طرز تهیه لیمو عمانی و پودر لیمو عمانی خانگی به روش بازاری بدون تلخی

طرز تهیه لیمو عمانی و پودر لیمو عمانی خانگی به روش بازاری بدون تلخی


12 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز-تهیه-لیمو-عمانی

لیمو عمانی یکی از مهم‌ترین چاشنی‌های لذیذ غذاهای ایرانی است که در تهیه بسیاری از خورشت‌ها و غذاها کاربرد دارد. درواقع لیمو عمانی همان لیمو ترش خشک شده است که برای عطر و طعم دادن به انواع غذاها مثل قرمه سبزی، خورش قیمه، آبگوشت، و حتی چای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید چند روش طرز تهیه لیمو عمانی و پودر لیمو عمانی خانگی را یاد بگیرید.

 

 

روش اول طرز تهیه لیمو عمانی

 

طرز-تهیه-لیمو-عمانی

 

مواد لازم

 

لیمو ترش شیرازی: ۱ کیلو

سرکه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

نمک: به مقدار لازم

 

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی

 

طرز-تهیه-لیمو-عمانی

 

مرحله اول درست کردن لیمو عمانی؛ آماده کردن لیموها

 

در اولین مرحله از درست کردن لیمو عمانی باید لیمو ترش‌ها را خوب بشویید. سپس مقداری نمک روی لیموها بریزید و آن‌ها را داخل سینی یا یک پارچه قرار دهید. اجازه دهید لیموها برای یک روز همین طور بمانند. سپس روز بعد لیمو ترش‌ها را با آب سرد بشویید.

 

 

مرحله دوم طرز تهیه لیمو عمانی خانگی؛ جوش دادن لیموها با سرکه

 

در دومین مرحله از طرز تهیه لیمو عمانی خانگی باید بعد از شستن لیمو ترش‌ها، آن‌ها را به همراه یک لیوان فرانسوی دسته‌دار سرکه و مقداری آب داخل قابلمه بیندازید. شعله گاز را با حرارت متوسط روشن کنید. اجازه دهید لیموها همراه آب و سرکه برای ۱۰ ثانیه بجوشند. سپس با کمک یک قاشق یا کفگیر مناسب، لیموها را از داخل مخلوط آب و سرکه بردارید. با آب سرد لیمو ترش‌ها را بشویید و دوباره داخل مخلوط آب و سرکه بیندازید و این بار برای ۱ دقیقه آن را بجوشانید. سپس لیموها را داخل آبکش بریزید و اجازه دهید تا خنک شوند.

 

 

مرحله سوم درست کردن لیمو عمانی؛ خشک کردن لیموها

 

در آخرین مرحله از درست کردن لیمو عمانی باید اجازه دهید لیموها خنک شوند. سپس روی همه آن‌ها با استفاده از خلال دندان یک سوراخ کوچک ایجاد کنید. سپس یک پارچه نخی تیره در مکانی مناسب زیر نور آفتاب پهن کنید. لیموها را روی پارچه بچینید. بعد از حدود ۱۰ روز لیموها به صورت نیمه خشک می‌شوند. حال لیموها را داخل یک سبد بریزید و در یک سایه پهن کنید تا به طور کامل خشک شوند. خشک شدن لیمو معمولاً ۱ تا ۲ ماه طول می‌کشد و اگر به خوبی خشک نشوند، احتمال تلخ شدن و کپک زدن آن وجود دارد. در صورتی که به نور خورشید دسترسی ندارید، می‌توانید لیموها را کنار شوفاژ با بخاری نیز خشک کنید.

 

 

روش دوم خشک کردن لیمو عمانی زیر نور آفتاب

 

طرز-تهیه-لیمو-عمانی

 

مواد لازم

 

لیمو ترش شیرازی

 

طرز تهیه

 

برای خشک کردن لیمو عمانی بدون تلخی در زیر نور آفتاب ابتدا باید تلخی لیمو را بگیرید. برای این کار لیموها را به خوبی بشویید و سپس برای ۲۴ ساعت در آب خیس دهید. در طی این مدت چندین بار آب لیمو را عوض کنید تا تلخی پوست آن گرفته شود. سپس یک پارچه داخل سینی فلزی پهن کنید و لیموها را روی آن بچینید. حال سینی را برای مدت ۱ ماه در مکانی مقابل نور آفتاب قرار دهید. اگر در زمستان اقدام به خشک کردن لیموها می‌کنید، باید زمان بیشتری برای این کار صرف کنید.

 

 

روش سوم طرز تهیه پودر لیمو عمانی بدون تلخی

 

طرز-تهیه-لیمو-عمانی

 

مواد لازم

 

لیمو ترش شیرازی

 

طرز تهیه

 

برای درست کردن لیمو عمانی پودری خانگی باید به یکی از روش‌ها، لیموها را خشک کنید. سپس پوست لیموی خشک شده را از گوشت آن جدا کنید. قسمت گوشت لیمو را که رنگی تیره دارد در یک ظرف بریزید. هسته لیموها را جدا کنید و گوشت لیمو را داخل آسیاب بریزید و خوب پودر کنید. توجه داشته باشید که آسیاب کردن هسته لیمو موجب تلخ شدن پودر لیمو می‌شود.

 

 

نکات و فوت و فن‌های خشک کردن لیمو عمانی بدون تلخی

 

*جوشاندن لیمو در آب سرکه و قرار دادن آن زیر نور آفتاب موجب می‌شود تا رنگ لیمو عمانی شما تیره شود.

 

*بهترین روش برای درست کردن لیمو عمانی بدون تلخی این است که برای ۲۴ ساعت آن را در آب قرار دهید و چند بار آب آن را عوض کنید.

 

*معمولاً لیمو عمانی پودری خانگی به دلیل جدا بودن پوست و هسته لیمو، هیچ تلخی ندارد و غذا را خوش طعم‌تر می‌کند.

 

*اگر به لیمو عمانی پودری خانگی دسترسی ندارید، بهتر است لیمو عمانی را چند ساعت قبل از استفاده در آب گرم قرار دهید و بعد استفاده کنید.

 

*شما می‌توانید بعد از تهیه لیمو عمانی خانگی به هر روشی، پوست و هسته لیمو را جدا کنید و تنها از گوشت لیمو استفاده کنید. با این کار دیگر مطمئن می‌شوید غذای شما به هیچ عنوان تلخ نمی‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک