کیک و شیرینی یلدایی

طرز تهیه ۱۸ شیرینی شب یلدا | انواع کیک و شیرینی یلدایی


30 آبان 1402 . زمان مطالعه: 17 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ۱۸ شیرینی شب یلدا | انواع کیک و شیرینی یلدایی
فهرست محتوا پنهان

درست کردن شیرینی شب یلدا از قدیم جزو آداب و رسوم شب چله بوده است. اگرچه هر سال صحبت بر سر این است که شیرینی شب یلدا گران نمی‌شود اما چه بهتر که خودتان با هزینه کمتر چند مدل شیرینی و کیک یلدایی در فر یا بدون فر به صورت یخچالی با طعم‌های متنوع و خوشمزه علاوه بر چند دسر مخصوص شب یلدا در خانه آماده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با چند روش تهیه کیک و شیرینی‌های مخصوص شب یلدا آشنا شوید.

لیست کیک و شیرینی‌های مخصوص شب یلدا

با طرز تهیه خوشمزه‌ترین انواع شیرینی شب یلدا آشنا شوید

شب یلدا بلندترین شب سال در آخرین روز پاییز است. معمولا در این شب خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و در کنار هم از خوراکی‌های خوشمزه یلدایی میل می‌کنند، فال حافظ می‌گیرند و هندوانه شب یلدا می‌خورند و از خاطرات گذشته حرف می‌زنند.

اما یکی از لذت‌های همیشگی این شب درست کردن شیرینی شب یلدا و انواع کیک شب یلدا و چیدن آن‌ها روی میز و سفره شب یلدا است. معمولا کیک و شیرینی‌های مخصوص شب یلدا با انار و میوه‌های پاییزی تزیین می‌شوند و برای تهیه برخی از آن‌ها از ادویه‌های گرم نیز استفاده می‌شود.

در طرز تهیه انواع کیک و شیرینی یلدایی خوشمزه و فوری معمولا از موادی مثل آرد، بیکینگ پودر، پنیر خامه‌ای، تخم مرغ، کره، شکر، نمک، پودر کاکائو، خامه و وانیل استفاده می‌شود که می‌توانید همه این مواد را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

اگر دوست دارید چند دستور طرز تهیه شیرینی شب یلدا داشته باشید و امسال چند مدل شیرینی یلدایی و کیک جدید یلدا با دستپخت خودتان برای پذیرایی از مهمان‌هایتان سرو کنید، بهتر است در ادامه این بخش با ما همراه باشید.

۱- کوکی‌ انار؛ شیرینی ساده و فوری برای شب یلدا

کوکی‌ های ساده انار و هندوانه 

انواع کوکی شیرینی‌های ساده و خوشمزه‌ای هستند که برای مناسبت‌‌ها و مهمانی‌های مختلف می‌توانید با مواد و دستوری ساده آن‌ها را تهیه کنید. اگر قرار باشد کوکی‌ را به عنوان شیرینی شب یلدا بپزید، «کوکی انار» یک شیرینی شب یلدا ساده برای دورهمی شب چله و همچنین یک انتخاب عالی شیرینی شب یلدا برای عروس است. برای مطالعه طرز تهیه کوکی انار به چند روش مختلف روی لینک مطلب کلیک کنید.

۲- شیرینی پادرازی قزوین؛ شیرینی شب یلدا در قدیم

شیرینی پادرازی قزوین برای یلدا
«شیرینی پادرازی قزوین» یکی از محبوب‌ترین انواع شیرینی شب یلدا از زمان‌های قدیم است که طعم فوق‌العاده و ماندگاری زیادی دارد. جالب است بدانید که طرز تهیه شیرینی پادرازی، سخت نیست و می‌توانید مثل سایر انواع شیرینی خانگی آن را در خانه به سبک بازاری تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید. برای تهیه این شیرینی ابتدا باید روغن جامد را در دمای محیط قرار دهید. سپس پودر قند را الک کنید و به روغن جامد اضافه ‌کنید و هم بزنید.

در ظرفی جداگانه آرد گندم و آرد برنج را الک کنید. سپس این دو آرد را کم‌کم به مواد قبلی اضافه کنید و هم بزنید. پس از اضافه‌شدن تمام آردها، با دست خمیر را ورز دهید. اگر خمیر به دستتان می‌چسبد، باید کمی آرد به دستتان بزنید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی پادرازی قزوین می‌توانید روی لینک طرز تهیه شیرینی پادرازی قزوین کلیک کنید.

۳- کیک کدو حلوایی؛ یک کیک ساده و خانگی برای شب یلدا

کیک کدو حلوایی اسفنجی

کدو تنبل یا کدو حلوایی هم از میوه‌های محبوب و پرطرفداری است که فصل پاییز و زمستان به راحتی در بازار یافت می‌شود. با این میوه پاییزی می‌توانید انواع دسرها و شیرینی‌های خوشمزه پاییزی و زمستانی را درست کنید. یکی از بهترین انواع کیک و شیرینی برای شب یلدا همین «کیک کدو حلوایی» است که هم بافت نرمی دارد و هم طعم آن بسیار لذیذ است.

برای تزیین این کیک ساده خانگی برای یلدا هم می‌توانید از خامه و چاشنی‌های دیگر استفاده کنید یا یک کیک اسفنجی بدون خامه سرو کنید. برای خواندن مراحل و جزییات طرز تهیه کیک کدو حلوایی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کیک کدو حلوایی کلیک کنید.

۴- کیک براونی ردولت؛ یک کیک جدید برای شب یلدا

کیک براونی ردولت، کیک جدید و شیک یلدایی

براونی‌ها جزو کیک‌های ساده و خوشمزه‌ای هستند که در سراسر دنیا محبوبند. این کیک‌های خوشمزه با مواد مختلفی درست می‌شوند به همین خاطر هم رنگ‌های زیبا و اشتهاآوری دارند. اغلب شیرینی‌پزها انواع براونی را با طرح‌های ابر و بادی درست می‌کنند که البته نوع ساده آن هم متداول است.

«کیک براونی ردولت» با رنگ قرمز، یک کیک جدید برای شب یلدا است که می‌تواند حسابی شما و مهمان‌ها را سر ذوق بیاورد. در ضمن برخلاف انتظار، درست کردن این کیک مخصوص شب یلدا اصلا سخت نیست و به راحتی می‌توانید آن را در خانه درست کنید. برای خواندن طرز تهیه کیک براونی ردولوت خانگی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کیک براونی ردولوت کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی بلوبری به 3 روش با ثعلب، بدون ثعلب و یخی

۵- براونی کدو حلوایی؛ کیک شب یلدا ساده و بدون خامه

براونی کدو حلوایی؛ دسر یلدایی

«براونی رودولت» و «براونی کدو حلوایی»، طرز تهیه مشابهی دارند و فقط در آ‌ن‌ها از مواد متنوعی‌ استفاده می‌شود. این براونی با طرح ابر و بادی، و طعم دلپذیر کدو حلوایی، یک شیرینی خوشمزه و جذاب برای شب یلداست. البته می‌توانید از آیسینگ هم برای تزیین روی براونی کدو حلوایی استفاده کنید. اگر می‌خواهید یک کیک شب یلدا مستطیلی شکل داشته باشید این کیک را در قالب مستطیل درست کنید.

برای خواندن مراحل و جزییات طرز تهیه کیک براونی ردولوت خانگی به عنوان یک شیرینی شب یلدا شیک می‌توانید به مقاله طرز تهیه براونی کدو حلوایی مراجعه کنید.

۶- شیرینی ساق عروس، شیرینی سنتی یلدا

طرز تهیه شیرینی ساق عروس

«شیرینی ساق عروس» یکی از شیرینی‌های سنتی و قدیمی ایرانی‌ها است که معمولا در مراسم خواستگاری یا مهمانی‌ها و جشن عروسی از آن استفاده می‌شود. این شیرینی از قدیم برای پذیرایی مجلسی و به عنوان شیرینی شب یلدا هم بسیار پرطرفدار بوده است.

برای تهیه این شیرینی شب یلدا به ۲ روش بدون فر و با فر درست می‌شود. برای تهیه شیرینی ساق عروس ابتدا باید در یک کاسه بزرگ و مناسب، روغن جامد و کره را بریزید و روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید و اجازه دهید کره و روغن کاملا به روش بن ماری ذوب شوند. سپس با همزن به مدت ۵ دقیقه آنها را روی دور کند، بزنید.

سپس پودر قند را به آن بیفزایید. دوباره به مدت ۵ دقیقه با دور تند همزن، مواد را با هم بزنید. تا حدی که رنگ مواد به سفیدی بزند. برای مطالعه ادامه مراحل تهیه این شیرینی قدیمی شب یلدا روی لینک مقاله طرز تهیه شیرینی ساق عروس کلیک کنید.

۷- پای توت فرنگی؛ شیرینی لاکچری شب یلدا

پای توت فرنگی؛ شیرینی لاکچری شب یلدا

توت فرنگی یکی از میوه‌هایی است که در فصل پاییز هم می‌توانید به راحتی آن را تهیه کنید. این میوه به خاطر رنگ جذابی که دارد، برای درست کردن انواع شیرینی شب یلدا هم مناسب است.

انواع شیرینی‌های مختلف یلدایی را می‌توانید با توت فرنگی درست کنید ولی «پای توت فرنگی» یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌ها با این میوه است. برای طرز تهیه شیرینی پای توت فرنگی خامه‌ای که یخچالی و بدون فر آماده می‌شود، ابتدا باید پایه یا کراست بیسکویتی این شیرینی را درست کنید. برای پای بیسکویتی از انواع بیسکویت پتی بور یا ساقه طلایی و انواع بیسکویت‌های شکلاتی و کاکائویی می‌توانید استفاده کنید که در این صورت پای توت فرنگی خامه‌ای با پایه و بیس شکلاتی خواهید داشت.

همچنین در این دستور ساده که ما به شما می‌گوییم نیازی به استفاده از خمیر پای نیست و شیرینی یلدایی شما خیلی سریع آماده می‌شود. برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه پای توت فرنگی، به لینک مقاله مورد نظر رجوع کنید.

۸- کیک انار؛ کیک سنتی شب یلدا

کیک انار یکی از انواع کیک پرطرفدار و خوشمزه پاییزی

«کیک انار» یکی از انواع کیک پرطرفدار و خوشمزه پاییزی است که به روش‌های متفاوتی طبخ می‌شود. اگر برای کیک شب یلدا عروس یا کیک شب یلدا خانگی بدون خامه به دنبال یک انتخاب خوب هستید این گزینه را فراموش نکنید.

به طور معمول برای درست کردن کیک انار از انار شیرین و آب انار استفاده می‌شود. برای تهیه کیک انار ابتدا باید تخم مرغ‌های هم دما با محیط را در یک کاسه بریزید. سپس وانیل و شکر را به آن اضافه کنید. حالا با استفاده از همزن برقی برای ۵ تا ۱۰ دقیقه این ترکیب را میکس کنید تا تخم مرغ‌ها سفید و کش‌دار شوند.

بعد از این که تخم مرغ‌ها را میکس کردید، باید روغن مایع و آب انار را اضافه کنید. مواد کیک را با استفاده از دور تند همزن ترکیب کنید تا آب انار و روغن کاملاً با تخم مرغ‌ها مخلوط شوند. برای آموزش ادامه مراحل طرز تهیه کیک انار، روی لینک مقاله مورد نظر کلیک کنید.

۹- کوکی هندوانه ای؛ یک پیشنهاد ویژه شب یلدا

کوکی هندوانه ای؛ یک پیشنهاد ویژه شب یلدا
«کوکی هندوانه‌ای» یکی از جذاب‌ترین انواع شیرینی شب یلدا است که می‌توانید آن را برای پذیرایی از مهمان‌های شب چله آماده کنید. در اولین مرحله از شیرینی کوکی هندوانه‌ای برای شب یلدا در یک کاسه بزرگ کره نرم شده در دمای آشپزخانه و شکر را بریزید و با همزن برقی هم بزنید. حالا تخم‌مرغ را هم اضافه کنید و باز هم بزنید.

در مرحله بعد آرد را دو بار الک کنید و همراه با جوش شیرین، شیره بادام و نمک مخلوط کنید و به ترکیب کره، شکر و تخم‌ مرغ که قبلا درست کرده بودید اضافه کنید و هم بزنید تا یک مایه خمیری یکدست به دست بیاورید. یک فنجان از مایه خمیری را کنار بگذارید. خمیر به دست آمده را به سه قسمت تقسیم کنید.

روی یک قسمت رنگ ژله‌ای سبز و روی یک قسمت دیگر رنگ ژله‌ای قرمز بریزید و هر کدام را به صورت جداگانه ورز دهید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه کوکی هندوانه شب یلدا می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کوکی هندوانه ای شب یلدا کلیک کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

۱۰- کیک خرمالو؛ کیک ساده برای شب یلدا

کیک خرمالو از شیرینی های شب یلدا
«کیک خرمالو» از انواع کیک خوشمزه پاییزی است. کیک اسفنجی خرمالو با مغز گردو و بافت خیس و پف زیاد از شیرینی‌های محبوب شب یلدا هم هست که برای تهیه آن باید از خرمالوی تازه استفاده کنید. اگر می‌خواهید برای جشن شب یلدا بچه‌ها کیک درست کنید کیک خرمالو یک ایده عالی برای کیک شب یلدا مدرسه است. یک کیک خانگی بدون خامه برای یلدا که طعم لذیذی دارد.

در این کیک خوشمزه از پوره خرمالو و دارچین استفاده می‌شود. برای خواندن طرز تهیه کیک خرمالو به ۲ روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه کیک خرمالو کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ساندویچ بروشتا ایتالیایی به ۳ روش

۱۱- چیز کیک هندوانه یخچالی بدون فر برای یلدا

چیزکیک هندوانه یلدا

«چیز کیک هندوانه» هم یک شیرینی یلدایی بدون فر است که برای درست کردن آن به فر نیاز ندارید. در واقع این کیک شب یلدا را می‌توانید با پایه بیسکویت درست کنید. کافی است بعد از تهیه چیز کیک هندوانه، آن را در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرید و سرد شود. البته شما برای پایه چیز کیک هندوانه، هم می‌توانید از کیک استفاده کنید و هم بیسکویت.

از قالب‌های بزرگ یا یک نفره هم می‌توانید برای تهیه این چیز کیک‌های یلدایی کمک بگیرید. برای مطالعه طرز تهیه چیز کیک هندوانه روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۲- چیزکیک خرمالو؛ چیزکیک یخچالی برای شب یلدا

چیزکیک خرمالو یخچالی برای شب یلدا

درست کردن انواع شیرینی شب یلدا با خرمالو حسابی پرطرفدار است. برای تهیه چیز کیک خرمالو هم می‌توانید از پایه بیسکویت استفاده کنید و هم از کیک اسفنجی. در ضمن در این دستور تهیه این دسر خوشمزه با پایه بیسکویت برای شب یلدا بدون فر درست می‌شود. برای مطالعه مراحل طرز تهیه این چیزکیک شب یلدا یخچالی روی لینک مطلب طرز تهیه چیزکیک خرمالو کلیک کنید.

۱۳- کیک لبو؛ کیک ساده برای شب یلدا

کیک لبو خوشرنگ یلدایی

با لبو می‌توانید علاوه بر سالاد، آش، سوپ و … در شب یلدا، یک کیک جذاب برای شب یلدا هم درست کنید. در کنار لبوی پخته، کیک لبو، یکی از خوراکی‌های خوشمزه برای شب یلدا است که رنگ جذاب و اشتهابرانگیزی هم دارد و حسابی می‌تواند شما و بقیه مهمان‌ها را هم سر ذوق بیاورد. می‌توانید طرز تهیه کیک لبو را برای این شب در دستور کار قرار دهید. برای مطالعه طرز تهیه کیک لبو به عنوان یک کیک مخصوص شب یلدا روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

۱۴- چیز کیک انار؛ یک کیک یخچالی و بدون فر برای شب یلدا

چیز کیک انار؛ یک کیک یخچالی و بدون فر برای شب یلدا

یکی دیگر از شیرینی‌های محبوب شب یلدا «چیز کیک انار» است که می‌توانید آن را بدون فر با پایه بیسکویت آماده درست کنید. برای تهیه چیز کیک انار با بیسکویت ابتدا باید بیسکویت‌ها را در دستگاه غذاساز خرد و پودر کنید. سپس کره آب شده را با بیسکویت مخلوط کنید. مایه بیسکویتی را با دست ورز دهید تا دانه‌های بیسکویت مثل دانه‌های شن به هم بچسبند. سپس با لیسک پایه بیسکویتی را صاف و یکدست کنید.

حالا کف قالب چیز کیک را با کاغذ روغنی بپوشانید و مواد بیسکویتی را در آن بریزید. با لیسک حسابی کراست یا پایه بیسکویتی را در قالب صاف و هموار کنید. حالا لایه خامه‌ای چیز کیک را آماده کنید و روی آن بریزید. برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه چیز کیک انار یخچالی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه چیز کیک انار کلیک کنید.

۱۵- کاپ کیک هندوانه ای

کاپ کیک هندوانه ای شیرینی مخصوص شب یلدا

«کاپ کیک هندوانه‌ ای» به عنوان شیرینی شب یلدا یک ایده عالی است. کاپ کیک‌ها در اصل کیک‌های فنجانی یک نفره هستند که هم ظاهر زیبایی دارند و هم بافت نرم و اسفنجی آنها، همه را سر ذوق می‌آورد.

کاپ کیک‌ هندوانه برای پذیرایی شب یلدا را می‌توانید در طعم‌های مختلف با خامه یا بدون خامه و ساده در فر و نیز بدون فر در قابلمه تهیه کنید. برای مطالعه طرز تهیه کاپ کیک هندوانه مخصوص شب یلدا روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۶- باسلوق گردویی؛ از شیرینی‌های قدیمی شب یلدا

باسلوق گردویی؛ از شیرینی‌های قدیمی شب یلدا

«باسلوق گردویی» یکی دیگر از خوشمزه‌ترین و قدیمی‌ترین شیرینی‌های یلدایی است که می‌توانید با مواد اولیه در دسترس آن را تهیه کنید. دستور باسلوق گردویی، چندان سخت نیست و تقریبا شبیه طرز تهیه مسقطی است.

برای درست کردن باسلوق گردویی در خانه باید مایه باسلوق را درست کنید و بعد از آماده شدن آن را شکل دهید و در پودر نارگیل بغلتانید. سپس روی باسلوق را با گردو تزیین کنید. برای خواندن چند روش طرز تهیه باسلوق گردویی به روش بازاری در ۳۰ دقیقه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه باسلوق گردو کلیک کنید.

۱۷- مرنگ یلدایی؛ شیرینی پفکی به شکل هندوانه و انار

طرز تهیه مرنگ مخصوص شب یلدا

«مرنگ یلدایی» یا شیرینی پفکی با طرح یلدا جزو شیرینی‌های مخصوص شب یلدا است. انواع مرنگ یا برای تزیین شیرینی‌های دیگر به کار می‌روند و یا خودشان به تنهایی و به شکل‌های مختلف، تهیه و سرو می‌شوند. برای مناسبت‌های خاص مثل شب چله انواع شیرینی مرنگ یلدایی می‌توانند روی میز پذیرایی، حسابی جلوه کنند.

شیرینی مرنگ مخصوص یلدا را می‌توانید به انواع شکل‌های هندوانه و انار درست کنید یا مرنگ پاپس یلدایی به شکل هندوانه درست کنید. برای مطالعه طرز تهیه مرنگ یلدایی روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۸- رولت انار؛ شیرینی شیک و لاکچری برای شب یلدا

رولت انار یک شیرینی خاص و لاکچری برای شب یلدا

«رولت انار» یکی از شیک‌ترین شیرینی‌های خانگی برای رنگین کردن سفره شب یلدا و پذیرایی از مهمان‌ها در روزهای پاییزی و زمستانی است. اگر با فوت و فن‌های درست کردن این کیک رولت آشنا باشید نحوه درست کردن رولت انار بسیار ساده است. برای مطالعه طرز تهیه رولت انار به چند روش مختلف روی لینک  مطلب کلیک کنید.

سوالات متداول درباره کیک و شیرینی‌های مخصوص شب یلدا

بهترین انواع شیرینی شب یلدا چیست؟

برای شب یلدا می‌توانید کوکی هندوانه‌ای، شیرینی ساق عروس، براونی کدو حلوایی و کیک کدو حلوایی اسفنجی را امتحان کنید.

در شیرینی‌های مخصوص شب یلدا معمولا از چه چاشنی‌هایی استفاده می‌شود؟

برای تهیه شیرینی‌های مخصوص شب یلدا معمولا از چاشنی‌های گرمی مثل دارچین، زنجبیل و همچنین کدو حلوایی و انار استفاده می‌شود.

کیک شب یلدا خانگی بدون خامه چی درست کنم؟

برای درست کردن شب یلدا بدون خامه کیک خرمالو، کیک لبو و کیک انار را می‌توانید بدون خامه درست کنید.

کیک شب یلدا برای عروس چی درست کنم؟

اگر می‌خواهید برای عروس در شب یلدا کیک ببرید بهتر است انواع چیزکیک یلدایی مثل چیز کیک هندوانه، چیز کیک انار، چیز کیک خرمالو یا انواع کیک انار، براونی کدو حلوایی و … را انتخاب کنید.

کالابرگ الکترونیک