طرز تهیه ترشی آلو به ۳ روش خوشمزه با طعم بازاری

طرز تهیه ترشی آلو به ۳ روش خوشمزه با طعم بازاری


20 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترشی آلو

ترشی آلو یکی از خوش عطرترین انواع ترشی تابستانی است که مزه آن با تمام ترشی‌هایی که تا به حال خورده‌اید متفاوت است. این ترشی میوه طعم خاص و متمایزی دارد و شما می‌توانید آن را به روش‌های مختلف و طعم‌های متفاوتی درست کنید. معمولاً طرز تهیه ترشی آلو قرمز با طرز تهیه ترشی آلو سبز و آلو جنگلی کمی متفاوت است و از همین رو آشنایی با فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی با انواع آلو به شما کمک می‌کند تا یک ترشی بی‌نظیر و بدون نقص آماده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه ترشی آلو به چند روش مختلف آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد درست کردن ترشی آلو پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه ترشی جنگلی

 

طرز تهیه ترشی جنگلی

 

  • آلو جنگلی: ۱ کیلوگرم
  • سرکه سفید: ۱ لیتر
  • سیر: ۲ حبه
  • فلفل سبز: ۲ عدد
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه ترشی با آلو جنگلی

 

مراحل طرز تهیه ترشی با آلو جنگلی

 

اگر در خانه مقداری آلو جنگلی دارید که نمی‌دانید با آن‌ها چه کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً این ترشی جذاب را آماده کنید. درست کردن این ترشی بسیار راحت است و طعم فوق‌العاده‌ای دارد. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه ترشی آلو جنگلی آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ آماده کردن آلوها

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی آلو جنگلی باید آلوها را بشویید و برای چند دقیقه روی یک پارچه پهن کنید تا کاملاً خشک شوند. برای تهیه این ترشی بهتر است از آلوها به صورت درسته استفاده کنید.

 

مرحله دوم؛ ترکیب کردن مواد ترشی آلو

 

بعد از شستن و خشک کردن آلوها باید آن‌ها را همراه با فلفل و سیر در ظرف‌های ترشی بریزید. سپس در یک پارچ نمک و سرکه را ترکیب کنید و روی آلوها بریزید.

 

مرحله سوم؛ آماده شدن ترشی

 

بعد از این که ترشی آلو را آماده کردید، درب ظرف را محکم ببندید و ترشی را در مکانی که نه هوای گرم و نه هوای سردی دارد، بگذارید. بعد از چند هفته ترشی شما آماده است. هر زمان که درب ترشی را باز کردید، باید آن را در یخچال قرار دهید.

 

طرز تهیه ترشی آلو قرمز

 

حتما بخوانید  چند مدل طرز تهیه لپه پلو کرمانی با گوشت و بدون گوشت

طرز تهیه ترشی آلو قرمز

 

  • آلو قرمز: ۱/۵ کیلوگرم
  • سرکه: ۴۵۰ گرم
  • شکر: ۶۵۰ گرم
  • پودر پاپریکا یا فلفل دلمه خشک: ۱ قاشق چای‌خوری
  • میخک: ۶ عدد
  • زنجبیل برش خورده: ۵ سانتی‌متر
  • چوب دارچین: ۱ عدد

 

مراحل طرز تهیه ترشی آلو قرمز

 

مراحل طرز تهیه ترشی آلو

 

ترشی آلو قرمز معمولاً به روش‌های متفاوتی درست می‌شود، اما اضافه کردن مقداری شکر به این ترشی طعم بسیار خاص و جذابی به آن می‌بخشد. شما می‌توانید این ترشی جذاب را بدون شکر و یا با هر نوع ادویه و طعم دهنده دیگری که دوست دارید نیز آماده کنید. در ادامه می‌توانید با نحوه درست کردن ترشی آلو آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ خرد کردن آلوها

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی آلو قرمز باید آلوها را بشویید. سپس آن‌ها را به هر اندازه‌ای که دوست دارید نصف کنید و هسته آلوها را جدا کنید.

 

مرحله دوم؛ جوشاندن مواد ترشی آلو

 

در این مرحله باید در یک قابلمه کوچک یا یک ماهیتابه سرکه، شکر، فلفل دلمه‌ای، میخک، زنجبیل و دارچین را بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش بیاید.

 

مرحله سوم؛ اضافه کردن آلوها به سایر مواد ترشی

 

اضافه کردن آلوها به سایر مواد ترشی آلو قرمز

 

بعد از این که مواد ترشی به جوش آمد، می‌توانید آلوهای خرد شده را اضافه کنید. اجازه دهید آلوها برای چند دقیقه در سرکه بجوشند تا نرم شوند. می‌توانید نرم شدن آلوها را با خلال دندان تست کنید.

 

مرحله چهارم؛ جدا کردن آلوها

 

در این مرحله از طرز تهیه ترشی آلو قرمز، باید آلوهای نرم شده را از داخل مواد ترشی بردارید و در شیشه‌های استریل شده بریزید.

 

مرحله پنجم؛ جوشاندن مایع ترشی

 

بعد از خارج کردن آلوها از ترکیب سرکه و شکر، باید مواد را دوباره روی حرارت قرار دهید تا برای ۵ دقیقه بجوشند. غلظت سرکه و شکر باید درست مثل مربا غلیظ شود. به یاد داشته باشید که نباید شعله گاز را زیاد کنید و سرکه و شکر باید با حرارت ملایم بجوشند.

 

مرحله ششم؛ آماده کردن ترشی آلو

 

بعد از این که ترکیب سرکه و شکر به غلظت مناسب رسید، حرارت گاز را خاموش کنید. این ترکیب را به آرامی روی آلوها بریزید و درب شیشه را محکم ببندید. بهتر است این ترشی‌ها را ۱ ماه بعد از درست شدن، مصرف کنید تا خوش طعم‌تر شوند.

 

طرز تهیه ترشی آلو سبز

 

طرز تهیه ترشی آلو سبز

 

مواد لازم برای تهیه ترشی آلو سبز

 

  • آلو سبز: ۱ کیلوگرم
  • سرکه: ۱۵۰ گرم
  • لیمو: ۵۰۰ گرم
  • سیر: ۱۰ حبه
  • نمک: به مقدار لازم
  • ساقه کرفس: به مقدار کم
  • تخم گشنیز: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه ترشی آلو سبز

 

مراحل طرز تهیه ترشی آلو سبز

 

یکی دیگر از انواع آلو که می‌توانید با آن ترشی درست کنید، آلو سبز است. در طرز تهیه ترشی آلو سبز می‌توانید از مقداری لیمو استفاده کنید تا طعم ترشی شما خاص و جذاب شود. اگر دوست دارید می‌توانید این ترشی را با مقدار کمتری لیموترش و سرکه بیشتر نیز درست کنید. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه ترشی آلو سبز آشنا شوید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد میوه گلابی و انگور و بادام زمینی با سس خوشمزه

 

مرحله اول؛ آماده کردن مواد ترشی آلو سبز

 

در اولین مرحله از  درست کردن ترشی آلو سبز باید آلوها را بشویید و خوب خشک کنید. سپس لیمو و کرفس را هم بشویید و با دستمال خشک کنید تا آب اضافی آن خشک شود. بعد از خشک کردن لیموها آن‌ها را آب بگیرید و برای تهیه ترشی کنار بگذارید.

 

مرحله دوم؛ ترکیب کردن طعم دهنده‌های ترشی

 

در این مرحله باید سرکه و نمک را ترکیب کنید و مقداری آب جوشیده به آن اضافه کنید. سپس آب لیموترش تازه را نیز به این ترکیب اضافه کنید. مقدار نمک مواد را بچشید تا شوری آن کم نباشد.

 

مرحله سوم؛ آماده کردن ترشی آلو سبز

 

در این مرحله باید آلوها را همراه با شیر و ساقه کرفس در شیشه بریزید. سپس ترکیب سرکه و لیموترش را به آن اضافه کنید. مقداری فلفل سیاه و تخم گشنیز به ترشی اضافه کنید. سپس درب شیشه را محکم ببندید و آن را برای ۱۵ تا ۲۰ روز در آشپزخانه بگذارید تا آماده شود.

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی آلو

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی آلو

 

*برای تهیه ترشی آلو می‌توانید به جای سرکه سفید از سرکه سیب نیز استفاده کنید

*افزودن شکر به ترشی آلو کاملاً اختیاری است، اما طعم خاص و ملسی به ترشی می‌بخشد.

*برای درست کردن ترشی آلو حتماً آلوها را بعد از شستن خوب خشک کنید، این کار از کپک زدن ترشی جلوگیری می‌کند.

*اگر دوست دارید بافت ترشی آلوی شما نرم باشد، بهتر است آن را مقداری بجوشانید.

*در طرز تهیه ترشی آلو قرمز می‌توانید مقدار شکر را بنا به سلیقه خودتان کمتر کنید و یا به جای شکر از مقداری عسل استفاده کنید.

*برای تهیه ترشی آلو لیته باید آلو را همراه با سرکه و طعم دهنده‌ها بجوشانید تا کاملاً نرم شوند و سپس آن را در میکسر بریزید و له کنید.

*در صورت تمایل می‌توانید در طرز تهیه ترشی آلو از هر نوع سبزیجات معطری که دوست دارید استفاده کنید.

*اضافه کردن مقداری برگ نعنا و برگ بو و مقداری ترخون عطر بی‌نظیری به ترشی آلو می‌بخشد.

*برای خوش طعم شدن ترشی آلو می‌توانید مقداری پیاز قرمز نیز به ترشی اضافه کنید.

*طرز تهیه ترشی آلو قطره طلا می‌توانید آلوها را با مقداری سرکه، مقداری شکر، نمک و سبزیجات معطر ترکیب کنید و در ظرف بریزید تا ترشی شما آماده شود.

*در دستور تهیه ترشی آلو خشک می‌توانید میوه را با ترکیب رب انار، سرکه، نمک و مقداری گلپر ترکیب کنید و در شیشه بریزید و چند روز صبر کنید تا ترشی شما آماده شود.

 

سوالات متداول

 

طرز تهیه ترشی آلو لیته چگونه است؟

 

برای تهیه ترشی آلو لیته باید آلو را همراه با سرکه و طعم دهنده‌ها بجوشانید تا کاملاً نرم شوند و سپس آن را در میکسر بریزید و له کنید.

 

مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از کپک زدن ترشی آلو چیست؟

 

برای درست کردن ترشی آلو حتماً آلوها را بعد از شستن خوب خشک کنید، این کار از کپک زدن ترشی جلوگیری می‌کند.

 

منابع: saga، intrecipes

 

کالابرگ الکترونیک