بهترین روش نگهداری و مراقبت از گیاهان بزرگ آپارتمانی

بهترین روش نگهداری و مراقبت از گیاهان بزرگ آپارتمانی


31 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نگهداری گیاهان آپارتمانی بزرگ

مراقبت از گیاهان بزرگ و لوکس آپارتمانی که اغلب جزو گیاهان مقاوم آپارتمانی محسوب می‌شوند نیاز به توجه و حساسیت بیشتری دارد. شاید خراب شدن یک گل کوچک آن قدرها شما را تحت تأثیر قرار ندهد، ولی قطعاً هیچ کس دوست ندارد یک گیاه زیبای چند ساله را که البته ارزش مادی زیادی هم دارد، یک شبه نابود کند. از همین رو آشنا بودن با راهکاری نگهداری گیاهان بزرگ و لوکس آپارتمانی می‌تواند به شما کمک کند تا شرایط مناسبی برای این گیاهان فراهم کنید. در این مقاله می‌‌توانید بهترین روش نگهداری گیاهان بزرگ و لوکس آپارتمانی را از سرویس  سبک زندگی در مجله کوروش بخوانید.

 

 

اهمیت مراقبت از گیاهان بزرگ و لوکس آپارتمانی

 

مراقبت از گیاهان بزرگ و لوکس آپارتمانی چه اهمیتی دارد ؟

 

به طور کلی مراقبت از گیاهان آپارتمانی متفاوت است و هر گونه‌ای از گل و گیاهان به مقدار مشخصی آب و نور نیاز دارد. اما قرار دادن گل‌ها در مکان مناسب و تأمین خاک مغذی به آن‌ها می‌تواند موجب شود تا گیاه بهتر رشد کند و ظاهر شاداب‌تری داشته باشد. گیاه شما برای اینکه به خوبی رشد کند نیاز به خاک خوب، نور و آب دارد. بررسی به موقع این سه موضوع در گیاهان آپارتمانی بزرگ می‌تواند تأثیر زیادی بر زیبایی گیاهان آپارتمانی داشته باشد. در ادامه می‌توانید با نکاتی مهم در مورد نگهداری گیاه آپارتمانی بزرگ و لوکس آشنا شوید.

 

 

بیشتر بخوانید : ۸ نکته برای انتخاب گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

 

 

به موقع گیاه را آبیاری کنید

 

خاک گلدان گیاهان آپارتمانی بزرگ باید همیشه مرطوب باشد، اما این موضوع به آن معنا نیست که خاک باید خیس به نظر برسد. توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد به اندازه کم آبی برای گیاه مضر است. از همین رو بهتر است بررسی کنید که خاک گیاه شما هیچ‌گاه بیش از اندازه خشک و ترک خورده نشود. هر چقدر برگ گیاه شما ضخیم‌تر و سبزتر باشد، به مقدار آب بیشتری برای رشد نیاز دارد. در مورد مقدار آبیاری هیچ مقیاس خاصی وجود ندارد و همیشه در نظر گرفتن نوع گیاه و شرایط محیطی تعیین کننده این موضوع است. توجه داشته باشید که مشاهده کپک روی سطح خاک یا انتهای زیر گلدان و خاک نشان دهنده آبیاری بیش از اندازه به گیاه است.

تخفیف شوینده های افق کوروش
حتما بخوانید  ۱۶ روش نگهداری میوه‌ های پاییزی برای مدت طولانی بدون فاسد شدن

 

 

رطوبت خاک را بررسی کنید

 

یکی از بهترین روش‌ها برای سنجش میزان روبت خاک گیاه این است که انگشت اشاره خودتان را تا کمی بیشتر از انتهای بند اول داخل خاک فرو ببرید. بررسی کنید که خاک در آن قسمت خیس است یا کاملاً خشک به نظر می‌رسد. اگر احساس رطوبت کردید، پس باید بدانید که گیاه شما به آبیاری نیاز ندارد. در غیر این صورت بهتر است گیاه را آبیاری کنید.

 

 

علائم آبیاری بیش از اندازه به گیاه

 

 آبیاری بیش از اندازه به گیاه باعث پوسیدگی گیاه می شود

 

معمولاً گیاهی که بیش از اندازه آبیاری شود به خوبی رشد نمی‌کند. برگ‌های آن شروع به تغییر رنگ می‌کنند و برگ و ساقه گیاه پوسیده می‌شود.

 

 

علائم کم آبی گیاه

 

برای پرورش گیاه در خانه باید بدانید که زمانی که گیاه کم آب شود، برگ‌های آن به کندی رشد می‌کنند. لبه‌های برگ شروع به خشک شدن و زرد و قهوه‌ای شدن می‌کند. در برخی از گیاهان نیز برگ‌های پایین گیاه حالتی پیچ خورده پیدا می‌کند.

 

 

گیاه را در معرض نور قرار دهید

 

برای نگهداری گیاه آپارتمانی آن را در معرض نور مناسب قرار دهید

 

شاید شنیده باشید که خیلی از گیاهان در نور کم هم رشد می‌کنند و در دسته گیاهان سایه دوست هستند. اما برای پرورش گیاه در خانه و اگر می‌خواهید گیاه شما خوب رشد کند و سالم باشد، باید فضا مناسبی برای آن محیا کنید. همه گیاهان به نوعی به نور نیاز دارند. برخی از آن‌ها نور مستقیم آفتاب را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر باید در فضایی همانند پشت پنجره تنها نور کافی داشته باشند. سبزی برگ گیاهان طی فرآیندی به نام فتوسنتز انجام می‌شود که بدون وجود نور ممکن نخواهد بود. از همین رو برای نگهداری گیاه آپارتمانی بزرگ باید گیاه را در مکانی که نور کافی دارد، قرار دهید.

از طرفی استفاده از چراغ‌های فلورسنت نیز می‌تواند منبع نوری مناسبی برای گیاه باشد. به طور کلی گیاهان گل‌دار به ۱۲ تا ۱۶ ساعت نور در طول روز نیاز دارند و گیاهان شاخ و برگی باید روزانه ۱۶ ساعت در معرض نور قرار بگیرند.

 

 

مطالب مرتبط :معرفی ۱۰ گل و گیاه سایه دوست برای فضای کم نور در آپارتمان

 

 

برای نگهداری بهتر گیاهان آپارتمانی بزرگ آن ها را زیاد جا به جا نکنید

 

برای نگهداری بهتر گیاهان آپارتمانی بزرگ آن ها را زیاد جا به جا نکنید

 

گیاه بعد از مدتی، به پیرامون خود عادت می‌کند و جابجا کردن آن می‌تواند موجب ایجاد تغییرات منفی در گیاه شود. زمانی که شما مکان قرار گرفتن گیاه را عوض می‌کنید، ممکن است مقدار نور و دمای هوای آن تغییر ‌کند. از همین رو به گیاه شوک وارد می‌شود. برای پرورش گیاه در خانه و تغییر دادن مکان گیاه باید ابتدا روزانه یک ساعت آن را به فضای جدید ببرید و به آرامی جای آن را عوض کنید.

حتما بخوانید  حکم خوردن گوشت قربانی مراسم حج و عقیقه چیست + موارد منع مصرف

 

 

برای نگهداری گیاه آپارتمانی بزرگ رطوبت اتاق را افزایش دهید

 

هوای خشک تنها برای گیاهانی مثل کاکتوس مناسب است. اکثر گیاهان آپارتمانی بزرگ، گرمسیری هستند و به رطوبت زیادی نیاز دارند. برای افزایش رطوبت هوا می‌توانید از بخور سرد استفاده کنید و دستگاه را در نزدیکی گیاه خود قرار دهید. توجه داشته باشید که رطوبت به معنای خیس کردن شاخ و برگ گیاه نیست. یک روش ساده و کم هزینه برای افزایش رطوبت گیاه این است که یک سینی را پر از سنگ ریزه کنید. سپس تا قسمت بالای سنگ ریزه‌ها به آن آب اضافه کنید. هر بار با تمام شدن آب دوباره به آن آب اضافه کنید.

یک راهکار دیگر که در روش نگهداری گیاهان بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از اسپری آب است. برای این کار باید اسپری را در فاصله دورتر از گیاه بگیرید تا رطوبت ایجاد شود. پژمردگی و قهوه‌ای شدن برگ‌ها نشانه کمبود رطوبت گیاه است. از طرفی زمانی که رطوبت گیاه کم شود جوانه‌های آن نیز به خوبی رشد نمی‌کنند.

 

 

برای نگهداری گیاه آپارتمانی بزرگ به گیاه خود کود بدهید

 

برای نگهداری گیاه آپارتمانی بزرگ به گیاه خود کود 10-10-10 بدهید

 

به گیاه خود کود ۱۰-۱۰-۱۰ بدهید. این کود معمولاً برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی بزرگ بسیار مناسب است. گیاهان برای زنده ماندن به مواد مغذی نیاز دارند و کود می‌تواند این مواد مغذی را به خاک اضافه کند. مواد موجود در این کود نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. به طور کلی اگر گیاه شما گل دار است باید کود سرشار از پتاسیم به آن بدهید. اگر گیاه شما شاخ و برگی است به ازت نیاز دارد. کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها نیز بیشتر از کود نیاز به گلدانی دارند که زیر آن سوراخ‌های زیادی باشد تا رطوبت اضافی را خارج کند.

 

 

 گیاه آپارتمانی بزرگ را به موقع هرس کنید

 

یکی دیگر از روش‌های نگهداری گیاه آپارتمانی بزرگ هرس کردن آن است. گیاهان باید هر چند وقت یک بار هرس شوند. برای این که گیاه خوب رشد کند باید برگ‌ها و ساقه‌های مرده را از آن جدا کنید. این کار موجب قوی‌تر شدن گیاه می‌شود. بهترین روش برای هرس کردن گیاه این است که ساقه آن را در زاویه ۴۵ درجه برش بزنید. بهتر است برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی با اصول نگهداری گلهای آپارتمانی تا حدودی آشنا شوید و قبل از خرید گیاهی جدید روش نگهداری گیاهان بزرگ را یاد بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید : بهترین زمان و روش صحیح هرس کردن گیاهان آپارتمانی

 

 

منبع: wikihow

 

 

کالابرگ الکترونیک