۱۵ پاک کننده شیرآلات و سینک جادویی که معجزه می‌ کنند

۱۵ پاک کننده شیرآلات و سینک جادویی که معجزه می‌ کنند


28 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
پاک کننده های شیرآلات و سینک

تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات و سینک شاید در نگاه اول موضوع چندان مهمی به نظر نرسد ولی به طرز شگفت‌آوری در تمیز یا کثیف نشان دادن خانه موثر است. از طرفی، تجمع باکتری‌ها روی شیرآلات و سینک می‌تواند سلامت فردی را به خطر بیندازد. اگر همیشه از پاک کننده‌ های شیرآلات و سینک کارخانه‌ای برای تمیز کردن این بخش از وسایل خانه یا آشپزخانه استفاده می‌کرده‌اید، ما در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به معرفی پاک کننده های شیرآلات و سینک خانگی برای شیر آلات استیل و شیرآلات طلایی که در خانه به راحتی می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید، می‌پردازیم. همچنین به شما درباره دیگر پاک کننده های شیرآلات و سینک شیمیایی و طریقه مصرف آن‌ها خواهیم گفتیم.

 

 

از چه موادی به عنوان پاک کننده های شیرآلات و سینک استفاده کنیم؟

 

از چه موادی به عنوان پاک کننده های شیرآلات و سینک استفاده کنیم؟

 

معمولا پاک‌ کننده‌ های شیرآلات روی سینک هم به خوبی جواب می‌دهند، فقط باید به جنس آن‌ها کمی دقت کنید. پاک کننده های شیرآلات و سینک ظرفشویی هم شامل مواد طبیعی و خانگی می‌شوند و هم شامل شوینده‌هایی که به صورت شیمیایی و کارخانه‌ای تهیه و روانه بازار می‌شوند.

 

 

پاک کننده‌ های شیرآلات و سینک به روش خانگی

 

جوش شیرین از پرکاربردترین پاک کننده‌های شیرآلات و سینک

 

۱- جوش شیرین از پرکاربردترین پاک کننده‌ها

 

شاید از معجزه به کار بردن جوش شیرین برای ذوب کردن رسوب و لکه روی وسایل خانه و آشپرخانه خبر نداشته باشید ولی کافی است این پودر را به تنهایی یا با مواد دیگر، ترکیب و روی سطوح شیرآلات و سینک بزنید تا عملکرد شگفت انگیز آن را به چشم ببینید. با روش‌های زیر می‌توانید از جوش شیرین به عنوان یکی از بهترین پاک کننده های شیرآلات و سینک استفاده کنید:

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

۱- مقداری جوش شیرین را در یک ظرف مناسب بریزید و چند قطره آب به آن اضافه کنید. باید یک خمیر با جوش شیرین و آب درست کنید. خمیر را روی سطح شیرآلات و سینک بمالید. حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس با یک مسواک نرم، شروع به تمیز کردن رسوب‌ها کنید تا از سطح شیرآلات کنده شوند.

 

از نخ دندان یا گوش پاک کن هم می‌توانید برای پاک کردن قسمت‌های خارج از دسترس استفاده کنید. سپس با کمک آب، جوش شیرین را پاک و بعد با دستمال، سینک و شیرآلات را خشک کنید تا اثری از لکه‌های آب باقی نماند.

 

۲- در روش دوم، شیرآلات و سینک را خیس کنید. در یک نمک پاش یا وسیله‌ای مشابه آن، جوش شیرین بریزید و روی سطوح بپاشید. چند دقیقه صبر کنید تا خاصیت پاک کنندگی جوش شیرین عمل کند. سپس با اسکاچ نرم سطوح مورد نظر را تمیز کنید. در نهایت با یک پارچه تمیز نخی شیرآلات و سینک را از اضافات جوش شیرین تمیز کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه 3 غذا ساده و خوشمزه و سریع با سیب‌زمینی آب‌ پز

 

 

۲- سرکه؛ پاک کننده طبیعی و موثر

 

سرکه؛ پاک کننده طبیعی و موثر برای شیر و سینک

 

قبل از استفاده از سرکه، اگر دستگاه تنفسی حساسی دارید، ماسک بزنید. سپس با دستکش شروع به کار کنید.

 

۱-یک پیمانه سرکه و یک پیمانه آب را با هم ترکیب کنید و روی شیرآلات و سینک اسپری کنید. حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد آن‌ها را تمیز کنید.

 

۲- یک پارچه تمیز نخی یا حوله‌ای را در سرکه بخوابانید تا تمام سطح آن مرطوب شود. پارچه را روی شیرآلات و سینک بیندازید، به طوری که کل سطح آن را بپوشاند. حدود ۱ ساعت صبر کنید و بعد پارچه را بردارید و رسوبات را پاک کنید.

 

۳- در روش سوم، از ترکیب سرکه و جوش شیرین استفاده کنید. روی سینک را با سرکه اسپری کنید. سپس روی آن جوش شیرین بپاشید. ۱۰ دقیقه بعد با یک مسواک یا اسفنج نرم، سینک یا شیر را تمیز و رسوبات را پاک کنید.

 

 

۳- آبلیموی تازه و نمک

 

آبلیمو هم یکی از بهترین پاک کننده های شیرآلات و سینک به حساب می‌آید. در این روش حتما از آب یا عصاره لیموی تازه استفاده کنید، چون احتمال اسیدی بودن آبلیموهای آماده وجود دارد. یک لیمو را از وسط قاچ کنید و روی آن کمی نمک بپاشید. لیمو را روی شیرآلات و سینک بمالید. سپس شیرآلات و سینک را بشویید و با پارچه خشک کنید. بهترین روش پاک کردن سینک چینی، استفاده از آبلیمو است.

 

 

۴- از نوشابه کمک بگیرید

 

یکی از پاک کننده های شیرآلات و سینک، نوشابه است. می‌توانید از نوشابه‌های تاریخ مصرف گذشته هم استفاده کنید. نوشابه را در سینک بریزید یا روی شیرآلات اسپری کنید و ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت بعد، آن را بشویید.

 

 

پاک کننده های شیمیایی برای شیرآلات و سینک

 

در برخی موارد، استفاده از شوینده‌های شیمیایی مثل جوهر نمک و وایتکس باعث سیاه شدن رنگ و خوردگی سینک یا شیرآلات می‌شود. بنابراین بهتر است برای تمیز کردن این موارد، از روش‌های خانگی و مواد ارزان و در دسترس استفاده کنید. البته شوینده ها و پاک کننده‌ های مخصوص سینک، شیرآلات، گاز و … را می‌توانید از فروشگاه‌ها خریداری کنید اما راه‌هایی که در ادامه برایتان تشریح می‌کنیم، هم ارزان‌تر و هم مطمئن هستند.

 

 

۵- مایع ظرفشویی؛ پاک کننده ملایم

 

هر چند مایع ظرفشویی یک تمیز کننده شیمیایی به حساب می‌آید ولی نسبت به دیگر پاک کننده های شیرآلات و سینک، فرمول ملایم‌تری دارد. برای استفاده از آن، در یک کاسه به اندازه یک تا دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی بریزید و به آن دو لیوان آب گرم اضافه کنید. این مواد را مخلوط کنید و روی شیرآلات و سینک بریزید. با یک اسفنج نرم، به صورت دورانی شروع به تمیز کردن آن‌ها کنید. بعد از اتمام کار، با یک دستمال خشک یا با آب، کف‌ها را پاک کنید.

حتما بخوانید  ۱۵ محلول جادویی تمیز کردن انواع لکه فرش بدون قالیشویی

 

 

۶- ترکیب آب و صابون؛ از بهترین پاک کننده های شیرآلات

 

از صابون به عنوان پاک کننده شیرآلات می‌توانید به صورت روزانه استفاده کنید. این شوینده، رنگ شیر را تغییر نمی‌دهد و اگر با یک پارچه یا اسکاچ نرم از آن استفاده کنید، خط و خشی روی آن به جا نخواهد گذاشت.

