تاثیر فروش غیرحضوری و آنلاین دوران کرونا بر بازار صنایع خرده‌فروشی

تاثیر فروش غیرحضوری و آنلاین دوران کرونا بر بازار صنایع خرده‌فروشی


3 دی 1399 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تاثیر فروش غیرحضوری و آنلاین دوران کرونا بر بازار صنایع خرده‌فروشی

از زمانی که ویروس کرونا در تمام دنیا شیوع پیدا کرده است، صنایع خرده فروشی به دنبال پیدا کردن راهی جدید برای مقابله با پیامدهای منفی این بیماری بر فروش و رونق درآمد از طریق راهکارهای غیرحضوری و اینترنتی است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تنها چند ماه بعد از ظهور کرونا، عده زیادی از مردم به سوی خرید اینترنتی و غیرحضوری روی آورند. در این میان صنایع خرده فروش فراز و نشیب‌های متفاوتی را تجربه کرده‌اند و این موضوع تأثیرات زیادی بر روند خرید و فروش کسب و کارها گذاشته است. در این مقاله می‌توانید مهم‌ترین تأثیرات پاندمی ویروس کرونا و فروش آنلاین و خرید غیرحضوری بر بازار صنایع خرده فروشی دنیا را از وب‌سایت econsultancy در مجله کوروش بخوانید.

 

 

ویروس کرونا چه تأثیری بر بازار صنایع خرده فروشی دنیا گذاشت؟

 

با مهم ‌ترین تأثیرات ویروس کرونا بر صنایع خرده فروشی آشنا شوید

 

درست بعد از فراگیر شدن ویروس کرونا در تمام دنیا، خدمات غیرحضوری و آنلاین با سرعت زیادی افزایش پیدا کرد. شرکت Adobe درست در اوایل ماه آوریل توانست تا ۱۰۰ درصد فروش مواد غذایی خود را افزایش دهد و فروشگاه‌های خرده فروشی زیادی نیز با فروش اقلام ضروری مردم در دوران کرونا درصد بالایی از رشد در فروش اینترنتی و غیرحضوری را تجربه کردند.

 

فروش آنلاین لوازم آرایشی و بهداشتی تنها در هفته اول آوریل حدود ۱۴۰ درصد افزایش پیدا کرد و فروش لوازم برقی تا ۹۰ درصد و لوازم خانه نیز تا ۷۰ درصد افزایش پیدا کرد. این در حالی است که فروش اینترنتی پوشاک تا ۲۰ درصد نسبت به ماه‌های گذشته کمتر شد. اما به راستی این ویروس چه تأثیر مهمی بر صنایع خرده فروشی گذاشت و برخی کسب و کارها چطور فروش بیشتری را در این شرایط سخت تجربه کردند؟ در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین تأثیرات کرونا بر خرده فروشی آشنا شوید.

 

فروش آنلاین و بروز مشکلات جدی برای خرده فروشان

 

پاندمی کرونا چه تاثیری بر بازار صنایع خرده‌فروشی دنیا گذاشت؟

 

شاید در نگاه اول به نظر برسد، افزایش فروش اینترنتی و خرید غیرحضوری در دوران شیوع کرونا به نفع صنایع خرده فروشی است و همه آن‌ها تأثیرات مثبتی را تجربه کردند. اما بهتر است بدانید که با کاهش فروش حضوری و افزایش رقابت آنلاین شرایط به شدن برای خرده فروشان سخت شده است. این شرایط به قدری حساس و طاقت فرسا بود که کسب و کارهای زیادی را از صحنه رقابت حذف کرد و آن‌ها را به نابودی کشاند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که در انگلیس حدود نیمی از صنایع خرده فروشی از بین رفتند. یک مطالعه که روی ۳۴ کسب و کار مرتبط با خرده فروشی غیر غذایی انجام شد، نشان داد که بسیاری از این کسب و کارها فروش منفی را تجربه کردند و تا ۱۰ درصد فروش کمتری در این دوران داشتند.

 

پیش رفتن تا مرز ورشکستگی

 

با مهم ‌ترین تأثیرات ویروس کرونا بر صنایع خرده فروشی آشنا شوید

 

برخی از فروشگاه‌های بزرگ همانند «دبنهامز» در انگلیس برای نجات پیدا کردن از ورشکستگی شروع به استخدام مدیرانی باتجربه کردند تا راهی برای فروش بیشتر پیدا کنند. این در حالی است که تنها ۱۱ شعبه این فروشگاه در ایرلند تعطیل شده است و با شرایط بسیار سختی روبرو شده است. برخی دیگر از فروشگاه‌های خرده فروشی مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند و در این میان عده زیادی از مردم شغل و درآمد خود را از دست دادند. همه خرده فروشان به دنبال راهی برای فروش بیشتر به صورت آنلاین هستند تا بتوانند خود را از این شرایط رقابتی سخت نجات دهند. در ایالات متحده بسیاری از خرده فروشان با برندهای معتبر در حال ورشکستگی هستند و هنوز موفق به پیدا کردن راهکاری مناسب برای فروش بیشتر نشده‌اند.

 

عدم فروش یا کاهش شدید فروش اینترنتی

 

بسیاری از کسب و کارها برای کاهش هزینه‌های خود و همچنین حفظ فاصله اجتماعی افراد در انبار و محل کار، مجبور به کاهش حضور نیروهای خود شدند. این موضوع موجب شده تا این صنایع قادر به فروش مقدار محدودی محصول در طول روز باشند و نتوانند بیشتر از آن را مدیریت کنند. در این شرایط بسیاری از سفارشات اینترنتی یا غیرحضوری دیر به دست خریدار می‌رسید و این موضوع تجربیات منفی افراد را از خرید اینترنتی روز به روز افزایش داد. بعد از اتمام سهمیه روزانه سفارش گیری متوقف می‌شد و این موضوع برای مشتریان قابل قبول نبود. بسیاری از فروشگاه‌ها و صنایع خرده فروشی به دلیل عدم وجود شرایط ایمن برای کارمندان مجبور به بستن فروشگاه به طور موقت شدند و همه این‌ها ضرباتی سخت به صنایع خرده فروشی وارد کرد.

 

شرایط سخت برای خرده فروشان صنایع غذایی

 

با مهم ‌ترین تأثیرات ویروس کرونا بر صنایع خرده فروشی آشنا شوید

 

«تسکو» یکی از بزرگ‌ترین خرده فروشان صنایع مواد غذایی در انگلیس اعلام کرده است که در هفته اول شروع کرونا همه مردم به این فروشگاه‌ها سرازیر شدند و مقدار زیادی مواد غذایی و ملزومات ضروری خریداری کردند تا در خانه‌های خود ذخیره کنند. در این زمان فروشگاه‌های تسکو ۳۰ درصد افزایش فروش را تجربه کردند. اما رفته رفته افزایش هزینه‌های جانبی فروشگاه برای فروش اینترنتی و غیرحضوری، حمل و نقل رایگان و سایر عوامل موجب شد تا این فروشگاه‌ها ضرر زیادی را در حدود ۶۵۰ تا ۹۲۵ هزار پوند را متحمل شوند.

 

تسکو برای جلوگیری از شیوع کرونا تغییراتی اساسی در فروشگاه‌های خود ایجاد کرد. کلیه مسیرها و راهروهای فروشگاه به صورت یک مسیره طراحی شد که افراد از یک سمت داخل و از یک سمت خارج شوند. صفحه‌های محافظ در بخش صندوق فروشگاه نصب شد و تمهیدات ویژه‌ای برای جلوگیری از انتقال کرونا در فروشگاه‌ها انجام شد که همه این‌ها موجب افزایش هزینه‌های این فروشگاه شد.

 

تجربه اولین فروش آنلاین برای بسیاری از کسب و کارها

 

با مهم ‌ترین تأثیرات ویروس کرونا بر صنایع خرده فروشی آشنا شوید

 

از مهم‌ترین تأثیرات کرونا بر بازار صنایع خرده فروشی این بود که فروشگاه‌های زیادی که تا به حال تجربه فروش اینترنتی نداشتند، وارد این دنیای جذاب و پرهیاهو شدند و برای اولین بار فروش اینترنتی محصولات خود را تجربه کردند. سوپرمارکت «آلدی» با گسترده شدن ویروس کرونا توانست برای اولین بار محصولات خود را به صورت آنلاین به فروش برساند. این فروشگاه با ایجاد جعبه‌های ضروری حاوی مواد غذایی و دستمال کاغذی و ژل شستشو روند خرید را برای مشتریان ساده کرد و توانست مقدار زیادی از این پکیج‌ها را به فروش برساند.

 

ارائه خدمات تخصصی به صورت آنلاین

 

با گسترده شدن کرونا بسیاری از کسب و کارها روشی جدید و مؤثر را برای ارائه خدمات خود انتخاب کردند. فروشگاه‌ بزرگ «جان لوییس» در انگلیس تصمیم گرفت در این دوران خدماتی کاملاً غیرحضوری و تخصصی را به مشتریان خود ارائه دهد. با استفاده از خدمات فرد می‌توانید به صورت غیرحضوری و با کمک ویدیو و گشت و گذار آنلاین در فروشگاه خرید خود را انجام دهد. در بخش دیگر خدمات غیرحضوری این فروشگاه امکان مشاوره برای مشتریان فراهم شده و شرایط یک خرید امن و جذاب غیرحضوری برای خریداران ایجاد شده است.

 

 

کالابرگ الکترونیک