بهترین زمان نوشیدن قهوه برای پیشگیری از بی‌خوابی چه ساعتی از روز است؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه برای پیشگیری از بی‌خوابی چه ساعتی از روز است؟


21 تیر 1400 . زمان مطالعه: 4 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین زمان نوشیدن قهوه برای پیشگیری از بی‌خوابی چه ساعتی از روز است؟

همه‌ی ما عاشق نوشیدنی قهوه هستیم و چه کسی است که قهوه دوست نداشته باشد؟ از قهوه ترک گرفته تا اسپرسو و آمریکانو و کاپوچینو و … اغلب مردم دنیا روزشان را با یک فنجان قهوه شروع می‌کنند. اما علیرغم خواص و البته برخی مضرات قهوه برای سلامت زنان و مردان مشکل اغلب افراد با این نوشیدنی بیخواب شدن است. خب دلیلش هم مشخص است، کافئین قهوه شما را پرانرژی می‌کند و خواب را از سرتان می‌پراند. دانشمندان در این زمینه به این نتیجه رسیده‌اند که برای پیشگیری از بی‌خوابی با نوشیدن انواع  قهوه باید در ساعات خاصی از روز قهوه بنوشید. در مجله کوروش در مورد بهترین زمان نوشیدن قهوه برای پیشگیری از بی‌خوابی بخوانید.

 

 

بهترین زمان نوشیدن قهوه برای پیشگیری از بی‌خوابی

 

بهترین زمان نوشیدن قهوه برای پیشگیری از بی‌خوابی

 

به نظر می‌رسد زمان بهتری برای نوشیدن قهوه، چه قهوه سبز و چه قهوه رایج به صورت قهوه ترک و اسپرسو و غیره به جای صبح و به محض بیدار شدن از خواب به ذهن دانشمندان رسیده است. براساس تحقیقات صورت گرفته در این زمینه بهترین زمان برای نوشیدن قهوه صبح است اما نه بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب بلکه یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب. اما دلیل این توصیه از نظر علمی چیست؟

 

واقعیت این است زمانی که شما از خواب بیدار می‌شوید هورمون کورتیزول در یکی از سه نقطه پیک و اوج خودش است. کورتیزول هورمون استرس است و در شرایط استرس‌زا بیشتر از همیشه ترشح می‌شود. هورمون کورتیزول مثلا موقع خوردن شکلات کاهش پیدا می‌کند. اما به هورمون کورتیزول «هورمون هوشیاری» هم می‌گویند یعنی هورمونی که باعث می‌شود احساس خواب‌آلودگی نکنیم.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه کیک ردولوت (کیک مخمل قرمز) در فر و قابلمه

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ دلیل علمی شگفت‌انگیز برای اثبات خواص درمانی قهوه

 

 

اصلا دلیل اینکه بدن ما هنگام استرس و تحت فشار هورمون کورتیزول بیشتری ترشح می‌کند برای این است که سطح هوشیاری ما را بالا ببرد و در صورت مواجهه با شرایط استرس‌زا در دوگانه‌ی “مبارزه یا گریز” از ما پشتیبانی کند. حالا اگر در همان زمان شما قهوه هم بنوشید دچار استرس و تحریک پذیری بیشتری هم می‌شوید. پس بهتر است زمانی قهوه بنوشید که هورمون کورتیزول در پایین‌ترین سطح خودش است تا از خواص شگفت‌انگیز قهوه برای سلامت خود بیشترین بهره را ببرید و راه حلی برای درمان بی‌خوابی و استرس خودتان هم پیدا کنید.

 

 

چرا نباید بلافاصله بعد از بیدار شدن  از خواب قهوه بنوشیم؟

 

چرا نباید بلافاصله بعد از بیدار شدن  از خواب قهوه بنوشیم؟

 

به گفته کرونوفارماکولوژیست‌هایی که نحوه تعامل داروها (مانند کافئین) را با ریتم‌های بیولوژیکی طبیعی بدن ما مورد مطالعه قرار داده‌اند مصرف کافئین در حالی که بدن ما در اوج ترشح کورتیزول است به آن این علامت را می‌دهد که کورتیزول کمتری تولید کند.

 

 

بیشتر بخوانید: رابطه جالب شخصیت افراد با قهوه‌ای که دوست دارند

 

 

این مسئله نه تنها اثر کافئین را تضعیف می‌کند بلکه در مقابل اثر هوشیاری کورتیزول نیز مؤثر است. بنابراین بهتر است سعی کنید یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب نخستین فنجان قهوه روز را بنوشید (برای کسی که صبح خیلی زود از خواب بیدار نمی‌شود بین ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱ صبح). فنجان بعدی هم بهتر است به طور معمول تا ۱ بعد از ظهر نوشیده شود. برخی عادت به نوشیدن قهوه عصر دارند اما مسئله اینجاست که کافئین قهوه چه به صورت قهوه ترک و چه انواع قهوه اسپرسو و کاپوچینو و … تا ۱۲ ساعت در بدن شما باقی می‌ماند پس سعی کنید آخرین فنجان قهوه خود را حداکثر تا ساعت ۲ بعد از ظهر بنوشید تا خواب شب شما مختل نشود.

حتما بخوانید  ۱۰ طرز تهیه ماسک ماست و جوانه گندم برای سفید شدن و چاقی صورت

 

 

منبع: taste of home 

 

کالابرگ الکترونیک