اگر این ۱۲ عادت اشتباه را ترک کنید تا سال‌ها جوان می‌مانید

اگر این ۱۲ عادت اشتباه را ترک کنید تا سال‌ها جوان می‌مانید


19 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رازها و نکات جوان ماندن انسان

جوان ماندن و جوان به نظر رسیدن آرزوی دیرینه نسل بشر است. از دوران باستان انسان‌ها برای این‌که گذر عمر و پیر شدن را به تعویق بیندازند به ترفندهای مختلف دست می‌زدند. از رویایی دستیابی به اکسیر جوانی تا استفاده از مواد طبیعی مختلف که به تایید طبیبان مشهور رسیده بودند. امروزه اما علیرغم تمام سرنخ‌های جوان ماندن و حتی اگر تمام این موارد را هم به عنوان یک انسان مدرن رعایت کنید باز هم برخی عادت‌های اشتباه به ظاهر ساده روند پیری شما را جلو می‌اندازند.در این مقاله ۱۲ عادتی که اگر آن‌ها را ترک کنید تا سال‌ها جوان می‌مانید و رازها و نکات جوان ماندن انسان را از سلامت  در مجله کوروش بخوانید.

 

 

۱-لاغری بیش از حد

 

رازها و نکات جوان ماندن انسان ؛ لاغری بیش از حد

 

بله، درست متوجه شدید؛ لاغری بیش از حد هم مثل چاقی بیش از حد شما را زودتر از موعد مقرر پیر و فرتوت می‌کند. در واقع یکی از رازها و نکات جوان ماندن انسان تناسب اندام و وزن است نه بیش از حد لاغری و به قول امروزی‌ها «اسکینی» بودن یا چاق و لاغر شدن‌های پیاپی. برای مثال از دست دادن چربی صورت و لاغر شدن بیش از حد صورت ( که این روزها تبدیل به یک مد شده است) سبب پیری زودرس چهره شما می‌شود. زمانی که شما چربی زیر پوست خود را از دست می‌دهید صورت شما افتاده، نحیف و سالخورده به نظر می‌رسد. این در حالی است که رژیم غذایی که رعایت می‌کنید هم در پیری زودرس شما نقش دارند. افزایش و کاهش وزن‌های مکرر و پیوسته یکی دیگر از دلایل پیر شدن پوست و شل شدن عضلات پوست محسوب می‌شوند.

اما راه حل این مسئله چیست؟ مسئله این است که باید به جای اضافه و کم کردن وزن به صورت کج‌دار و مریز بهتر است یک چالش سالم‌خوری و ورزش مدام مادام‌العمر داشته باشید. و البته در این میان مطمئن باشید که پوست صورت شما هم سالم و سلامت است و سهمی در این رژیم غذایی دارد.

 

۱۶ ماده غذایی شگفت‌انگیز برای زیبایی صورت و تناسب اندام بانوان

 

 

۲-مالیدن چشم‌ها

 

مالیدن شدید و در نتیجه کشیده شدن پوست نازک اطراف چشم سبب پیری زودرس پوست دور چشم می‌شود. اگر دور چشم خود را زیاد می‌مالید (در اثر خارش یا سوزش) حتما با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این اگر عادت دارید چشم‌های خود را آرایش کنید یا از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید با پوست دور چشم خود ملایم‌تر و مهربان‌تر باشید. یادتان باشد دور چشم خود را به آرامی به مواد مخصوص پاک کننده آرایش دور چشم و پد استاندارد پاک کنید و با شوینده مناسب چشم بشورید. مطمئن باشید یکی از مهم‌ترین نکات و رازهای جوان ماندن انسان داشتن چشم‌هایی شاداب و جوان است.

