۷ رژیم لاغری مضر و خطرناک برای کاهش وزن در سال ۲۰۲۱

۷ رژیم لاغری مضر و خطرناک برای کاهش وزن در سال ۲۰۲۱


17 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رژیم های لاغری خطرناک برای کاهش وزن

استفاده از یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن، سلامت بدن و تناسب اندام بسیار مهم است. اما برای انتخاب رژیم غذایی مناسب باید دقت زیادی کرد و حتما از پزشک تغذیه مشورت گرفت.در سال‌های اخیر رژیم‌های زیادی مطرح و باب شده‌اند که بسیاری از افراد بدون مشاوره و تحقیق خیلی سریع خود را درگیر آن‌ها می‌کنند. پیش از از استفاده از هر رژیم غذایی چه برای کاهش و چه برای اضافه کردن وزن ابتدا باید شرایط بدن هر فرد سنجیده شود. ممکن است استفاده از رژیم‌های نامناسب خسارات و آسیب‌های جبران ناپذیری را به بدن وارد کند. در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش نگاهی به ۶ رژیم غذایی نامناسب و مضر و بد برای لاغری که اخیرا باب شده است، می‌اندازیم.

 

 

۱- عوارض رژیم غذایی لاغری گوشتخواری

 

عوارض رژیم غذایی لاغری گوشتخواری برای رژیم لاغری

 

رژیم غذایی لاغری گوشتخواری از جمله رژیم‌هایی است در بین گوشتخواران بسیار محبوب است. تاکید این رژیم به خوردن بیشتر گوشت، همراه با مقداری تخم مرغ و چربی و پنیر است. نسخه محبوب این رژیم که برای مقابله با افزایش وزن توصیه می‌شود تاکید روی مصرف گوشت گاو دارد. اگر چه بارها به طور آنلاین داستان‌های موفقیت افرادی که از این رژیم غذایی برای کاهش وزن استفاده کرده‌اند را شنیده‌اید اما توصیه می‌کنیم که هرگز به آن فکر نکنید. این یک رژیم غذایی سالم و پایدار نیست و روش‌های سالم‌تری برای کاهش وزن وجود دارد.

 

این رژیم تاکید بر روی استفاده بیش از حد از مواد غذایی دارد که سرشار از چربی اشباع شده هستند. استفاده از این رژیم برای کاهش وزن می‌تواند شما را در معرض خطر افزایش سطح کلسترول قرار دهد. در رژیم گوشتخواری بسیاری از غذاها که واقعاً برای شما مفید هستند، کنار گذاشته می‌شوند. مواد غذایی چون میوه‌ها و سبزیجات در کاهش وزن و مبارزه با انواع بیماری‌ها بسیار تاثیرگذار هستند. اما در این رژیم غذایی برای لاغری به کلی حذف شده‌اند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۵۰ روش سریع و آسان و بهترین رژیم غذایی کاهش وزن برای افراد پرمشغله

 

 

۲- رژیم غذایی Whole30 برای کاهش وزن

 

 رژیم غذایی Whole30 برای کاهش وزن

 

بخشی از غذاهایی که در رژیم غذایی Whole30 ابرای کاهش وزن توصیه می‌شود بسیار خوب و مفید هستند. مواد غذایی چون میوه‌های تازه و سبزیجات. در حقیقت، طرفداران این رژیم غذایی برای لاغری و جلوگیری از افزایش وزن معتقدند که بهتر است به جای غذاهای بسته‌بندی شده و فرآوری شده از مواد غذایی تازه و سلامت استفاده شود.

 

مشکل اینجاست که رژیم لاغری Whole30 خوردن بسیاری از مواد غذایی اصلی را ممنوع می‌کند. این مواد غذایی تنها شامل غذاهای ناسالم مانند قند و الکل نیستند، بلکه حبوبات، لبنیات و غلات را هم در بر می‌گیرند. در حالی که بدن شما برای عملکرد مناسب و درست به این غذاهای سالم احتیاج دارد. محدودیت‌های رژیم غذایی Whole30 می‌تواند بدن را با مشکل روبرو کند. این رژیم پایدار نیست و یک رژیم لاغری ۳۰ روزه است. تنها حسن این رژیم ایجاد انگیزه برای لاغری یک ماهه است. جدا از ترکیب نامناسب مواد غذایی اگر به سراغ این رژیم می‌روید، باید بداید که برنامه کاهش وزنتان تنها یک ماهه است و فکری برلی بعد از این یک ماه نشده است.

 

برخی کارشناسان تغذیه می‌گویند که کسانی که از این رژیم غذایی استفاده می‌کنند، هنگامی که به خوردن غذاهای ممنوعه بعد از سی روز بر می‌گردند، با مشکل مواجه می‌شوند. آن‌ها در خوردن افراط می‌کنند. بعد از این افراط پروسه عذاب وجدان وجود دارد. زیرا این نوع ذهنیت وجود دارد که شما شروع به خوردن چیزی کرده‌اید که نباید می‌خوردید. این موضوع می‌تواند به مرور به نوعی چرخه محدود کردن پرخوری در طول زمان تبدیل شود. بعضی از غذاها را محدود می‌کنید و بعداً بیش از حد آن غذاها را مصرف می‌کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: سریع‌ترین راه لاغری؛ این ۹ عادت بد را هر چه زودتر ترک کنید

 

 

۳- رژیم لاغری کتو برای کاهش وزن

 

رژیم لاغری خطرناک کتو برای کاهش وزن

 

اگر می‌خواهید به سرعت لاغر شوید، این رژیم غذایی که محققان برای کمک به کنترل صرع در کودکان طراحی کرده‌‌اند، به روشی محبوب برای انجام این کار تبدیل شده است. اما تحقیقات قطعی برای اثبات ایمنی و موثر بودن رژیم غذایی کتو در طولانی مدت وجود ندارد. این رژیم لاغری پرچرب، بر پایه مصرف پروتئین متوسط ​​و بسیار کم کربوهیدرات است. رژیم غذایی لاغری کتوژنیک یا کتو که اخیرا برای کاهش وزن و عضله سازی مشهور شده، چندان منطقی نیست. با این حال بسیاری از افراد در سال‌های اخیر بدون مشاوره پزشک تغذیه از این رژیم غذایی برای کاهش وزن استفاده می‌کنند. جالب اینجاست که وقتی رژیم را رها می‌کنید دوباره به وزن و اندام اولیه بازمی‌گردید.

 

علاوه بر این با وجود اینکه از مزایای سلامتی کتو  برای دیابت نوع ۲ ، انواع خاصی از سرطان ، بیماری آلزایمر و موارد دیگر گفته شده باید گفت که تحقیقات چیز دیگری می‌گویند. کتو غذاهایی را که به مقابله با سرطان و بیماری های قلبی موثرند را از چرخه مواد مصرفی روزانه حذف می‌کند. این مواد غذایی شامل غلات سبوس‌دار و حبوبات هستند. در رژیم غذایی کتو برای لاغری و جلوگیری از اضافه وزن اکثر مواد غذایی با فیبر بالا حذف می‌شوند. با این حال  این برنامه غذایی می‌تواند برای گروهی خاص مفید باشد. اگر دیابت و یا قند خون کنترل نشده دارید، این روش می ‎تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

 

 

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری کتو چیست و چگونه با آن لاغر شویم؟

 

 

۴- رژیم غذایی اتکینز (Atkins)

 

رژیم غذایی اتکینز(Atkins) یکی از رژیم های خطرناک لاغری

 

رژیم غذایی لاغری اتکینز یک رژیم کم کربوهیدرات بود که دهه ها پیش رایج شد. اکنون که کتو در صحنه است و یک فوبیای کربوهیدرات عمومی وجود دارد، شما ممکن است دوباره در مورد رژیم غذایی کم کربوهیدرات مانند اتکینز فکر کنید. تفاوت اتکینز و کتو در این است که اتکینز پروتئین بیشتری وجود داد. در حالی که کتو مصرف پروتئین را محدود می کند. مانند بسیاری از رژیم‌های لاغری، شما  در رژیم لاغری اتکینز وزن کم می‌کنید. اما این رژیم برای کاهش وزن طولانی مدت جواب نمی‌دهد. از سوی دیگر در رتبه بندی بهترین رژیم‌های غذایی در ایالات متحده ، اتکینز به دلیل نگرانی در مورد ایمنی و تأثیر منفی بر سلامت قلب، رتبه بسیار پایینی را ازآن خود کرده است.

