بازاریابی چابک (agile marketing) چیست؟

بازاریابی چابک (agile marketing) چیست؟


11 آبان 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بازاریابی چابک Agile Marketing چیست؟

آیا تا به حال در مورد بازاریابی چابک (Agile marketing) چیزی شنیده اید؟ این نوع بازاریابی ارائه راهکار هوشمندانه در مورد نحوه اجرای استراتژی بازاریابی در کسب و کار است. نام بازاریابی چابک برگرفته از مدیریت چابک است. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به بحث بازاریابی چابک (Agile marketing) در کسب و کار ها پرداخته ایم.

 

تعریف بازاریابی چابک (Agile marketing)

 

تعریف بازاریابی چابک (Agile marketing)

 

بازاریابی چابک (Agile marketing) رویکردی در بازاریابی است که از اصول و شیوه های متدولوژی چابک استفاده می کند. تیم ها به طور خودکار سازماندهی می شوند و کار ها طبق روال و با بازخورد مداوم انجام می شوند. چشم انداز استراتژیک و برنامه ریزی بازاریابی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای تیم ها در کسب و کار در نظر گرفته می شود. در این نوع بازاریابی پروژه ها با ارزش بالا شناسایی شده و با تلاش جمعی بر روی آن ها تمرکز می شود.

 

 

تقسیم بندی پروژه ها

 

تیم های بازاریابی چابک، پروژه ها را تقسیم بندی کرده و با مقیاس بندی مناسب در برنامه اجرایی قرار می دهند. در بازاریابی Agile marketing تیم ها از تغییر استقبال می کنند و برای آن برنامه ریزی می کنند. توانایی تیم برای واکنش سریع به تغییرات، مزیت رقابتی محسوب می شود.

 

 

ظهور بازاریابی چابک

 

ظهور بازاریابی چابک

 

در سال ۲۰۱۲ گروهی برای تشکیل سندی که راهنمای آینده بازاریابی مدرن است، دور هم جمع شدند. در این گردهمایی درباره مفهوم نوظهور بازاریابی چابک بحث کردند. هدف این گروه ایجاد یک درک مشترک از ارزش ها و اصول مهم در مسیر آینده بازاریابی بود. نتیجه این گردهمایی یک مانیفست هوشمندانه تحت عنوان بازاریابی چابک (Agile marketing) بود. در این گروه ایده های بازاریابی چابک، موفقیت ها و شکست ها به اشتراک گذاشته شدو  یک مانیفست کلی از این شیوه بازاریابی با استاندارد های مشخص ایجاد شد.

 

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی پایگاه داده (Database marketing) چیست؟

 

 

ویژگی های بازاریابی چابک (Agile marketing)

 

ویژگی های بازاریابی چابک (Agile marketing)

 

چهار ویژگی مهم در بازاریابی چابک (Agile marketing) وجود دارد. این چهار ویژگی شامل کار تیمی، تصمیم گیری بر اساس داده، انتشار سریع و پایبندی به مانیفست های بازاریابی چابک است.

 

کار تیمی و همکاری در بازاریابی چابک (Agile marketing)

 

اساس بازاریابی چابک با تیم شروع می شود. تیم هایی که روش کار چابک را می پذیرند. سلسله مراتب باید با همکاری اجرا شود. هر یک از اعضای تیم می تواند به نوعی در پروژه ها مشارکت داشته باشد. می توان از جلسات و کانال های ارتباطی در سطح تیم برای تشویق به همکاری استفاده کرد.

 

تصمیم گیری مبتنی بر داده

 

تصمیم گیری مبتنی بر داده

 

بازاریابان چابک، رویکردی مبتنی بر داده را برای کمپین های بازاریابی خود اتخاذ می کنند. بازاریابان چابک دائما برای افزایش عملکرد تیم، آزمایش های جدید انجام می دهند. داده ها در این آزمایش ها، از اهمیت بالایی برخوردارند. تلاش هایی مبتنی بر تجزیه و تحلیل داده باعث ایجاد یک رویکرد چابک می شود.

