مزایا و معایب تدریس و آموزش آنلاین (کلاس‌های مجازی)

مزایا و معایب تدریس و آموزش آنلاین (کلاس‌های مجازی)


1 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مزایا و معایب تدریس و آموزش آنلاین (کلاس‌های مجازی)

در سال جاری بحران پاندمی کرونا باعث شد تا اکثر مدارس در دنیا به آموزش آنلاین با پذیرش تمام مزایا و معایب آن روی بیاورند. اگر تا پیش از این در بسیاری از کشورها این دانشجویان بودند که از امکانات آموزش آنلاین بهره‌مند می‌شدند، اما حالا دانش‌آموزان در اکثر مقاطع تحصیلی ناگزیر به استفاده از روش آنلاین برای آموزش هستند. آماده نبودن زیرساخت‌ها برای مدیریت حضور تعداد زیادی دانش آموزان در بستر آموزشی مجازی، تا آگاهی از متدهای آموزشی آنلاین و…برخی از مشکلات جدی در زمینه آموزش مجازی بودند. در مجله کوروش به بررسی مزایا و معایب آموزش آنلاین می‌پردازیم. در سرویس علم و تکنولوژی همراه ما باشید.

 

 

معایب آموزش آنلاین

 

اگر چه آموزش آنلاین مزایای زیادی دارد، اما معایب آن را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. البته بسیاری از این معایب به مرور زمان قابل حل شدن هستند. یکی از مشکلات آموزش آنلاین عدم آمادگی زیرساخت‌ها در اکثر کشورها است. پوشش خیل عظیم دانش‌آموزان در یک پلتفرم برای آموزش نیاز به زیرساخت‌های کاملی دارد. با این حال پاندمی کرونا نظام آموزش و پرورش در بسیاری از کشورها را مجبور کرد تا به ناچار زیرساخت‌های آموزش آنلاین خود را بهبود بخشند. اتصال دشوار به پلتفرم‌های آموزشی آنلاین مدارس یکی از اصلی‌ترین مشکلات آموزش مجازی در مدارس و دانشگاه‌ها بود.

 

 

عدم تمرکز در آموزش آنلاین

 

عدم تمرکز در آموزش آنلاین از معایب اموزش آنلاین

 

در کنار مزایای آموزش آنلاین یکی از معایب و بزرگترین چالشهای یادگیری آنلاین برای دانش آموزان بحث تمرکز طولانی مدت است. در آموزش و تدریس آنلاین دانش آموزان باید مدت زمان طولانی را پشت سیستم سپری کنند. آن‌ها فرصت کافی دارند تا در حین کلاس در شبکه‌های اجتماعی به راحتی وقت‌گذرانی کنند. همین دسترسی آسان و بدون نظارت باعث می‌شود تا تمرکز دانش آموزان طی آموزش و تدریس آنلاین کم شود.

 

شاید بهتر باشد تا معلمان کلاس‌های آنلاین خود را جذاب و تعاملی برگزار کنند تا نیاز به تمرکز بیشتر بر روی مباحث آنلاین باشد. با چنین روشی دانش‌آموزان و دانشجویان فرصت نمی‌کنند تا حین آموزش و درس خواندن به شبکه‌های اجتماعی بپردازند و حین آموزش فرصت پرسه زنی پیدا کنند.

 

 

مشکلات تکنولوژی و فناوری از معایب آموزش آنلاین

 

یکی از معایب و چالش‌های اصلی کلاس‌های آموزش و تدریس آنلاین، بحث اتصال به شبکه اینترنت است. در حالی که پشتیبانی اینترنت در چند سال گذشته بسیار سریع رشد کرده اما در بسیاری از شهرها و روستاها ارتباط منظم و ثابت با یک سرعت مناسب به اینترنت تقریباً دشوار است. بدون اتصال به اینترنت معلمان نمی‌توانند در روند آموزش و تدریس متمرکز عمل کنند. اتصال ثابت به اینترنت بسیار مهم است چرا که در تداوم آموزش و یادگیری بدون وقفه برای دانش آموز بسیار موثر است.

 

 

احساس انزوا از معایب و مضرات آموزش آنلاین

 

احساس انزوا از معایب و مضرات آموزش آنلاین

 

همانقدر که تسهیل شرکت دانش آموزان در کلاس‌های آنلاین از مزایای آموزش و تدریس مجازی محسوب می‌شود، اما نمی‌توان اثرات روانشناختی کلاس‌های آنلاین را نیز نادیده گرفت. دانش آموزان با شرکت در کلاس‌های مجازی تقریباً تعاملاتشان را با جمع هم سن و سال‌های خود تا میزان زیادی از دست می‌دهند. عدم تعاملات بین دانش آموزان و معلمان در کلاس‌های حضوری یکی است معایب و مضرات این نوع روش آموزشی است. حضور فیزیکی دانش آموزان در مدرسه به آن‌ها کمک می‌کند تا ارتباطات اجتماعی بیشتری با هم سن‌و‌سال‌های خود داشته باشند. چیزی که در آموزش آنلاین به ندرت اتفاق می‌افتد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ مزیت مهم دورکاری برای کسب و کارها در دوران کرونا