 

 

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری اتکینز؛ عوارض، معایب، عملکرد و مزایا و نمونه رژیم اتکینز

 

 

۵- کاهش وزن با رژیم غذایی Pegan

 

کاهش وزن با رژیم غذایی Pegan یک رژیم خطرناک لاغری

 

رژیم غذایی  Pegan با تلفیق رژیم لاغری محبوب پالئو و رعایت برخی اصول وگان یا گیاهخواری، بر خوردن میوه و سبزیجات همراه با مغزها ، دانه ها و روغن ها تمرکز دارد. این رژیم مصرف لبنیات و گلوتن و حبوبات و غلات را محدود می‌کند. رژیم لاغری Pegan به طور سنتی وگان نیست. در این رژیم غذایی برای کاهش وزن و لاغری هیچ نوع محصول حیوانی را نمی‌خورید، با این حال مصرف مقدار کمی گوشت مشکلی ندارد. اگرچه در مورد رژیم غذایی pegan  برای کاهش وزن یا سایر فواید دیگر آن نشده است، اما به احتمال زیاد می‌تواند به شما در کاهش قند خون و تری گلیسیرید کمک کند.

 

این رژیم غذایی بسیار محدود با قوانین زیاد است. ممکن است مقداری وزن کم کنید و به طور بالقوه سلامتی خود را به طور موقت تقویت کنید، اما این احتمال وجود دارد که نتوانید این روش نامتعادل مصرف مواد غذایی را برای همیشه دنبال کنید. بعد از مدتی خسته و دلزده می‌شوید و به سمت پرخوری روی می‌آورید. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک رژیم غذایی مناسب برای مقابله با افزایش وزن و لاغری قابلیت انعطاف‌پذیری آن است. به طوری که مخاطب خیلی زود خسته نشود و آن را رها نکند.

 

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره رژیم غذایی لاغری پالئو

 

 

۶- رژیم‌های غذایی تصفیه کننده و سم‌زدا برای کاهش وزن

 

رژیم های غذایی تصفیه کننده و سم‌زدا برای کاهش وزن

 

رژیم غذایی آب میوه یا انواع دیگر رژیم های سم‌زدا برای کاهش وزن در طولانی مدت بی اثر هستند. بسیاری از افراد در سال‌های اخیر از این دسته رژیم های لاغری برای کاهش وزن استفاده می‌کنند. اما با این حال باید گفت که مزایای سلامتی آن‌ها صفر است. شما به چیزی برای پاکسازی بدن خود احتیاج ندارید. این کار را کبد و کلیه در بدن به خوبی انجام می‌دهند. این نوع رژیم ها اغلب بر مبنای خرید آب میوه‌های گران قیمت ، مکمل‌ها یا وعده های غذایی کوچک هستند. توصیه ما این است که بجای این کار مواد غذایی متنوع مصرف کنید و مابقی پول خود را پس انداز کنید.

 

 

۷- رژیم لاغری قلیایی

 

رژیم قلیایی رژیم خطرناک لاغری

 

در رژیم قلیایی مصرف گوشت، لبنیات، شیرینی، کافئین، الکل، غذاهای مصنوعی و فرآوری شده و در عوض مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، آجیل و غلات قطع می‌شود. این رژیم غذایی به طور حتم دارای نقاط مثبت و خوبی است. رژیم قلیایی سرشار از محصولات تازه، غذاهای سالم و رضایت بخش و در عین حال حذف غذاهای فرآوری شده است، که به خودی خود می‌تواند به کاهش وزن منجر شود.

 

اما یکی از مشکلات رژیم لاغری قلیایی این است که بدن شما در نگه داشتن سطح PH بدن در حدی که نیاز دارد، فوق العاده کارآمد است و بنابراین حذف این مواد غذایی واقعا بر روی pH بدن شما تاثیر نمی‌گذارد. لازم به ذکر است که هیچ تحقیقی اثبات نمی‌کند که PH در وهله اول روی وزن شما تاثیر می‌گذارد.

 

 

منبع: everydayhealth

 

کالابرگ الکترونیک