۱۸ روش آسان و خانگی برای تولید کود گلدان و باغچه

۱۸ روش آسان و خانگی برای تولید کود گلدان و باغچه


7 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
18 روش آسان و خانگی برای تولید کود گلدان و باغچه
فهرست محتوا پنهان

تهیه و تولید کود های خانگی از جمله اهدافی است که اگر به گل و گیاه علاقه داشته باشید حتما به دنبال آن بوده اید. کودهای تقویتی کاملاً طبیعی زیادی وجود دارد که می توانید در باغچه یا خاک گلدان گلهای آپارتمانی استفاده کنید. برخی از این کودها را می توان در خانه با استفاده از وسایل خانگی تهیه و جمع آوری کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی مجله کوروش، چند گزینه ساده و ارزان برای تهیه و تولید کود و کمپوست خانگی را برای شما توضیح می دهیم.

چرا باید با پسماند خانگی کود یا کمپوست درست کنید؟

 

چرا باید با پسماند خانگی کود یا کمپوست درست کنید

 

تهیه و تولید کمپوست و کود های خانگی ارگانیک تقویتی برای باغچه و گلهای آپارتمانی آسان است. لازم به ذکر است که اکثر مردم می دانند که بهترین راه برای بدست آوردن خاک خوب برای باغ یا باغچه و گلدان استفاده از کمپوست برای اصلاح خاک است. البته این درست است. کمپوست را می توان از خانه پسماندهای مواد غذایی و بریده شده چمن درست کرد. بنابراین تهیه و تولید این نوع کود خانگی در واقع بدون هزینه است.

 

در آشپزخانه و جاهای دیگر خانه موارد دور ریختنی وجود دارد که می تواند به عنوان کود گیاهی و کمپوست خانگی استفاده شود. کمپوست کردن ممکن است تمام نیازهای یک محصول سبز برای باغچه و گلدان های منزل باشد. اگر با این وجود، خاک هنوز از نظر مواد مغذی کم است یا اگر یک باغ، سبزیجات با نیاز کود بیشتری می کارید، ممکن است تقویت با نوع دیگری کود نیز لازم باشد. پس چرا وقتی می توانید کود های خانگی را فقط با اندکی اطلاعات تهیه و تولید کنید، پول زیادی صرف خرید کود کنید؟!

 

 

کود خانگی ارزان است، برای تقویت گلهای آپارتمانی دست به کار شوید

 

شما برای داشتن یک باغچه خوب و سرسبز یا تقویت گلهای آپارتمانی در خانه تان، باید خاک گلدان و باغچه را غنی کنید. از آنجا که اکثر مردم در خانه خود کمپوست نمی سازند، نیاز به خرید کود دارند. کودهای گیاهی خریداری شده اغلب حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است به گیاهان آسیب برسانند و سازگار با محیط زیست نباشد. علاوه بر این، کود می تواند کمی گران باشد و به همین دلیل است که احتمالاً افسانه گران بودن تجهیز باغچه های خانگی همچنان ادامه دارد. این لزوما درست نیست. نیازی نیست یک بسته پول خرج کنید زیرا باور کنید یا نکنید شما به راحتی می توانید باغچه خود را سبز کنید! در اینجا ۱۵ کود خانگی ساده و ارزان قیمت وجود دارد که می توانید با استفاده از وسایل معمول خانگی تهیه و تولید کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین زمان و روش هرس کردن گیاهان آپارتمانی

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

انواع کودهای خانگی آسان و ارزان

 

در آشپزخانه و جاهای دیگر خانه با بسیاری از پسماندها می توان کود خانگی درست کرد. برخی از این موارد عبارتند از:

 

 

۱- آب آکواریوم یک کود عالی است

 

موقع تمیز کردن آکواریوم گیاهان خود را با آب آکواریومی که درست از مخزن خارج شده است آبیاری کنید. ضایعات ماهی یک کود گیاهی عالی ایجاد می کند.

 

 

۲- موز یک کود سرشار از پتاسیم

 

موز یک کود سرشار از پتاسیم

 

از موز به عنوان کود خانگی برای افزودن پتاسیم به خاک استفاده کنید. موز نه تنها برای انسان خوشمزه و مفید است، بلکه برای گیاهان مختلف نیز سودمند است. هنگام کاشت گل رز، یک موز (یا فقط پوست آن) را در کنار گل چال کنید. با رشد گل رز، موز یا پوست موز را در لایه بالایی خاک چال کنید. هر دوی این روش ها، پتاسیم مورد نیاز گیاهان را برای رشد مناسب تأمین می کند.

 

 

بیشتر بخوانید: آموزش کاشت ۱۰ گیاه دارویی قابل کشت در گلدان و باغچه خانه

 

 

۳- ملاس Blackstrap

 

ملاس Blackstrap برای کود باغچه

 

ملاس Blackstrap یا سیاه بند، منبع عالی بسیاری از مواد مغذی مختلف است که گیاهان استفاده می کنند. می‌توان گفت این محصول بیشترین غلظت ویتامین ها و مواد معدنی را دارد. ملاس شامل کربن، آهن، گوگرد، پتاس، کلسیم، منگنز، پتاسیم، مس و منیزیم است. آنچه این نوع کود را به یک کود عالی تبدیل می کند، تغذیه باکتری های مفید است که خاک و گیاهان را سالم نگه می دارند. برای استفاده از ملاس سیاه بند به عنوان کود، آن را با یک کود همه منظوره دیگر مخلوط کنید. یک ترکیب خوب برای استفاده اضافه کردن یک فنجان نمک اپسوم و کنجاله یونجه است. این ترکیب را در ۴ گالن آب حل کرده و روی آن ۱ قاشق غذاخوری ملاس اضافه کنید.

حتما بخوانید  11 گیاه آپارتمانی پرفروش اما بسیار سمی و خطرناک برای کودکان و حیوانات خانگی

 

 

۴- تفاله های قهوه یک کود فسفر عالی برای گل و گیاه

 

تفاله های قهوه یک کود فسفر عالی برای گل و گیاه

 

تفاله های استفاده شده قهوه حاوی حدود ۲ درصد ازت، حدود یک سوم درصد اسید فسفریک و مقادیر مختلف پتاسه (به طور کلی کمتر از ۱ درصد) هستند. محلول قهوه مخصوصاً در گیاهانی مفید است که کمی اسیدی تر هستند، مانند زغال اخته، گیاهان همیشه سبز، آزالیا، گل رز، کاملیا، آووکادو و بسیاری از درختان میوه. من توصیه می کنم اجازه دهید تا قهوه ها خشک شوند و سپس آنها را کمی به صورت مالچ در اطراف گیاهان پخش کنید. از پراکنده کردن آنها در حجم انبوه در حالت خیس خودداری کنید، زیرا توده های قهوه تمایل به کپک زدن دارند. این کود غنی یک کود فسفر خانگی مفید برای تقویت گلهای آپارتمانی است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ گل و گیاه سایه دوست آپارتمانی

 

 

۵- آب حاصل از پختن مواد غذایی

 

مواد مغذی مختلفی که در آب پخته می شوند، آب را تبدیل به کود خانگی شگفت انگیزی می کنند. آبی که برای جوشاندن سیب زمینی، سبزیجات، تخم مرغ و حتی ماکارونی استفاده می شود می تواند به عنوان کود استفاده شود. فقط یادتان باشد قبل ازریختن آب روی خاک، بگذارید خنک آب شود.

 

 

۶- ذرت کود خانگی مناسب برای تقویت خاک

 

کنجاله گلوتن ذرت محصول جانبی فرآیند آسیاب ذرت است. این ماده نه تنها به عنوان یک علف کش ارگانیک، بلکه به عنوان کود دارای ۱۰ درصد نیتروژن نیز استفاده می شود. برای استفاده به عنوان کود خانگی، کافی است یک لایه نازک از کنجاله گلوتن ذرت پخش کنید و آن را در انتهای خاک خراش دهید. نگران صدمه زدن احتمالی به گیاهان نباشید. کنجاله گلوتن ذرت فقط قبل از جوانه زدن بذرها بعنوان علف کش عمل می کند.

 

۷- پوسته تخم مرغ یک کود خانگی سرشار از کلسیم است

 

پوسته تخم مرغ یک کود خانگی سرشار از کلسیم است

 

از پوسته تخم مرغ استفاده کنید تا کلسیم مورد نیاز خاک را تامین کنید. پوسته تخم مرغ حاوی حدود ۱ درصد نیتروژن، حدود نیم درصد اسید فسفریک و سایر عناصر کمیاب است که آن را به یک کود خانگی عالی تبدیل می کند. کلسیم یک ماده مغذی ضروری برای گیاه است که نقشی اساسی در ساخت و رشد سلول دارد. اکثر ریشه ها برای رشد موثر باید مقداری کلسیم داشته باشند. رشد گیاه مقدار زیادی کلسیم را از خاک خارج می کند و کلسیم باید دوباره پر شود. بنابراین این یک روش ایده آل برای “بازیافت” پوسته تخم مرغ است. به سادگی پوست تخم مرغ را خرد کرده و آسیاب کنید و روی خاک باغچه خود بپاشید.

 

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید برای نگهداری از گیاهان در فصل بهار رعایت کنیم

 

۸- نمک اپسوم

 

یک قاشق غذاخوری نمک اپسوم را می توان با ۱ گالن آب ترکیب کرد و در یک سمپاش ریخت یکبار در ماه، مستقیماً به شاخ و برگها اسپری کنید تا منیزم و گوگرد لازم به آن ها برسد.

 

۹- با خاکستر چوب یکی از بهترین کودهای خانگی را داشته باشید

 

برای تأمین کربنات پتاسیم و کلسیم می توان خاکستر را روی خاک باغچه پاشید. چوب سخت برای این کار یک انتخاب خوب است. بهتر است این خاکستر بدون زغال چوب باشد چون ممکن است به گیاهان شما آسیب برساند. اگر در بخشی از باغچه گیاهان اسید دوست دارید از خاکستر استفاده نکنید. خاکسترها قلیایی هستند و می توانند خاصیت قلیایی خاک را افزایش دهند.

 

۱۰- ژلاتین یک کود با منبع نیتروژن عالی است

 

ژلاتین می تواند یک منبع نیتروژن عالی باشد. ۱ بسته ژلاتین را در ۱ فنجان آب داغ حل کرده و سپس ۳ فنجان آب سرد به آن اضافه کنید. ماهانه یکبار مستقیم روی خاک اطراف گیاهان خود بریزید. این ترکیب یک کود عالی برای گیاهان آپارتمانی است!

 

۱۱- چای سبز یک کود عالی خانگی

 

هر ۴ هفته یک بار می‌توان از محلول ضعیف چای سبز برای آبیاری گیاهان استفاده کرد. برای این ترکیب از ۱ کیسه چای با ۲ گالن آب استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲۰ گل و گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوای آلوده خانه و محل کار

 

۱۲- موی انسان و حیوان کود خانگی است

 

از مو به عنوان کود خانگی استفاده کنید. مو منبع خوبی از ازت و دیگر مواد مغذی برای خاک است. آرایشگاه یا سالن زیبایی محلی برای جمع آوری این کود عالی است. اما خود را فقط به موهای انسان محدود نکنید. موهای سگ، موهای اسب و موهای گربه نیز به همین خوبی کار می کنند.

 

 

۱۳- کبریت منیزیم را در کود خانگی تامین می کند

 

کبریت منبع بسیار خوبی از منیزیم است. برای استفاده از آن به عنوان کود، کافی است کل کبریت را در یک سوراخ کوچک که در خاک کنار گیاه ایجاد کرده اید قرار دهید. یا اینکه کبریت را در آب خیس کنید. منیزیم در آب حل می شود و کاربرد آن را آسان تر می کند.

 

۱۴- شیرخشک منبع بسیار مغذی برای استفاده به عنوان کود گیاهی

 

شیرخشک نه تنها برای مصرف انسان بلکه برای گیاهان نیز مفید است. این منبع کلسیم باید قبل از کاشت با خاک مخلوط شود. از آنجا که شیر به صورت پودر است، برای گیاهان شما یک کود آماده است.

 

 

چند دستور تهیه آسان برای کودهای خانگی

 

چند دستور تهیه آسان برای کودهای خانگی

 

کود ساده چای

 

این دستور ساده هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرد. سعی کنید در باغچه خود این کود خانگی سریع و ارزان سرشار از مواد مغذی را برای تقویت گیاهان امتحان کنید. با تهیه و تولید این نوع کودهای خانگی می توانید خاک باغچه خود را حسابی تقویت کنید.

 

دستورالعمل تهیه کود خانگی چای

 

  • در یک سطل ۵ گالنی، ۱/۴ فنجان نمک، ۲ واحد ادرار (۵۰۰ سی سی) و ۲ فنجان خاکستر چوب (بدون مایع سبک تر یا ذغال سنگ) مخلوط کنید.
  • باقی مانده سطل را از وسط با بریده های علف، برگهای سبز هرس شده یا حتی علف های هرز سبز که از زمین بیرون کشیده شده پر کنید.
  • سطل را با آب پر کنید و اجازه دهید مخلوط به مدت سه روز به حالت شیب دار باقی بماند.
  • بعد از آب کشیدن، چای یا محلول را در ظرف های خالی شیر یا بطری های قدیمی ۲ لیتری صاف کنید.
  • قبل از استفاده، با مخلوط کردن نصف آب و نصف چای در ظرف کودپاشی مورد نظر، با نسبت ۵۰٪ رقیق کنید.
  • این ترکیب فوق العاده را با ریختن مستقیم آن روی خاک اطراف گیاهان خود استفاده کنید.
حتما بخوانید  8 نمونه از گیاهان لوکس و شیک آپارتمانی برای دکوراسیون مدرن منزل و محل کار

 

 

کود خانگی امولسیون ماهی

 

امولسیون ماهی کود خانگی است که با استفاده از ضایعات ماهی -مانند قطعات اسکلت و روده ماهی- و آب تهیه می شود. این کود همه منظوره آلی نیز از هزاران سال پیش وجود داشته و بسیار عالی عمل می کند. اما ساخت آن هفته ها به طول می انجامد و قبل از استفاده از مخلوط باید مدت زمان پوسیدگی داشته باشید. بله، البته که بوی بدی دارد، بالاخره از دل و روده پوسیده ماهی درست شده است!

 

دستورالعمل تهیه و تولید کود خانگی امولسیون ماهی

 

  •  برای شروع فرآیند، یک بشکه ۵۵ گالنی را به نسبت ۲ قسمت آب و ۱ قسمت زباله ماهی پر کنید.
  • اجازه دهید این مخلوط به مدت ۲۴ ساعت به حالت شیب دار بماند.
  • بعد از ته نشین شدن یک روزه و تبخیر کمی از آب بشکه، آب بیشتری اضافه کنید تا کاملاً پر شود.
  • بشکه را بپوشانید و اجازه دهید برای چند هفته تخمیر شود. ما معمولاً حدود ۳ هفته برای تخمیر زمان می گذاریم.
  • برای استفاده، کود امولسیون ماهی را به ازای هر ۱۰۰ فوت مربع حیاط یا باغ، به مقدار ۳ گالن مایع به خاک اطراف گیاهان خود اضافه کنید.

 

 

تهیه و تولید یکی از بهترین کودهای خانگی با جلبک دریایی

 

تهیه و تولید یکی از بهترین کودهای خانگی با جلبک دریایی

 

کود دیگری با شجره نامه هزار ساله وجود دارد که بسیار مفید است. جلبک دریایی نه تنها کود آلی همه منظوره است بلکه حاوی مانیتول نیز هست. مانیتول ترکیبی است که توانایی گیاه را در جذب مواد مغذی در خاک افزایش می دهد. برای ایجاد کود همه منظوره می توان از جلبک دریایی تازه یا خشک استفاده کرد. با این حال، اگر از جلبک دریایی تازه یا جلبک دریایی خشک و نمکی استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که قبل از استفاده کاملاً شسته شده است.

 

دستورالعمل تهیه یکی از بهترین کودهای خانگی با جلبک دریایی

 

  • ۸ فنجان جلبک دریایی خرد شده را به یک سطل ۵ گالنی اضافه کنید و نیمی از آن را با آب پر کنید. (در صورت وجود آب باران، از آن استفاده کنید.)
  • ظرف را به آرامی بپوشانید و اجازه دهید که جلبک دریایی در حالت شیب دار به مدت حدود ۳ هفته در ظرف باقی بماند.
  • پس از خیساندن، جلبک دریایی را صاف کرده و مایع را به ظرف منتقل کنید تا حداکثر ۳ هفته در آن ذخیره شود.
  • برای استفاده، نیمی از آب و نیمی از چای جلبک دریایی را در آبیاری مورد علاقه خود مخلوط کرده و به خاک اطراف گیاهان اضافه کنید.

 

 

کود سریع

 

اگر وقت کافی ندارید، ممکن است بخواهید این ایده را امتحان کنید. برای تهیه و تولید این نوع کودهای خانگی بیشتر مواد تشکیل دهنده را می توان در اطراف خانه خود یافت.

 

دستورالعمل تهیه کود های خانگی سریع و تقویتی برای گلهای آپارتمانی

 

دستورالعمل تهیه کود های خانگی سریع و تقویتی برای گلهای آپارتمانی

 

  • در یک بشکه ۱ گالنی، ۱ قاشق چای خوری بیکینگ پودر، ۱ قاشق چای خوری آمونیاک (منبع بسیار قوی نیتروژن برای درست کردن یک کود نیتروژن طبیعی) و ۳ قاشق چای خوری چای سرد فوری را مخلوط کنید (اسید تانیک موجود در این گیاه به جذب سریع و آسان گیاهان کمک می کند).
  • سپس ۳ قاشق چای خوری ملاس سیاه بند (این به تغذیه باکتری های خاک کمک می کند)، ۳ قاشق غذاخوری ۳٪ پراکسید هیدروژن (پراکسید هیدروژن یک اکسید کننده قوی است) اضافه کنید.
  • حالا ۱/۴ فنجان ضایعات خرد شده استخوان (این عنصر فسفر را به خاک اضافه می کند) از هر استخوانی می توانید استفاده کنید. اما استخوان ماهی مفیدتر است زیرا پتاسیم خاک را نیز فراهم می کند. ۱ پوسته تخم مرغ خرد شده یا ۱/۲ یک پوست موز خشک شده برای پتاسیم (در صورت استفاده از استخوان ماهی می توانید آن را حذف کنید. همه این ها مواد اولیه بود!
  • بشکه را در پایان با آب پر کنید (بهترین نوع، آب باران است). درب بشکه را بگذارید و اجازه دهید بشه حدود ۱ ساعت در زیر آفتاب بماند تا گرم شود. سپس گیاهان خود را با این ترکیب بسیار مقوی، آبیاری کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ گیاه شیک و لوکس آپارتمانی برای دکوراسیون مدرن

 

 

کلام آخر درباره تهیه و تولید کودهای تقویتی خانگی برای باغچه و گلهای آپارتمانی

 

بخاطر داشته باشید که مهمترین نکته ای که در تهیه و تولید انواع کود خانگی و تقویتی برای گلهای آپارتمانی و باغچه باید بدانید این است که آنچه را وارد کود می کنید کنترل کنید. بنابراین دقیقاً می دانید چه چیزی وارد باغ شما می شود و بنابراین چه چیزی وارد بدن شما می شود. تهیه کودهای خانگی نیز راهی عالی برای کاهش، استفاده مجدد و بازیافت است.

 

اخیراً، قبل از اینکه چیزی را به سطل آشغال بیندازیم، باید کمی صبر کنیم! از خود بپرسیم، “چگونه می توان از این محصول باز هم استفاده کرد؟” اغلب اوقات، مواردی که در غیر این صورت دور انداخته ایم می توانند به باغ و خاک و گل ها کمک کنند. از همه بهتر، متوجه خواهیم شد که خانه، حیوانات و حتی بدن انسان، همه پر از کود هستند!

 

 

منبع: thegrownetwork

کالابرگ الکترونیک