ورزش ایروبیک چیست و چطور باعث افزایش طول عمر می شود؟

ورزش ایروبیک چیست و چطور باعث افزایش طول عمر می شود؟


9 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تاثیر ایروبیک بر سلامت بدن

ایروبیک یک ورزش هوازی و ریتمیک است که از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. این ورزش مزیت های زیادی برای بدن دارد. از آن جایی که ورزش های هوازی موجب افزایش ضربان قلب و تنفس می شوند، به شدت روی سلامت قلب و ریه ها مؤثر هستند. بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش های هوازی مثل ایروبیک را انجام دهید تا بدنی سالم و ذهنی آرام داشته باشید. در سرویس سلامت مجله کوروش می توانید با تأثیر ایروبیک بر بدن و همچنین فواید این ورزش بر افزایش طول عمر و کاهش فشار خون و … آشنا شوید.

 

 

ورزش ایروبیک چیست؟

 

ورزش ایروبیک چیست؟

 

ورزش ایروبیک به ورزشی هوازی، ریتمیک و متناوب گفته می شود. این ورزش موجب افزایش جریان خون تند تر شدن تنفس و ضربان قلب می شود. کلمه ایروبیک به معنی هوازی و همراه با اکسیژن است. میزان تنفس شما و مقدار اکسیژن موجود در عضلات را تعیین می کند. اکسیژن در ماهیچه ها موجب ایجاد حرکت و قدرت می شود. بدن شما با استفاده از کربوهیدرات های ذخیره شده، پروتئین ها و چربی ها همراه با اکسیژن این انرژی را فراهم می کند. ورزش ایروبیک یکی از بهترین انواع ورزش های موجود برای سلامت و تناسب اندام محسوب می شود. هر چقدر شما بیشتر و با شدت بیشتری ورزش ایروبیک را انجام دهید، بدن شما سازگارتر می شود. به مرور قوی تر متناسب تر و سالم تر خواهید شد.

 

 

تاثیر ایروبیک بر بدن

 

تاثیر ایروبیک بر بدن

 

ایروبیک یک ورزش فوق العاده برای سلامت بدن و همچنین کاهش خطرات احتمالی ابتلا به انواع بیماری ها می باشد. انجام ورزش ایروبیک در خانه و یا باشگاه فرقی ندارد. تنها لازم است فعالیت بدنی داشته باشید. کاری کنید ضربان قلب و تنفس شما برای ۳۰ دقیقه زیاد شود. در ادامه می توانید با مهم ترین فواید ورزش ایروبیک برای بدن آشنا شوید.

 

 

جلوگیری از بیماری های قلبی

 

ورزش های هوازی مانند ایروبیک به طور مستقیم روی سلامت قلب و رگ های خونی تاثیر می گذارند. در واقع تاثیر ایروبیک بر بدن به این صورت است که با افزایش قدرت ماهیچه های قلب، به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند. از طرف دیگر این ورزش موجب کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی شود. شما می توانید تنها با انجام ورزش ایروبیک در خانه و افزایش ضربان قلب برای چند دقیقه به قوی شدن ماهیچه های قلبتان کمک کنید.

 

 

ورزش ایروبیک و کاهش وزن و لاغری

 

ورزش ایروبیک و کاهش وزن

 

بدن ما برای انجام ورزش های هوازی نیاز به انرژی دارد. این انرژی از راه سوزاندن کالری بدن تأمین می شود. از همین رو شما می توانید با انجام دادن ورزش های ایروبیک به راحتی کالری های اضافی مصرفی خودتان را بسوزانید. با انجام مداوم این ورزش می توانید به وزن ایده آل خود برسید. در واقع یک تاثیر ایروبیک بر بدن این است که کالری اضافه بدن شما را می سوزاند و به کاهش وزن شما کمک می کند. ورزش ایروبیک و کاهش وزن ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. با انجام ورزش ایروبیک اکسیژن زیادی به بافت های بدن فرستاده می شود. انجام مکرر ورزش ایروبیک در خانه یا باشگاه موجب می شود تا چربی های اضافه بدن بسوزند و رفته رفته  بدن شما با عضله سازی ظاهر جذاب تری به خود بگیرد.

 

 

کنترل سطح قند خون

 

کنترل کردن میزان قند خون برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر افرادی که به دیابت مبتلا هستند نیز باید قند خون خود را در یک حد مناسب حفظ کنند. قند خون بالا می تواند به عروق خونی آسیب بزند و منجر به بیماری های مختلفی نظیر بیماری قلبی شود. انسولین برای تنظیم قند خون ماده ضروری است. انجام ورزش ایروبیک در خانه یا باشگاه می تواند حساسیت به انسولین را در بدن افزایش دهد. بدن برای کنترل سطح قند خون و انسولین کمتری نیاز داشته باشد. زمانی که شما ورزش می کنید، عضلات برای تأمین انرژی از گلوکز خون استفاده می کنند. در نتیجه این موضوع موجب جلوگیری از بالا رفتن بیش از اندازه سطح قند خون شما می شود.

 

 

کاهش فشار خون

 

کاهش فشار خون با ورزش ایروبیک

 

فشار خون بالا موجب می شود تا به رگ های خونی بغل فشار زیادی وارد شود. با گذشت زمان این موضوع می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و همچنین سکته مغزی را افزایش دهد. از فواید ورزش ایروبیک این است که می تواند فشار خون شما را در محدوده مناسب حفظ کند. تحقیق روی ۳۲۱ نفر در مورد تاثیر ورزش هوازی در فشار خون نشان می دهد که ورزش و اندازه داروهای فشار خون در کاهش فشار خون مؤثر است.

 

 

جلوگیری از سکته مغزی

 

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که خون رسانی به ناحیه از مغز مسدود شود. این امر می تواند عواقب جدی و تهدید کننده برای فرد ایجاد کند. یکی از فواید ورزش ایروبیک این است که موجب افزایش سلامت عروق و کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی می شود. از طرف دیگر افرادی که سکته کرده اند باید برای بهبود علائم و کاهش خطر سکته مجدد فعالیت هوازی زیادی انجام دهند. پزشکان و متخصصان بر این باور هستند که بهترین راه برای حفظ سلامتی بعد از سکته مغزی این است که فرد فعالیت بدنی منظم داشته باشد.

 

 

بیشتر بخوانید » ورش هوازی و فواید آن برای بدن «

 

 

افزایش طول عمر با ورزش ایروبیک

 

افزایش طول عمر با ورزش ایروبیک

 

ورزش ایروبیک فواید زیادی برای بدن دارد و موجب بهبود وضعیت سلامت بدن می شود. همه این ها می تواند در افزایش طول عمر افراد تاثیر زیادی بگذارد. زمانی که شما با انجام دادن ورزش های ایروبیک و هوازی را به بخشی از فعالیت روزانه تان تبدیل کنید بدن سالم تر خواهید داشت. در نتیجه با کاهش خطر مرگ در اثر دیابت، فشار خون بالا و … عمر شما طولانی تر می شود.

 

 

بهبود وضعیت بدن

 

توانایی انجام کارهای روزمره و داشتن انرژی کافی برای حفظ استقلال و رفاه فردی اهمیت زیادی دارد. ورزش ایروبیک می تواند با افزایش توانایی های بدنی به شما کمک کند تا انرژی بیشتری داشته باشید. از طرف دیگر زمانی که بدن شما قوی تر باشد، خطر ایجاد صدمات و آسیب نیز کاهش پیدا می کند. از مهم ترین تاثیر ایروبیک بر بدن می توان به افزایش استقامت و قدرت بدنی اشاره کرد. بهتر است تمرینات هوازی ایروبیک را شدیدتر و به مدت طولانی تری انجام دهید. با این کار قدرت و استقامت بدن شما نیز به همان نسبت افزایش پیدا می کند.

 

 

سلامت مغز و کاهش خطر زوال عقل با ایروبیک

 

یکی از مهم ترین فواید ورزش ایروبیک کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که دارای سطح بالاتری از فعالیت بدنی هستند در معرض خطر کمتری برای ابتلا به آلزایمر و زوال عقل قرار دارند. از طرف دیگر ورزش های هوازی مانند ایروبیک موجب ایجاد فرآیندهای بیولوژیکی در مغز می شود این موضوع می تواند در اندازه و عملکرد مغز نیز تاثیر مثبت بگذارد.

 

 

بیشتر بدانید » روش های پیشگیری از ابتلا به آلزایمر «

 

 

کمک به درمان افسردگی و رفع اضطراب

 

کمک به درمان افسردگی و رفع اضطراب

 

تحقیقاتی که روی فواید ورزش ایروبیک و افسردگی و اضطراب انجام شد نشان می دهد که ورزش های هوازی مثل ایروبیک می تواند به طور مستقیم روی کاهش علائم افسردگی و اضطراب تاثیر مثبت بگذارد. از طرف دیگر ورزش هایی مانند ایروبیک موجب بهبود وضعیت جسمانی فرد می شود و از بروز افسردگی و اختلالات اضطرابی جلوگیری می کند. تاثیر ایروبیک بر بدن و روحیه ما آن قدر زیاد است که نمی توان به راحتی در یک مقاله گنجاند. اما باید بدانید که انجام مرتب تمرینات ایروبیک می تواند به بهبود کیفیت زندگی شما و همچنین داشتن بدن و ذهنی سلام  کمک زیادی کند.

 

 

این مقاله را هم بخوانید: ۱۰ حرکت ساده یوگا برای درمان افسردگی

 

 

هر چند وقت یک بار و برای چه مدتی ورزش ایروبیک را انجام دهیم؟

 

هر چند وقت یک بار و برای چه مدتی ورزش ایروبیک را انجام دهیم؟

 

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که هر فرد ۵ تا ۷ روز در هفته و حداقل به مدت ۳۰ دقیقه نوعی ورزش هوازی انجام دهد. برای این کار می توان بازه زمانی ۳۰ دقیقه ای را به ۳ بار ورزش ۱۰ دقیقه ای نیز تقسیم نمود. با انجام دادن سه پیاده روی ۱۰ دقیقه ای تواند ۳۰ دقیقه ورزش هوازی روزانه خود را انجام دهید.

 

این کار به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، فشار خون و کلسترول بالا کمک زیادی می کند. از طرف دیگر ورزش ایروبیک و کاهش وزن نیز ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. تنها همین ۳۰ دقیقه در روز می تواند روزانه مقدار مشخصی کالری اضافه را بسوزاند. کارشناسان بر این باور هستند که در طول هفته حداقل سه بار برای ۳۰ دقیقه ورزش هوازی متوسط تا شدید انجام دهید. این کار به آمادگی قلبی تنفسی کمک زیادی می کند و از طرف دیگر برای کنترل وزن نیز بسیار مؤثر است.

 

ورزش ایروبیک یا انواع ورزش های هوازی بهتر است به صورت روزانه انجام شوند. معمولاً شدت تمرین با توجه به هدفی که شما دارید تعیین می شود. اگر دوست دارید از فواید ورزش ایروبیک برای لاغری بهره مند شوید، بهتر است آن را با شدت بیشتری انجام دهید. در صورتی که این ورزش را برای حفظ سلامت بدن انجام می دهید، می توانید به طور روزانه و با شدت متوسط ورزش کنید.

 

 

منابع: medicalnewstoday، webmd، clevelandclinic

 

کالابرگ الکترونیک