طرز تهیه دونر کباب ترکی خانگی به ۳ روش با گوشت یا مرغ بدون دستگاه

طرز تهیه دونر کباب ترکی خانگی به ۳ روش با گوشت یا مرغ بدون دستگاه


11 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دونر کباب ترکی خانگی

طرز تهیه دونر کباب ترکی خانگی را تا به حال امتحان کرده‌اید؟ شما در خانه به سادگی می‌توانید با انواع گوشت گوساله یا مرغ و حتی گوشت بوقلمون و شترمرغ کباب ترکی یا دونر کباب درست کنید. دونر کباب جزو انواع غذای خوشمزه با گوشت است. ۳ طرز تهیه دونر کباب ترکی خانگی گوشت و مرغ و گوشت چرخکرده را در مجله کوروش بخوانید.

 

تاریخچه دونر کباب ترکی

 

کباب ترکی یا دونر کباب هم از آن نوستالژی‌های دوران کودکی بچه‌های دهه شصتی است. دونر در زبان ترکی به معنی چرخیدن است. یک سیخ کباب بلند و چرخان که کوهی از گوشت گوساله یا گوشت مرغ دور آن پیچیده شده بود و متصدی کار تکه‌ای گوشت یا مرغ را تکه تکه با چاقو جدا می‌کرد و لای نون می‌گذاشت و با گوجه و خیارشور یک ساندویچ پر و پیمان دست‌مان می‌داد. انواع کباب ترکی یا دونر کباب گوشت و مرغ در سال‌های اخیر با قارچ و پنیر هم ترکیب شده و خوشمزگی آن دوچندان شده است. دونر کباب ترکی یکی از محبوب‌ترین غذاهای فست فودی در سبک آشپزی آلمان هم هست. می‌دانستید دونر کباب یا همان کباب ترکی در سال ۱۸۶۷ برای اولین بار در یک رستوران کوچک در شهر بورسا ترکیه و توسط فردی به نام اسکندر خان طبخ شد؟ و البته مورد استقبال مشتری‌ها هم قرار گرفت. دونر کباب هم مثل اسکندر کباب یکی از محبوب‌ترین کباب‌های ترکی در سرتاسر دنیاست و البته اگر چه دونر کباب یکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی ترکیه است اما طرز تهیه دونر کباب ترکی خانگی هم در ترکیه بسیار محبوب است.

 

 

 

طرز تهیه دونر کباب یا کباب ترکی گوشت خانگی

طرز تهیه دونر کباب یا کباب ترکی گوشت خانگی

مواد لازم برای ۶ نفر

 

گوشت راسته گوساله: ۴۰۰ گرم

قارچ: ۲۰۰ گرم

حتما بخوانید  60 خواص لیمو شیرین و مضرات آن + دستور 7 معجون لیمو شیرین

فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد بزرگ

پیاز: ۲ عدد متوسط

نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه و آویشن: به مقدار لازم

پنیر پیتزا: به مقدار دلخواه

 

 

طرز تهیه

 

خب برای درست کردن کباب ترکی با گوشت گوساله ابتدا گوشت گوساله ترجیحا کمی یخ‌زده را به صورت نواری برش بزنید. پیازها را هم خلالی خرد کنید و تفت دهید تا نرم و سبک شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسکندر کباب خانگی

 

تهیه دونر کباب یا کباب ترکی گوشت خانگی

 

مرحله اول، گوشت را نواری خرد کنید

 

گوشت نواری خرد شده را به پیازهای تفت خورده اضافه کنید و صبر کند تا گوشت خوب آب بیندازد و بپزد و سپس سرخ شود. در این فاصله قارچ‌ها را به صورت اسلایسی برش بزنید و وقتی گوشت نرم شد به آن اضافه کنید.

 

 

مرحله دوم، چاشنی اضافه کنید

 

حالا فلفل دلمه‌ای خلالی خرد شده را هم اضافه کنید، نمک، فلفل و آویشن بریزید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا طعم تمام مواد به خورد یکدیگر برود. دونر کباب یا کباب ترکی شما با گوشت گوساله به همین راحتی آماده است.

