۲ طرز تهیه مربای انجیر براق و بدون شکرک + مارمالاد انجیر

۲ طرز تهیه مربای انجیر براق و بدون شکرک + مارمالاد انجیر


9 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

معمولا درست کردن مربای انجیر به اندازه درست کردن سایر انواع مربا چندان رایج نیست اما مربای انجیر در سرتاسر دنیا از جمله محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مرباها است که حتی در کنار غذای اصلی هم گاهی به عنوان طعم‌دهنده و برای گارنیش (تزیین) غذا استفاده می‌شود. طرز تهیه مربا انجیر تازه با انجیر سیاه و زرد (سبز)، طرز تهیه مارمالاد انجیر و نکات مهم یک مربای انجیر براق بدون شکرک و کپک را در مجله کوروش بخوانید. با سرویس آشپزی همراه باشید.

مواد لازم برای درست کردن مربای انجیر تازه

 

مواد اولیه  مقدار مورد نیاز
انجیر تازه و سالم (زرد یا سیاه) ۱ کیلوگرم
شکر ۷۵۰ گرم (اگر انجیرها زیاد شیرین نیستند ۱ کیلوگرم شکر لازم است)
هل ۴ یا ۵ عدد
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
وانیل (یا گلاب) ۱ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۴ ساعت

مدت زمان پخت مربای انجیر: ۴۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه مربای انجیر سیاه و زرد

 

مراحل طرز تهیه مربای انجیر سیاه

 

طرز تهیه مربای انجیر سیاه و مربای انجیر زرد با انجیر تازه شبیه یکدیگر است با این تفاوت که انجیر سیاه نسبت به انجیر زرد در برابر حرارت مقاوم‌تر است و البته کیفیت مربای انجیر زرد بهتر از انجیر سیاه است. مرحله به مرحله با تهیه مربای انجیر همراه ما باشید.

مرحله اول: انجیر و شکر را مخلوط کنید

انجیرها (زرد یا سیاه) را بشورید، شاخ و برگ آن‌ها را جدا کنید. انجیرها را آبکش کنید و صبر کنید خشک شوند (قطره آب روی انجیرها نباشد). سپس انجیرها را در یک قابلمه بریزید. شکر را لابه لای انجیرها بریزید و شب تا صبح در یخچال بگذارید تا انجیرها در شکر آب بیندازند.

در صورت تمایل می‌توانید شکر را به صورت آنلاین، حضوری یا تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: انجیر، شکر و هل را بپزید

روز بعد انجیر و شکر به همراه دانه‌های هل را روی شعله متوسط گاز بپزید. شهد مربا باید کاملا غلیظ شود و قوام پیدا کند (مثل عسل)، یک روش برای این‌که متوجه شویم شهد مربا به غلظت کافی رسیده است این است که مقدار کمی از شهد را در یک قاشق تمیز و خشک بریزید، صبر کنید شهد خنک شود. پس از خنک شدن اگر شهد مربا کشدار بود یعنی به قوام و غلظت مناسب رسیده است. ۳۵ تا ۴۰ دقیقه برای پخت مربای انجیر زمان لازم است.

حتما بخوانید  طرز تهیه دسر عربی ام علی به 2 روش با تمام فوت و فن ها

مرحله سوم: وانیل یا گلاب و آبلیمو را اضافه کنید

در ۵ دقیقه پایانی پخت مربا وانیل یا گلاب و آبلمیو را هم اضافه کنید. ظاهر انجیرها هم باید شیشه‌ای و براق شود. اجازه دهید مربا انجیر کاملا سرد شود سپس آن را در شیشه‌های کاملا خشک و تمیز و بدون بو بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

در صورت تمایل می‌توانیدآبلیمو، وانیل، هل و  گلاب را به صورت آنلاین، حضوری یا تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

مواد لازم برای تهیه مارمالاد انجیر

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
انجیر کاملا نرم و رسیده زرد یا سیاه ۱ کیلوگرم
شکر ۷۵۰ گرم تا ۱ کیلوگرم
پودر ژلاتین ۱ قاشق مرباخوری سرپر
آب سرد ۱/۴ لیوان
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
هل ۴ یا ۵ عدد

 

مراحل طرز تهیه مارمالاد انجیر

 

طرز تهیه مارمالاد انجیر زرد و سیاه تازه

مرحله اول: انجیرها را میکس کنید و بپزید

برای درست کردن مارمالاد انجیر ابتدا باید انجیرها را در غذاساز یا میکسر کمی خرد کنید. ۱ تا ۲ دور میکس کردن کافی است چون نمی‌خواهیم انجیرها کاملا له شوند. سپس انجیرهای خرد شده را به همراه شکر و هل در یک قابلمه بریزید و روی شعله متوسط گاز بپزید. صبر کنید تا مثل روش قبل شهد مربا حسابی قوام پیدا کند.

