خشک کردن میوه در هواپز در ۳۰ دقیقه بدون تیره و خشک شدن

خشک کردن میوه در هواپز در ۳۰ دقیقه بدون تیره و خشک شدن


3 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خشک کردن میوه تازه در هواپز

خشک کردن میوه در هواپز و سرخ کن بدون روغن، یکی از روش‌های سریع، راحت و بی‌دردسر برای خشک کردن میوه و بالا بردن ماندگاری آنها است. هر چند خشک کردن میوه روش‌های مختلفی دارد اما می‌توانید این بار، هواپز را امتحان کنید و میوه‌های خود را با بالاترین کیفیت در ایرفرایر خشک کنید. اگر سوال شما هم این است که در هواپز چی درست کنم در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش خشک کردن میوه در هواپز مرحله به مرحله، نکات اصولی، دما و ضخامت مناسب میوه برای خشک کردن در ایرفرایر و باید و نبایدهای تهیه میوه خشک فوری در سرخ کن بدون روغن را به شما آموزش خواهیم داد.

مراحل طرز تهیه میوه خشک در هواپز

مراحل طرز تهیه میوه خشک در هواپز

مثل خشک کردن میوه روی بخاری یا در فر برای درست کردن میوه خشک در هواپز هم فرقی نمی‌کند چه میزان میوه یا چه نوع میوه‌ای می‌خواهید خشک کنید. پس دست به کار شوید و میوه‌های تازه را به روش زیر در هواپز، خشک کنید.

مرحله اول: میوه مناسب را انتخاب کنید

همین ابتدای کار باید بدانید که برای طرز تهیه میوه خشک فوری با هواپز، میوه‌هایی که آب خیلی زیادی دارند، مثل هندوانه، خربزه یا میوه‌هایی که زود تلخ می‌شوند، مثل گریپ فروت یا لیمو شیرین، برای خشک کردن گزینه‌های مناسبی نیستند. علاوه بر اینها دقت کنید میوه‌هایی که انتخاب می‌کنید، در عین رسیده بودن، سفت و سالم باشند. اگر میوه‌ها، زیادی رسیده، نرم و لکه‌دار باشند، محصول نهایی اصلا کیفیت خوبی نخواهد داشت.

مرحله دوم: میوه‌ها را بشویید

هر چند میوه‌ها بعد از حرارت دیدن، برخی از میکروب‌هایشان کشته می‌شوند ولی حتما باید قبل از برش زدن، آنها را به خوبی و اصولی بشویید. بعد از شستن میوه‌ها، آنها را در آبکش بریزید و اجازه دهید کاملا خشک شوند یا با دستمال نخی تمیز، میوه‌ها را خشک کنید و رطوبت آنها را کاملا بگیرید.

مرحله سوم: میوه‌ها را برش بزنید

بعد از شستن میوه‌ها، شاخ و برگ‌های اضافی و کلاهک آنها را جدا کنید. سپس روی تخته آشپزخانه، با یک چاقوی تیز میوه‌ها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید. اگر میوه‌ها هسته‌دار هستند، هسته‌ها را بیرون بیاورید. میوه را مدل خلالی یا نگینی هم می‌توانید خرد کنید ولی مدل حلقه‌ای، شکیل‌تر و خشک شدن میوه به این شکل هم آسان‌تر است.

می‌توانید از رنده مخصوص درست کردن چیپس سیب زمینی کمک بگیرید. فراموش نکنید که برای برش‌ میوه در هواپز باید دقت کنید که برش‌ها را یکسان و هم اندازه در نظر بگیرید تا میوه‌ها با هم در یک زمان خشک شوند. همچنین هر چه برش‌ها ضخیم‌تر باشند، میوه‌ها دیرتر خشک می‌شوند.

مرحله چهارم: شهد، عصاره یا چاشنی روی میوه‌ها بریزید

این مرحله در مورد همه میوه‌ها لازم نیست انجام بشود یا حتی می‌توانید به عنوان یک مرحله سلیقه‌ای انجام دهید. اضافه کردن شهد یا چاشنی‌هایی مثل آبلیمو، نمک و … می‌تواند به میوه‌ها طعم جدیدی را اضافه کند. از طرفی در مورد برخی میوه‌ها که در مجاورت هوا تیره می‌شوند، افزودن شهد از تغییر رنگ آنها جلوگیری می‌کند.

می‌توانید مقداری آب و شکر را بجوشانید و میوه‌ها را برای چند دقیقه در شهد در حال جوش بریزید. سپس آنها را از شهد آبکش کنید. یا اینکه روی میوه‌هایی مثل کیوی، کمی آبلیمو و نمک بپاشید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع خشکبار، آبلیمو، شکر، نمک و سرکه را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید

حتما بخوانید  3 مدل طرز تهیه آش دوغ همدان خوشمزه با فوت و فن های آن

مرحله پنجم: میوه‌ها را در هواپز بگذارید

بعد از انجام مراحل بالا، دستگاه ایرفرایر را ۳ تا ۴ دقیقه روشن کنید تا گرم شود. کف دستگاه هواپز، کاغذ روغنی یا کاغذ نسوز بگذارید تا دستگاه‌تان کثیف نشود. برش‌های میوه را روی کاغذ بچینید، طوری که میوه‌ها روی هم قرار نگیرند. سپس کشو هواپز را جا بزنید.

معمولا روی دستگاه‌های هواپز، برنامه خشک کردن میوه وجود دارد، آن را بزنید. بسته به نوع دستگاه و ضخامت برش‌های میوه، میوه‌ها در ۳۰ تا ۵۰ دقیقه خشک می‌شوند.

مرحله ششم: میوه‌های خشک را زیر و رو کنید

در اواسط تایم خشک کردن میوه‌ها، کشوی دستگاه را بیرون بیاورید و آنها را زیر و رو کنید تا هر دو طرف میوه‌ها به یک اندازه خشک شوند. اگر خودتان می‌خواهید تایم را تنظیم کنید، دمای ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد و ۵۰ دقیقه زمان را انتخاب کنید. هر چه دما بیشتر و تایم کمتر باشد، خشک کردن میوه، زودتر انجام می‌شود.

مرحله آخر: میوه خشک را سرو کنید

میوه‌ها که در دستگاه خشک شدند، آنها را بیرون بیاورید. اجازه بدهید میوه خشک‌ها کمی خنک شوند و بعد میل کنید. میوه خشک‌های اضافه را بعد از خنک شدن در ظرف دربسته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آلبالو خشکه به روش های مختلف

اصول و نکات مهم خشک کردن میوه در هواپز

اصول و نکات مهم خشک کردن میوه در هواپز

  • برای خشک کردن چند نوع میوه در ایرفرایر، هر بار یک نوع میوه را خشک کنید، هواپز را خالی کنید و بعد میوه بعدی را خشک کنید. انواع میوه به خاطر بافت‌های متفاوت و میزان آبدار بودن آنها، زمان خشک شدنشان فرق می‌کند. بنابراین اگر مدل‌های مختلف میوه را با هم خشک کنید، یک مدل میوه زودتر خشک می‌شود، در حالی که میوه‌های دیگر هنوز خشک نشده‌اند.
  • برخی از میوه‌هایی را که طعم رو به ترش دارند، مثل کیوی، بعد از برش زدن می‌توانید، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در مقداری آب نمک و آبلیمو استراحت دهید تا طعم‌ها به خورد کیوی بروند و خوشمزه‌تر شوند.
  • قرار دادن میوه‌هایی مثل سیب و هلو در مقداری آب یخ می‌تواند ظاهر آنها را بعد از خشک شدن در هواپز، بیشتر حفظ کند.
  • برای میوه‌های شیرین مثل موز، زردآلو، هلو و … بعد از برش زدن می‌توانید آنها را در محلولی که با ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب (۳ استکان)، ۱/۴ لیوان شکر (۱ استکان) و ۱/۴ لیوان عسل (۱ استکان) درست کرده‌اید، بگذارید تا رنگ آنها سیاه نشود و خوش‌طعم‌تر شوند. عسل را می‌توانید از افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.
  • یک روش دیگر برای جلوگیری از سیاه شدن میوه‌هایی مثل موز و سیب بعد از خشک شدن این است که برش‌های میوه را در یک محلول که با ۱ لیتر آب و ۲ قاشق غذاخوری اسید اسکوربیک درست کرده‌اید، بگذارید.
  • می‌توانید میوه‌ها را در عصاره یا آب میوه‌های دیگر بخوابانید. مثلا میوه‌ها را در آب آناناس یا آب سیب بدون گاز استراحت دهید تا طعم جدید بگیرند. انواع آبمیوه را می‌توانید از افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.
  • میوه‌هایی که داخل آنها هسته دارد، مثل سیب، گلابی، به و …، بعد از برش زدن، حتما باید هسته‌ها را بیرون بیاورید و بعد آنها را در هواپز یا به روش‌های دیگر خشک کنید.
  • حتما از کاغذ نسوز یا کاغذ روغنی برای کف دستگاه هواپز یا سرخ کن بدون روغن استفاده کنید که میوه به دستگاه نچسبد.

دما و زمان پخت میوه ها برای خشک کردن در سرخ کن بدون روغن (ایرفرایر)

دما و زمان پخت میوه ها برای خشک کردن در هواپز

نوع میوه و ضخامت آنها می‌تواند بر مدت زمان لازم برای خشک شدن میوه‌ها تاثیر بگذارید. هر چه دمای دستگاه هواپز، پایین‌تر و ضخامت برش‌های میوه‌ بیشتر باشد، به زمان بیشتری برای خشک شدن میوه‌ها در ایرفرایر نیاز است.

حداقل دما برای خشک کردن میوه‌ها در هواپز، دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد است. هر چه دما را بالاتر ببرید، میوه‌ها زودتر خشک می‌شوند ولی در این صورت باید مراقب باشید که نسوزند یا روی آنها قهوه‌ای نشود. پس مدام باید به میوه‌ها سر بزنید. یک معیار کلی و حدودی، برای حداقل دما جهت خشک شدن میوه‌ها در سرخ کن بدون روغن از این قرار است:

  • برای تهیه سیب خشک در هواپز با برش‌هایی به ضخامت ۱ و نیم سانتی‌متر و دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد به حدود ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز دارید.
  • برای تهیه انبه خشک در هواپز با برش‌هایی به ضخامت ۱ و نیم سانتی‌متر و دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد به حدود ۶ تا ۷ ساعت زمان نیاز دارید.
  • برای تهیه پرتقال خشک در هواپز با برش‌هایی به ضخامت ۱ و نیم سانتی‌متر و دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد به حدود ۴ تا ۵ ساعت زمان نیاز دارید.
  • برای تهیه لیمو خشک در هواپز با برش‌هایی به ضخامت ۱ و نیم سانتی‌متر و دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد به حدود ۴ تا ۵ ساعت زمان نیاز دارید.
  • برای تهیه توت فرنگی خشک با برش‌هایی به ضخامت ۱ سانتی‌متر و دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد به حدود ۱ تا ۲ ساعت زمان نیاز دارید.
  • برای خشک کردن زردآلو در هواپز با زردآلوی نصف شده و دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد به حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت زمان نیاز دارید.
  • برای طرز تهیه گوجه خشک در هواپز با ضخامت ۱ و نیم سانتی‌متر و با دمای ۱۱۵ درجه سانتی‌گراد به ۲۵ دقیقه وقت نیاز دارید.
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه رشته پلو بدون گوشت و مرغ (رشته پلو خالی) به روش مجلسی

مزایای خشک کردن میوه در هواپز

مزایای خشک کردن میوه در هواپز

اگر به جای خشک کردن میوه در آفتاب، خشک کردن میوه روی بخاری یا شوفاژ و خشک کردن میوه در فر، مایکروفر یا دستگاه میوه خشک کن، هواپز یا سرخ کن بدون روغن را انتخاب کرده‌اید، به دلایل زیر، تصمیم عاقلانه‌ای گرفته‌اید:

۱- خشک کردن میوه در هواپز، یک راه سریع برای گرفتن رطوبت میوه‌ها و استفاده طولانی‌مدت از آنها است. هواپز جزو دستگاه‌هایی است که با گردش هوای داغ، می‌تواند مواد غذایی را بپزد یا خشک کند. سرعت خشک کردن مواد غذایی با این دستگاه، بسیار بالاست.

۲- خشک کردن میوه در هواپز، نیاز به تنظیمات پیچیده‌ای ندارد و به آسانی می‌توانید این کار را انجام دهید.

۳- اگر در فصل زمستان هستید یا در آپارتمان زندگی می‌کنید و نور خورشید مستقیما به خانه شما نمی‌تابد، می‌توانید از هواپز برای خشک کردن میوه‌های تازه خود، کمک بگیرید.

۴- یکی از مزایای خشک کردن میوه در سرخ کن بدون روغن یا هواپز این است که چون میوه‌ها با سرعت بالاتری نسبت به خشک شدن در آفتاب، خشک می‌شوند، مواد مغذی آنها هم بیشتر محفوظ می‌ماند. از طرفی به خاطر قرار نگرفتن در مقابل نور خورشید، طعم و رنگ آنها تغییر نمی‌کند.

۵- علاوه بر اینها، اگر خودتان در خانه میوه را در هواپز یا هر وسیله دیگری خشک کنید، هم از سلامت میوه مطمئن‌تر خواهید بود و هم ارزان‌تر پایتان می‌افتد و گزینه به‌صرفه‌تری است.

۶- می‌توانید با میوه‌های متنوع، هر زمان که اراده کنید، میوه خشک درست کنید.

۷- دستگاه هواپز، جزو دستگاه‌هایی است که فضای کمی می‌گیرد و کاربردهای زیادی دارد. پس می‌توانید در صورت استفاده از آن، با یک تیر چند نشان بزنید و علاوه بر پخت و پز، از امکان خشک کردن میوه هم استفاده کنید.

سوالات متداول درباره خشک کردن میوه در ایرفرایر

چه میوه هایی را می‌توان در هواپز خشک کرد؟

چه میوه هایی را می‌توان در هواپز خشک کرد؟

انواع میوه‌ها را می‌توانید در سرخ کن بدون روغن یا هواپز خشک کنید. محبوب‌ترین میوه‌ها برای خشک کردن شامل سیب، انجیر، زردآلو، پرتقال، توت فرنگی، گلابی کیوی، خرمالو، موز، هلو، انبه و … هستند.

میوه خشک شده را تا چه مدت می‌توان نگهداری کرد؟

میوه‌ها را پس از خشک کردن بسته به شرایط نگهداری، بین ۱ تا ۴ سال می‌توان نگهداری کرد. هر چه دمایی که میوه‌ها را در آن نگهداری می‌کنید، پایین‌تر باشد، ماندگاری آنها هم بالاتر می‌رود. بهترین دما برای نگهداری میوه خشک، دمای صفر درجه سانتی‌گراد است. در ضمن میوه‌های خشک باید در جایی قرار داده‌ شوند که روی آنها پوشیده شده باشد، پلاستیک فریزری زیپ کیپ یا ظروف دربسته با درزگیر، بهترین گزینه‌ها برای نگهداری میوه خشک هستند.

کالابرگ الکترونیک