 

مواد دونر را در نان مورد علاقه بریزید و با خیارشور، گوجه و سبزیجات مورد علاقه سرو کنید. در صورت تمایل وقتی که هنوز مواد کباب ترکی کاملا داغ هستند مقداری پنیر پیتزا اضافه کنید و یک دونر پنیری داشته باشید.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

طرز تهیه کباب ترکی یا دونر کباب خانگی خوشمزه با گوشت مرغ

 

طرز تهیه کباب ترکی یا دونر کباب خانگی خوشمزه با گوشت مرغ

 

مواد لازم

 

سینه مرغ: ۱ عدد کامل

ماست چکیده یا یونانی: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

پیاز: ۱ عدد بزرگ

فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد متوسط

قارچ: ۲۵۰ گرم

سس خردل: ۲ قاشق غذاخوری

روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل قرمز و فلفل سیاه: به مقدار دلخواه

زنجبیل: ½ قاشق چایخوری

پودر سیر: ½ قاشق چایخوری

تخم گشنیز: ۱ قاشق چایخوری

 

 

طرز تهیه

 

 کباب ترکی مرغ

 

مرحله اول، گوشت مرغ را به صورت نواری خرد کنید

 

در طرز تهیه دونر کباب یا کباب ترکی خانگی مرغ ابتدا سینه مرغ بدون پوست و استخوان را به صورت نوارهای نازک و باریک برش بزنید. سپس تکه‌های مرغ را در مواد مرینیت یعنی ماست، سس خردل و ادویه و نمک بخوابانید. بهتر است مرغ در این سس کباب ترکی یک شب تا صبح یا حداقل ۴ ساعت بماند تا خوب مزه‌دار شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش دوغ ارومیه مجلسی و خوشمزه + فیلم آموزشی

 

 

مرحله دوم، گوشت مرغ را تفت دهید

 

پیاز را خلالی خرد کنید و در مقداری روغن زیتون تفت دهید (از روغن مایع هم می‌توانید استفاده کنید) سپس تکه‌های مرغ مزه‌دار شده را با پیاز تفت دهید و صبر کنید تا بپزند و نرم شوند. قارچ اسلایسی خرد شده و فلفل دلمه‌‌ای نواری خرد شده را اضافه کنید و صبر کنید تا مواد خوب تفت بخورند و آب‌شان کشیده شود.

 

 

مرحله سوم، چاشنی و پنیر اضافه کنید

 

نمک، فلفل و ادویه‌جات را هم اضافه کنید و همراه با مواد تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود. وقتی آب مواد خوب کشیده شد در صورت تمایل مقداری پنیر پیتزا هم اضافه کنید و صبر کنید تا پنیر آب شود. سپس نان ساندویچ را با مواد دونر کباب، خیارشور، گوجه و مقداری جعفری پر و سرو کنید.

 

نکته: می‌توانید کباب ترکی زغالی هم درست کنید. برای این کار تکه‌های نواری مرغ یا گوشت را در فر گریل کنید یا روی منقل به صورت زغالی کباب کنید و سپس با قارچ و فلفل دلمه‌ای یک تفت دیگر بدهید که در این صورت ساندویچ دونر ترکی شما رژیمی‌تر می‌شود اما به همان روشی که گفتیم لذیذتر است.

 

طرز تهیه کباب ترکی یا دونر کباب با گوشت چرخ کرده هم مرسوم است که به همین ترتیب باید گوشت و پیاز و سایر مواد را با هم تفت دهید و در نهایت مقداری پنیر پیتزا اضافه کنید تا حسابی پرملات و مزه‌دار شود.

 

 

نکات مهم و فوت و فن های کباب ترکی

 

*از مهم ترین نکات تهیه دونر کبابی ادویه های چون پونه کوهی خشک، فلفل چیلی، دارچین، نعناع خشک، پاپریکا، زیره و فلفل سیاه است.

*برای تهیه دونر کباب با گوشت چرخ کرده حتما قبلا از تفت، به مدت ۳۰ دقیقه مخلوط گوشت چرخ کرده با مواد را در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد.

*می توانید دونر کبابی را با انواع نان مانند باگت و … به همراه سس کچاپ و یا مایونز سرو کنید. در صورت تمایل می توانید ساندویچ دونر کبابی را با کاهو، خیارشور و گوجه میل نمایید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه و رازهای کباب کوبیده

 

 

کالابرگ الکترونیک