۲۰ روش ساده درمان خانگی تب کودکان و بزرگسالان بدون دارو

۲۰ روش ساده درمان خانگی تب کودکان و بزرگسالان بدون دارو


8 آذر 1401 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲۰ روش ساده درمان خانگی تب کودکان و بزرگسالان بدون دارو
فهرست محتوا پنهان

چطور تب را در خانه درمان کنیم؟ دمای معمول بدن اکثر افراد حدود ۹۸.۶ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتیگراد) است. اگر دمای بدن حتی یک درجه بیشتر از این باشد، تب محسوب می‌شود. البته احساس تب در حد پایین می‌تواند نشانه خوبی از عملکرد موثر سیستم ایمنی بدن باشد و اصلا خطرناک نیست. روش‌های زیادی برای پایین آوردن تب در خانه وجود دارد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به درمان خانگی تب می‌پردازیم تا با روش‌های ساده بتوانید تب خود را کنترل کرده و پایین بیاورید.

 

 

روش‌های ساده درمان خانگی تب برای کودکان و بزرگسالان

 

روش‌های ساده درمان خانگی تب برای کودکان و بزرگسالان

 

تب در اصل نشانه مبارزه بدن با عفونت است. بنابراین به جای دویدن به سمت کابینت داروها، یک درمان طبیعی را می‌توانید جایگزین و امتحان کنید. این داروهای طبیعی و خانگی نیز می‌توانند تب شما را به آرامی و بدون خطر تسکین دهند.

به این ترتیب سیستم ایمنی بدن شما همچنان می‌تواند کاری را که برای انجام آن طراحی شده است، انجام دهد. بنابراین از تب پایین نترسید و از روش‌های زیر برای درمان خانگی تب یا درمان تب و لرز سرماخوردگی یا کرونا در بزرگسالان و کودکان استفاده کنید.

 

۱- مایعات بنوشید

 

تب ویروسی بدن شما را بسیار گرم‌تر از حد معمول می‌کند و باعث می‌شود بدنتان در تلاش برای خنک شدن، عرق کند. اما این امر، منجر به از دست دادن مایعات می‌شود که می‌تواند کم آبی بدن را به دنبال داشته باشد. سعی کنید زمانی که تب ویروسی دارید تا جایی که می‌توانید مایعات بنوشید تا آب از دست رفته را جبران کنید. لازم نیست نوشیدنی یا مایعات، فقط آب باشد.

 

۲- جوشانده اکیناسه بخورید

 

«اکیناسه» گیاهی قدرتمند است که از قرن‌ها پیش، بومیان آمریکایی، از آن استفاده می‌کرده‌اند. مطالعات علمی نشان می‌دهد که نوشیدن یک چای یا دمنوش اکیناسه، هنگامی که احساس تب می‌کنید، می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. این دمنوش به شما کمک می‌کند تا عفونت را از بین ببرد و سریع‌تر از تب خلاص شوید.

 

۳- دمنوش زنجبیل را امتحان کنید

 

راه دیگر برای درمان خانگی تب پایین استفاده از خواص زنجبیل است. خواص ضد باکتریایی زنجبیل برای درمان خانگی تب، سرفه و سایر علائم رایج موثر است. به دنبال چای با پایه زنجبیل در خواربارفروشی بگردید یا با استفاده از ریشه زنجبیل تکه تکه شده، یک دمنوش سالم در خانه درست کنید.

 

۴- انواع آب میوه طبیعی بنوشید

 

مایعات برای کمک به بدن در تنظیم دما، دفع میکروب‌ها و کمک به عملکرد جسم شما مهم هستند. اگر احساس تب دارید، برای درمان تب در خانه حتما آب و مایعات دیگر بنوشید. آبمیوه‌های طبیعی یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی تب هستند که به خاطر مواد مغذی و معدنی زیادی که دارند، می‌توانند به طور موثری عمل کنند.

 

۵- سرکه سیب برای درمان تب در خانه

 

یکی از روش‌های درمان خانگی تب، مصرف سرکه سیب است

 

یکی از روش‌های درمان خانگی تب، مصرف سرکه سیب است. سرکه سرشار از مواد معدنی و مغذی برای بدن است که ph بدن را به حالت تعادل می‌رساند. برای درمان خانگی تب در بزرگسالان و حتی درمان تب کودکان در خانه می‌توانید به مقدار مساوی آب و سرکه سفید را ترکیب کنید و جوراب‌هایتان را در آن خیس کنید. جوراب‌ها را بفشارید و آنها را بپوشید. صبر کنید تا جوراب‌ها با دمای پایتان خشک شود. دوباره این کار را تکرار کنید.

روش دیگر استفاده از سرکه سیب برای درمان تب در خانه، اضافه کردن یک لیوان سرکه سیب به آب داخل وان حمام است. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب ولرم و سرکه سیب بنشینید و بعد بیرون بیایید و بدنتان را خشک کنید.

 

۶- درمان خانگی تب و لرز در بزرگسالان؛ سیر را دم کنید

 

از جمله خواص سیر پایین آوردن تب است. به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی سیر، می‌توانید از آن برای پایین آوردن تب در خانه استفاده کنید. یک حبه سیر را خرد کنید و در یک لیوان آب داغ بریزید. روی لیوان را بپوشانید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و بخورید. این دم کرده را ۲ بار در روز بخورید.

 

۷- کاهو و عسل تب را پایین می‌آورند

 

«کاهو» یک سبزی آبدار است و بدنتان را هیدراته می‌کند. برای استفاده از کاهو برای کاهش تب، مقداری کاهو را بشویید و برش بزنید. روی آن‌ها را آب جوش بریزید و ۱۵ دقیقه رویشان را بپوشانید تا کاهوها نرم شوند. سپس یک قاشق عسل طبیعی اضافه کنید و این معجون را ۲ تا ۳ بار در روز بخورید.

 

۸- نوشیدنی زردچوبه برای پایین آوردن تب

 

زردچوبه برای پایین آوردن تب

 

زردچوبه از جمله ادویه‌هایی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و خواص ضد ویروسی و آنتی اکسیدانی دارد. به یک لیوان شیر گرم، ۱/۵ قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه و نوک قاشق غذاخوری پودر فلفل سیاه اضافه کنید و آن را به هم بزنید. این نوشیدنی را برای رفع تب در خانه، ۲ بار در روز بخورید. زردچوبه یکی از روش‌های پایین آوردن تب در طب اسلامی است.

 

۹- نشاسته برنج بخورید

 

برای درمان تب ویروسی، نشاسته ذرت با تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش ادرار، تب را از بدن بیرون می‌کشد. برای استفاده از نشاسته به عنوان درمان خانگی تب، در ۱ و ۱/۲ لیوان آب، ۱ لیوان نشاسته برنج، حل کنید. کمی نمک به آن بیفزایید. وقتی نشاسته برنج، کمی نیم‌پز شد و مایع هنوز گرم است، آن را بنوشید. ۲ تا ۳ بار این نوشیدنی را در روز بخورید.

 

۱۰ – آبلیمو و عسل برای درمان فوری تب

 

معجون آبلیمو و عسل با آب گرم یک درمان عالی برای پایین آوردن تب در خانه است که می‌تواند سم‌های بدن را خارج کند. به اندازه ۱ قاشق غذاخوری آبلیموی تازه را با ۱/۵ قاشق چای‌خوری عسل در یک لیوان آب گرم بریزید و حل کنید. این معجون را ۲ تا ۳ بار در روز بخورید تا تب بدنتان کاهش یابد.

 

۱۱- استراحت کافی داشته باشید

 

تب ویروسی نشانه این است که بدن شما سخت کار می‌کند تا با عفونت مبارزه کند. با استراحت تا حد امکان خود را ریلکس کنید. حتی اگر نمی‌توانید کل روز را در رختخواب بگذرانید، سعی کنید تا حد امکان از فعالیت بدنی خودداری کنید.

۸ تا ۹ ساعت یا بیشتر در شب بخوابید. در طول روز، در حال استراحت باشید. همچنین بهتر است برنامه تمرینی خود را موقتا متوقف کنید. چون ورزش کردن می‌تواند دمای بدن شما را بیشتر افزایش دهد.

 

بیشتر بخوانید: چطور تب را در خانه اندازه‌گیری کنیم؟

 

۱۲- یک داروی بدون نسخه مصرف کنید

 

برای درمان تب، یک داروی بدون نسخه مصرف کنید

 

داروهای کاهش‌دهنده تب بدون نسخه (OTC) ساده‌ترین راه برای مدیریت تب هستند. آنها علاوه بر کاهش موقت تب، به شما کمک می‌کنند کمی کمتر احساس ناراحتی کنید و بیشتر بله روال عادی زدگی‌تان ادامه دهید. فقط مطمئن شوید که استراحت کافی دارید. مصرف این داروها کمک می‌کند تا چند ساعت پس از مصرف داروی OTC احساس بهتری داشته باشید. کاهش‌دهنده‌های رایج تب OTC عبارتند از:

 

• استامینوفن (تیلنول، تیلنول کودکان)
• ایبوپروفن (ادویل، ادویل کودکان، موترین)
• آسپرین
• ناپروکسن (Aleve)

 

البته قبل از اینکه به سراغ داروهای کاهش‌دهنده تب OTC بروید، این اطلاعات ایمنی را در نظر داشته باشید:

 

• هرگز به کودکان آسپرین ندهید. این کار می‌تواند خطر ابتلا به «سندرم ری» را افزایش دهد که یک بیماری نادر اما بسیار جدی است.
• بیش از آنچه سازنده دارو توصیه می‌کند، دارو را مصرف نکنید. انجام این کار می‌تواند منجر به خونریزی معده، آسیب کبدی یا مشکلات کلیوی شود.
• زمان مصرف داروی OTC را یادداشت کنید تا مطمئن شوید که در یک دوره ۲۴ ساعته بیش از حد، آن را مصرف نمی‌کنید.

 

۱۳- میوه‌های تازه بخورید

 

میوه‌هایی مانند انواع توت، هندوانه، پرتقال و طالبی که سرشار از ویتامین C هستند، می‌توانند به مبارزه با عفونت‌ها و پایین آوردن تب بدون دارو کمک کنند. این میوه‌ها همچنین بدن را هیدراته نگه می‌دارند. پس آنها را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید.

 

۱۴- سوپ را از قلم نیندازید

 

سوپ برای درمان تب در خانه

 

سوپ مرغ، سوپ سبزیجات و قارچ، عدسی، سوپ با آب قلم و … علاوه بر هیدراته نگه داشتن بدنتان، خواص دارویی زیادی دارند. این غذاها هم بدنتان را قوی می‌کند و هم سموم را خارج خواهد کرد.

 

۱۵- تخم مرغ و سفیده آن برای درمان تب مفید است

 

هم تخم مرغ و هم سفیده آن منبع غنی از پروتئین هستند. سفیده تخم مرغ مثل ژل خنک کننده بدن، در ۳۰ دقیقه تب را پایین می‌آورد. سفیده تخم مرغ را هم می‌توانید به صورت آبپز بخورید و هم از روش دیگری برای پایین آوردن تب با استفاده از سفیده تخم مرغ کمک بگیرید.

سفیده ۲ تخم مرغ را در کاسه‌ای بزنید تا از لختگی بیرون بیاید. سپس یک دستمال را در سفیده بزنید و دستمال را کف پایتان بگذارید. بلافاصله یک جوراب بپوشید تا وقتی که دستمال با دمای پایتان خشک شود. این روش درمانی را تا زمان پایین آمدن تب انجام دهید.

 

۱۶- برای پایین آوردن چای ریحان بنوشید

 

برای درست کردن انواع دمنوش تب بر مثل «چای ریحان» به عنوان تب بر طبیعی، یک قاشق غذاخوری برگ تازه ریحان را با یک فنجان آب به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. ۱/۴ قاشق غذاخوری فلفل سیاه را اضافه کرده و صبر کنید تا جوشانده کاملا دم بکشند. سپس جوشانده ریحان را صاف کرده و میل کنید.

 

۱۷- کشمش و آب آن برای درمان فوری تب

 

از جمله خواص کشمش این است که به همراه چای کمرنگ یکی از روش‌های درمان خانگی تب به شمار می‌رود. می‌توانید ۱ لیوان کشمش تازه را در یک قابلمه با ۱۰ لیوان آب نیز بجوشانید و بعد آن را صاف کنید. این نوشیدنی را برای پایین آمدن تب، ۵ تا ۶ بار در روز بخورید.

 

۱۸- پیاز برای درمان خانگی تب در طب اسلامی

 

پیاز و درمان تب

 

احتمالا با خواص پیاز برای درمان خانگی سرماخوردگی آشنا هستید. می‌توانید برای پایین آوردن تب در خانه، یک پیاز تازه را برش بزنید و روی یک دستمال بگذارید. پیازها را زیر پای خود ببندید یا آنها را در جورابتان بگذارید. با این کار تب شما کاهش خواهد یافت.

 

۱۹- سیب زمینی و سرکه

 

در این روش طبیعی درمان تب، یک سیب زمینی خام را به صورت حلقه‌ای نازک برش بزنید و در سرکه سیب خیس کنید. سیب زمینی‌ها را روی پیشانی خود بگذارید تا دمای بدنتان کاهش پیدا کند.

 

۲۰- روغن زیتون برای درمان تب

 

روغن زیتون نیز یک تب‌بر بسیار خوب است. به اندازه ۲ قاشق غذاخوری از این روغن را حرارت دهید تا ولرم شود. سپس ۲ حبه سیر را در آن رنده کنید. این ترکیب را کف پایتان بمالید تا تب تان پایین بیاید.