مرحله دوم: پودر ژلاتین را بن ماری کنید

بعد از قوام آمدن شهد، ژلاتین را روی ¼ لیوان آب بپاشید. لیوان آب را روی بخار کتری بگذارید (اگر لیوان شما روی حرارت مقاوم نیست آب را در یک ظرف مقاوم در برابر حرارت بریزید) تا ژلاتین به روش بن‌ماری آب و حل شود.

پودر ژلاتین را می‌توانید از افق کوروش بخرید؛ اینترنتی، حضوری یا تلفنی.

مرحله سوم: ژلاتین و آبلیمو را به مارمالاد انجیر اضافه کنید

ژلاتین حل شده را روی مواد مارمالاد انجیر بریزید و اجازه دهید مارمالاد کاملا غلیظ شود و قوام پیدا کند. رنگ مارمالاد باید کاملا براق و شیشه‌ای شود. حالا آبلیمو را اضافه کنید و بعد از ۵ دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید تا مارمالاد حسابی سرد شود و سپس آن را در ظروف شیشه‌ای کاملا خشک، تمیز و بدون بو بریزید. از مارمالاد انجیر برای تهیه انواع دسر و انواع کیک یا برای انواع وعده‌های غذایی به خصوص صبحانه استفاده کنید.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه بورک گوشت ترکی با خمیر یوفکا و خمیر خانگی در فر و تابه

در صورت تمایل می‌توانید انواع مربا از جمله مربای انجیر را از افق کوروش بخرید؛ اینترنتی، حضوری یا تلفنی.

نکات مهم و ترفندهای مربای انجیر براق، بدون شکرک و کپک

 

نکات مهم و ترفندهای مربای براق، بدون شکرک و کپک با انجیر زرد یا سیاه

 

  • اگر برای درست کردن مربای انجیر عجله دارید به جای نگهداری شب تا صبح انجیر و شکر در یخچال ۲ لیوان آب را روی شعله ملایم گاز داغ کنید. وقتی آب داغ شد شکر را اضافه کنید و هم بزنید. وقتی شکرها کاملا در آب حل شدند انجیرها را به ترکیب آب و شکر اضافه کنید.
  • برای این‌که مربای انجیر (یا مربا با هر میوه دیگری) خوشرنگ‌تری داشته باشید بهتر است از قابلمه مسی یا روحی برای درست کردن مربا استفاده کنید.
  • حین درست شدن مربا به هیچ‌وجه درب قابلمه را نگذارید چون هم مربا بد رنگ و کدر می‌شود و هم روی گاز سر می‌رود.
  • برای این‌که مربا شکرک نزند باید اجازه دهید شهد مربا به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. سایر روش‌های پیشگیری از شکرک و کپک زدن مربا را بلد هستید؟
  • در صورتی که مربای انجیر شکرک زد می‌توانید این شکرک را به راحتی برطرف کنید. کمی آب‌ جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو تازه به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.
  • قوام شهد مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شهد مربا کمی از آن را با قاشق برمی‌داریم و اجازه می‌دهیم تا سرد شود، اگر شهد مربا مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است. اگر شهد مربا رقیق و آبکی بود و به آسانی از قاشق ریخته شد کمی دیگر زمان بدهید تا روی حرارت ملایم گاز غلیظ شود.
  • به جای وانیل یا گلاب می‌توانید یک قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه رنده شده به مربای انجیر اضافه کنید.
  • اگر از هل استفاده می‌کنید می‌توانید دیگر از وانیل، زنجبیل یا گلاب استفاده نکنید، هل طعم انواع مربا و مارمالاد را حسابی دلنشین می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای به زعفرانی براق و مجلسی

سوال متداول

چطور مربای انجیر خرد شده درست کنیم؟

اگر انجیرهای شما کوچک و یکدست هستند می‌توانید مربای انجیر را به صورت درسته تهیه کنید، اما در مورد انجیرهای درشت بهتر است انجیرها را خرد کنید تا یک مربای انجیر له شده و یکدست داشته باشید. با این‌همه انجیرها را زیادی خرد و ریز نکنید. هر انجیر را به دو یا چهار تکه تقسیم کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک