طرز تهیه پای خرمالو؛ فوت و فن های طرز تهیه خمیر پای

طرز تهیه پای خرمالو؛ فوت و فن های طرز تهیه خمیر پای


22 دی 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز-تهیه-شیرینی-پای-خرمالو

خرمالو میوه محبوب پاییزی است که از آن می‌توان در تهیه انواع مربا، دسر، چیپس و انواع مختلفی از کیک مثل کیک خیس خرمالو و شیرینی استفاده کرد. این میوه خوشرنگ و خوش طعم با خواص بسیار زیاد، می‌تواند جای خود را در رژیم غذایی شما باز کند حتی اگر گاهی اوقات به‌ خاطر طعم گسی که داشته است، دور خوردن آن را خط کشیده‌اید. بد نیست بدانید که خرمالو، چربی و کالری کمی دارد اما سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هاست و به کاهش و کنترل فشار خون، کمک به بیماران قلبی و درمان یبوست کمک می‌کند. خرمالو به عنوان میوه‌ای سرشاز از ویتامین ث، داروی بسیار مفیدی برای سرماخوردگی است و اگر آن را بپزید و در دوران سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف کنید، سرعت درمان را تا حد چشمگیری بالا می‌برید. در طب سنتی نیز خرمالو طبع گرم و تر دارد و برای بیشتر مزاج‌ها مناسب است. در ادامه طرز تهیه شیرینی پای خرمالو و فوت و فن های طرز تهیه خمیر پای را ازسایت آشپزی تگزاس کوکینگ در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه پای خرمالو

 

طرز-تهیه-شیرینی-پای-خرمالو

 

مواد لازم

 

کره: ۱۲۵ گرم

آرد: ۱۸۰ گرم

شکر: ۴۰ گرم

دارچین: ۱/۲ قاشق چای خوری

زرده تخم‌مرغ: ۱ عدد

نمک: ۱/۴ قاشق چای خوری

بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری

پوست لیمو: ۲ قاشق سوپ خوری خوری (رنده شده)

آب سرد (یخ): ۲ قاشق سوپ خوری

 

مواد لازم برای روی خمیر پای خرمالو

 

خرمالو: ۴ عدد (۱ لیوان دسته دار پوره خرمالو)

گردو (خرد شده): ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی

 

 

مواد لازم برای روی پای خرمالو

 

تخم مرغ: ۲ عدد

شکر: ۱۰۰ گرم

آرد: ۲ قاشق سوپ خوری

پنیر ماسکارپونه: ۲۰۰ گرم

خامه صبحانه: ۱۰۰ میلی لیتر

 

 

طرز تهیه پای خرمالو

 

طرز-تهیه-شیرینی-پای-خرمالو

 

مرحله اول؛ لایه زیرین پای خرمالو را آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه پای خرمالو، لایه زیرین را باید آماده کنید. فر را روشن و روی دمای ۱۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید گرم شود. آرد، بیکینگ پودر، دارچین و نمک را سه مرتبه الک کنید و ناخالصی‌ها را بگیرید. پوست لیموی رنده شده، شکر و کره را اضافه کنید و با همزن بزنید تا یکدست شود. زرده‌ تخم مرغ را به مواد اضافه کنید. مواد را ورز دهید و ۲ قاشق آب سرد اضافه کنید. مواد را به شکل یک خمیر در آورید ولی زیاد آن را ورز ندهید. روی ظرفی که در آن خمیر را درست کرده‌اید، سلفون بکشید و به مدت حداقل یک ساعت در یخچال قرار دهید.

 

کف قالب را با روغن یا کره چرب کنید. سطح را آردپاشی کنید و خمیر پای را روی سطح قرار دهید. خمیر را صاف کنید و در قالب بیندازید به طوری که خمیر به کف و دیواره قالب بچسبد و آن را بپوشاند.

 

مرحله دوم؛ پوره خرمالو را آماده کنید

 

طرز-تهیه-شیرینی-پای-خرمالو

 

پوست و در صورت وجود، هسته خرمالوها را بگیرید. آنها را در مخلوط کن بریزید و به هم بزنید. گردو و در صورت دلخواه کمی کشمش به خرمالوها اضافه کنید. خرمالوها را روی خمیر پای بریزید و با ته قاشق صاف کنید.

 

 

مرحله سوم؛ مایه روی خرمالو را آماده کنید

 

شکر و تخم‌مرغ را به مدت ۲ دقیقه با همزن بزنید تا منسجم شود. آرد، خامه و پنیر ماسکارپونه را به مواد اضافه کنید و دوباره به هم بزنید تا مخلوط کاملا یکدست شود. این مواد را روی خرمالوها بریزید و صاف و یکدست کنید.

قالب را به مدت ۱ ساعت در فر قرار دهید. قبل از خارج کردن پای خرمالو از فر، با خلال دندان تست کنید که کاملا پخته باشد. بعد از خارج کردن از فر، آن را به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملا خودش را بگیرد.

روی پای خرمالو را می‌توانید با پودر قند، دارچین یا سس براق فرانسوی تزیین کنید.

 

فوت و فن های طرز تهیه خمیر پای خرمالو

 

طرز-تهیه-شیرینی-پای-خرمالو

 

* مواد اصلی طرز تهیه خمیر شیرینی پای خرمالو یا هر میوه دیگه‌ای معمولا از آرد، شکر، نمک، کره و آب (سرد در حد یخ) تشکیل شده است.

 

*در طرز تهیه خمیر شیرینی پای خرمالو کره را بدون اینکه بن ماری کنید، اضافه کنید. اگر از کره سرد یا روغن قنادی یا روغن حیوانی استفاده کنید، مواد یکدست‌تری خواهید داشت. می‌توانید نصف پیمانه کره و نصف پیمانه روغن قنادی را با هم مخلوط کنید.

 

*از ورز دادن زیاد خمیر پای خودداری کنید. این کار باعث می‌شود روغن جدا شود و خمیر سفت شود.

 

*از آب برای چسباندن و گرفتن خمیر می‌توانید استفاده کنید ولی حتما از میزان خیلی کم شروع کنید (از چند قاشق). تا خمیر زیادی شل نشود و کنترل اوضاع از دستتان خارج نشود. آب مورد استفاده در خمیر باید سرد باشد.

 

*پای خرمالو به روش‌های مختلفی درست می‌شود و گاهی در طرز تهیه پای خرمالو، از خامه و شیر هم استفاده می‌شود. در این صورت پنیر ماسکارپونه و خامه را می‌توانید از دستور پخت پای خرمالو حذف کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک