۵ طرز تهیه چیپس لیمو (لیموترش ورقه ای) به روش های مختلف

۵ طرز تهیه چیپس لیمو (لیموترش ورقه ای) به روش های مختلف


13 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
5 روش طرز تهیه چیپس لیمو در آفتاب، فر، ایرفرایر، خشک کن و مایکروفر

چیپس لیمو یا لیمو ترش خشک ورقه‌ای یک چاشنی بی‌نظیر است که برای طعم‌دار کردن انواع خورشت‌، دمنوش‌ها یا چای به‌کار می‌رود. اسلایس‌های خشک شده و خوشمزه لیموترش، علاوه بر داشتن کلیه خواص میوه تازه از ماندگاری بسیار بالاتری هم برخوردارند. خوشبختانه، شما به‌سادگی می‌توانید چیپس انواع میوه‌ها از جمله لیموترش را با روش‌های گوناگون در منزل تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش قصد داریم طرز تهیه چیپس لیمو را به چند روش مختلف را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه چیپس لیمو به روش طبیعی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
لیموترش تازه حداقل ۱ کیلوگرم

 

مدت زمان لازم برای گرفتن تلخی پوست لیمو: ۳ ساعت

مدت زمان لازم برای خشک کردن لیموترش در آفتاب: ۳ تا ۷ روز

میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم لیمو خشک ورقه‌ای: ۴۵ کیلوکالری

 

مراحل طرز تهیه چیپس لیمو در آفتاب

مراحل طرز تهیه چیپس لیمو در آفتاب

در ادامه طرز تهیه چیپس لیمو به روش آفتابی را دنبال کنید و در تمام سال از فواید و طعم بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

مرحله اول: لیموها را به‌دقت بشویید

برای درست کردن لیمو ترش خشک ورقه‌ای، ابتدا لازم است لیموی تازه را به‌دقت بشویید. پیشنهاد می‌کنیم این کار را با کمک یک فرچه نرم یا حتی با استفاده از یک پد ظرفشویی پاکیزه انجام دهید. به این ترتیب، از برطرف شدن همه آلودگی‌های موجود در منافذ پوست لیمو مطمئن می‌شوید.

مرحله دوم: لیموها را در آب غوطه‌ور کنید

حالا، لیموهای شسته‌شده و پاکیزه را در ظرف مناسبی بریزید و حداقل برای مدت ۳ ساعت در آب خنک غوطه‌ور کنید. انجام این کار تا اندازه زیادی به برطرف کردن تلخی پوست لیمو کمک می‌کند. پس از گذشت این مدت، آن‌ها را در آبکش بریزید و صبر کنید تا کاملا خشک شوند.

مرحله سوم: لیموها را برش دهید

پس از گرفتن تلخی، نوبت به برش دادن لیموها می‌رسد. برای این منظور، می‌توانید از دیسک رنده ورقه‌ای غذاساز یا یک چاقوی تیز استفاده کنید و آن‌ها را به‌صورت حلقه‌های باریک اسلایس کنید. سعی کنید قطر همه برش‌ها یکسان باشد تا تقریبا به‌طور همزمان خشک شوند. یادتان باشد، پس از حلقه حلقه کردن لیموها باید هسته‌ها را کاملا خارج کنید تا در هنگام استفاده تلخ نباشند.

مرحله چهارم: قطعات لیمو را در سینی بچینید

در این مرحله از طرز تهیه چیپس لیمو باید برش‌های ایجاد شده را در سینی مناسبی بچینید که ترجیحا رنگ تیره‌ای داشته باشد. به این ترتیب، حرارت خورشید با قدرت بیش‌تری به لیموها منتقل شده و زمان لازم برای خشک شدن میوه‌ها کوتاه‌تر می‌شود. برای مثال، سینی فر گزینه خوبی است.

مرحله پنجم: سینی را در معرض نور آفتاب قرار دهید

حالا، وقت آن است که سینی حاوی لیموهای ورقه‌ای را در محل رو باز، کم رفت و آمد و پاکیزه‌ای قرار دهید؛ به‌طوری که مستقیما در مسیر تابش آفتاب باشد. لازم است تا جای ممکن از قرارگیری قطعات میوه در معرض گرد و غبار و حشرات مزاحم جلوگیری کنید. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم سطح سینی را به‌طور کامل و دقیق با پارچه توری ریز بافتی پوشش دهید.

مرحله ششم: چند روز منتظر بمانید

بسته به فصل، شدت تابش نور خورشید و ضخامت قطعات، فرآیند خشک شدن لیمو ممکن است از ۳ تا ۷ روز طول بکشد. بنابراین، در وهله اول پیشنهاد می‌کنیم این کار را در روزهای گرم‌تر سال انجام دهید. در درجه دوم هم توصیه می‌کنیم هر چند روز یک‌بار به سینی حاوی برش‌های لیمو سری بزنید و کلیه قطعات را پشت و رو کنید. با انجام این کار به کوتاه‌تر شدن زمان خشک کردن میوه کمک خواهید کرد.

مرحله هفتم: قطعات لیمو خشک را به‌دقت بررسی کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه چیپس لیمو با نور آفتاب، نوبت به بررسی قطعات و اطمینان از خشک بودن آن‌ها می‌رسد. پس از گذشت مدت تعیین شده، حتما پره‌های لیموی قاچ شده را به‌صورت رندوم و با کمک انگشتان‌تان فشار دهید. ممکن است رطوبت بسیار کمی روی انگشت شما باقی بماند. در این صورت، نتیجه می‌گیریم لیموها هنوز به‌طور کامل خشک نشده‌اند.

توجه داشته باشید، قطعات میوه حتی اندکی هم نباید رطوبت داشته باشند. در غیر این صورت، وقتی در ظروف نگهداری قرارشان می‌دهید به مرور زمان کپک خواهند زد. پس، لطفا این قسمت از کار را خیلی جدی بگیرید و با دقت زیادی انجام دهید. در نهایت لیموترش خشک شده را برای نگهداری در بانکه‌های شیشه‌های و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

طرز تهیه چیپس لیمو در فر

طرز تهیه چیپس لیمو در فر

مراحل اولیه طرز تهیه لیمو خشک ورقه ای در فر هم درست مانند همان چیزی است که در بالا گفتیم. با این تفاوت که این‌بار باید قطعات لیمو را به‌طور منظم روی توری فر بچینید. دمای فر را روی کم‌ترین میزان ممکن تنظیم کرده و توری را حداقل به‌مدت ۱ ساعت داخل آن قرار دهید.

برای جلوگیری از سوختن‌ ورقه‌های لیمو، به‌طور مداوم به لیموها سر بزنید و آن‌ها را پشت و رو کنید. توجه داشته باشید، ممکن است دمای فر در همه قسمت‌ها به‌طور یکسان پخش نشود. بنابراین، تعدادی از برش‌ها زودتر از بقیه خشک می‌شوند.

در این صورت، حتما برش‌های خشک شده را به‌تدریج جمع‌آوری کنید و از فر بیرون بیاورید. در غیر این صورت، احتمالا برخی از آن‌ها سوخته، سیاه و غیر قابل استفاده می‌شوند. بسته به دمای فر و ضخامت قطعات، ممکن است زمان مورد نیاز برای خشک شدن لیمو از ۲ ساعت هم بیش‌تر طول بکشد.

طرز تهیه چیپس لیمو در خشک کن

طرز تهیه چیپس لیمو در خشک کن

طرز خشک کردن لیمو ترش ورقه ای در دستگاه خشک کن هم شبیه موارد بالاست. یعنی، لیموها را باید خوب بشویید، با یک دستمال نخی تمیز خشک و سپس حلقه حلقه کنید و هسته‌هایشان را بگیرید.

سپس، دمای دستگاه میوه خشک کن را روی ۵۷ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. قطعات لیمو را کنار هم روی سینی‌ها بچینید و داخل دستگاه قرار دهید. حالا، لازم است بین ۶ تا ۷ ساعت منتظر بمانید تا همه برش‌ها کاملا خشک شوند. بسته به ضخامت قطعات، ممکن است زمان لازم برای خشک کردن لیمو ورقه ای مقداری بیش‌تر یا کم‌تر باشد.

طرز تهیه چیپس لیمو در ایرفرایر

طرز تهیه چیپس لیمو در ایرفرایر

خشک کردن لیمو ترش ورقه ای در ایرفرایر مثل سایر روش‌های خشک کردن میوه در ایرفرایر بسیار آسان است. کافی است قطعات لیمو را داخل دستگاه بچینید و دمای آن را روی ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. با این روش، بسته به ضخامت برش‌ها فرآیند خشک کردن لیمو ورقه ای تقریبا ۴ ساعت طول می‌کشد.

توجه داشته باشید، بعضی از مدل‌های ایرفرایر دارای تنظیمات خشک کردن میوه هستند. در این صورت، کارتان از قبل هم راحت‌تر خواهد بود و برای خشک کردن لیمو می‌توانید از تنظیمات استاندارد خود دستگاه استفاده کنید.

طرز تهیه چیپس لیمو در مایکروفر

طرز تهیه چیپس لیمو در مایکروفر

طرز تهیه لیمو خشک ورقه ای برای چای، دمنوش یا انواع غذا در مایکروویو به این صورت است که باید برش‌ها را داخل سینی دستگاه بچینید و دمای آن را روی ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد و زمان را روی ۲۰ دقیقه تنظیم کنید. بسته به ضخامت قطعات، خشک کردن لیمو ورقه ای در مایکروویو ممکن است بیش از این هم طول بکشد.

بنابراین در فواصل زمانی مشخص، رطوبت قطعات میوه را بررسی کنید و در صورت لزوم، آن‌ها را برای مدت زمان بیش‌تری در دستگاه قرار دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لیمو عمانی در خانه

نکات مهم درباره طرز تهیه چیپس لیمو

  • در طرز تهیه چیپس لیمو به‌وسیله آفتاب می‌توانید حلقه‌های برش خورده را با کمک رشته‌های بافته شده کنفی یا موارد مشابه نخ کنید. سپس، حجم به‌دست آمده را در معرض تابش نور خورشید قرار دهید تا خشک شود. البته، با این روش قطعات میوه با یکدیگر هم‌پوشانی پیدا می‌کنند. بنابراین، برای خشک شدن به زمان بیش‌تری نیاز خواهند داشت.
  • در طرز تهیه لیمو خشک ورقه ای در فر، ممکن است دستگاه فر شما توری گریل نداشته باشد. در این صورت، پیشنهاد می‌کنیم کف سینی فر را با فویل یا کاغذ روغنی بپوشانید و سپس، برش‌های لیمو را روی آن بچینید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید برش‌های لیمو را روی شوفاژ یا بخاری قرار دهید و با این روش خشک کنید. برای این منظور، پیشنهاد می‌کنیم مطلب مربوط به طرز تهیه چیپس پرتقال و نحوه خشک کردن آن روی شوفاژ و بخاری را بخوانید.
  • بدون توجه به روش انتخابی برای خشک کردن لیمو ترش ورقه ای، توصیه می‌کنیم هر چند وقت یک‌بار به لیموها سر بزنید. حتما چند بار آن‌ها را پشت و رو کنید و روند کار را با دقت تحت نظارت داشته باشید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن چیپس لیموترش

فوت و فن‌های طرز تهیه چیپس لیمو

چرا گاهی اوقات چیپس لیمو کپک می‌زند؟

اگر برش‌های لیمو کاملا خشک نشوند و حتی مقدار بسیار کمی رطوبت هم در آن‌ها باقی بماند، پس از مدتی کپک می‌زنند. بنابراین، لازم است کار خشک کردن لیمو ورقه ای را با دقت زیادی انجام دهید.

چطور تلخی لیمو ترش خشک را بگیریم؟

برای این‌که چیپس لیمو هیچ ته مزه تلخی نداشته باشد به جای ۳ ساعت می‌توانید به مدت ۲۴ ساعت آن‌ها را در یک قابلمه آب خیس کنید، چند بار آبشان را عوض کنید و سپس آن‌ها را خشک کرده و چیپس لیمو درست کنید.

کاربرد لیمو خشک ورقه ای چیست؟

بدون توجه به فصل و در دسترس بودن یا نبودن لیموترش تازه، می‌توانید چیپس لیمو را در انواع غذاها، خورشت‌ها، دمنوش‌ها و چای بریزید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

خواص لیمو خشک ورقه ای چیست؟

خواص لیمو خشک ورقه ای هم درست مشابه لیموترش تازه و به قرار زیر است:

  • محافظت از سیستم گوارش بدن
  • کمک به درمان سرماخوردگی و آنفولانزا
  • کاهش علائم سر درد
  • بهبود سلامت استخوان‌ها
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید و رماتیسم
  • کاهش استرس و اضطراب

 

کالابرگ الکترونیک