راهنمای جامع سفر ترکیه | همه چیزهایی که برای سفر ترکیه لازم است

راهنمای جامع سفر ترکیه | همه چیزهایی که برای سفر ترکیه لازم است


9 آبان 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راهنمای جامع سفر ترکیه

اگر بخواهید به کشوری سفر کنید و همزمان دو قاره کره زمین را ببینید، تنها مقصدی که پیش روی شماست ترکیه است! تنگه بسفر کشور ترکیه را بین دو قاره آسیا و اروپا تقسیم کرده است. این کشور مدیترانه‌ای از قطب‌های گردشگری جهان است که اگر بلایی همچون ویروس کرونا نباشد، سالانه میلیون‌ها گردشگر می‌پذیرد. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش ‌می‌خواهیم راهنمای جامع سفر ترکیه را به شما ارایه دهیم.

 

ترکیه در رتبه ششم گردشگری جهان قرار دارد و آب‌ و هوای دلپذیرش زمینه درآمد از صنعت توریسم را فراهم کرده است. البته فقط ویژگی‌های زیست‌بوم طبیعی این کشور نیست که به گسترش صنعت گردشگری کمک کرده است؛ ترکیه دروازه اروپا برای کشورهای آسیایی و همین‌طور دروازه آسیا برای کشورهای اروپایی محسوب می‌شود. غذا، آداب و رسوم، فرهنگ و… از دیگر عوامل علاقه‎‌مندی گردشگران به ترکیه است. ایرانیان از جمله افرادی هستند که سفرهای تفریحی و بازرگانی فراوانی به این کشور دارند.

 

راهنمای سفر به ترکیه

 

مساحت کشور ترکیه ۷۸۳,۵۶۲ کیلومتر مربع است و تا سال ۲۰۱۹ حدود ۸۲ میلیون نفر جمعیت داشته است. زبان رسمی این کشور ترکی است اما در استان‌های شرقی و جنوب شرقی آن مردم به زبان کردی سخن می‌گویند. “لیر” واحد رسمی پول این کشور است.  این کشور با جای‌گیری در یکی از راهبردی‌ترین مناطق جهان، دارای موقعیّت جغرافیایی خاصی است.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به جزیره هرمز؛ بهترین زمان سفر و معرفی مکان‌های دیدنی

 

 

ترکیه، همسایگان و موقعیت جغرافیایی

 

ترکیه گذرگاه جنوب باختر آسیا و اروپا است که ویژگی ترانزیتی جالب توجهی دارد. ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، عراق، سوریه، یونان و بلغارستان همسایگان ترکیه هستند. به عبارت دیگر، ترکیه ۶ همسایه آسیایی و ۲ همسایه اروپایی دارد. دو فرهنگ شرقی و غربی در تار و پود ترکیه رخنه کرده است، اما می‌توان گفت این کشور به فرهنگ شرقی نزدیک‌تر است.

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

پایتخت ترکیه آنکارا است که قدمتی چند هزار ساله دارد. آنکارا پس از استانبول، دومین شهر بزرگ ترکیه به‌شمار می‌آید. علاوه بر آنکارا، استانبول، آنتالیا، کوش آداسی و بُدروم از شهرهای توریستی این کشور هستند. ۱۷ اثر ترکیه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. روستای صخره‌ای کاپادوکیه، مجموعه مسجد سلیمیه، سایت باستان‌شناسی آنی، سایت باستان‌شناسی آفرو دیزیوز، سایت نوسنگی کتل هویوک، چشمه‌های آبگرم پاموک کاله این آثار هستند.

 

 

آب و هوای ترکیه کوهستانی است و مردم این کشور روزهای نسبتا پربارانی در سال به چشم می‌بینند. با توجه به ویژگی‌های اقلیمی این کشور، بهترین زمان سفر را بهار و تابستان پیشنهاد می‌کنیم.

 

راهنمای سفر به ترکیه، همسایگان و موقعیت جغرافیایی

 

راهنمای جامع سفر ترکیه اطلاعات اولیه

 

پایتخت: آنکارا

بزرگترین شهر: استانبول

زبان رسمی: ترکی استانبولی / کردی

واحد پول: لیر ترکیه

ارز مناسب برای این سفر: دلار یا لیر ترکیه

اختلاف ساعت با ایران: یک ساعت و نیم عقب‌تر

دین: اسلام (سنی/ شیعه) – اقلیت مسیحی و یهودی

پیش شماره کشور: ۰۰۹۰

پیش شماره شهر آنکارا: ۰۶۷۵۰

شماره های ضروری:

پلیس: ۱۵۵

اورژانس: ۱۱۲

آتش‌نشانی: ۱۱۰

 

راهنمای جامع سفر ترکیه اطلاعات اولیه

 

برای سفر به ترکیه ویزا لازم است؟

 

در سفر به این کشور تا ۹۰ روز، نیازی به ویزا ندارید اما برای اطلاعات بیشتر بهتر است به سایت www.evisa.gov.tr بروید.

 

راهنمای جامع سفر ترکیه

 

برای رفتن به ترکیه چند راه بیشتر ندارید: هواپیما، قطار، اتوبوس و البته خودروی سواری که قوانین خاص خود را دارد. با ما همراه باشید تا به طور خلاصه در این‌باره توضیح دهیم.

 

 

سفر هوایی به ترکیه

 

راحت‌ترین روش برای رفتن به ترکیه هواپیماست. از تهران تا ترکیه ۳ ساعت در راه هستید که نسبت به دیگر وسایل نقلیه بسیار سریع‌تر است.

 

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سفر به دبی برای مبتدی ها

 

 

سفر به ترکیه با قطار

 

سفر به ترکیه با قطار

 

از ایران به ترکیه هفته‌ای یک‌بار سفر با قطار ممکن است. شما می‌توانید از تبریز به‌سوی شهرهای وان و استانبول بلیط قطار بخرید. البته اگر بخواهید از تهران به آنکارا بروید باید حدود ۶۰ ساعت در قطار باشید. البته سفر با قطار از تهران تا وان ترکیه ۲۴ ساعت طول می‌کشد.

 

سفر به ترکیه با اتوبوس

 

اگر به هر علتی سفر زمینی را ترجیح می‌دهید، می‌توانید برای سفر به ترکیه از اتوبوس استفاده کنید. ۴۸ ساعت مدت زمان سفر با اتوبوس به ترکیه است.

 

 

راهنمای جامع سفر ترکیه با خودروی شخصی

 

راهنمای جامع سفر ترکیه با خودروی شخصی

 

اگر از تهران می‌خواهید به سمت شهری در ترکیه حرکت کنید راه طولانی، سخت و البته هیجان انگیزی پیش رو دارید. شما باید حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر بپیمایید تا به یکی از سه مرز زمینی مشترک با این کشور برسید. این یعنی تقریبا یک روز رانندگی فقط در کشور خودمان! در مرز زمانی را باید برای چک کردن پاسپورت، گشتن خودرو و… کنار بگذارید. این تازه شروع ماجراست!

 

قیمت بنزین در ترکیه چیزی حدود یک دلار برای هر لیتر خواهد بود که رقم بالایی است. برای هزینه بنزین حتما برنامه‌ریزی و حسابگری داشته باشید. فراموش نکنید بیمه نامه شخص ثالث، گواهی نامه بین المللی و پلاک بین المللی را در این راه دشوار و جذاب نیاز دارید.

 

در این سفر راننده قطعا خسته می‌شود، پس به فکر نیروی کمکی هم باشید. راننده این سفر باید آرام و خستگی ناپذیر باشد. نمی‌توان امنیت جاده‌های ترکیه را تضمین کرد. بنابراین سعی کنید شب‌ها در جایی امن اقامت کنید و روزها به دل جاده بزنید. شاید ناآشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی ترکیه، موجب جریمه شدن شما شود. حتما جریمه‌ها را پیش از خروج از مرز پرداخت کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ ترفند کاربردی برای گردشگری و سفر کم هزینه و ارزان

 

 

راهنمای جامع سفر ترکیه ؛ حمل و نقل شهری

 

 

تاکسی، اتوبوس

 

تاکسی و اتوبوس ارزان‌تر است و می‌توانید با فرهنگ عامه مردم ترکیه بیشتر آشنا شوید. البته قطعا در استفاده از تاکسی و اتوبوس دشواری‌هایی خواهید داشت. با خرید کارت سفری در ترکیه، به راحتی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. هزینه خرید این کارت حدود ۱۰ لیر است.

 

 

اجاره خودرو

 

گاهی ممکن است حتی به صرفه‌تر از تاکسی و اتوبوس باشد. اگر قرار است در مدت اقامت خود خیلی جابجا شوید، بهتر است خودرو اجاره کنید و تا پایان سفر زیر پای شما باشد. به این ترتیب وقتتان در تاکسی و اتوبوس تلف نخواهد شد، فقط گواهینامه بین المللی را فراموش نکنید!

 

 

راهنمای جامع سفر ترکیه؛ پیشنهاد و هشدارها

 

  • نرم‌افزار trafi : مسیرها، وسایل حمل‌و‌نقل عمومی( مترو و اتوبوس) با این اپلیکیشن در دستان شماست. بررسی زمان، مسافت، قیمت و… در حمل نقل شما با این اپ آسان می‌شود.

 

  • Bi taksi: نرم‌افزاری شبیه به اسنپ در ترکیه است که می‌توانید رفت و آمد خود را با آن آسان کنید.

 

  • سیم‌کارت: ترکسل، ترک تلکوم و وودا‌فون در ترکیه بهترین گزینه هستند.

 

  • دارو: حتما داروهایی همراه با خود داشته باشید که اگر نیاز شد دنبال دکتر و بیمارستان نگردید. مسکن، آنتی بیوتیک، چسب زخم، کرم ضد آفتاب، باند و گاز، قرص‌های تصفیه آب و هر آنچه فکر می‌کنید لازم می‌شود.

 

  • شماره تلفن محل اقامت (هتل، هاستل یا…)، آدرس سفارت و کنسول‌گری ایران را به همراه داشته باشید.

 

مسلما باید از پول، مدارک و وسایل گران‌قیمت خود محافظت کنید. کیف کمری راهکار مناسبی است.

 

  • پول‌هایتان را در یک جا نگه‌داری نکنید یا به تعبیری همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد قرار ندهید! در شب به خیابان‌های خلوت شهر سر نزنید.

 

  • از ورود به تجمع‌هایی همچون تظاهرات سیاسی ضددولتی و… خودداری کنید. توهین به پرچم، دولت، مردم و رئیس جمهور ترکیه جرم است.

 

  • سیگار کشیدن در پاساژ و رستوران‌ها جریمه دارد.

 

  • از تاکسی و وسایل حمل‌ و نقل عمومی استفاده کنید و مسافر خودروهای شخصی و متفرقه نشوید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین مکان‌های گردشگری برای سفر ماه عسل در ایران

 

کالابرگ الکترونیک