کارمندان و افراد شاغل چگونه می‌توانند از ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری کنند؟

کارمندان و افراد شاغل چگونه می‌توانند از ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری کنند؟


19 اسفند 1398 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کارمندان و افراد شاغل چگونه می‌توانند از ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری کنند؟

آنطور که از ظواهر امر پیداست ویروس کرونا کووید ۱۹ فعلا مهمان همه مردم دنیاست. اینکه ویروس کرونا و ابتلا به این بیماری در ایران و سایر نقاط جهان تا کی ادامه دارد یک طرف قضیه است و سمت دیگر قضیه این است که چگونه از ابتلا به بیماری کرونا تا حد ممکن پیشگیری کنیم. ماندن در خانه، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و به حداقل رساندن تماس با افراد یک راهکار بسیار موثر است تا از شمار مبتلایان به کرونا بکاهیم اما برای کارمندان و افراد شاغل این مسئله ممکن نیست. در این صورت برای به حداقل رساندن ریسک ابتلا به کروناویروس جدید چه باید کرد؟ در مجله کوروش به شما می‌گوییم چگونه کارمندان و افراد شاغل می‌توانند از ابتلا به علائم بیماری کرونا پیشگیری کنند.

 

پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا برای کارمندان و افراد شاغل

 

کارمندان و افراد شاغل چگونه می‌توانند از ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری کنند؟

ازدحام نکنید

 

*از ازدحام در محل کار و تجمع افراد زیاد در یک نقطه ممانعت کنید. در حال حاضر طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی WHO حداقل فاصله میان دو نفر باید ۹۰ فوت (حدود ۲ متر) باشد. سرعت انتشار ویروس کرونا بسیار بالاست، ذرات این ویروس درشت است و در صورت عطسه و سرفه طرف مقابل به سمت صورت شما می‌تواند ویروس را به شما انتقال دهد. به یاد داشته باشید که فرد ناقل ممکن است هیچ علامتی از بیماری نداشته باشد. ویروس کرونا ممکن است از ۲ الی ۵ روز و حتی تا ۱۴ روز علائم ویروس کرونا را نشان ندهد و حتی فرد از ابتلا خود بی‌خبر باشد. پس فاصله را با افراد رعایت کنید.

 

سطوح را مرتب ضدعفونی کنید

 

*به طور مرتب میز کار و وسایل روی آن را با الکل ۷۰ درصد ضد عفونی کنید. یادتان باشد پوسته ویروس کرونا از جنس لیپید (چربی) است و الکل بالاتر از ۷۰ درصد فقط باعث دناتوره شده پوسته سلولی ویروس می‌شود و آن را از بین نمی‌برد. اگر الکل بالاتر از ۷۰ درصد در اختیار دارید در این مقاله به شما گفته‌ایم چگونه الکل طبی ۹۶ درصد اتانول را به الکل ۷۰ درصد تبدیل کنید. یادتان باشد به هیچوجه از الکل صنعتی یا متانول برای ضدعفونی کردن سطوح و دست‌ها استفاده نکنید چون متانول یک الکل سمی است و اثرات مضر جبران‌ناپذیری برای سلامت شما دارد.

 

چطور دست‌ها را بشوریم و ضد عفونی کنیم؟

 

کارمندان و افراد شاغل چگونه می‌توانند از ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری کنند؟

 

*دست‌های خود را به صورت مکرر با آب و صابون و هر بار به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه بشورید. شستن مچ دست‌ها، کف و لا به لای انگشتان را با دقت انجام دهید. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی بهترین ماده برای از بین بردن ویروس کرونا کووید ۱۹ از روی پوست دست آب و صابون است. اگر آب و صابون در اختیار نداشتید از الکل ۷۰ درصد یا ژل‌های ضدعفونی کننده استاندارد استفاده کنید. بعد از شستن دست‌ها حتما آن‌ها را با دستمال کاغذی تمیز خشک کنید. اگر از ژل ضدعفونی یا الکل استفاده می‌کنید اجازه دهید در دست‌ها جریان هوا خشک شوند.

مدت ماندگاری ویروس کرونا کووید ۱۹ روی پوست دست چقدر است؟

 

*مدت ماندگاری ویروس کرونا روی پوست دست حدود ۱۰ دقیقه است. پس استفاده از دستکش یک بار مصرف ضرورت چندانی ندارد. تنها مزیت دستکش این است که وقتی دستکش به دست دارید کمتر دست‌ها را به سمت صورت، بینی، دهان و چشم‌ها می‌برید. اگر دست‌ها را مرتب با آب و صابون بشورید یا ضد عفونی کنید نیاز چندانی به دستکش ندارید. مسئله اینجاست که برخی افراد با دستکش آلوده مرتب اشیاء مختلف را لمس می‌کنند و این خطر بیشتری برای سلامت فرد و سایر افراد در تماس با او دارد.

 

مدت ماندگاری ویروس کرونا کووید ۱۹ روی سطوح مختلف و لباس‌ها چقدر است؟

 

 

*به گفته محققان گونه‌های مختلف ویروس کرونای انسانی، روی سطوح بی‌جان مانند کاغذ، میز و دستگیره‌ درها، بین ۲ ساعت تا ۹ روز فعال می‌مانند. علت این اختلاف در زمان زنده ماندن ویروس کرونا کووید ۱۹ شرایط محیطی متفاوت مانند دما، رطوبت و جنس سطوح است. برای مثال در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد، برخی از ویروس‌های کرونا تا ۲۸ روز فعال می‌مانند. اگر دما را بالا ببریم و به ۳۰ تا ۴۰ درجه برسانیم، طول عمر ویروس کرونا روی سطوح کمتر می‌شود. بد نیست بدانید مدت زمان ماندگاری ویروس کرونا کووید ۱۹ روی سطوح استیل و فولادی مثل دستگیره درها ۲۸ روز است.

در این میان ماندگاری ویروس روی پارچه و لباس حدود ۱۲ ساعت است. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا در میان کارمندان و افراد شاغل این قانون را رعایت کنید: در زمان رسیدن به خانه لباس‌های بیرون را از خانه جدا کنید. لازم نیست هر روز لباس‌ها را بشورید. اگر در محیط‌های بیمارستانی و درمانگاه شاغلید و جز کادر درمان هستید شستن روزانه لباس‌ها الزامی است. دمای آب برای شستن لباس‌ها باید ۶۰ درجه باشد. اما اگر با ماشین شخصی به محل کار می‌روید یا در محیط شلوغ حضور ندارید لباس‌ها را در بالکن یا در هوای آزاد بگذارید و روز بعد دوباره از آن‌ها استفاده کنید. بهترین کار برای فردی که از بیرون وارد منزل می شود قرار دادن لباس ها در کمد جلوی ورودی آپارتمان است که بعد از این کار و شست و شوی دست‌های خود با آب و صابون می‌توانند لباس منزل را به تن کنند.

 

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا اتیکت سرفه را رعایت کنید

 

کارمندان و افراد شاغل چگونه می‌توانند از ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری کنند؟

 

*از دست زدن به قسمت داخلی دستمال کاغذی که در آن عطسه یا سرفه کرده‌اید خوداری کنید. دستمال آلوده را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید، کیسه را گره بزنید و دور بیندازید. در واقع بهترین کار برای پیشگیری از آلوده کردن دیگران به ویروس کرونا یا انواع دیگر ویروس‌های آنفولانزا و سرماخوردگی دور انداختن این دستکش‌ها و ماسک‌های استفاده شده انداختن ‌آن‌ها در سطل زباله درب‌دار و در صورت عدم دسترسی به سطل زباله درب‌دار انداختن آن در کیسه نایلونی و گره زدن  است.

 

*حتما اتیکت سرفه را رعایت کنید. از دست برای جلوگیری از عطسه و سرفه استفاده نکنید. حتما یبنی و دهان خود را با دستمال یک بار مصرف یا آستین آرنج بپوشانید و در دستمال یک بار مصرف یا آستین آرنج عطسه کنید به این ترتیب کمتر اشیاء و اطرافیان را آلوده می‌کنید. بعد از عطسه و سرفه هم حتما دستان خود را با آب و صابون بشورید یا با محلول ضدعفونی یا الکل حداقل ۶۰ درصد ضدعفونی کنید.

 

کارمندان و افراد شاغل چگونه می‌توانند از ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری کنند؟

 

*در صورت داشتن عطسه و سرفه از ماسک استفاده کنید و حتی‌الامکان در محل کار حاضر نشوید.

 

*تا حد امکان به صورت تلفنی، از طریق ایمیل یا اسکایپ با ارباب رجوع تماس داشته باشید و ملاقات‌های حضوری و جلسات را به حداقل برسانید.

 

*از لیوان، قاشق و چنگال و وسایل شخصی خود در محل کار استفاده کنید.

 

*برای لمس دکمه‌های آسانسور حتما از یک دستمال کاغدی تمیز یا خلال دندان استفاده کنید. این قانون را در مورد گوشی و دکمه‌های تلفن، داخل میز و دیگر لوزام که از پلاستیک یا فلز ساخته شده‌اند رعایت کنید. این وسایل و سطوح روزانه چند بار باید با الکل هم ضدعفونی شوند.

 

*از خوردن صبحانه و ناهار مشترک با سایر افراد خودداری کنید. بهتر است در این مدت از منزل همراه خود غذا بیاورید. در مورد بهترین شرایط پخت غذا برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا اینجا را بخوانید.

 

 

کالابرگ الکترونیک