 

راه‌های دیگر برای درمان خانگی تب

 

راه‌های دیگر برای درمان خانگی تب

 

علاوه بر روش‌های بالا، انجام کارهای زیر نیز می‌تواند در پایین آوردن تب در خانه و دمای بالای بدن بسیار کمک کننده باشد:

 

• در یک حمام آب ولرم بنشینید که وقتی تب دارید، احساس خنکی کنید. (آب سرد در واقع باعث می‌شود بدن شما به جای خنک شدن، گرم شود.)
• لباس خواب یا لباس سبک بپوشید.
• سعی کنید هنگام سرماخوردگی از پتوهای اضافی زیاد استفاده نکنید.
• مقدار زیادی آب خنک یا همدما با دمای اتاق بنوشید.
بستنی بخورید.
• برای حفظ گردش هوا از فن استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: چطور تب کودکان و بزرگسالان را پایین بیاوریم؟

 

برای درمان تب چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

 

برای درمان تب چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

 

تب در حالت عادی معمولا نگران‌کننده نیست. اما زمانی که بسیار بالا باشند یا مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند، می‌تواند خطراتی برای سلامتی ایجاد کنند.

 

تب خطرناک برای کودکان

 

تب بالا می‌تواند برای یک کودک خردسال خطرناک‌تر از یک بزرگسال باشد. در اینجا زمان تماس با پزشک فرزندتان برای درمان تب آمده است:

 

*کودکان تا ۳ ماهه: وقتی دمای رکتوم (دمای روده) ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر است.

*کودکان ۳ تا ۶ ماهه: دمای رکتوم بالاتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۹ درجه سانتیگراد) است و تحریک‌پذیر یا خواب آلود هستند.

*کودکان ۶ تا ۲۴ ماهه: دمای رکتوم بالاتر از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۹ درجه سانتیگراد) است که بیش از یک روز طول می‌کشد. اگر علائم دیگری مانند بثورات پوستی، سرفه یا اسهال دارند، بهتر است زودتر با پزشک تماس بگیرید.

*برای کودکان ۲ سال و بزرگ‌تر، اگر تب دارند و به طور مکرر از ۱۰۴ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سانتیگراد) بالاتر می‌رود، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

همچنین اگر فرزندتان تب دارد و به طور غیرعادی بی‌حال و تحریک‌پذیر به نظر می‌رسد یا علائم شدید دیگری مانند علائم زیر دارد:

 

• تب بیش از سه روز طول بکشد.
• تب به دارو پاسخ نمی‌دهد.
• کودک ارتباط چشمی با شما برقرار نمی‌کند.
• بدن کودک، مواد غذایی و مایعات را سریعا دفع می‌کند.

 

تب خطرناک برای بزرگسالان

 

تب همچنین می‌تواند در برخی موارد برای بزرگسالان خطرناک باشد. برای تب ۱۰۳ درجه فارنهایت (۳۹ درجه سانتی گراد) یا بالاتر که به دارو پاسخ نمی‌دهد یا بیش از سه روز طول می‌کشد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر تب با موارد زیر همراه است به دنبال درمان باشید:

 

• سردرد شدید
• کهیر
• حساسیت به نور روشن
• گرفتگی گردن
• استفراغ مکرر
• مشکل در تنفس
• درد قفسه سینه یا شکم
• تشنج

 

در خالت کلی، نیازی نیست بایت تب ویروسی دچار نگرانی شوید. هم در کودکان و هم در بزرگسالان، اکثر ویروس‌ها خود به خود برطرف می‌شوند و بخشی از روند بهبودی هستند. اما اگر متوجه علائم غیرعادی شدید، یا تب بعد از یک روز از بین نرفت، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برای درمان تب کودکان در خانه چه کار کنیم

برای درمان تب کودکان در خانه چه کار کنیم؟

 

به جز داروهای بدون نسخه، می‌توانید از روش‌های درمان تب در بزرگسالان که در بالا به آنها اشاره شد، برای درمان تب و سردرد یا درمان تب و لرز کرونا با راه‌های طبیعی و خانگی استفاده کنید.

 

برای پایین آوردن تب یا درمان تب روزی چند بار معجون آبلیمو و عسل بخوریم؟

 

معجون آب گرم، عسل و آبلیمو یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی تب است که می‌توانید با خوردن ۲ تا ۳ بار از این معجون در روز، تاثیر قابل توجه آن را در کاهش تب ببینید.

 

منبع: healthline / healthline

 

 

کالابرگ الکترونیک