۶ تغییر اساسی که در زمان پاندمی کرونا در صنایع خرده فروشی ایجاد شد

۶ تغییر اساسی که در زمان پاندمی کرونا در صنایع خرده فروشی ایجاد شد


15 تیر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
6 تغییر اساسی که در زمان پاندمی کرونا در صنایع خرده فروشی ایجاد شد

از اوایل سال ۲۰۲۰ که بحران ویروس کرونا شروع به تغییر دادن دنیا کرد، تنها تعداد کمی از صنایع خرده فروشی خودشان را برای مقابله با این ویروس منحوس آماده کرده بودند. در این مقاله می‌توانید ۶ تأثیر کرونا بر صنایع خرده فروشی که سبب تغییر نگرش‌های آن‌ها به مقوله فروش شد را در مجله کوروش بخوانید.

 

 

شاید در ابتدا کسی حتی فکرش را هم نمی‌کرد که بیماری سارس کووید-۱۹ روزی در تمام دنیا پخش شود و رکودی عظیم در کسب و کارها ایجاد کند. بسیاری از مشاغل در ابتدا به عنوان یک چالش کوتاه مدت به این موضوع نگاه کردند. و بر این باور بودند که این ویروس نمی‌تواند بر استراتژی‌های بلندمدت آن‌ها تأثیر بگذارد. با شیوع ویروس کرونا بیشتر مردم دنیا به قرنطینه رفتند. خیلی زود شیوه خرید کردن به طور کلی تغییر کرد. در این میان تنها کسب و کارهایی که نیاز مصرف کننده را درست شناسایی و از روش‌های درستی استفاده کردند، توانستند در این بحران بی‌سابقه دوام بیاورند.

 

 

۱- ترویج خرید غیر حضوری؛ مهم‌ترین تأثیر کرونا بر خرده فروشی

 

ترویج خرید غیر حضوری؛ مهم‌ترین تأثیر کرونا بر خرده فروشی

 

شاید تا قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، بخش عمده‌ای از خرید مردم به صورت حضوری انجام می‌شد. بیشتر مردم برای خرید نیازهای روزمره زندگی خود، یک بعدازظهر را به گشت زدن در فروشگاه‌های بزرگ می‌پرداختند و مواد غذایی و لوازم ضروری خود را تهیه می‌کردند. اما بعد از شیوع کرونا اوضاع به گونه‌ای دیگر تغییر کرد. با گسترده شدن این ویروس بیشتر شرکت‌های هوشمند بستر مناسبی برای خرید غیر حضوری فراهم کردند. این فروشگاه ها با راه‌ اندازی و گسترش خرید غیر حضوری و آنلاین، به مردم کمک کردند تا خریدی امن‌تر را از داخل خانه‌هایشان تجربه کنند. رفته رفته برنامه‌ها و سیستم‌های هوشمند برای خرید گسترش پیدا کرد. در این راستا راهکارهای مؤثرتر و راحت‌تری برای خرید غیر حضوری فراهم شد. و این موضوع یکی از مهم‌ترین تأثیرات کرونا بر خرده فروشی است که به حتم تأثیرات آن تا بعد از کرونا نیز وجود خواهد داشت.

 

 

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکات برای خرید اینترنتی و حضوری امن در دوران کرونا که باید بدانید

 

 

۲- تسریع در عملکرد تجارت الکترونیک

 

تسریع در عملکرد تجارت الکترونیک در دوران کرونا و تاثیر آن بر خرده فروشی

 

شاید خیلی از مشتریان قبل از شیوع بیماری کووید-۱۹ به صورت آنلاین خرید می‌کردند، اما به هر حال مسدود شدن مسیرها برای سفر و شرایط قرنطینه موجب شد تا خریدهای غیرحضوری و آنلاین تا چندین برابر افزایش پیدا کنند. این موضوع بعد از گذشت یک سال تبدیل به یک عادت در مردم شد که احتمالاً تا مدت‌ها بعد از پاندمی کرونا نیز ادامه خواهد داشت. شرکت بزرگ «گپ» در این باره ادعا کرده که در زمان کرونا، به دلیل عدم حضور مردم در مراکز خرید، کلیه شعبه‌های این کمپانی به انبارهایی از جنس تبدیل شده است.

 

طبق اطلاعات به دست آمده از گلوبال دیتا تقریباً ۶۰ درصد از خریداران گفته‌اند که بعد از تمام شدن بیماری کووید-۱۹ نیز به صورت آنلاین خرید خواهند کرد. تأثیر کرونا بر خرده فروشی در این مدت در شیوه زندگی مردم دنیا ایجاد شد، بر نوع خرید و رفتار مشتری در آینده نیز مؤثر خواهد بود و تغییراتی طولانی مدت ایجاد خواهد کرد. کسب و کارهای موفق در این دوران به کارمندان خود در مورد شیوه‌های نوین فروش آموزش می‌دهند. به آن‌ها یاد می‌دهند تا در فروش غیرحضوری انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند و بتوانند نیازهای مشتریان آنلاین خود را نیز به خوبی برطرف کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی

 

 

۳- ظهور قوی‌تر فروشگاه‌های چند منظوره؛ مهم‌ترین تأثیر کرونا بر خرده فروشی

 

ظهور قوی‌تر فروشگاه‌های چند منظوره؛ مهم‌ترین تأثیر کرونا بر خرده فروشی

 

بسیاری از خرده فروشانی که در همه گیری کرونا رشد کرده‌اند؛ عملکرد مشترکی را تجربه کرده‌اند. بیشتر این فروشگاه‌ها مراکز خرده فروشی‌های چند منظوره‌ای بودند که توانستند لوازم و محصولاتی طبق نیاز مشتری را در اختیار آن‌ها قرار دهند. این فروشگاه‌ها که اکثراً در پاندمی کرونا بستر آنلاین و خرید غیر حضوری را فراهم کردند، شاهد افزایش چشمگیری در فروش بودند. شرکت‌هایی مثل والمارت، تارگت، بست بای به دلیل تنوعی که در محصولات داشتند و استراتژی‌هایی که برای فروش محصولاتی خاص در پیش گرفتند، فروش بیشتری را در دوران کرونا تجربه کردند.

 

این فروشگاه‌ها همان فروشگاه‌هایی هستند که در هفته‌های اول با فروش محصولات ضروری مثل انواع مواد غذایی، لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده دست و ماسک، مورد هجوم خریداران قرار گرفتند. با گسترش کرونا و طولانی‌تر شدن قرنطینه‌های کرونا این فروشگاه‌ها در کنار ملزومات، شروع به فروش محصولاتی جذاب برای سرگرمی افراد در این دوران کردند و فروش خود را حفظ کردند. از همین رو پاندمی کرونا موجب شد تا این فروشگاه‌ها به مرجعی مهم و جذاب برای خرید مصرف کنندگان تبدیل شوند. تأثیر کرونا بر خرده فروشی‌ها همیشه منفی و رکودی نبود و بسیاری از شرکت‌ها با پیش گرفتن استراتژی‌های درست به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کردند.

 

 

بیشتر بخوانید: تاثیرات ویروس کرونا بر صنعت خرده فروشی در کشورهای مختلف دنیا

 

 

۴- ایجاد تفاوت‌های درآمدی در مصرف کنندگان

 

ایجاد تفاوت‌های درآمدی در مصرف کنندگان در صنعت خرده فروشی در زمان کرونا

 

شیوع ویروس کرونا موجب افزایش اختلاف مشخص ثروت در بین مصرف کنندگان شد. در این دوران حساب مالی ثروتمندان با کاهش سفر کردن و عدم حضور در رستوران‌های گران‌قیمت، روز به روز پرتر شد. از طرف دیگر عده زیادی نیز با بیکار شدن در این دوران، اوضاع اقتصادی بدی پیدا کردند و روز به روز ضعیف‌تر شدند. معمولاً با شروع سال جدید افرادی که درآمد بیشتری دارند، اقدام به خرید بیشتر می‌کنند و این الگو حتی با وجود کرونا نیز ادامه خواهد داشت. در این شرایط معمولاً افراد کم درآمد و افرادی که با مشکلات مالی روبرو هستند، به فروشگاه‌های خرده فروشی پر تخفیف و اجناس رزان قیمت رو می‌آورند. معمولاً فروشگاه‌های موفق با در نظر گرفتن هر دو گروه مصرف کنندگان، شرایطی را فراهم می‌کنند تا همه خریداران بتوانند به راحتی خرید کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: چشم‌انداز صنعت خرده فروشی در سال ۲۰۲۱ از نگاه کارشناسان بازار

 

 

۵- ضربه‌ای بزرگ به مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ

 

ضربه‌ای بزرگ به مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ در زمان کرونا و تاثیر آن بر خرده فروشی

 

پیش از همه گیری کرونا، مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ در حال نبردی سخت بودند و بسیاری از آنها با روی آوردن  مشتری‌ها به خریدهای آنلاین و استفاده از تخفیف‌هایی که به این خریدها اختصاص داده می‌شد، شرایطی ناامن پیدا کرده بودند. با شروع پاندمی کرونا بسیاری از خرده فروش‌هایی که لوازم و محصولات غیرضروری به فروش می‌رساندند، مجبور به تعطیل کردن فروشگاه شدند و به دلیل نبود مشتری اعلام ورشکستگی کردند. کاهش فروش محصولات در کنار اجاره بهای فروشگاه فشار زیادی به این افراد وارد کرد و از همین رو فروشگاه‌های زیادی در مراکز خرید مجبور به خاتمه دادن کار خود شدند. تأثیر کرونا بر خرده فروشی لوازم غیرضروری به گونه‌ای موجب حذف این قشر از صحنه خرید شد که احتمالاً صدمات آن تا بعد از کرونا نیز ادامه خواهد داشت.

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ نکته برای موفقیت در بازاریابی اومنی چنل در صنعت خرده فروشی

 

 

۶- تغییر در الگوی خرید لباس؛ مهم‌ترین تأثیر کرونا بر خرده فروشی

 

تغییر در الگوی خرید لباس؛ مهم‌ترین تأثیر کرونا بر خرده فروشی

 

حدود ۱ سال از شیوع کرونا می‌گذرد و این ویروس موجب کاهش رفت و آمد مردم و کاهش مهمانی و دورهمی‌ها شده است. در این مدت بیشتر مردم به جای خرید لباس‌های مهمانی و خاص به خرید لباس‌های راحتی در خانه روی آوردند و از همین رو به دلیل گسترش جلسات آنلاین در تماس‌های ویدیویی، خرید لباس‌هایی مثل بلوز و کت بیشتر از شلوار اهمیت پیدا کرد. خریداران به خرید لباس‌های خانگی و راحتی روی آورند و این موضوع تا ۱۴۳ درصد در ماه مارچ افزایش پیدا کرد. فروش محصولات ورزشی و خانگی به صورت آنلاین به شدت زیاد شد و این موضوع حتی روی سبک لباس پوشیدن افراد نیز تأثیر زیادی گذاشت. این افراد احتمالاً به پوشیدن لباس‌های راحت عادت کرده‌اند و این تأثیر کرونا بر صنعت خرده فروشی پوشاک می‌تواند حتی تا بعد از اتمام بیماری نیز موجب ایجاد تغییر در آیتم‌های فروش و نوع انتخاب خریداران داشته باشد.

 

 

منبع: cnbc 

 

کالابرگ الکترونیک