۳ راهکار بازاریابی برای نسل Z در خرده فروشی

۳ راهکار بازاریابی برای نسل Z در خرده فروشی


5 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راهکارهای بازاریابی برای نسل Z در خرده فروشی

بازاریابی برای نسل Z از اهمیت زیادی برخوردار است. این نسل برای بافت اقتصادی و اجتماعی جامعه حیاتی است. از آن‌جایی که این نسل بومی دیجیتال هستند، بسیار فردگرا و صریح بوده و در عین حال تعامل معنی دار با یک برند را ترجیح می‌دهند. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی ۳ راهکار برای جلب توجه این نسل از سوی برندها پرداخته‌ایم. با سرویس علم و تکنولوژی همراه باشید.

 

نسل Z چه نسلی است؟

 

نسل Z چه نسلی است؟

 

پیش از پرداختن به بازاریابی برای نسل Z و راهکارهای جلب توجه این نسل، بهتر است با ویژگی‌های مهم آن‌ها آشنا شویم. نسل Z به طور کلی شامل کسانی است که بعد از سال ۱۹۹۶ میلادی متولد شده‌اند. آن‌ها در حال حاضر جوانانی هستند که با اینترنت بزرگ شده‌اند.

 

بیش از نیمی از مصرف کنندگان در سال‌های اخیر در دنیای خرده فروشی را این نسل تشکیل می‌دهند. به گونه‌ای که حتی اگر در جمع دوستان و یا خانواده باشند، به سادگی می‌توانند اطرافیان خود را تحت تاثیر نظرات خود برای خرید قرار دهند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله نسل Z از خرده فروشی چه می‌خواهد را هم مطالعه کنید.

 

رویکرد بازاریابی برای نسلی صریح و تاثیرگذار

 

رویکرد بازاریابی برای نسلی صریح و تاثیرگذار

 

مصرف کنندگان همیشه قوی‌ترین منبع تغییر و نوآوری در هر دوره‌ای بوده‌اند. برای مثال دهه ۱۹۸۰ را در نظر بگیرید. میل به پویایی، مصرف کنندگان را به سمت تجربه‌ای منحصر به فرد و شخصی سازی شده سوق داد.

 

در این دهه شاهد اولین رونق انقلاب الکترونیک بودیم. اگر «واکمن» را به خاطر بیاورید، محصول همین دوره است. مصرف کنندگان آن دوره با استفاده از جدیدترین ابزار مد روز که واکمن بود، در نقش یک اینفلوئنسر عمل می‌کردند. شاید تنها واژه اینفلوئنسر در آن زمان جا نیافته بود، وگرنه نقش آن‎‌ها همین بود.

 

واکمن در سطوح مختلف فرهنگی و اجتماعی مورد استقبال و حمایت مصرف کنندگان قرار گرفت. حالا ما با نسل جدیدی از اینفلوئنسرها و تصمیم گیرندگان به نام نسل Z روبرو هستیم. نسلی که برای بافت اجتماعی و اقتصادی جامعه حیاتی هستند.

 

بنابراین بازاریابی برای نسل Z در خرده فروشی اهمیت زیادی دارد. از آن‌جا که آن‌ها از سنین پایین بومی دیجیتال بوده و بسیار صریح هستند، تعامل معنادار این نسل با برندهای تجاری بسیار برای‌شان مهم است.

 

طبق تحقیقات بانک آمریکا، ۹ نفر از هر ۱۰ نفر از این نسل در بازارهای نوظهوری مانند هند زندگی می‌کنند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۱ بیش از یک چهارم به درآمد جهان کمک کنند. رویکردهای آزمایش شده و جواب گرفته به سادگی روی آن‌ها کار نمی‌کند. برای ثبت طولانی مدت برند خود در ذهن نسل Z باید جرئت متفاوت بودن را داشته باشید. در ادامه به بررسی سه راهکار برای بازاریابی نسل Z می‌پردازیم.

حتما بخوانید  تجربه کمپین بازاریابی اومنی چنل در برندهای مختلف دنیا

 

هم‌آفرینی (Co-creation) با مشتریان نسل Z

 

هم‌آفرینی (Co-creation) با مشتریان راهکار بازاریابی برای نسل Z

 

مصرف کنندگان قوی‌ترین منبع نوآوری هستند. هم‌آفرینی (Co-creation)، فقط یک فرایند مشخص برای نظارت بر بازخورد برای توسعه محصول نیست. بلکه یک تعهد بلندمدت است. اما هم‌آفرینی چیست؟ هم‌آفرینی با مشتری، فرایند درگیر کردن مشتریان بالقوه در توسعه پیشنهادهای جدید کسب و کار است.

 

این کار شامل قرار دادن چند نمونه اولیه در مقابل مشتریان بالقوه، مشاهده واکنش آن‌ها و استفاده از نتایج برای تکرار مسیر در راستای پیشنهادهای بهبود یافته است. معمولا هم‌آفرینی ۳ دوره دارد که در هر دوره تغییرات و بهبودهای صورت گرفته از دوره قبل را در بر می‌گیرد.

 

اگر بخواهید نوآوری‌های برند خود را برای مشتریان‌تان معنی دار کنید، باید آن‌ها را وارد فرایند هم‌آفرینی کنید. شما از طریق بررسی مداوم نظرات، تعامل آنلاین با جامعه، ملاقات با طرفداران و ترتیب دادن رویدادهای جذاب برای جوانان نیز می‌توانید در پروسه هم‌آفرینی قرار بگیرید. کافی است تا در مسیر بازاریابی برای نسل Z از تکنیک‌های مختلفی برای تشویق آن‌ها استفاده کنید.

 

شما باید بتوانید مشتریان را تشویق کنید تا ایده‌ها و توصیه‌های خود را در مورد ساخت محصولات و تجربیات آینده با شما به اشتراک بگذارند. در مورد لوازم الکترونیکی مصرفی، می‌توانید از قابلیت‌های متفاوت زیباشناسی بصری، برنامه‌های ۵G در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده استفاده کنید.

 

امکانات برای جذب و هم‌آفرینی با مشتریان بسیار زیاد است. علاوه بر این، بینش مصرف کننده می‌تواند خدمات پس از فروش و تجربه خرید را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از نوآوری‌ها واقعا زمانی انجام می‌شود که شما در پروسه هم‌آفرینی با مشتریان خود قرار بگیرید و از نظرات و مشارکت آن‌ها نهایت استفاده را بکنید.

 

پیش‌بینی کنید

 

راهکارهای بازاریابی برای نسل Z در خرده فروشی

 

برای بازاریابی نسل Z باید محدودیت‌ها را کنار بگذارید. این نسل درگیر حجم وسیعی از اطلاعات هستند که از طریق کانال‌های متعدد در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. آن‌ها خیلی سریع وارد تعامل با علاقه‌مندان همفکر خود در سراسر جهان می‌شوند.

 

سلایق و آرزوهای آن‌ها خیلی سریع همگام با رشد و پیشرفت تکنولوژی تغییر می‌کند. آن‌ها خواهان دسترسی به فناوری‌های آوانگارد هستند. فناوری‌هایی که باعث راحتی بیشتر برای‌شان شده و آن‌ها را توانمند می‌کند.

 

سال ۲۰۲۱ سالی بود که پردازنده‌های ۵G در مقیاس نانو و دوربین‌های با پیکسل بالا به دلیل تقاضای زیاد از سوی جوانان مورد استقبال زیادی قرار گرفت. در سال ۲۰۲۲ تقاضای بیشتری برای فناوری‌های منحصر به‌فرد ایجاد خواهد شد.

 

از آن‌جایی که شبکه‌های ۵G در قدم بعدی توسعه قرار گرفته‌اند، کاربران خواهان تجربه‌های یکپارچه‌تر هستند. آن‌ها به سمت و سوی استقبال از برنامه‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا خواهند رفت. تلفن‌های هوشمند در واقع منبع اصلی استفاده از این فناوری‌ها خواهند بود. ترجیحات در حال تکامل کاربران، برندهای خرده فروشی را ملزم می‌کند که به طور مداوم خود را به چالش کشیده و در مسیر نوآوری قرار بگیرند.

حتما بخوانید  بیت کوین در فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای | فناوری بلاکچین به کمک ارزهای دیجیتال می‌‌آید

 

تقویت تجربه اومنی چنل

 

بازاریابی برای نسل Z در خرده فروشی اومنی چنل

 

نسل Z نسلی پرکار و دیجیتالی است. این نسل در کانال‌های مختلف و از طریق دستگاه‌های متعدد برای ارتباط با یک برند فعال است. به جای محدود کردن تجربه مصرف کنندگان خود به یک اپلیکیشن و یا وب‌سایت، بهتر است سیاست دیگری اتخاذ کنید. در بازاریابی برای نسل Z از تجربه اومنی چنل استفاده کنید.

 

مشتریان ترجیح می‌دهند از طریق نقاط تماس مختلف مانند ایمیل، کانال‌های رسانه‌های اجتماعی، فروشگاه‌های حضوری و… با شما در ارتباط باشند. بسیاری از صنایع B2C به‌ویژه صنایع گوشی‌های هوشمند، در حال تجربه ایده هایپر لوکال یا خدمات تحویل سریع (hyperlocal delivery) برای راه‌حل‌های آفلاین و آنلاین هستند. از طریق هایپر لوکال می‌توان به سادگی و به صورت محلی، محصولات را در یک منطقه خاص در اختیار مصرف کنندگان قرار داد.

 

مشتریان می‌توانند از طریق واتس‌اپ برای ارتباط با خرده فروشان، مشاهده کاتالوگ‌ها، ثبت سفارش‌ها و تحویل همان روز محصولات استفاده کنند. در عین حال می‌توانند پروسه پرداخت را به صورت دیجیتال انجام دهند. در مسیر شخصی سازی، خریداران می‌توانند سوالات مربوط به ویژگی‌های محصول، گارانتی و خدمات پس از فروش را از فروشنده بپرسند.

 

یک تجربه اومنی چنل متنوع در دنیای مجازی و فیزیکی همراه با نوآوری قطعا تجربه یکپارچه‌تری را برای مشتریان رقم خواهد زد. در چشم‌انداز آینده پس از پاندمی کرونا، شاهد میل بیشتر جوانان به همدلی، شفافیت و صداقت خواهیم بود. آن‌ها می‌خواهند که برندها علاوه بر رقم زدن سفر خریدی ایده‌آل، اهدافی چون مراقبت از کاربران و محیط زیست را در مسیر توسعه خود قرار دهند.

 

ابتکارات زیست محیطی از جمله پارامترهایی هستند که برندها باید در مسیر بازاریابی برای نسل Z به آن متعهد باشند. چرا که این ابتکارات مورد استقبال نسلی که نگران آینده است، قرار می‌گیرد.

 

بسیاری از برندها در تلاش برای بازبینی ارزش‌های اصلی خود و ایجاد یک ارتباط قوی و انسانی با مشتریان هستند. مسئولیت اجتماعی که نتایج مثبتی در توسعه جامعه و کمک به محیط زیست با خود به همراه داشته باشد، مورد استقبال زیاد این نسل قرار می‌گیرد.

 

سخن پایانی

 

3 راهکار بازاریابی برای نسل Z در خرده فروشی

 

بازاریابی برای نسل Z با نوآوری، خلاقیت و اهمیت به مسائل زیست محیطی و مسئولیت اجتماعی همراه است. نسل Z نسلی است که خواهان راحت‌ترین و بروزترین تجربه کاربری است. در عین حال تعامل برای این نسل از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین استفاده از رویکرد اومنی چنل در جلب توجه کاربران نسل Z را نباید فراموش کرد.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک