۲۰ روش سریع و فوری درمان گلودرد کرونا و سرماخوردگی در خانه

۲۰ روش سریع و فوری درمان گلودرد کرونا و سرماخوردگی در خانه


1 آبان 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲۰ روش سریع و فوری درمان گلودرد کرونا و سرماخوردگی در خانه

چطور گلو درد را در خانه درمان کنیم؟ گلودرد از جمله مشکلات شایع به خصوص در زمان سرماخوردگی است که همه حداقل یک بار در زندگی خود آن را تجربه کرده‌اند. هر چند اصل و منشا گلودرد ممکن است متفاوت باشد ولی این اختلال سلامتی به راحتی قابل درمان است و می‌توان با روش‌های ساده خانگی آن را تسکین داد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش ۲۰ روش درمان خانگی گلودرد و سوزش گلو را بررسی خواهیم کرد.

 

درمان گلودرد در خانه

 

هر چند برای درمان خانگی گلودرد باید به این موضوع توجه کنید که علت گلودردتان ویروسی است یا منشا باکتریایی دارد، ولی راه‌های درمان خانگی گلودرد، جزو ایمن‌ترین راه‌ها برای رفع این درد به حساب می‌آیند که بدون عارضه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از خوراکی‌ها، نوشیدنی‌‌ها، دمنوش‌ها و ادویه‌های مختلف می‌توانید برای درمان گلودرد در خانه از آنها کمک بگیرید.

 

۱-برای درمان خانگی گلودرد آب ولرم بنوشید

 

آب ولرم برای درمان گلودرد

 

حتی اگر نوشیدنی‌های زیاد می‌نوشید، نباید نوشیدن آب را از قلم بیندازید. نوشیدن آب به طور مداوم در طول شبانه‌روز می‌تواند بدن را هیدراته نگه دارد و ویروس‌ها را از بدن خارج کند. علاوه بر این می‌توان با نوشیدن آب ولرم، گلو را نرم و از سرفه بیش از حد، جلوگیری به عمل آورد.

 

۲- برای درمان سریع گلودرد عسل بخورید

 

خوردن عسل طبیعی به تنهایی هم می‌تواند مثل مرهمی روی زخم عمل کند ولی اگر آن را با آب گرم یا چای کمرنگ بخورید، اثر تسکینی آن چند برابر خواهد شد. عسل خاصیت ضد‌باکتریایی دارد و برای کاهش التهاب بسیار مفید است. عسل همچنین سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌های قوی برای مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها است.

 

۳- از دستگاه بخور کمک بگیرید

 

روشن کردن یک دستگاه بخور در خانه یا قرار دادن یک قابلمه آب روی بخاری، می‌تواند فضای خانه را مرطوب نگه دارد. این رطوبت باعث می‌شود هوایی که تنفس می‌کنید، از تورم بینی و گلوی شما کم کند و یک روش درمان خانگی سرفه هم هست.

 

۴- دوش آب گرم بگیرید

 

شاید خیلی‌ها توصیه می‌کنند که برای بهبود حالتان در هنگام سرماخوردگی از دوش گرفتن و حمام رفتن خودداری کنید، ولی اگر از آب گرم برای دوش گرفتن استفاده می‌کنید، بعد از حمام، بدن و موهایتان را کاملا خشک کنید، بخار موجود در حمام می‌تواند گلودرد را تسکین دهد. این بخار تورم گلو را کم می‌کند و راه‌های تنفسی را مرطوب نگه می‌دارد.

حتما بخوانید  10 دلیل جسمی و معنوی روزه گرفتن در ماه رمضان

 

۵- برای درمان گلو درد و سوزش گلو زنجبیل بخورید

 

مصرف زنجبیل برای درمان گلودرد

 

مصرف گیاه زنجبیل چه با نوشیدنی و چه همراه با سوپ یک راه درمان گلودرد فوری است. زنجبیل هم خاصیت خلط‌ آوری دارد و هم می‌تواند با از بین بردن التهاب و تورم، باکتری‌های مضر را از بین ببرد. مقداری پودر زنجبیل را با چای سبز یا چای سیاه کمرنگ مخلوط و با عسل حل کنید. خوردن این نوشیدنی برای درمان سریع سوزش گلو نیز مناسب است.

 

۶- بخور آب گرم دهید

 

بخور دادن با آب داغ و نمک، یا بخور اکالیپتوس می‌تواند راه‌های تنفسی را باز کند و سینوس‌ها را مرطوب نگه دارد. با این کار به گلو هم رطوبت‌‌رسانی می‌شود. بعد از بخور گرفتن، حوله‌‌ای را که در هنگام بخور روی سرتان قرار داده‌اید، دور صورتتان بپیچید و چند دقیقه صبر کنید تا از داغی حوله کاسته شود و صورتتان آمادگی مواجهه با هوای محیط را داشته باشد.

 

۷- آب نمک قرقره کنید

 

قرقره کردن آب نمک رقیق یکی از بهترین راه‌های درمان گلودرد در خانه است. نمک، آب اضافی از بافت‌های گلو را که باعث تورم آن شده‌اند، بیرون می‌کشد. همچنین خاصیت ضدعفونی کننده دارد و باکتری‌ها و ویروس‌ها را می‌کشد. اگر در طول روز چند بار این کار را انجام دهید، می‌تواند روند درمان سرماخوردگی در خانه را تسریع بخشد. فقط به یاد داشته باشید که نباید آب نمک غلیظ استفاده کنید تا باعث سوزش گلو شود.

 

۸- آلوئه‌ورا، درمان گلودرد بدون علائم سرماخوردگی

 

همان‌ طور که گفته شد، تنها دلیل گلو درد، سرماخوردگی نیست. گاهی اوقات بدون داشتن علائم سرماخوردگی، گلودرد رخ می‌دهد و نشانه مبارزه بدن با باکتری‌ها یا ویروس‌ها است. برای درمان گلودرد خشک، ژل آلوئه‌ورا را با کمی گلیسیرین و سرکه سیب مخلوط کرده و در آب ولرم حل کنید. سپس آن را قرقره کرده و از دهان خارج کنید.

 

۹- زیر سرتان بالش بلند بگذارید

 

برای خواب بهتر در زمان گلودرد دو بالش زیر سرتان بگذارید

 

معمولا به همراه گلودرد، گرفتگی بینی هم رخ می‌دهد. وقتی بینی گرفته باشد، مجبور می‌شوید با دهان نفس بکشید، در نتیجه گلویتان خشک‌تر می‌شود و درد یا سرفه آن شدت پیدا می‌کند. ارتفاع دادن به زیر سر می‌تواند جلو گرفتگی بینی را بگیرد، بنابراین بهتر است یک بالش اضافه زیر سرتان بگذارید تا راحت‌تر نفس بکشید و گلو درد را فوری درمان کنید.

 

۱۰- دارچین بخورید

 

به عنوان درمان خانگی گلو درد کرونا، می‌توانید یک یا دو چوب دارچین را در آب جوش بیندازید و اجازه دهید ۳ دقیقه بجوشد. سپس عصاره آن را بعد از اینکه کمی از دما افتاد، بنوشید. دارچین برای خارج کردن مخاط‌های گلو بسیار مفید است و خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد.

 

۱۱- سوپ مرغ و درمان خانگی گلودرد

 

سوپ مرغ و درمان خانگی گلودرد

 

سوپ مرغ یک درمان خانگی برای گلو درد است که می‌تواند مایعات بدن را بیشتر کند و گلودرد را تسکین دهد. اضافه کردن مقداری نمک و سیر نیز در طرز تهیه سوپ مرغ، خواص ضدعفونی‌کننده دارد و برای ورم گلو را التیام می‌دهد. سوپ مرغ یکی از روش‌های درمان خانگی آنفولانزا هم هست.

 

۱۲- زردچوبه بخورید

 

حتما بخوانید  9 عوارض خطرناک خوردن زیتون برای سلامتی بدن

برای درمان سوزش گلو در کرونا، کمی ادویه زردچوبه را با مقداری آب گرم، لیمو و عسل مخلوط کنید و از آن به عنوان یک داروی طبیعی برای گلودرد استفاده کنید. زردچوبه التهاب را کاهش می‌دهد و مسکنی فوق‌العاده برای گلودرد است.

