معرفی مشهورترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده فروشی دنیا

معرفی مشهورترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده فروشی دنیا


26 آبان 1398 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی مشهورترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده فروشی دنیا

وال مارت یکی از مشهورترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که مردم سر تا سر جهان آن‌ را به عنوان بزرگ‌ترین کسب و کار در صنعت خرده‌فروشی می‌شناسند. به جز این فروشگاه زنجیره‌ای تخفیفی، چند فروشگاه زنجیره‌ای تخفیفی مشهور دیگر مانند کارفور، آلدی، هفت/یازده و… نیز مشغول به کار هستند. در این مقاله به مناسبت روز جهانی فست فود به بررسی تعداد شعبه و نحوه کار فروشگاه زنجیره‌ای وال مارت و سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای معروف در صنعت خرده‌فروشی می‌پردازیم.

 

قصه فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال مارت از کجا شروع شد؟

 

وال مارت بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای جهان است؟مشهورترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای

 

فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای وال مارت با شعار «هر روز قیمت کم» (EVERY DAY LOW PRICE) شروع به کار کردند. همچنین، علاوه بر تخفیف‌های روزانه، این فروشگاه در مناسبت‌ها نیز تخفیف بیشتری به مشتری‌ها برای خرید از والمارت می‌دهد. به عقیده بنیان‌گذار وال مارت این فلسفه قیمت گذاری  اعتماد مشتریان را جلب می‌کند و آن‌ها اطمینان پیدا می‌کنند که قیمت‌ها تحت شرایط مختلف، تغییر شدید نخواهد داشت. چشم‌انداز و ماموریت شرکت وال مارت این بود با فراهم آوردن مجموعه‌ای از کالاها و خدمات تجاری خود در هر روز با پایین‌ترین قیمت، فضایی از تنوع، یکپارچگی و احترام متقابل را پدید آورد.

شرکت وال مارت در سال ۱۹۶۲ توسط سم والتون (Sam Walton) راه‌اندازی شد. والتون در سال ۱۹۶۲ اولین فروشگاه تخفیف‌دار وال مارت را در شهر راجرز ایالت آراکانزاس راه‌اندازی کرد. این شرکت در ۵ سال اول فعالیتش توانست تعداد شعبه‌های خود را به ۲۴ عدد در سراسر ایالت آرکانزاس افزایش دهد. در سال ۱۹۶۸ اولین فروشگاه وال مارت در خارج از آرکانزاس و در ایالت اوکلاهاما افتتاح شد. وال مارت در دهه‌ ۱۹۸۰ به رشد سریع خود ادامه داد. به‌طوری که در بیست‌ و پنجمین سالگرد تأسیس خود در سال ۱۹۸۷ تعداد ۱۱۹۸ کارمند و حدود ۱۶ میلیارد دلار درآمد داشت.

 

تعداد شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال مارت

 

این شرکت دارای بزرگ‌ترین شبکه‌ی فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف‌دار هایپرمارکت و مواد غذایی جهان است. وال مارت بیش از ۱۱ هزار شعبه در ۲۸ کشور دارد و به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت دنیا از نظر درآمد شناخته شده است. کارمندان وال مارت تقریباً ۲.۳ میلیون نفر هستند. به طور قطع می‌توان گفت که وال مارت بیش‌ترین کارمند را از لحاظ تعداد در بین شرکت های خصوصی به خود اختصاص داده است.

این فروشگاه در کشورهای مختلف از نام‌های متفاوت استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال در انگلستان با نام آسدا   (Asda) و در ژاپن با نام گروه سیو (Seiyu Group) فعالیت می‌کند. برخی معتقدند اگر وال مارت یک کشور بود، تبدیل به بیست‌وهشتمین اقتصاد بزرگ دنیا می‌شد.
در سال ۲۰۱۱ در رتبه‌بندی انجام شده، توسط مجله فورچون، شرکت وال مارت در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ رتبه اول از بزرگترین شرکت‌های عمومی جهان را به خود اختصاص داد.این شرکت همچنین، با بیش از دو میلیون کارمند، بزرگترین کارفرمای خصوصی جهان محسوب می‌شود.

 

معرفی سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده فروشی مشهور در دنیا

 

۱- فروشگاه کروگر ( Kroger)

 

بزرگترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی در ایالات متحده است

 

کروگر بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای تخفیفی خوار و بار و دومین خرده‌‌فروش این محصولات از لحاظ حجم فروش در آمریکا است. در کل بعد از والمارت، دومین خرده فروش عمومی‌در این کشور است. کروگر در حال حاضر حدود چهار هزار فروشگاه را به صورت مستقیم یا از طریق زیرمجموعه‌هایش اداره می‌کند.

 

کروگر شامل انواع مختلفی از فروشگاه‌ها مثل سوپرمارکت،‌ هایپرمارکت، مراکز خرید، خواربار فروشی‌ و جواهرفروشی است. شرکت کروگر در سال ۱۸۸۳ توسط برنارد کروگر در سینسیناتی، اوهایو، تاسیس شد. کروگر در واقع در ابتدا «فروشگاه بزرگ چای غرب» که یکی از نخستین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در‌ایالات متحده بود را تاسیس کرد.

 

۲- فروشگاه کارفور (Carrefour)

 

(Carrefour)

 

«کارفور» سومین فروشگاه زنجیره‌ای جهان است که در پاریس تاسیس شد. کارفور در زبان فرانسه به معنای میدان عمومی است. موسسان این فروشگاه «مارسل فورنیه» و «دنیس دوفوری» بودند. در سال ۱۹۹۹، این فروشگاه با «پرومود»، ادغام شد.
گروه «کرفور» نخستین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اروپا بودند. آن‌ها نخستین‌ هایپرمارکت را در ۱۵ ژوئن ۱۹۶۳ در نزدیکی پاریس تاسیس کردند. فروشگاه زنجیره‌ای کارفور با ۱۲۸۰۰ شعبه فروشگاهی سومین فروشگاه زنجیره ای بزرگ جهان از نظر تعداد شعب است.

 

۳- فروشگاه هفت / یازده (۷-ELEVEN)

 

وال مارت بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای جهان است؟مشهورترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای

 

فروشگاه ۷-Eleven که به هفت/یازده درجهان مشهور شد در سال ۱۹۲۷ در کشور آمریکا و شهر تگزاس شروع به فعالیت کرد. شعب این فروشگاه معمولا کوچک و در ابعاد فروشگاه‌های محلی هستند. این فروشگاه زنجیره ای بیش از ۴۶۰۰۰ شعبه در ۱۶ کشور جهان دارد. مهم‌ترین ویزگی این فروشگاه آن است که در هفت روز هفته به صورت ۲۴ ساعته باز است.
ژاپن بیشترین تعداد شعب ۷-Eleven را در خود جای داده است. ۱۵۰۰۰ شعبه این فروشگاه در ژاپن قرار دارد. کشور دوم و سوم از نظر فروانی تعداد شعب، به ترتیب ایالات متحده و تایلند هستند. بعضی از سایر کشورهایی که شعب این فروشگاه در آن‌ها واقع شده‌اند عبارتند از؛ استرالیا، سنگاپور، تایوان، هنگ کنگ، مالزی و اندونزی.

 

۴- تسکو (Tesco)

 

وال مارت بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای جهان است؟مشهورترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای

 

فروشگاه تسکو توسط سرمایه‌گذاران انگلیسی شروع به کار کرد و از لحاظ میزان درآمد سالیانه، پس از وال‌ مارت، به‌ عنوان دومین شرکت خرده‌ فروشی جهان شناخته می‌شود. سال ۱۹۱۹ شعبه اصلی تسکو در حومه لندن توسط جک کوهن راه اندازی شد.
تسکو شبکه‌ای گسترده از فروشگاه‌های خرده فروشی با حدود ۶۸۰۰ شعبه در سراسر جهان است. استراتژی خرده فروشی تسکو به شکلی است که با توجه به جمعیت و تقاضای بازار، کالاها را عرضه می‌کند. به طور کلی تمرکز تسکو بر غذا و نوشیدنی است، ولی بسته به مکان فروشگاه، محصولات و خدمات دیگری چون لباس، وسایل برقی، خدمات مالی، باجه‌های تلفن، بیمه ماشین، اجاره فیلم، دانلود موزیک و خدمات اینترنت نیز ارائه می‌دهد. از استراتژی‌های خرده فروشی تسکو برای جمعیت سنی بالاتر، ارائه مواد غذایی رژیمی در کنار غذاهای روزمره است.

 

۵- آلدی (Aldi)

 

وال مارت بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای جهان است؟مشهورترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای

 

این فروشگاه توسط دو برادر آلمانی به نام آلبرشت (Albrecht) افتتاح شد. نام آلدی در واقع از دو حرف اول “Albrecht” و “Discount” تشکیل شده است. آلدی شرکت آلمانی و مالک بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اروپا است. برادران آلبرشت برای نخستین بار در اروپا “Discount” و یا “هنر ارزان فروشی” را به اجرا گذاشتند. برای مثال فروشگاه وقتی قفسه داشته باشد، باید کالاها در قفسه چیده شوند و این نیاز به نیروی کار دارد و زمان‌بر است. آن‌ها قفسه‌ها را برداشتند و به‌جای آن کالاها را با “پالت” در فروشگاه چیدند. ده‌ها نوع صرفه‌جویی از این دست به آن‌ها امکان داد تا بتوانند کالایشان را به مراتب ارزان‌تر از رقبا به فروش برسانند.

 

این شرکت هم ‌اکنون بیش از ده هزار شعبه در جهان دارد. سیاست آلدی استفاده از کالاهایی گمنام و یا “No-Name” است. جالب اینکه امروز حتی تولیدکنندگان کالاهایی با برند مشهور نیز خط تولید کالایی گمنام دارند که تقریبا با همان کیفیت ولی با بهای نازل برای آلدی تولید می‌کنند. ایرانی‌های ساکن آلمان به مزاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای “آلدی” (Aldi) را بخاطر قیمت‌های مناسب “امید مستضعفان” می‌نامند!

 

کالابرگ الکترونیک