نگاهی به زندگی و آثار لئوناردو داوینچی به مناسبت روز جهانی هنر

نگاهی به زندگی و آثار لئوناردو داوینچی به مناسبت روز جهانی هنر


24 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روز جهانی هنر

۱۵ آوریل، روز جهانی هنر، مناسبتی است که از سال ۲۰۱۲ همزمان با روز تولد لئوناردو داوینچی در سرتاسر جهان گرامی داشته می شود. در مورد روز جهانی هنر و آثار لئوناردو داوینچی در مجله کوروش بخوانید.

 

چند سالی است که انجمن بین المللی هنر همزمان با زادروز لئوناردو داوینچی، روز جهانی هنر را در سرتاسر جهان گرامی می دارد. به همین مناسبت نگاهی به تاریخچه روز جهانی هنر و زندگی و آثار لئوناردو داوینچی، هنرمند و نابغه بی بدیل عصر رنسانس ایتالیا خواهیم انداخت.

 

 

تاریخچه روز جهانی هنر

 

تاریخچه روز جهانی هنر

 

«روز جهانی هنر (World Art Day)» هر سال روز ۱۵ آوریل (اواخر فروردین ماه) به ابتکار انجمن بین المللی هنر (IAA) گرامی داشته می شود. انجمن بین المللی هنر، هدف از گرامیداشت روز جهانی هنر را بالا بردن آگاهی مردم جهان از فعالیت های خلاقانه و هنر عنوان کرده است.

هر چند ممکن است هر کدام از ما تفسیر خاص خود را از اثر هنری و هنرمند داشته باشیم. ولی تعریف هنر همچنان مورد بحث است. با این حال، هنر به زبان ساده همان فرایندی است که طی آن یک مفهوم و معنا یا احساس در قالبی زیبا گنجانده می شود و تجربه عاطفی و احساسی قوی را برای مخاطب به همراه می آورد. اشکال مختلفی برای هنر عنوان کرده اند. ولی دسته بندی که یونانیان باستان برای هنر به کار بردند، همچنان به کار برده می شود. طبق این دسته بندی هنر شامل شش دسته متعالی نقاشی، موسیقی، معماری، مجسمه سازی، رقص و ادبیات می شود. پس از آن، در آغاز سده بیستم بود که سینما نیز به عنوان هنر هفتم به فهرست هنرها افزوده شد.

 

 

بیشتر بدانید » نقد و بررسی مشهورترین آثار نقاشی دنیا «

 

 

از پیشنهاد روز جهانی هنر تا همزمانی با زادروز لئوناردو داوینچی

 

از پیشنهاد روز جهانی هنر تا همزمانی با زادروز لئوناردو داوینچی

 

برای اولین بار در هفدهمین مجمع عمومی انجمن بین اللملی هنر در گوادالاخارا، مکزیک بود که پیشنهادی برای نامگذاری روز جهانی هنر ارائه شد. در این مجمع نمایندگانی از کشورهای ترکیه،‌ مکزیک، فرانسه، قبرس، سوئد، ژاپن، اسلواکی و نروژ از این پیشنهاد حمایت کردند. بعدا به اتفاق آرای مجمع عمومی روز ۱۵ آوریل به عنوان روز جهانی هنر برگزیده شد. اولین مناسبت روز جهانی هنر نیز در سال ۲۰۱۲ گرامی داشته شد.

 

انتخاب این روز هم به افتخار لئوناردو داوینچی بود. لئوناردو داوینچی را هنرمند و دانشمندی می دانند که همواره به عنوان نماد صلح جهانی، آزادی بیان، تحمل و بردباری، برادری و چند فرهنگی شناخته می شود.

 

روز جهانی هنر برای اولین بار در ۱۵ آوریل سال ۲۰۱۲ جشن گرفته شد. در این مناسبت تمامی اعضای انجمن بین المللی هنر و ۱۵۰ هنرمند از کشورهای فرانسه، سوئد، اسلواکی، آفریقای جنوبی، قبرس و ونزوئلا حمایت کامل خود را از برگزاری روز جهانی هنر اعلام کردند. همزمان با روز جهانی هنر، رویدادهای مختلفی از برنامه های ویژه موزه های معتبر دنیا تا برگزاری کارگاه ها و کنفرانس ها در سرتاسر دنیا به همین مناسبت برگزار شد. برای مثال در کشور ونزوئلا، نمایشگاه های هنری در فضای باز راه اندازی شدند. در این نمایشگاه ها مجسمه ها، نقاشی ها و آثار هنری دیگر و حتی جلوه هایی از هنر آشپزی فلورانس (زادگاه داوینچی) به افتخار هنرمند ایتالیایی به نمایش گذاشته شدند.

 

در سال های بعد رویدادهای بیشتری برای گرامیداشت این مناسبت در سرتاسر دنیا از آفریقای جنوبی تا سوئد برگزار شد. همچنین روز جهانی هنر به ویژه توسط پروژه هنری گوگل نیز پشتیبانی می شود. در این روز گوگل امکان انجام تور مجازی و بازدید از گالری ها و موزه های مشهور جهان را برای کاربرانش فراهم می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین جاذبه های گردشگری دنیا «

 

 

مختصری از زندگی لئوناردو داوینچی

 

مختصری از زندگی لئوناردو داوینچی

 

لئوناردو داوینچی متولد ۱۵ آوریل ۱۴۵۲ در روستای وینچی در شهر فلورانس ایتالیاست. به عقیده بسیاری از مورخان و محققان، با استعدادترین و باهوش ترین فردی است که تا به حال پای به کره خاکی گذاشته است. اصطلاح «انسان رنسانس»، یعنی فردی که در انجام بسیاری کارها تبحر دارد از همین رو برای لئوناردو داوینچی به کار رفته است. هم اکنون به خصوص در زبان های اروپایی همچون ایتالیایی، آلمانی، انگلیسی و سایر زبان ها، به فردی که نبوغ خارق العاده ای از خود در زمینه های مختلف نشان دهد، با این عنوان نام می برند.

 

از دوران کودکی داوینچی اطلاع زیادی در دست نیست. ولی تصور می شود که پدر او شخص ثروتمندی بوده است. لئوناردو داوینچی در سن ۱۴ سالگی برای شاگردی به نزد آندرئا دل وروکیو، نقاش و مجسمه ساز مشهور اهل فلورانس فرستاده شد. در مکتب وروکیو بود که داوینچی مفاهیم اولیه نقاشی، مجسمه سازی و دانش هنری روزگار خود را فرا گرفت.

 

با وجودی که از لئوناردو داوینچی کمتر از ۲۰ تابلوی نقاشی برجای مانده، ولی به تعبیر بسیاری از مورخان هنری، او بهترین نقاش تاریخ بوده است. داوینچی علاوه بر نقاشی در مجسمه سازی نیز سرآمد روزگار خود بوده است. همچنین برخلاف بسیاری از نقاشان و هنرمندان، لئوناردو داوینچی در زمان حیات خود شهرت بالایی پیدا کرده بود.

 

 

عجیب ترین خانه های دنیا با معماری شگفت انگیز

 

 

از شام آخر و لبخند مونالیزا تا پژوهش های علمی داوینچی

 

از شام آخر و لبخند مونالیزا تا پژوهش های علمی داوینچی

 

تابلوهای نقاشی «مونالیزا» مشهور به «لبخند ژوکوند» و «شام آخر» از مشهورترین آثار نقاشی دنیا به حساب می آیند. هر دوی این تابلوها در موزه لوور پاریس نگهداری می شوند. علاوه بر تابلوهای نقاشی، طراحی های لئوناردو داوینچی نیز شهرت جهانی دارند. لئوناردو داوینچی دفتر یادداشت های زیادی داشت که در آن یادداشت ها و طرح واره های زیادی به چشم می خورد. داوینچی به تحقیق در حوزه های  زیادی می پرداخت. ولی یکی از علایق اصلی او آناتومی بدن بود. او از یادداشت برداری و رسم طرح های آناتومی بدن انسان و برخی از حیوانات همچون اسب لذت وافری می برد.

 

یکی از طرح واره های مشهور لئوناردو داوینچی، «مرد ویترویوسی» است که نقاشی تمام قدی از معمار ایتالیایی ویترویوس است. لئوناردو داوینچی را همچنین مخترع برخی از ابزارآلات و ماشین های مدرن نیز می دانند. از جمله در طراحی های داوینچی طراحی هایی از ماشین پرنده، ماشین آلات جنگی، پل چوبی و سایر طراحی ها به چشم می خورد. یادداشت های لئوناردو داوینچی بالغ بر ۱۳ هزار صفحه هستند. این یادداشت ها تماما حاصل مشاهدات او از دنیای پیرامونش هستند.

 

 

بیشتر بخوانید » شهرهای رنگی دنیا « 

 

 

حقایقی جالب درباره داوینچی

 

حقایقی جالب درباره داوینچی

 

  •  اصطلاح «انسان رنسانس» به معنی کسی است که در همه چیز تبحر دارد. این اصطلاح از آن جایی می آید که لئوناردو داوینچی را متعالی ترین نمونه از انسان رنسانس دانسته اند.
  • ادعا می شود که لئوناردو داوینچی مخترع دوچرخه نیز بوده است.
  • لئوناردو داوینچی به شدت فردی منطقی بود و در تحقیقات خود کاملا پروسه ای علمی را دنبال می کرد.
  • طراحی مرد ویترویوسی او هم اکنون بر روی سکه یوروی ایتالیا حک شده است.
  • تنها ۱۵ نقاشی از داوینچی باقیمانده است که مونالیزا و شام آخر از مشهورترین این تابلوهای نقاشی هستند.
  • برخلاف برخی از هنرمندان، لئوناردو داوینچی در زمانی که زنده بود به دلیل تابلوهای نقاشی خود شهرت زیادی داشت. ولی همین چند دهه اخیر بوده که محققان و مورخان پی به نبوغ علمی داوینچی برده اند.

 

 

عجیب ترین سازه های معماری جهان

 

 

چرا هنر؟

 

وقتی که ما انسان ها از قوه تخیل و مهارت خود برای خلق اثری با جذابیت صمعی، بصری یا حسی استفاده کنیم به آن هنر می گوییم. برخی از رایج ترین انواع هنر شامل نقاشی، مجسمه سازی، عکاسی و خوشنویسی هستند. برخی از اشکال هنری کاربردهای حرفه ای دارند همچون معماری، طراحی مد، ساخت مدل های چوبی و طراحی جواهرات. در همین حال هنرهای نماشی همچون رقص، تئاتر و موسیقی را داریم.

در مورد اهمیت هنر و جایگاه آن در زندگی ما انسان ها می توان بسیار گفت، ولی مزایای هنر به خصوص برای کودکان باعث می شود که هر پدر و مادری به فکر آشتی دادن کودک خود با هنر بیفتد. برخی از مزیت های هنر برای کودکان عبارتند از:

  • هنر باعث شعله وری عشق به یادگیری و خلاقیت می شود.
  • هنر موجب تقویت تمرکز و هماهنگی چشم و دست شده و به یادگیری از طریق حل مسئله کمک می کند.
  • باعث تقویت هوش هیجانی شده و به کودکان در بیان احساسات پیچیده کمک می کند.
  • هنر کلیشه های نژادی و اعتقادی را نیز از میان برداشته و باعث ایجاد وحدت و همدلی بین اقشار مختلف جامعه می شود.
  • هنر باعث بهبود عزت نفس، افزایش انگیزه و سلامت کلی نگر می شود.
  • هنر حواس ها را بیدار کرده و به ما کمک می کند تا دنیا را از دریچه ای تازه ببینیم.

بسیاری به هنر به چشم یک سرگرمی نگاه می کنند. ولی هستند کسانی که از راه هنر امرار معاش می کنند. هنرمندانی همچون طراحان لباس، طراحان گل و گرافیست ها از این دسته هستند. درصد کمتری از هنرمندان نیز از راه نویسندگی، معماری و انیماتوری گذران زندگی می کنند.

 

 

این مقاله را هم بخوانید » اهمیت درست کردن کاردستی برای رشد ذهنی کودک «

 

 

چطور روز جهانی هنر را گرامی بداریم؟

 

چطور روز جهانی هنر را گرامی بداریم؟

 

گرامیداشت روز جهانی هنر راحت است. این روزها با وجود بحران کرونا، شاید فرصتی برای حضور در جشن های هنری یا موزه ها و کارگاه های هنری وجود نداشته باشد. ولی به مناسبت روز جهانی هنر بسیاری از وب سایت های هنری اقدام به انتشار محتواهای صوتی و تصویری می کنند. پروژه هنر گوگل و برخی سایت های تور مجازی هم امکان بازدید از موزه ها و گالری های هنری دنیا را برای هنردوستان فراهم می کنند.

علاوه بر این، اگر خودتان ذوق هنری دارید و در حوزه به خصوصی همچون نقاشی، طراحی یا ساخت کاردستی و غیره تبحر دارید، حتما آخرین اثری که پدید آورده اید را از طریق شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید. علاوه بر این می توانید یکی از این کارها را انجام دهید:

  • یک نقاشی، کاردستی، مقاله یا چند عکس بگیرید و با دیگران به اشتراک بگذارید.
  • اگر تا به حال حس هنری نداشتید یا فرصت آن را پیدا نکردید، شاید بهتر باشد در یک کلاس طراحی، نقاشی یا موسیقی ثبت نام کنید. شرکت در رویدادهای هنری همچون انجمن های اهل قلم یا نمایشگاه های نقاشی هم می تواند فکر خوبی باشد.
  • اگر کودک کنجکاوی دارید شاید فرصت خوبی باشد که به او کمک کنید یک کاردستی بسازد.
  • درباره هنرمندان مشهور جهان همچون ونسان ون گوگ، میکل آنژ، لئوناردو داوینچی و هنرمندان ایرانی مانند سهراب سپهری، کمال الملک و عباس کیارستمی و دیگران تحقیق کنید یا کتابی در این مورد بخوانید.
  • به صورت مجازی یا حضوری از موزه ها و گالری های هنری دیدن کنید.
  • یک فیلم هنری همچون لبخند مونا لیزا (۲۰۰۳)، رمز داوینچی (۲۰۰۶)، والت پیش از دیزنی (۲۰۱۵)، نیمه شب در پاریس (۲۰۱۱) و فریدا (۲۰۰۲) تماشا کنید.
  •  ذوق و شوق هنری خود را در شبکه های اجتماعی با هشتگ #WorldArtDay با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

منابع: ducksters، happydays365

کالابرگ الکترونیک