 

 

۳-کامل و عمیق و به اندازه کافی نمی‌خوابید

 

رازها و نکات جوان ماندن انسان ؛ کامل و عمیق و به اندازه کافی نمی‌خوابید

 

خواب شب برای انرژی بدن، تمرکز حافظه و البته رنگ پوست شما بسیار مهم و ضروری است. بدن شما در طول خواب شب نه تنها خودش را بازیابی می‌کند بلکه برای تنظیم ph پوست و تاثیر بهتر محصولات ضد پیری بسیار ضروری است. اگر می‌خواهید ظاهری جوان و شاداب داشته باشید باید یک خواب کامل و مفید داشته باشید به همین منظور مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید:

*شما باید هر شب ۷ تا هشت ساعت خواب مفید داشته باشید پس قبل از ساعت ۱۰ شب به رختخواب بروید.

*اتاق خواب را تاریک، تمیز، خنک و ساکت نگه دارید.

*حداقل نیم ساعت قبل از خواب تلویزیون، کامپیوتر و موبایل یا هر وسیله ارتباطی دیگر را خاموش کنید. نور این دستگاه‌ها روند ترشح ملاتونین را در شب مختل می‌کند.

حتما بخوانید  لیست 10 لوازم ضروری سفر نوروزی که باید تهیه کنید

*یک مراسم شبانه روتین داشته باشید. یک فنجان نوشیدنی آرامبخش مثل بهارنارنج، اسطوخودوس یا گلاب بنوشید. به پاهای‌تان روغن اسطوخودوس بمالید و موزیک آرامبخش گوش کنید.

 

فلج خواب یا بختک | دلایل و راه های پیشگیری و درمان

 

۴-روی کمر بخوابید

 

می‌دانستید یکی از رازها و نکات جوان ماندن شکل و پوزیشن صحیح خوابیدن است؟ یکی از بدترین پوزیشن‌های خوابیدن حالت جنینی یا خوابیدن روی شکم است. در واقع شاید پوزیشن جنینی بسیار راحت باشد اما مسئله اینجاست که وقتی یک طرف صورت خود را روی بالشت فشار می‌دهید این امر در طول ۸ ساعت خواب شب باعث چروک شدن پوست می‌شود. پس اگر عادت دارید روی پهلو یا شکم بخوابید بهتر است خودتان را مجبور کنید که روی کمر بخوابید. این مسئله تورم صورت و سیاهی دور چشم‌ها را به خاطر گردش مناسب جریان خوب کاهش می‌دهد.

 

 

۵-با نی نوشیدنی نخورید

 

نوشیدنی خوردن با نی برای همه ما یک لذت نوستالژیک است. اما مسئله اینجاست که نوشیدن با نی و در نتیجه آن جمع کردن لب‌ها سبب ایجاد چروک‌های ریز در اطراف دهان می‌شود. یک نشانه ناخوشایند از بالا رفتن سن و پیری. این در حالی است که استعمال دخانیاتی مثل سیگار هم همین تاثیر را روی پوست نازک اطراف لب‌ها دارد.

 

 

۶-استفاده از محصولات درمانی نامناسب

 

استفاده از برخی محصولات مراقبت از پوست و ضدپیری مثل رتینول، پپتید و آنتی‌اکسیدان‌ها شاید به بهبود چروک‌های پوستی و ظاهر پوست شما کمک کنند اما مسئله اینجاست که تمیز کننده و پاک کننده پوست نیستند. شما برای یک روتین مراقبت روزانه و شبانه از پوست باید هم مواد و محصولات مناسب با نوع پوست خود را داشته باشید و هم با دقت این مراحل را قدم به قدم انجام دهید.

 

 

راهنمای ۷ مرحله‌ای روتین مراقبت پوست روز و شب

 

 

۷-استرس برای بدن مثل سم است

 

رازها و نکات جوان ماندن انسان ؛ استرس برای بدن مثل سم است

 

اگر معمولا استرس و اضطراب دارید و خواب خوب و کافی هم ندارید بدن شما هورمون‌های مسئول استرس را بدون وقفه پمپاژ می‌کند و همین امر سبب بروز پیری زودرس در شما می‌شود. هورمون کورتیزول مسئول استرس است و این هورمون در صورت ترشح بیش از حد سبب شکسته شدن پروتئین کلاژن می‌شود. در نتیجه کلاژن به اندازه کافی در بدن تولید نمی‌شود و همین امر سبب ایجاد چین و چروک، خشکی پوست و التهاب پوستی می‌شود.

از سوی دیگر وقتی بدن شما مدام در حال مبارزه یا گریز است مواد غذایی و اکسیژن بیشتری از مسیر خود منحرف شده و به پوست نمی‌رسند. از سوی دیگر استرس و اضطراب مزمن سبب اخم کردن و ایجاد خطوط عمیق در ناحیه پیشانی و فاصله میان ابروها می‌شود.

چیزهایی که به شما کمک می‌کنند تا آرام باشید را بشناسید. یک فنجان قهوه بنوشید یا با یک دوست حرف بزنید، در کلاس یوگا ثبت نام کنید و ورزش کنید. ورزش یک مسکن عالی برای افزایش جریان خون است. ورزش اکسیژن و مواد غذایی لازم را به پوست می‌رساند و با دفع سموم از بدن رنگ خون شما را قرمز و شفاف می‌کنند. اگر هم هیچ کدام از این کارها از دست‌تان برنمی‌آید یک نفس عمیق بکشید و راه‌های ساده مدیتیشن برای دستیابی به آرامش در منزل و محل کار را امتحان کنید.

 

 

روز جهانی ریلکس کردن؛ ۷ روش کاربردی و راهنمای مدیتیشن در خانه و محل کار

 

 

۸-کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

 

رازها و نکات جوان ماندن انسان ؛ کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید

 

بسیاری از محصولات آرایشی مدعی‌اند که در ترکیب خود ضد آفتاب دارند و جلوی اشعه‌های مضر ماورابنفش خورشید را می‌گیرند. اما اگر حتی این ادعا هم صحت داشته باشد این مقدار ضد آفتاب برای دفع آسیب‌های اشعه آفتاب در برابر چروک‌های پوستی و پیری مناسب نیستند.

براساس باور پزشکان ضد آفتاب موجود در این محصولات اشعه UVA را مسدود نمی‌کنند و سبب ایجاد خطوط و چروک‌های عمیق، منافذ باز، لکه‌های پوستی و کک و مک می‌شوند. شما باید همیشه یک کرم ضدآفتاب مناسب با نوع پوست خود در کنار سایر لوازم بهداشتی و محافظت از پوست خود داشته باشید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه سوپ مرغ و کدو سبز با شیر و ساده با طعمی لذیذ

بهتر است قبل از استفاده از سایر مواد آرایشی ابتدا از یک کرم مرطوب کننده و سپس یک کرم ضد آفتاب و بعد سایر لوازم آرایشی استفاده کنید. ویژگی‌های خوب و معنای SPF هر کدام از کرم‌های ضد آفتاب را در نظر بگیرید .

 

 

۷ توصیه مهم برای خرید بهترین کرم ضد آفتاب با چربی و SPF مناسب پوست

 

 

۹-فقط روی چروک‌های پوستی تمرکز نکنید

 

مسئله اینجاست که فقط چروک‌ها ظاهر شما را چروک و کهنسال نمی‌کنند بلکه خال‌ها و لکه‌های قهوه‌ای پوست و منافذ باز هم ظاهر پوست شما را کدر و مرده و افسرده‌تر می‌کنند. لکه‌ها و نقاط قهوه‌ای سن شما را حداقل ۱۰ سال مسن‌تر از چیزی که هستید نشان می‌دهند. برای پیشگیری از این مسئله باید از محصولات بهداشتی و پزشکی (زیر نظر پزشک پوست) برای کمرنگ کردن و از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای، نقاط تیره‌تر پوست و خطوط و چروک مزاحم استفاده کنید. کرم ضد آفتاب را هم فراموش نکنید چون همان‌طور که گفتیم یکی از عوامل مهم ایجاد لکه‌های قهوه‌ای اشعه آفتاب است.

 

 

۱۰-دست‌ها و گردن را هم بپوشانید

 

معمولا گردن و دست‌های بینوای ما کمتر مورد توجه و محافظت قرار می‌گیرند. معمولا خانم‌ها آن‌قدر که به پوست صورت خود اهمیت می‌دهند کمتر به پوست دست‌ها و گردن توجه می‌کنند. بهتر است از محلول‌ها و کرم‌های محافظ پوست دست و نیز محصولات مناسب پوست گردن و دلکته برای پیشگیری از پیری زودرس استفاده کنید. فراموش نکنید هر بار که کرم ضد آفتاب می‌زنید پوست دست‌ها و گردن و دکلته را فراموش نکنید چرا که یکی رازها و نکات جوان ماندن انسان پیشگیری از چروک پوست نواحی مختلف بدن است.

 

 

۱۱-عینک آفتابی را فراموش نکنید

 

یکی از دلایل اصلی چروک‌های اطراف پوست چشم و نیز صدمه دیدن بینایی و پیری چشم استفاده نکردن از عینک آفتابی استاندارد است. علاوه بر خندیدن، اخم کردن و چروک‌های پوستی در طول زمان، قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طولانی مدت سبب تجزیه کلاژن پوست و تغییر رنگ پوست اطراف چشم می‌شوند. بهتر است حتی در فصل زمستان و در روزهای ابری هم از عینک آفتابی مناسب و استاندارد با ویژگی محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه‌های UVA و UVB استفاده کنید.

 

 

راهنمای خرید عینک آفتابی اصل؛۸ نکته مهم بهترین رنگ لنز، بهترین جنس فریم و …

 

 

۱۲-برای شستشو و تمیز کردن پوست فقط از صابون استفاده نکنید

 

شاید نسل گذشته معتقد بودند که صابون یک شوینده عالی برای شستن و تمیز کردن پوست از انواع آلودگی‌هاست اما مسئله اینجاست که صابون اغلب حاوی مواد شوینده سخت است که چربی طبیعی پوست را از بین می‌برند. برای تمیز کردن از پوست باید چند مرحله را سپری کنید. ابتدا پوست خود را با یک شیرپاک کن و تمیز کننده پاک کنید، یک شوینده مناسب با پوست خود تهیه کنید و صورت را با آن بشورید، از تونر برای پاک کردن پوست بعد از شستن پوست با شوینده استفاده کنید، سپس یک کرم یا سرم مخصوص پوست خود استفاده کنید، مرطوب کننده را هم بعد از کرم یا سرم مخصوص روی پوست صورت و گردن و دست‌ها بمالید، کرم دور چشم را هم روی پوست پاکیزه فراموش نکنید. رعایت کامل مراحل مراقبت از پوست از جمله رازها و نکات جوان ماندن انسان و پیشگیری از پیری زودرس است.

 

 

غذاهای دوستدار جوانی پوست صورت

 

اسیدهای چرب امگا ۳ (در ماهی سالمون و انواع مغزها و آجیل به وفور پیدا می‌شود) در پیشگیری از پیری، چروک و التهاب پوست بسیار موثرند. ویتامین c موجود در انواع میوه و مرکبات از جمله کیوی و سبزیجاتی مثل اسفناج در جوان ماندن پوست بسیار موثرند. ویتامین c تولید کلاژن پوست را تقویت و تحریک می‌کند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی و انگور قرمز هم از پیری پوست جلوگیری می‌کند و هم از پوست در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید پیشگیری می‌کنند.

 

 

منبع: everydayhealth

 

کالابرگ الکترونیک