طرز تهیه فرنی سیب به چند روش مختلف برای کودکان و بزرگسالان

طرز تهیه فرنی سیب به چند روش مختلف برای کودکان و بزرگسالان


16 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه فرنی سیب به چند روش مختلف برای کودکان و بزرگسالان

فرنی سیب یکی از مفیدترین غذاها برای کودکان بالای ۱ سال و همچنین یک میان وعده سالم برای بزرگسالان و افراد مسن است که می‌توانید آن را با مواد اولیه ساده‌ای تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با چند روش طرز تهیه فرنی سیب و همه فوت و فن‌های درست کردن این فرنی خوشمزه آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه فرنی سیب برای نوازد (با آرد برنج)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد برنج ۱ قاشق غذاخوری
سیب ۱ عدد
شیر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱ قاشق مرباخوری

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت فرنی سیب با آرد برنج: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی سیب با آرد برنج

مراحل طرز تهیه فرنی سیب
اگر فرزند شما بالای ‍۱ سال است، می‌توانید از فرنی سیب به عنوان غذا یا میان وعده سالم برای او استفاده کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه فرنی سیب برای نوزاد را دنبال کنید.

مرحله اول؛ آرد برنج و شیر را روی حرارت قرار دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه فرنی میوه‌ای برای نوزاد باید آرد برنج و شیر را در یک قابلمه به صورت سرد با هم خوب ترکیب کنید. حالا شکر را هم اضافه کنید. سپس قابلمه را برای ۱۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید و در این مدت ترکیب آرد برنج و شیر را مدام هم بزنید تا ته نگیرند.

در صورت تمایل می‌توانید آرد برنج، شکر و شیر را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ سیب را به فرنی اضافه کنید

در این مرحله باید سیب را خوب بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس آن را به صورت ریز رنده کنید و به قابلمه اضافه کنید. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا سیب بپزد و در این مرحله نیز باید به هم زدن فرنی ادامه دهید.

مرحله سوم؛ آماده کردن فرنی سیب

فرنی را آنقدر هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. زمانی که فرنی غلیظ شد، شعله گاز را خاموش کنید. فرنی سیب را وقتی داغ است در ظرف‌های کوچک بریزید و بعد از این که سرد شد، از آن به عنوان غذا یا میان وعده برای کودک استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی سیب با نشاسته

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نشاسته ۳ قاشق چای‌خوری
آب سیب ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
حتما بخوانید  طرز تهیه پلو با تن ماهی خوشمزه و ساده به 3 روش

 

طرز تهیه فرنی سیب با نشاسته

طرز تهیه فرنی سیب با نشاسته
برای تهیه فرنی سیب با نشاسته باید نشاسته را با آب سرد و آب سیب ترکیب کنید. سپس مواد را در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. بعد از این که مایه فرنی شروع به جوشیدن کرد، درب قابلمه را برای ۲ دقیقه روی آن قرار دهید. سپس درب قابلمه را بردارید و فرنی را هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. زمانی که فرنی سیب غلیظ شد، می‌توانید حرارت را خاموش کنید و آن را به صورت داغ در ظرف سرو بریزید.

نشاسته و انواع آبمیوه از جمله آب سیب را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی سیب برای بزرگسالان

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سیب ۱ عدد
شیر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
هل سابیده شده ۳ عدد
مغز بادام پودر شده ۳ تا ۴ عدد
آرد برنج ۳ قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه فرنی سیب برای بزرگسالان

طرز تهیه فرنی سیب برای بزرگسالان
برای تهیه فرنی سیب مخصوص بزرگسالان باید سیب را بشویید، پوست آن را جدا کنید سپس رنده کنید. در ادامه سیب رنده شده، شیر، شکر، گلاب، هل ساییده شده، بادام پودر شده و آرد برنج را با هم ترکیب کنید و مواد را در قابلمه بریزید. همه مواد را خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند، سپس شعله گاز را روشن کنید مواد فرنی را مدام هم بزنید.

زمانی که فرنی جوشید، با گوشت‌کوب برقی مواد را میکس کنید و اجازه دهید فرنی شما برای چند دقیقه دیگر بجوشد و غلیظ شود. زمانی که فرنی به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را خاموش کنید و فرنی را در ظرف مورد نظرتان بریزید و با خلال بادام و پودر گل محمدی تزیین کنید.

برای تهیه گلاب، هل و خلال بادام به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

روش تهیه فرنی سیب و گردو

برای تهیه فرنی سیب و گردو باید شیر، آرد برنج، سیب رنده شده و شیر را به صورت سرد ترکیب کنید. سپس مقداری مغز گردو را در آسیاب بریزید و خوب میکس کنید و برای مزه‌دار کردن فرنی به سایر مواد اضافه کنید. فرنی را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید. هم زدن فرنی را آنقدر ادامه دهید تا فرنی به غلظت مناسب برسد. در ادامه شعله گاز را خاموش کنید و فرنی سیب و گردو را در ظرف مورد نظرتان بریزید.

روش تهیه فرنی سیب با شیر خشک

اگر فرنی سیب را برای کودکان زیر یک سال (نوزاد شش ماه به بالا) تهیه می‌کنید، می‌توانید از ترکیب آرد برنج، آب، شیر خشک و سیب استفاده کنید. در این روش باید آرد برنج و آب را ترکیب کنید و سپس روی حرارت قرار دهید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مواد فرنی را روی حرارت قرار دهید مدام هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد.

زمانی که فرنی به غلظت شبیه ماست رسید، شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید تا فرنی از داغی بیفتد، سپس ۱ پیمانه شیر خشک و مقداری پوره سیب به آن اضافه کنید. حالا می‌توانید از این فرنی برای کودکان ۸ ماه به بالا استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ برش روسی (اوکراینی) خوشمزه به سبک رستورانی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی سیب

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی سیب

  • به منظور تهیه فرنی سیب برای کودکان زیر ۱ سال (۷ ماه به بالا) باید به جای شیر، از آب یا ترکیب آب و شیر خشک استفاده کنید.
  • برای تهیه فرنی سیب می‌توانید مقداری گلاب به آن اضافه کنید تا فرنی شما خوش عطر شود.
  • برای شیرین شدن فرنی سیب می‌توانید از مقداری شیره انگور و یا عسل استفاده کنید. می‌توانید شیره انگور و عسل را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • برای تزیین فرنی سیب می‌توانید بعد از آماده شدن فرنی از مقداری خلال بادام، خلال پسته، کنجد و پودر دارچین استفاده کنید. اما برای فرنی سیب کودکان بهتر است فرنی را به صورت ساده سرو کنید. در صورت تمایل می‌توانید خلال پسته، کنجد و پودر دارچین را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • فرنی سیب فواید زیادی دارد و به بهبود گلودرد، کاهش تب، کاهش قند خون و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
  • برای تهیه فرنی سیب زعفرانی می‌توانید از مقداری زعفران دم کرده غلیظ در فرنی استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید زعفران را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • فرنی سیب خیلی سریع می‌پزد و در عرض ۱۵ دقیقه آماده می‌شود. در این مدت باید شعله گاز را کم کنید و فرنی را مدام هم بزنید تا ته نگیرد.
  • در طرز تهیه فرنی سیب با نشاسته یا آرد برنج حتما نشاسته و آرد برنج را ابتدا با آب یا شیر سرد خوب با هم ترکیب کنید و بعد روی حرارت بجوشانید تا گلوله گلوله نشوند.
  • به هیچ عنوان فرنی سیب را بیش از حد روی حرارت نجوشانید، زیرا فرنی بعد از سرد شدن سفت می‌شود و اگر به مدت زیاد بجوشد، خیلی سفت می‌شود.
  • برای تهیه فرنی سیب می‌توانید فرنی را با آرد برنج و شیر آماده کنید و بعد از اینکه فرنی آماده شد و به غلظت مناسب رسید، پوره سیب را روی فرنی بریزید و آن را میل کنید. پختن سیب به مدت طولانی موجب از دست رفتن خواص آن می‌شود، بنابراین می‌توانید برای تهیه فرنی سیب کودکان از این روش استفاده کنید.
  • در طرز تهیه فرنی سیب و خرما می‌توانید از مقداری خرمای میکس شده برای شیرین شدن و مغذی شدن فرنی استفاده کنید. یا فرنی سیب و موز را با اضافه کردن مقداری موز پوره شده به همراه سیب تهیه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه‌تر شدن فرنی سیب

مدت زمان ماندگاری فرنی سیب چقدر است؟

می‌توانید فرنی سیب را در ظرف درب دار تا ۲ روز در یخچال نگهداری کنید.

علت گلوله شدن آرد در فرنی سیب چیست؟

مهم‌ترین دلیل گلوله شدن آرد در فرنی سیب اضافه کردن آرد برنج به شیر یا آب گرم یا هم نزدن مداوم فرنی روی گاز است.

طرز تهیه فرنی برای نوزاد هفت ماهه چگونه است؟

برای تهیه فرنی برای نوزاد هفت ماهه باید از شیر خشک، آرد برنج، آب و در صورت تمایل مقداری مغز بادام شیرین پودر شده استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک