۷ گام مهم برای تیم سازی موفق در کسب و کار

۷ گام مهم برای تیم سازی موفق در کسب و کار


3 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
7 گام مهم برای تیم سازی در کسب و کار

تیم سازی در تمامی کسب و کارها چه کوچک و چه بزرگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی هفت گام مهم برای تیم سازی در کسب و کار پرداخته ایم.

تیم های خلاق و با انگیزه معمولا به مدیریت کمتری نیاز دارند. در عین حال به دستاوردهای بیشتری نیز می رسند. اما برای ساختن یک تیم خوب چه چیزهایی را باید در نظر گرفت. ایجاد انگیزه در تیم بسیار خوب است، اما مهم تر از آن اشتیاق و خلاقیت است. تیم های مشتاق و خلاق معمولا احساس قدرت بیشتری می کنند در نتیجه دستاوردهای بیشتری را برای کسب و کار ها رقم می زنند.

 

 

برای تیم سازی موفق در کسب و کار اشتیاق ایجاد کنید

 

برای تیم سازی موفق اشتیاق ایجاد کنید

 

برای یک تیم سازی موفق باید بتوانید در میان افراد و کارکنان اشتیاق ایجاد کنید. افراد پر شور و مشتاق معمولا قدرتمندتر و بیشتر کار می کنند. آن ها برای رسیدن به اهداف و دستاوردهای سخت و طولانی مدت کاملا آماده هستند. بنابراین شما باید در نقش رهبری کسب و کار، این اشتیاق را در تمام افراد تیم خود ایجاد کنید. جالب اینجاست که اشتیاق مسری است. بنابراین شاید اولین قدم ایجاد انگیزه و اشتیاق در خودمان باشد. برای ایجاد اشتیاق ابتدا باید از علایق خود شروع کنید. آن ها را با شور و شوق به اعضای تیم منتقل کنید. بعد از مدتی کاملا شاهد شور و شوق در تیم خود هستید. اما این اشتیاق باید واقعی باشد. ایجاد شور و هیجان غیر واقعی و مصنوعی نه تنها تیم را قوی نمی کند، بلکه شما را از رسیدن به اهداف تان دورتر می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » راهکارهای بهبود رابطه با مشتری در کسب و کارها « 

 

 

تیم سازی و پرورش خودباوری

 

تیم سازی و پرورش خودباوری

 

یکی از نکات مهم در تیم سازی در کسب و کار ایجاد حس خودباوری است. وقتی افراد باور می کنند که موفق خواهند شد. به موفقیت دست پیدا می کنند. افرادی را که با آن ها کار می کنید، تشویق به شروع کنید. با آن ها به گونه ای برخورد کنید که در شرایط سخت به این خودباوری برسند که می توانند ادامه دهند و به موفقیت دست یابند. برای این کار باید اعتماد به نفس کارکنان را افزایش دهید. اعتماد به نفس بالا باعث تقویت توانایی آن ها می شود. وقتی مردم باور کنند که موفق خواهند شد، احتمال موفقیت آن ها دو چندان می شود.

 

 

تیم سازی با برنامه ریزی برای موفقیت

 

تیم سازی با برنامه ریزی برای موفقیت

 

یکی از نکات مهم در تیم سازی برای کسب و کارها، نشان دادن برنامه و مسیر موفقیت است. مسیر موفقیت همان هدف برای یک تیم است. نیاز است تا در کنار ایجاد آگاهی تیم از توانایی های شان برای آن ها یک برنامه مشخص ایجاد کنید. به آن ها نشان دهید که چطور می توانند در مسیر هدف قرار بگیرند. مردم از سخت کوشی نمی ترسند، آن ها از شکست می ترسند. وقتی افراد و کارکنان شما ببینند که در چه مسیری به موفقیت می رسند، با اشتیاق در آن مسیر قدم برمی دارند.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب هنر برند شدن اثر مارک شفر

 

 

اهداف را مشخص کنید

 

برای تیم سازی اهداف را مشخص کنید

 

هدف مهم ترین چیزی است که در یک تیم ایجاد انگیزه و خلاقیت می کند. اهداف مهم را برای کارکنان تان مشخص کنید. اهدافی که قصد رسیدن به آن ها را دارید. این که این اهداف چه نتایجی به همراه خواهند داشت. با مشخص کردن هدف در تیم سازی می توان در میان افراد تمایل به ادامه راه، هرچند طولانی ایجاد کرد.

 

 

دعوت به مشارکت یکی از نکات مهم در تیم سازی در کسب و کار

 

 دعوت به مشارکت یکی از نکات مهم در تیم سازی در کسب و کار

 

اگر از افراد تیم دعوت به مشارکت در بخش های مختلف کسب و کار نکنید، نمی توانید انتظار اشتیاق و خلاقیت از آن ها داشته باشید. یکی از نکات مهم در تیم سازی، ایجاد فرصت برای مشارکت در کارها است. به عنوان یک رهبر و صاحب کسب و کار باید یاد بگیریم و بدانیم که وقتی مسئولیت و مشارکت را به افراد درست واگذار می کنید، به نتایج بهتری می رسیم. بنابراین لازم نیست تا همیشه مشخص کنید که چه کسی، چه کاری را انجام دهد. شاید بهتر باشد افراد را در کارها و تصمیم گیری ها مشارکت دهید. واگذاری مسئولیت های کوچک و بزرگ به افراد تیم، احتمال افزایش موفقیت در کسب و کار را بسیار بالا می برد.

 

 

بیشتر بخوانید » مهم ترین ویژگی های کارآفرینان موفق « 

 

 

موفقیت ها را ببینید

 

در تیم سازی موفقیت ها را ببینید

 

دیدن موفقیت های افراد تیم هرچند کوچک بسیار مهم است. اگر قصد تیم سازی موفق را دارید باید تمامی دستاوردهای کوچک را ببینید و حتی در برخی موارد بزرگ نمایی کنید. این کار باعث ایجاد عزت نفس در افراد تیم می شود. آن ها اشتیاق پیدا می کنند تا دوباره ادامه دهند. چرا که حس پیروزی و برنده شدن به آن ها القا می شود. سعی کنید با دیدن دستاوردها هرچند اولیه و کوچک به تیم اشتیاق و انگیزه بیشتری بدهید.

 

 

برای تیم سازی به کارکنان تان قدرت بدهید و آن ها را قدرتمند کنید

 

برای تیم سازی به کارکنان تان قدرت بدهید و آن ها را قدرتمند کنید

 

هرچه تیم شما قدرت بیشتری داشته باشد، دستاوردهای بهتری کسب خواهد کرد. یکی از مهم ترین نکات برای تیم سازی در کسب و کار فراهم کردن ابزار و وسایل مورد نیاز کارکنان است. ابزار، شرایط و وسایل بهتر کارکنان به آن ها قدرت بیشتری می دهد.
آن ها باید در ایده آل ترین و بهترین شرایط قرار بگیرند تا بتوانند بیشترین راندمان را داشته باشند. در عین حال شاید بهتر باشد آن ها نیاز به اختیار و قدرت بیشتری برای انجام امور داشته باشند. بنابراین سعی کنید تا فضا را برای آن ها به بهترین نحو ممکن فراهم کنید. ایجاد یک فضای کاری مساعد باعث رشد خلاقیت افراد در تیم می شود.

 

بیشتر بخوانید » داستان شکل گیری موفق ترین استارتاپ های دنیا « 

 

 

راز تیم سازی صاحبان کسب و کارهای کوچک

 

راز تیم سازی صاحبان کسب و کارهای کوچک

 

تیم سازی در کسب و کارهای کوچک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پیدا کردن افراد با استعداد، توانمند و مشتاق کار ساده ای نیست. اما چگونه کسب و کارهای کوچک می توانند یک تیم خوب، قوی و موفق داشته باشند.

حتما بخوانید  3 استراتژی موثر در رشد پادکست که کارآفرینان باید بدانند

 

 

استعدادهای مناسب را انتخاب کنید

 

وقتی تیم کوچکی داشته باشید، هر شخص در تیم تاثیر زیادی بر کار شرکت و کسب و کار می گذارد. برای استخدام افراد در مرحله اول بهتر است دقت زیادی داشته باشید. باید برای تیم سازی موفق، استعدادهای مناسب را استخدام کنید. با کارمندان تمام وقت خود و حتی پیمانکارانی که با آن ها کار می کنید، مشورت کنید. لیستی از افراد مورد نیاز خود را تهیه کنید. برای پروسه استخدام و مصاحبه و تصمیم گیری حتما وقت زیادی بگذارید. نکات کلیدی که از افراد مختلف در تیم خود انتظار دارید را به درستی مد نظر قرار دهید.

 

 

اجازه تصمیم گیری به افراد تیم

 

اجازه تصمیم گیری به افراد تیم

 

یکی از نکات مهم در تیم سازی موفق، دادن فضای مناسب برای حرکت افراد است. به کارکنان و افراد تیم خود آزادی منطقی بدهید. به آن ها احترام بگذارید و گاهی اجازه دهید آن ها در صورت نیاز تصمیم بگیرند. کاری نکنید تا افراد تیم شما کارها را طبق یک عادت انجام بدهند. توانایی ارزیابی و کشف را در آن ها بالا ببرید. این کار باعث جهش کارکنان و ایجاد انگیزه و بروز خلاقیت در آن ها می شود. کافی است بدانیم بدون تفکر و استعدادهای آن ها کسب و کار کوچک ما موفق نخواهد شد. در عین حال یک فضای قابل اعتماد و احترام متقابل را در تیم فراهم کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » ۲۰ ایده برای راه اندازی کسب و کارهای جدید « 

 

 

برای تیم سازی موفق روی افراد و فرایندها سرمایه گذاری کنید

 

هنگامی که افراد را در محل یا جایگاه خود قرار می دهید، ماموریت ها را به آن ها بسپارید. اما باید در این عین به یک نکته کلیدی در تیم سازی توجه کنید. حتی با استعدادترین افراد گاهی اوقات مجبور می شوند یک مسئله و یا کار را بارها و بارها انجام دهند تا به نتیجه مطلوب برسند. ناامید نشوید و روی فرایند رشد افراد سرمایه گذاری کنید. این کار باعث می شود تا علاوه بر افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس، کارکنان شما خلاقیت بیشتری را در کسب و کار از خود نشان دهند. آن ها در عین حال احساس خوبی از کار کردن با شما خواهند داشت. شما هم چیزی را از دست نداده اید. شما بر روی یک تیم خوب و حامی سرمایه گذاری کرده اید. در عین حال می توانید برای کنترل بیشتر امور و بررسی نتایج بیشتر کارکنان، برای آن ها چند شاخص اصلی عملکرد (KPI) تعیین کنید.

 

 

سخن پایانی

 

تیم سازی سخن پایانی

 

در شروع کسب و کار همیشه مدت زیادی طول می کشد تا بفهمید چه ترکیبی از افراد را می خواهید. حتی گاهی از محصولات و خدمات خود نیز دید روشنی ندارید. برخی کسب و کارها حتی در شروع کار هیچ برآوردی از قیمت گذاری کالا و خدمات خود ندارند. بنابراین فکر نکنید که تیم سازی و یا مواجهه با همه این مشکلات یک مسئله منحصر به فرد و مخصوص شما است. همه مشاغل با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. بهتر است با در نظر گرفتن موارد بالا و حرکت مداوم در مسیر علی رغم مواجهه با مشکلات و شکست ها درست تصمیم گیری کنید و از شکست ترسی نداشته باشید.

 

 

منبع: entrepreneur

 

 

کالابرگ الکترونیک