حتما بخوانید  11 نکته آموزش و تقویت بازاریابی افراد درون گرا

 

انتشار سریع در بازاریابی چابک

 

تیم های بازاریابی چابک اغلب از اسپرینت ها استفاده می کنند. چرخه اسپرینت به تیم ها اجازه می دهد تا در بازه زمانی اسپرینت با مقادیر کمی کار، تولید بیشتری صورت گیرد. همچنین این امکان فراهم می شود تا هر چند هفته یک بار برنامه کار تنظیم و بازنگری شود.

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم بازاریابی برای بومیان دیجیتال 

 

 

پایبندی به مانیفست بازاریابی چابک

 

پایبندی به مانیفست بازاریابی چابک (Agile marketing)

 

یکی از نکات مهم در بازاریابی Agile marketing پایبندی به ارزش ها و اصول فهرست شده در این نوع بازاریابی است. این ارزش ها و اصول، زیربنای تمام کار ها و تمریناتی است که تیم برای انجام وظایف به آن متکی است.

 

مفهوم اسپرینت در بازاریابی چابک (Agile marketing)

 

مفهوم اسپرینت در بازاریابی چابک (Agile marketing)

 

اسپرینت در این نوع بازاریابی مدت زمانی است که به تیم خود فرصت می دهید تا بر روی پروژه های فعلی خود کار کند. به طور معمول مدت زمان اسپرینت ۲ تا ۶ هفته است. برنامه های بزرگ در اسپرینت جایگاهی ندارند، بنابراین شما باید آن ها را به برنامه های کوچک تر تقسیم کنید تا بتوانید نتیجه مطلوبی را به دست آورید.

 

مفهوم جلسات ایستاده در Agile marketing

 

مفهوم جلسات ایستاده در بازاریابی چابک (Agile marketing)

 

یکی از نکات مهمی که معمولا در بازاریابی چابک (Agile marketing) لحاظ می شود، جلسات تیمی است. جلسات ایستاده، جلسات روزانه ای هستند که اعضای تیم با یکدیگر برگزار می کنند. هر روز تیم باید به طور ایستاده دور هم جمع شوند و یک بررسی مختصر نسبت به کار های در حال انجام و مسیر پیش رو داشته باشند. این جلسات بین ۵ تا ۱۵ دقیقه است. هر یک از افراد تیم کار هایی را که انجام داده و برنامه کاری روزانه خود را با دیگر اعضا به اشتراک می گذارد. گاهی موانعی بر سر راه ایجاد می شوند. مطرح کردن آن ها در این جلسات ایستاده می تواند باعث همفکری و حل شدن سریع تر آن ها شود.

 

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی تبدیلی (Conversion Marketing) چیست؟

 

 

اصول مهم در بازاریابی چابک (Agile marketing)

 

اصول مهم در بازاریابی چابک (Agile marketing)

 

روش بازاریابی Agile marketing به اصولی پایبند است. اصولی که نشات گرفته از پیشرفت مدیریتی در این شیوه است. جلب رضایت مشتری یکی از این اصول است. همچنین تحویل سریع پروژه ها نیز بسیار مهم هستند. انجام تغییرات لازم با توجه به نیازهای پیش آمده در هر زمان ممکن را می توان یکی دیگر از این اصول نام برد. اگر تغییراتی در پروژه در میانه کار یا حتی پایان آن انجام شود، باید پایبند به تغییرات جدید بود. در این شیوه بازاریابی همکاری نزدیکی میان کسب و کار و تیم توسعه و در عین حال مشتری وجود دارد.

 

 

گفتگوی رودررو

 

در بازاریابی چابک گفتگوی رودررو برای ارتباط بهتر بیش از هر چیز مورد استفاده قرار می گیرد. جلسه های همفکری و ارائه راهکار از سوی اعضای تیم بسیار مهم است. این نوع بازاریابی مستلزم همسویی نزدیک با افراد تجاری، بخش فروش و توسعه است. تیم با انگیزه در این نوع بازاریابی نقش کلیدی ایفا می کند. اصل بر آن است که برنامه های بازاریابی حول افراد با انگیزه شکل گیرد. شما باید محیط و حمایت لازم را به افراد تیم بدهید. باید برای انجام کار ها به آن ها اعتماد کنید.

