مزایا و معایب تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی

مزایا و معایب تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی


8 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مزایا و معایب تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی

با رشد روز افزون استفاده از تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی مزایا و معایب آن بیشتر نمایان شده است. تجارت الکترونیک در دوران پاندمی کرونا بیش از پیش رشد پیدا کرده است. شمار زیادی از برند های خرده فروشی حالا بیزینس های خود را بر بستر پلتفرم های آنلاین سوار کرده‌ اند. توانایی دسترسی مخاطبان به فروشگاه های خرده فروشی دو چندان شده است. حالا اگر فروشگاه خرده فروشی مجهز به پلتفرم آنلاین نباشند، کمی عجیب به نظر می رسد. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به معایب و مزایای تجارت الکترونیک در صنعت خرده فروشی انداخته‌ ایم.

 

سرعت در خرید از مزایای تجارت الکترونیک

 

سرعت در خرید از مزایای تجارت الکترونیک

 

یکی از مزایای مهم تجارت الکترونیک و خرید از پلتفرم های آنلاین، سرعت در خرید است. مشتریان در پلتفرم های تجارت الکترونیک می توانند کالای مورد نظر خود را از هر مکان و در هر زمان خریداری کنند. این بدان معناست که مشتریان می توانند محصولات مورد نظر خود را بسیار سریع و بدون محدودیت به ساعت کاری خریداری کنند. این در حالیست که فروشگاه های آفلاین چنین قابلیتی را ندارند. البته اگر فروشگاه های خرده فروشی در بحث تجارت الکترونیک و سرعت در ثبت و ارسال کالا ضعیف عمل کنند، این قابلیت می تواند به یکی از معایب بزرگ شرکت ها تبدیل شود.

 

 

ترندهای تجارت دیجیتال ۲۰۲۱

 

 

تحویل فوری کالا

 

علاوه بر سرعت در خرید بدون محدودیت زمانی، یکی از مزایای مهم خرید از پلتفرم های آنلاین تحویل سریع و به موقع کالا است. حالا فروشگاه های خرده فروشی بر روی زمان تحویل و سرعت در بهینه سازی زمان تحویل با هم رقابت می کنند. سفارشات حتی گاهی کمتر از یک ساعت به دست مشتریان می رسد. نمونه عملی این موضوع آمازون پرایم است.

 

 

جذب مشتریان جدید از مزایا و ویژگی های تجارت الکترونیک

 

جذب مشتریان جدید از مزایا و ویژگی های تجارت الکترونیک

 

یکی از مزایا و ویژگی های مهم تجارت الکترونیک دسترسی به مشتریان جهانی و جدید برای شرکت هاست. شرکت ها به سادگی می‌ توانند بدون محدودیت های جغرافیایی مشتریان جدید جذب کنند. این موضوع برای مصرف کنندگان نیز صدق می‌کند. آن‌ها در هر کجا که باشند می توانند از طریق خرید آنلاین از پلتفرم های مختلف خرده فروشی به راحتی کالای مورد نظر خود را تهیه کنند.

 

 

روشهای بازاریابی پیامکی تجارت الکترونیک

 

 

بازوی کمکی رسانه های اجتماعی در تجارت الکترونیک

 

شرکت ها با استفاده از مزیت های تبلیغاتی آنلاین رسانه‌ های مجازی و شبکه ‌های اجتماعی و حتی بازاریابی از طریق ایمیل مارکتینگ می توانند در اقصی نقاط مختلف دنیا مشتریان جهانی جذب کنند. آن ها می توانند ذهنیت مصرف کنندگان را به راحتی برای خرید و برقراری ارتباط با پلتفرم‌های آنلاین خود آماده کنند. اما جذب مشتریان جهانی حساسیت‌ های خاص خود را نیز دارد. برند ها توسط مشتریان زیر ذره‌بین قرار می‌ گیرند، مقایسه می‌ شوند و در نهایت انتخاب می شوند. بنابراین آن ها باید معایب خود را هرچه سریع تر برطرف کنند تا در بازار رقابتی برگ برنده را بتوانند از آن خود کنند.

حتما بخوانید  5 استارتاپ برتر صنعت خرده فروشی در سال 2020

 

 

هزینه عملیاتی کمتر از مزایا و ویژگی های تجارت الکترونیک

 

هزینه عملیاتی کمتر از مزایا و ویژگی های تجارت الکترونیک

 

یکی از مزایا و ویژگی های استفاده از پلتفرم های تجارت الکترونیک توسط خرده فروشان، کاهش هزینه های عملیاتی است. دیگر نیازی به ویترین فروشگاه های فیزیکی نیست. تعداد کارمندان کاهش پیدا می کند. خرده‌ فروشان می توانند فروشگاه ها را با حداقل هزینه های عملیاتی راه اندازی کنند. برند ها بدون نیاز به سرمایه گذاری عمده در ملک و یا استخدام نیروی کار زیاد از مزایا و ویژگی های فروش بر مبنای فروشگاه فیزیکی بهره مند می شوند. آن ها می توانند با تبلیغات کم هزینه به راحتی فعالیت‌ های خود را بر بستر پلتفرم های آنلاین افزایش دهند.

 

 

ترندهای تجارت الکترونیک در خرده فروشی ۲۰۲۱

 

 

استفاده از مزایا و ویژگی های تجارب شخصی سازی شده

 

استفاده از مزایا و ویژگی های تجارب شخصی سازی شده

 

از مزایا و ویژگی های مهم استفاده از تجارت الکترونیک، ارائه تجارب شخصی سازی شده به مشتریان است. خرده فروشان با جمع‌ آوری داده‌ های بسیار از پایگاه مشتریان می توانند رفتار مشتری را به سادگی رصد کنند. رصد رفتار مشتریان دیتای زیادی در اختیار خرده‌ فروشان قرار می‌ دهد.

 

 

وفادار سازی مشتری

 

خرده فروشان می توانند با استفاده از تجزیه و تحلیل این دیتا، محصولات منحصر به‌ فرد مطابق با رفتار خرید مشتری را به او پیشنهاد دهند. این موضوع تاثیر زیادی در وفادار سازی مشتری دارد. همچنین پیشنهادات آگاهانه به مشتریان ارائه می‌شود و درک واقعی از مشتری وجود دارد. بنابراین مشتریان درگیر تبلیغات اضافی و آزار دهنده نخواهند شد.

یکی از معایب فروشگاه های فیزیکی عدم آشنایی کارمندان با رفتار خرید مشتریان است. کارکنان فروشگاه های خرده فروشی فیزیکی بدون آگاهی از رفتار خرید مشتریان پیشنهاد های متفاوتی به آن ها ارائه می دهند. این پیشنهادات ممکن است برای آن ها آزار دهنده باشد و حتی مانع از ادامه پروسه خرید شود.

 

 

تعاملات محدود از معایب تجارت الکترونیک

 

تعاملات محدود از معایب تجارت الکترونیک

 

اما در کنار تمام مزایا و ویژگی های جذاب استفاده از پلتفرم های آنلاین بر بستر تجارت الکترونیک، معایب را هم نباید نادیده گرفت. اگر چه تجارت الکترونیک مدرن، امروزه به طور فزاینده ای افزایش پیدا کرده است، اما در این میان نباید برخی از معایب آن را نیز نادیده گرفت. یکی از این معایب کاهش تعاملات با مشتریان است.

 

استفاده از بات ها برای رصد رفتار مشتری

 

قطعا بدون ارتباط رو در رو، درک خواسته ها، نیازها و نگرانی های مشتریان کمی دشوارتر است. گرچه برای برطرف کردن این مشکل راه حل های زیادی وجود دارد. استفاده از بات ها برای رصد رفتار مشتری و نگرانی ها و نیازهای او تا حدودی مثمرثمر است. در این میان بسیاری بستر های آنلاین خرده فروشی اقدام به جمع آوری داده، نظرسنجی و تعاملات پشتیبانی با مشتری کرده که تا حدودی این موضوع را جبران کنند. با این حال این کار  از صحبت حضوری با خریداران به صورت روزمره بسیار کم تاثیر تر است.

 

 

اصول کلیدی تجربه کاربری موفق تجارت الکترونیک

 

 

مشکلات در شبکه و فناوری از معایب تجارت الکترونیک

 

مشکلات در شبکه و فناوری از معایب تجارت الکترونیک

 

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که اگر وب سایت تجارت الکترونیک شما دچار کندی یا خرابی شود چه بر سر مشتریان خواهد آمد؟ مشکلات در فناوری و ابزارهای تکنولوژیک یکی از معایب اجتناب ناپذیر استفاده از پلتفرم های آنلاین بر بستر تجارت الکترونیک است. اگر وب سایت کند یا خراب شود و یا از دسترس مشتریان خارج شود، دیگر هیچ فروشی اتفاق نخواهد افتاد.

 

 

آسیب‌ به روابط با مشتریان

 

خرابی وب سایت و مشکلات مربوط به فناوری می تواند به روابط با مشتریان آسیب جدی بزند. همین موضوع بیزینس شما را تحت تاثیر قرار می دهد. گرچه با پشتیبانی مناسب می توان مشتریان را تا حدودی منتظر نگه داشت. اما اگر این موضوع چند بار تکرار شود مشتریان دیگر به شما وفادار نخواهند ماند. گاهی اوقات مشکلات در شبکه و فناوری دست شما نیست. آن زمان است که بروز چنین مشکلاتی اجتناب‌ ناپذیر هستند.

حتما بخوانید  4 رویکرد هوشمند برای برندینگ با بودجه محدود از نگاه فوربس

 

 

مزایا و ویژگی های تیم پشتیبانی پلتفرم های تجارت الکترونیک

 

شاید یکی از بهترین توصیه ها به فروشگاه های خرده فروشی که بر بستر پلتفرم های آنلاین و تجارت الکترونیک هستند، تقویت تیم پشتیبانی است. نیروهای پشتیبانی وب سایت باید به درستی پاسخگوی مشتریان باشند. آن ها باید علاوه بر پشتیبانی فنی، بتوانند عصبانیت و ناراحتی مشتریان را جبران کنند. باید استراتژی های متفاوتی را در این زمان به کار گرفت. استراتژی استفاده از کد تخفیف برای معطلی بیش از حد مشتریان یکی از پیشنهادات جالب است. با استفاده از مزایای کوپن های تخفیف و پیشنهادات ویژه به مشتریان ، باید آنها را راضی نگه داشت.

 

 

ترندهای خلاقانه خرده فروشی ۲۰۲۱

 

 

عدم امکان آزمایش‌ محصولات در پلتفرم ها بر بستر تجارت الکترونیک

 

عدم امکان آزمایش‌ محصولات در پلتفرم ها بر بستر تجارت الکترونیک

 

در کنار مزایا و ویژگی‌های استفاده از پلتفرم های تجارت الکترونیک، باید گفت که یکی از معایب این پلتفرم ها عدم توانایی مشتریان در آزمایش و تست محصولات است. مشتریان کالایی را که قصد خرید آن را دارند، می خواهند از نزدیک ببینند و با جنس آن ارتباط برقرار کنند. گاهی اوقات برخی محصولات نیاز به تست برق و سنجش الکترونیکی دارند. مشتریان در صورتی که به صورت آنلاین خریداری کنند هیچ کدام از این کارها را نمی توانند انجام دهند. بنابراین اگر کالایی دچار نقص باشد، باید زمانی را صرف برگشت کالا کنند.

 

 

استفاده از فناوری در جبران معایب تجارت الکترونیک

 

در خرید آنلاین کالا، جنس محصولات قابل لمس نیست و این برای بسیاری از خریداران مهم است. گرچه فروشگاه های خرده فروشی زیادی سعی کردند تا تجارب موفقی در این زمینه برای مشتریان رقم بزنند. استفاده از فناوری های مدرن و اعلام داده های زیاد در مورد کالاها تا حدودی در رفع این مشکل کارساز بوده است.

 

 

ترندهای پرداخت سیار در خرده فروشی ۲۰۲۱

 

 

آینده تجارت الکترونیک در کنار تمامی مزایا و معایب آن

 

آینده تجارت الکترونیک در کنار تمامی مزایا و معایب آن

 

باید گفت که در کنار تمامی مزایا و معایب تجارت الکترونیک پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۲ درآمد تجارت الکترونیک فقط در ایالات متحده به ۴۷۹ میلیارد دلار برسد. همچنین پیش بینی شده که فروش اسباب بازی ها و وسایل سرگرمی بر بستر پلتفرم‌ های آنلاین در فروشگاه های خرده فروشی رشد بسیار چشمگیری داشته باشد. تجارت الکترونیک مدام رو به رشد و گسترش است. پلتفرم های انلاین عیب یابی می شوند و مدام ارتقا پیدا می کنند.

 

 

فروشگاه های فیزیکی در کنار پلتفرم های آنلاین

 

بسیاری از فروشگاه های خرده فروشی که به صورت فیزیکی فعالیت می کنند، حالا به پلتفرم های آنلاین روی آورده اند. بسیاری دیگر از برندها هوشمندانه تر عمل کردند و فروشگاه‌ های فیزیکی خود را حفظ کردند. آن ها با استفاده از تکنیک های به روز بازاریابی، پلتفرم های آنلاین را موازی با فروشگاه های فیزیکی قرار دادند. به این ترتیب  آن ها مشتریان را راهی هر دو مسیر خرید کرده اند.

 

 

شخصی سازی تجارب تجارت الکترونیک

 

آینده تجارت الکترونیک در کنار تمامی مزایا و معایب آن

 

به زودی اکثر تجارب تجارت الکترونیک شخصی سازی می شوند. رقابت زیادی در این حوزه ایجاد خواهد شد. پلتفرم های آنلاین تجارت الکترونیک مجهز به هوش مصنوعی شده‌ اند. ارز های دیجیتال جایگزین پول شده اند. آینده صنعت خرده فروشی و تجارت الکترونیک بسیار روشن است. فرصت های زیادی وجود دارد. حالا خریداران انتظارات جدیدی از فروشگاه های خرده فروشی بر بستر تجارت الکترونیک دارند. آن ها یاد گرفته اند تا فروشگاه‌ ها را مقایسه کنند و بهترین آن ها را بر اساس تجربه کاربری انتخاب کنند. بنابراین قرار گرفتن در مسیر تکنولوژی و فناوری کمک بسیار زیادی به فروشگاه های خرده فروشی خواهد کرد.

 

 

منبع: bigcommerce

 

کالابرگ الکترونیک