طرز تهیه حریره پیاز برای درمان سرماخوردگی + خواص حریره پیاز

طرز تهیه حریره پیاز برای درمان سرماخوردگی + خواص حریره پیاز


22 دی 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز-تهیه-حریره-پیاز-درمان-سرماخوردگی

احتمالا تا حالا حریره‌های مختلفی را چشیده‌ یا درست کرده‌اید. حریره‌ها غذاهایی هستند که با ترکیب آرد، روغن و شیر درست می‌شوند و مواد دیگری نیز به آنها اضافه می‌شود و معمولا نوعی پیش غذا به حساب می‌آیند که زیرمجموعه دسته سوپ و آش هستند. ضمنا در طرز تهیه حریره‌ها دستتان باز است که بنا به ذائقه خودتان، سبزیجات یا مغزها را اضافه یا کم کنید. در این مطلب از مجله کوروش می‌خواهیم طرز تهیه حریره پیاز را به شما آموزش دهیم. این پیش غذای مفید و پرخاصیت، نقش مهمی در درمان سرمان خوردگی و آنفولانزا دارد و با تقویت سیستم ایمنی بدن، حتی می‌تواند به پیشگیری از کرونا نیز کمک کند. با ما همراه باشید.

طرز تهیه حریره پیاز

 

طرز-تهیه-حریره-پیاز-درمان-سرماخوردگی

 

مواد لازم

 

پیاز: ۵۰۰ گرم

آب قلم: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی

زرده تخم مرغ: ۳ عدد

شیر: ۳ لیوان دسته دار فرانسوی

آرد: ۳ قاشق غذا خوری

کره: ۱۰۰ گرم

نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

طرز-تهیه-حریره-پیاز-درمان-سرماخوردگی

 

مرحله اول

 

پیشتر در مورد طرز تهیه حریره سیر و کاربرد حریره سیر صحبت کردیم. طرز تهیه حریره پیاز کمی متفاوت است. پیازها را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید و در یک قابلمه با نصف کره‌ (۵۰ گرم) تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. آرد را الک کرده و به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خام آن گرفته شود. آب قلم را به همراه شیر به پیاز و آرد اضافه و حرارت را زیاد کنید تا جوش بیایند. بعد از جوشیدن، حرارت را کم کنید. اجازه دهید مواد به مدت ۳۰ دقیقه با هم بجوشند. بعد از اینکه مواد به غلظت مناسب و دلخواهتان رسیدند، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید سرد شوند.

 

مرحله دوم

 

مواد را در یک مخلوط کن بریزید و به شکل پوره نرم درآورید. مواد را دوباره به قابلمه برگردانید و روی حرارت قرار دهید. نمک و فلفل را بنا به سلیقه و ذائقه خود اضافه کنید. دوباره به مدت ۱۵ دقیقه قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید تا مواد با هم بپزند و یکدست شوند.

زرده‌های تخم‌مرغ را در یک ظرف بریزید و آنها را با چنگال یا همزن به هم بزنید تا حدی که کشدار و یکدست شوند. آنها را به حریره اضافه کنید تا به مدت ۲ دقیقه جوش بخورند. بقیه کره را اضافه و حرارت را متوقف کنید.

حریره را در ظرف مناسب سرو کنید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه حریره پیاز

 

طرز-تهیه-حریره-پیاز-درمان-سرماخوردگی

 

*به جای آب قلم یا انواع استاک گوشت و سبزیجات می‌توانید از آب گوشت یا آب مرغ (گریوی) استفاده کنید.

 

*اگر حریره پیاز را برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌کنید، بهتر است حتما از فلفل سیاه استفاده کنید، در غیر این صورت می‌توانید از فلفل قرمز و دیگر ادویه‌جات هم استفاده کنید.

 

*می‌توانید روی حریره را با کمی پیاز داغ یا پیازچه و جعفری ساطوری شده، تزیین کنید.

 

*می‌توانید به جای ریختن مواد در مخلوط کن و پوره کردن آنها، فقط از صافی عبور دهید تا پیازها کاملا جدا شوند.

 

*در هنگام سرو می‌توانید کمی مغز گردوی خرد شده را به مواد اضافه و سپس سرو کنید.

 

خواص پیاز در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

 

طرز-تهیه-حریره-پیاز-درمان-سرماخوردگی

 

حتما شما هم پیاز را علاوه بر یک طعم‌دهنده فوق‌العاده‌، به عنوان دشمن سرماخوردگی می‌شناسید. این گیاه که در بسیاری از غذاهای ایرانی به کار می‌رود، نقش درمانی هم دارد. حتما دیده‌اید که بعد از سرما‌خوردگی‌ تکه‌‌های پیاز را در جاهای مختلف خانه قرار می‌دهند تا از این طریق میکروب‌ها را از بین ببرند و محیط را ضدعفونی کنند. البته باید بگوییم که این موضوع صد درصد ثابت نشده است ولی عقیده رایجی است و برخی هنوز به این کار اعتقاد دارند.

 

علاوه بر این برخی اعتقاد دارند که گذاشتن لایه‌های پیاز در جوراب در هنگام سرماخوردگی به درمان آن کمک می‌کند که این مورد هم طی تحقیقات انجام شده، هنوز ثابت نشده است. اما اینکه پیاز سرشاز از مواد معنی شامل پتاسیم، کلسیم، فسفر و انواع ویتامین‌های B و  C است، ثابت شده و بیشترین خاصیت آن به خاطر داشتن آنتی اکسیدان است و خوردن پیاز خام و پیاز پخته برای سرماخوردگی و آنفولانزا به شدن توصیه می‌شود.

 

بد نیست بدانید که طبع پیاز گرم و خشک است و توصیه می‌شود، همراه با پیاز، سیر را هم در برنامه غذایی خود بگنجانید. در ضمن پودر پیاز را خودتان می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کنید و در مواقع لزوم از آن استفاده کنید. در این صورت از سالم بودن ماده‌ای که استفاده می‌کنید هم مطمئن خواهید بود.

 

در کنار حریره پیاز، سوپ پیاز و  حریره سیر هم در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار مفید است.

 

کالابرگ الکترونیک