 

 

۷- استفاده از الکل برای پاک کردن شیر

 

از پاک کننده های شیرآلات و سینک، الکل است

 

یکی دیگر از پاک کننده های شیرآلات و سینک، الکل است که می‌توانید با روش‌های زیر از آن استفاده کنید:

 

۱- روی یک پنبه، مقداری الکل بریزید و روی شیرآلات بمالید. وقتی تمیز شد و رسوب‌ها حل شدند، با پارچه آن را خشک کنید.

 

۲-الکل را در یک افشانه بریزید و روی شیرآلات و سینک بپاشید. سپس با یک مسواک نرم، آن‌ها را تمیز کنید. در نهایت شیرآلات و سینک را با یک پارچه تمیز نخی خشک کنید.

 

 

۸- تمیز کردن رسوب سر شیر و فیلتر آن با حلال کلسیم

 

فیلتر یا فشار شکن شیرآلات یکی از مکان‌هایی است که رسوب زیادی را به خود جذب می‌کند. برای حل کردن این رسوب‌ها، از «حلال کلسیم» استفاده کنید. برای استفاده از این ماده، حتما دستکش استفاده کنید.

 

در یک پلاستیک مقداری از حلال کلسیم بریزید و پلاستیک را دور سر شیر ببندید و گره بزنید. باید قسمت سر شیر کاملا در محلول قرار گرفته باشد. حدود ۱ تا ۲ ساعت بعد، پلاستیک را باز کنید و با یک مسواک نرم سر شیر یا فیلتر را پاک کنید.

 

اگر فیلتر جدا می‌شود، می‌توانید آن را باز کنید و در یک ظرف حاوی حلال کلسیم به مدت ۱ تا ۲ ساعت قرار دهید. سپس آن را بشویید. این رسوب زدایی را می‌توانید در مورد دوش حمام هم انجام دهید.

 

به جای حلال کلسیم می‌توانید از سرکه یا ترکیب سرکه و جوش شیرین هم استفاده کنید.

 

 

روش صحیح پاک کردن شیرآلات و سینک

 

روش صحیح پاک کردن شیرآلات و سینک

 

*برای تمیز کردن شیرآلات و سینک، از کشیدن سیم ظرفشویی روی سینک بپرهیزید. این کار باعث ایجاد خط و خش روی این وسایل می‌شود یا رنگ آن‌ها را تغییر می‌دهد که جبران ناپذیر خواهد بود.

*از وسایل ایمنی مثل دستکش در هنگام استفاده از پاک کننده‌ های شیرآلات و سینک استفاده کنید.

*اگر مبتلا به آسم یا مشکلات تنفسی هستید، در هنگام استفاده از سرکه و الکل ماسک بزنید.

 

 

سوالات متداول

 

آیا پاک کننده‌ های شیرآلات را برای انواع شیرها می‌توان استفاده کرد؟

 

آیا پاک کننده‌ های شیرآلات را برای انواع شیرها می‌توان استفاده کرد؟

 

معمولا پاک کننده های طبیعی شیرآلات روی همه شیرها به خوبی جواب می‌دهند فقط در مورد پاک کننده شیرآلات به رنگ طلایی بهتر است کمی احتیاط به خرج بدهید و از پاک کننده‌های شیمیایی یا صنعتی کمتر استفاده کنید. یا از تمیزکننده‌هایی کمک بگیرید که مخصوص شیرآلات طلایی هستند و رنگ شیر را تغییر ندهند.

 

 

بهترین پاک کننده شیرآلات و سینک کدام است؟

 

بسته به میزان رسوب یا کثیفی می‌توانید از هر کدام از روش‌ها برای تمیز کردن شیرآلات و سینک استفاده کنید. ولی در حالت کلی استفاده از سرکه مخصوصا اگر با جوش شیرین مخلوط شده باشد، بهترین حلال باکتری‌ها و رسوبات است.

 

 

کالابرگ الکترونیک