حتما بخوانید  بزرگ ترین فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی در خاورمیانه از نگاه فوربس

 

 

یادگیری از طریق حلقه بازخورد

 

یادگیری از طریق حلقه بازخورد

 

یادگیری از طریق حلقه بازخورد، معیار اولیه پیشرفت در این شیوه بازاریابی است. یکی از نکات مهمی که در بازاریابی چابک مورد اهمیت قرار می گیرد، بحث پذیرش و یادگیری از آن است. از شکست نترسید؛ فقط یاد بگیرید تا دوباره به همان شکل شکست نخورید. از اشتراک گذاری بازخورد ها اجتناب نکنید و سعی کنید تا از تجربیات یکدیگر بیشترین بهره را ببرید. سادگی یکی دیگر از اصول مهم اما ضروری در این نوع بازاریابی است. در بازاریابی سنتی، زمان و پول بی پایانی را صرف ساختن و اجرای برنامه ها می کنند. برنامه هایی که ممکن است نتیجه ندهد. بهتر است برای حل مسائل، ساده ترین راه حل ها را انتخاب کنید و هوشمندانه کار کنید.

 

 

اهمیت تکرار و عمل گرایی در بازاریابی چابک (Agile marketing)

 

اهمیت تکرار و عمل گرایی در بازاریابی چابک (Agile marketing)

 

تکرار و عمل گرایی دو رکن بسیار مهم در بازاریابی چابک هستند. بسیاری از کسب و کارها به جای عمل کردن بیش از حد لازم زمان صرف برنامه ریزی و گفتگو پیرامون کارها می کنند. این در حالی است که زمان کمی را روی انجام پروژه صرف می کنند. اما در بازاریابی چابک پس از برنامه ریزی اولیه، گام بعدی دست به کار شدن است.

 

 

سرعت و انعطاف پذیری

 

شما باید بتوانید برنامه تان را در سریع ترین زمان ممکن عملی کنید. گاهی نیاز به تغییر در میانه راه است. بنابراین می توان در همان میانه راه برخی تغییرات را بر روی برنامه ریزی پیش رو اعمال کرد. در بازاریابی چابک تکرار، سرعت و انعطاف پذیری بسیار تاثیر گذار هستند. این که در کوتاه ترین زمان ممکن اعضای تیم از اشتباه خود درس می گیرند و ادامه مسیر را با تغییرات جدید و انعطاف پذیری هر چه تمام تر پیش می گیرند.

 

استفاده از روش کانبان در Agile marketing

 

استفاده از روش کانبان در بازاریابی چابک (Agile marketing)

 

یکی دیگر از روش های متداولی که در بازاریابی چابک (Agile marketing) از آن استفاده می شود، متد کانبان است. با استفاده از این روش می توان روند کار توسط تیم های مختلف را در حین انجام پروژه به تصویر کشید. معمولا یک تخته روی دیوار نصب می کنند. پس از آن تیم های مختلف را مشخص می کنند. تعداد کارهایی هر تیم به تصویر کشیده می شود. به این ترتیب کل اعضای تیم از روند انجام کار با خبر می شوند. هدف اصلی از استفاده از چنین روشی، جلوگیری از هرج و مرج و عدم تمرکز است. تیم ها باید اولویت های کاری را بدانند. با استفاده از این روش، شفاف سازی زیادی برای اعضای تیم صورت خواهد گرفت.

 

بیشتر بخوانید: دریپ مارکتینگ (Drip Marketing) یا بازاریابی قطره ای چیست؟

 

 

سخن پایانی

 

بازاریابی چابک تاثیر زیادی در صرفه جویی زمان، هزینه و افزایش سرعت انجام پروژه دارد. در این شیوه پروژه ها و کارهای بزرگ به بخش های کوچک تر تقسیم بندی می شوند بنابراین تیم ها می توانند بهتر بر روند کار تمرکز کنند. همچنین پروژه های کاری با سرعت بیشتری پیش خواهند رفت.

 

 

منبع: atlassian

 

کالابرگ الکترونیک