بازاریابی مشترک (Co-Marketing) | تعریف، انواع و مزایا

بازاریابی مشترک (Co-Marketing) | تعریف، انواع و مزایا


14 آذر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بازاریابی مشترک Co-Marketing چیست؟

بازاریابان استراتژی‌های بازاریابی پیچیده‌ای را از جمله بازاریابی مشترک (Co-Marketing) برای ترویج موثر محصولات و خدمات خود ایجاد و اجرا می‌کنند. استراتژی‌های منحصر به فرد زیادی مانند بازاریابی مشترک وجود دارند که بسته به نیاز، دامنه و بودجه تیم بازاریابی در دسترس است. درک نحوه عملکرد بازاریابی مشترک می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این بازاریابی برای برند شما مناسب است یا خیر. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به تعریف بازاریابی مشترک یا Co-Marleting، انواع بازاریابی مشترک و مزایای بازاریابی مشترک و تفاوت آن با برندسازی مشترک یا مشارکتی پرداخته‌ایم.

 

بازاریابی مشترک (Co-Marketing) چیست؟

 

بازاریابی مشترک (Co-Marketing) چیست؟

 

بازاریابی مشترک (Co-Marketing) یک استراتژی بازاریابی است که در آن دو برند یا کسب و کار مشابه تلاش‌های بازاریابی خود را برای تبلیغ محصولات یا خدمات دیگری ترکیب می‌کنند. هدف این استراتژی ایجاد دید و فروش بیشتر از طریق تبلیغات برای مخاطبان یک برند دیگر است. شریکی را که برای بازاریابی مشترک انتخاب می‌کنید، مهم است که با اهداف بازاریابی و مخاطبان برند شما همسو باشد.

 

از آنجایی که شما محصولات یا خدمات موجود را تبلیغ می‌کنید، بازاریابی مشترک (Co-Marketing) باعث صرفه جویی در زمان، پول و یا سایر منابع مهم می‌شود. به عنوان مثال، یک برند غذایی ممکن است با یک فرد مشهور در یک قرارداد بازاریابی مشترک شریک شود. این برند مواد غذایی موافقت می‌کند که سلبریتی را در ۵ آگهی تبلیغاتی نشان دهد.

 

این کار باعث پر رنگ جلوه داده شدن سلبریتی می‌شود. سلبریتی نیز موافقت می‌کند که نام تجاری برند غذایی شما را در ۵ پست رسانه اجتماعی معرفی کند. در واقع برند شما نیز از جانب او برای مخاطبان بازاریابی می‌شود.

 

انواع بازاریابی مشترک

 

انواع بازاریابی مشترک (Co-Marketing)

 

 

استراتژی‌های زیادی برای بازاریابی مشترک (Co-Marketing) وجود دارد. انتخاب بهترین استراتژی که مناسب اهداف بازاریابی شما باشد، می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند. در این مقاله لیستی از انواع بازاریابی مشترک را معرفی کرده‌ایم.

 

 

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

 

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است و در واقع همکاری در فروش است که شامل همکاری بین برندها یا بین یک برند و یک اینفلوئنسر رسانه‌های اجتماعی است. افیلیت مارکتینگ، محصول یک برند را در مقابل مخاطبان یک رسانه‌ اجتماعی خاص قرار می‌دهد.

 

بازاریابی مشارکت توزیع (Distribution partnership)

 

این استراتژی بازاریابی، محصول شما را با محصول برند دیگری ترکیب می‌کند. به عنوان مثال اگر یک بلیت پرواز بخرید در یک هتل محلی تخفیف دریافت می‌کنید.

 

تبلیغات نامحسوس (Product placement)

 

این استراتژی، یک محصول را در بخشی از محتوای برند دیگر قرار می‌دهد. به عنوان مثال یک شبکه تلویزیونی ممکن است با یک برند خودرو شریک شود و آن خودروها را در برنامه‌های تلویزیونی نمایش دهد.

حتما بخوانید  آینده هوش مصنوعی مکالمه‌ ای | چرا چت بات‌ها شکست خوردند؟

 

مجوز فروش (Licensing agreements)

 

این قراردادها به شرکت‌های دیگر اجازه فروش و توزیع محصولات شما را می‌دهند. به عنوان مثال اگر شمع‌های ارگانیک می‌سازید، ممکن است با مغازه‌های شهر خود قرارداد ببندید تا آنها اجازه فروش کالاهای شما را داشته باشند.

 

حمایت مالی رویداد (Event sponsorships)

 

گاهی اوقات شرکت‌های بزرگ از رویدادهایی برای سایر مشاغل حمایت می‌کنند. این حمایت به این منظور است تا نام خود را در خط مقدم بازاریابی قرار دهند. شرکت‌ها ممکن است از یک رویداد ورزشی حمایت کنند تا در معرض دید قرار گرفته و به مخاطبانی دست یابند که به تنهایی نمی‌توانستند به آنها دسترسی پیدا کنند.

 

مشارکت بازاریابی محتوا (Content marketing partnerships)

 

این استراتژی مستلزم ارائه یا تولید محتوا برای برند دیگر در بحث مشارکت است. برای مثال، اگر دو وبلاگ نویس محبوب تصمیم به بازاریابی مشترک (Co-Marketing) داشته باشند، ممکن است چند مقاله تحت عنوان مقاله مهمان برای وبلاگ یکدیگر بنویسند.

 

 

مزایای بازاریابی مشترک

 

مزایای بازاریابی مشترک (Co-Marketing)

 

استراتژی‌های بازاریابی، همه مزایای منحصر به فرد خود را دارند. در این جا به برخی از مزایای بازاریابی مشترک (Co-Marketing) پرداخته‌ایم.

 

 

راه‌حلی مقرون به صرفه

 

وقتی تصمیم می‌گیرید با برند دیگری شریک شوید، در زمان، پول و سایر منابع ارزشمند صرفه جویی می‌کنید. با مشارکت هر دو برند، کسب و کار شما کمتر از زمانی که پروژه را به تنهایی انجام می‌داد، هزینه صرف می‌کند.

دسترسی به مخاطبان گسترده تر

 

یکی از مزایای بازاریابی مشترک (Co-Marketing) دسترسی به مخاطبان بیشتر است. تلاش‌های مشترک دو طرف منجر به قرار گرفتن هر دو برند در مقابل مخاطبان دیگر می‌شود. در این ارائه دو طرفه احتمالا برند‌ها مخاطبان بسیار گسترده‌تری به‌دست خواهند آورد.

 

فراهم کردن راحتی برای مشتریان

 

یک مشارکت قوی در بازاریابی مشترک (Co-Marketing) محصولات یا خدمات را ترکیب می‌کند تا مشتریان راحت تر باشند. به عنوان مثال اگر یک فروشگاه آنلاین برندهای زیادی را می‌فروشد، ممکن است بر اساس آن چه که مشتریان دیگر خریداری کرده اند، به کاربر پیشنهاد خرید دهد.

 

توسعه هویت برند

 

مشارکت با برندهای شناخته شده، فرصتی برای شرکت شما ایجاد می‌کند تا هویت برند خود را توسعه دهید. به طور معمول، هر چه بیشتر در یک کمپین در معرض دید قرار بگیرید، برند شما برای مخاطبان قابل تشخیص تر است.

 

تقویت پایگاه مشتری وفادار

 

به جای یافتن مشتریان جدید به تنهایی، یک مشارکت در بازاریابی مشترک (Co-Marketing) محصول یا خدمات شما را در مقابل جمعیتی قرار می‌دهد که احتمالا به کسب و کار شما علاقه‌مند است. این باعث صرفه جویی در زمان و سایر منابع بازاریابی نیز می‌شود.

 

 

تفاوت بازاریابی مشترک (Co-Marketing) و برندسازی مشارکتی (Co-Branding)

 

تفاوت بازاریابی مشترک (Co-Marketing) و برندسازی مشارکتی (Co-Branding)

 

بازاریابی مشترک بسیار شبیه به استراتژی دیگری تحت عنوان برندسازی مشارکتی (Co-Branding) یا همان برندسازی مشترک است. در حالی که این دو رویکرد دارای برخی شباهت‌ها هستند، اما تفاوت‌های کلیدی نیز وجود دارد.

 

 

تعاریف

 

در حالی که بازاریابی مشترک شامل دو شرکت است که قصد دارند برای تولید محتوای بازاریابی با یکدیگر همکاری کنند؛ برندسازی مشترک تلاشی متقابل برای ایجاد یک محصول جدید برای فروش است. به عنوان مثال اگر یک طراح برجسته با یک برند معروف کفش ورزشی برای تولید یک کفش جدید همکاری کند، این کار برندسازی مشارکتی است. اگر همان طراح، یک کفش متفاوت را در صفحه رسانه اجتماعی خود تبلیغ می‌کرد، نوعی بازاریابی مشترک (Co-Marketing) انجام داده بود.

حتما بخوانید  اهمیت بازسازی صنعت خرده فروشی در دنیای دیجیتال

 

شرکا

 

در بازاریابی مشترک، شناسایی برندهایی که می‌خواهید با آنها کار کنید، مهم است؛ چرا که باید بازار خود را درک کنید. بهتر است شرکتی را انتخاب کنید که رقیب مستقیم شما نباشد. زیرا تصمیم دارید که تلاش‌های بازاریابی مکمل و همسو با ارتقای یکدیگر را انجام دهید. در عوض برندی را انتخاب می‌کنید که استراتژی بازاریابی و مخاطبین مشابهی دارد، اما محصول یا خدمات متفاوتی را می‌فروشد.

 

اما برای شرکا در کو برندینگ ممکن است تصمیم بگیرید که چه محصولی را می‌خواهید ایجاد کنید و سپس یک شرکت شریک را جست‌وجو کنید. ایده‌آل این است که کسب و کاری را انتخاب کنید که ممکن است از شراکت نیز بهره‌مند شود. چرا که اطمینان حاصل می‌شود آنها نیز در این مسیر و فراهم آوردن منابع به برند شما کمک می‌کنند. شما در واقع شرکتی را که انتخاب می‌کنید، بستگی به نوع محصولی دارد که هم می‌خواهید طراحی کنید و هم بفروشید.

 

 

بیشتر بخوانید: تفاوت میان آگاهی از برند و تشخیص برند

 

 

مزایا

 

استراتژی بازاریابی مشترک (Co-Marketing) و کو برندینگ، برندسازی مشارکتی (Co-Branding)

 

در حالی که هر دو استراتژی بازاریابی مشترک (Co-Marketing) و کو برندینگ به شما کمک می‌کند که شبکه حرفه‌ای خود را بسازید، اما هر کدام مزایای منحصر به فردی دارند.

 

مزایای بازاریابی مشترک:

 

  • قرار گرفتن در معرض مخاطبان گسترده‌تر
  • افزایش دسترسی به منابع
  • افزایش اعتبار

 

مزایای برندسازی مشارکتی (Co-Branding):

 

  • ذخیره منابع برای ایجاد محصول
  • قرار گرفتن در معرض بازارهای جدید
  • افزایش هیجان منجر به عرضه محصول

 

 

طول عمر

 

استراتژی بازاریابی مشترک (Co-Marketing) و کو برندینگ، برندسازی مشارکتی (Co-Branding)

 

هر یک از استراتژی‌های بازاریابی گفته شده، چرخه زندگی متفاوتی دارند. بازاریابی مشترک بسته به میزان موفقیت مشارکت، این ظرفیت را دارد که چندین ماه یا چندین سال دوام بیاورد. اگر هر یک از برندها در حالی که به تبلیغ دیگری ادامه می‌دهند، رشد کنند، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که شراکت دست نخورده باقی بماند.

 

بسته به نوع برندسازی مشارکتی (Co-Branding) این استراتژی ممکن است چرخه عمر کوتاه‌تری داشته باشد. به عنوان مثال اگر دو برند در یک خط تولید لباس با هم همکاری کنند، ممکن است همکاری پس از آن به پایان برسد. اگر انتخاب می‌کنید از برندسازی مشارکتی استفاده کنید، استراتژی‌های دیگری را برای دنبال کردن در پایان مشارکت آماده کنید.

 

 

سخن پایانی

 

بازاریابی مشترک (Co-Marketing) از جمله استراتژی‌های بازاریابی است که اگر به درستی اجرا شود، مزایای زیادی برای دو کسب‌و کاری که با یکدیگر مشارکت می‌کنند، به همراه دارد. این شیوه بازاریابی باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود. درضمن برندها این فرصت را پیدا می‌کنند تا به مخاطبان هدف بیشتری دست پیدا کنند.

 

 

منبع: indeed

 

کالابرگ الکترونیک