 

 

مزایا آموزش آنلاین در مدارس

 

به صورت کلی آموزش و تدریس بر بسترهای یادگیری آنلاین به رشد نظام آموزشی بسیار کمک کرده است. مفهوم آموزش و پرورش تا حد زیادی دگرگون شده است و یادگیری دیجیتال به عنوان یک منبع ضروری برای دانش آموزان و مدارس در سراسر جهان تبدیل شده است. حالا آموزش آنلاین نه فقط برای دانشجویان بلکه برای تمام دانش آموزان امکان پذیر است. یادگیری آنلاین فواید و مزایای زیادی دارد از جمله مزایای آن می‌توان به کمک به رشد والدین و دانش آموزان و معلمان در زمینه تکنولوژی و فناوری اشاره کرد.

 

 

کارایی زیاد از جمله مزایا آموزش آنلاین برای دانش آموزان

 

کارایی زیاد از جمله مزایا آموزش آنلاین برای دانش آموزان

 

گرچه آموزش و تدریس آنلاین معایب و مضرات شایان توجهی دارد، اما مزایای آن برای دانش آموزان، والدین و معلمان بسیار بیشتر است. دانش آموزان در آموزش آنلاین می‌توانند به راحتی از طرقی چون فیلم، پادکست و پی دی اف مطالب را راحت‌تر یاد بگیرند. کاری که در زمان آموزش حضوری به ندرت فرصت آن را پیدا می‌کردند. معلمان نیز می‌توانند با تسلط به این ابزارها برنامه‌های درسی خود را در این روند قرار دهند. اکنون دیگر زمان تکیه بر کتاب‌های درسی سنتی نیست. معلمان و مدرسان زمانی کارآمدتر هستند که بتوانند از منابع آنلاین استفاده کرده و دانش‌آموزان و دانشجویان را بیشتر درگیر مباحث درسی کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین و کامل‌ترین پادکست‌های فارسی

 

 

حضور در کلاس در هر زمان و هر مکانی از مزایا و فواید آموزش آنلاین

 

حضور در کلاس در هر زمان و هر مکانی از مزایا و فواید آموزش آنلاین

 

یکی از مهم‌ترین مزایای آموزش آنلاین بهانه کمتر برای عدم شرکت در کلاس است. چراکه دانش آموزان و دانشجویان در هر زمان و مکانی قابلیت دسترسی و حضور در کلاس را دارند. در این روش آموزش و تدریس آنلاین چه برای دانش‌آموزان و چه برای معلمان مرز جغرافیایی نمی‌شناسد. معمولاً کلاس‌های آنلاین ضبط می‌شوند و در بایگانی قرار می‌گیرند. بنابراین دانش‌آموزان حتی اگر موفق به حضور آنلاین در کلاس نشوند، می‌توانند مطالب ضبط شده را در آرشیو پیدا کرده و از آن استفاده کنند.

 

 

تناسب و تعادل در سبک‌های مختلف یادگیری و آموزش آنلاین

 

یکی از معایب آموزش آفلاین استفاده از یک روش برای تدریس به دانش آموزان است. بسیاری از دانش آموزان توانایی یادگیری بصری بالایی دارند. در حالی که برخی از طریق شنیداری بهتر یاد می‌گیرند. برخی دانش آموزان یادگیری انفرادی را بسیار ترجیح می‌دهند و در گروه‌های بزرگ حواس‌شان پرت می‌شود. از مزایای سیستم آموزش آنلاین استفاده از انواع سبک‌های یادگیری است. مباحثی که از طریق معلمان تدریس می‌شود، می‌توانند در قالب بصری و یا صوتی در اختیار دانشجویان قرار گیرند. بنابراین در بستر آنلاین یک فضای مناسب و متناسب با نیاز هر دانش آموز فراهم شده است.

 

 

بیشتر بخوانید » فواید و ضررهای گوشی های هوشمند برای دانش آموزان «

 

 

کاهش هزینه‌های مالی از فواید آموزش آنلاین

 

کاهش هزینه‌های مالی از فواید آموزش آنلاین

 

اگرچه یکی از معایب پررنگ آموزش‌ آنلاین کاهش تعاملات اجتماعی دانش آموزان با یکدیگر در محیط آفلاین است. اما اگر بخواهیم به بعد مثبت عدم حضور در مدارس اشاره کنیم، شاید یکی از مهمترین آن‌ها کاهش هزینه‌ها باشد. در آموزش یادگیری آنلاین هزینه‌های حمل‌ و‌ نقل حذف می‌شود. حتی برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان که مجبور بودند تا برای شرکت در کلاس‌ها به خوابگاه بروند و یا ملکی اجاره کنند، دیگر در این مورد تحت فشار قرار نمی‌گیرند. همچنین در مصرف قلم و کاغذ هم صرفه‌جویی می‌شود. این موضوع به نفع محیط زیست نیز هست.

 

 

منبع: elearningindustry

 

کالابرگ الکترونیک