 

۱۳- آبلیمو بخورید

 

اگر سرما خورده‌اید یا به کرونا مبتلا شده‌اید، آبلیمو مثل آب روی آتش است. عصاره لیموی تازه مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین ث دارد و ترکیب آن با آب گرم و عسل، اثربخشی آن را بالا‌تر می‌برد. با این نوشیدنی می‌توانید غشاهای مخاطی را تسکین دهید.

 

۱۴- سرکه سیب غرغره کنید

 

غرغره سرکه سیب برای درمان گلو درد

 

غرغره کردن محلول سرکه سیب و آب گرم بعد از گلودرد و سوزش گلو می‌تواند درد را التیام می‌دهد. این محلول را هم چندین بار در روز غرغره کنید تا از خواص میکروب کشی آن و تسکین گلودرد بهره ببرید.

 

۱۵- بیشتر استراحت کنید

 

در دورانی که گلو درد دارید، سعی کنید کمتر به فکر انجام کارهای عقب افتاده باشید و بیشتر بخوابید یا استراحت کنید. در صورتی که استراحت کنید و از رژیم غذایی صحیحی پیروی کنید، بدنتان آمادگی بیشتری برای مبارزه با ویروس‌ها یا باکتری‌های عامل گلودرد خواهد داشت.

 

۱۶- دمنوش‌‌های سرماخوردگی برای درمان گلودرد

 

برخی دمنوش‌های سرماخوردگی برای التیام درد گلو بسیار مفید هستند. دمنوش آویشن، ختمی، مریم گلی و دمنوش نعنا گلو را تسکین می‌دهند. این دمنوش‌ها با رطوبت‌رسانی به گلو، آن را مرطوب نگه می‌دارند و یک روش درمان خانگی سرفه و سوزش گلو هستند.

 

 

۱۷- گلویتان را ماساژ دهید

 

ماساژ دادن گلو باعث ریلکس و باز شدن گرفتگی آن می‌شود. برای ماساژ از روغن‌های طبیعی ماساژ استفاده کنید تا درد گلو را تسکین دهد.

 

۱۸- از قرص‌های مکیدنی برای درمان گلودرد استفاده کنید

 

قرص مکیدنی برای گلودرد

 

قرص‌های مکیدنی یا آبنبات‌های نعناع و اکالیپتوس که به راحتی در داروخانه‌ها یافت می‌شوند، می‌توانند به صورت موقت سوزش گلو را آرام کنند. این آبنبات‌ها باعث ترشح بزاق دهان می‌شوند و گلو را مرطوب نگه می‌دارند.

 

۱۹- ریشه شیرین بیان

 

«شیرین بیان» یک راه درمان گلودرد در خانه است که خواصی شبیه آسپرین دارد. بنابراین می‌توانید از مزایای آن برای تسکین درد گلو در سرماخوردگی یا کرونا استفاده کنید. ریشه شیرین بیان را هم می‌توانید به صورت دمنوش یا چای مصرف کنید و هم آن را غرغره کنید.

 

در هنگام گلودرد چه چیزهایی نباید بخورید

 

در هنگام گلودرد چه چیزهایی نباید بخورید

 

۲۰- کافئین و الکل ممنوع

 

مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، مثل قهوه، نسکافه، استعمال دخانیات مثل سیگار و نوشیدن مشروبات الکلی، گلودرد را بسیار وخیم‌تر می‌کند. کافئین و الکل، گلو را بیش از حد خشک می‌کنند و درد آن را شدت می‌بخشند.

 

سوالات متداول

 

برای گلودرد چه آنتی بیوتیکی بخوریم؟

 

از آنجایی که گلو درد شما ممکن است منشا ویروسی داشته باشد، از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک باید به شدت پرهیز کنید. تنها در صورتی می‌توانید آنتی‌بیوتیک بخورید که بنا به تشخیص بیماری و با تجویز پزشک انجام شود.

 

دمنوش برای گلودرد چه بخوریم؟

 

برای درمان گلو درد در خانه می‌توانید از دمنوش مریم گلی، دمنوش گل ختمی، دمنوش هل، دارچین، زنجبیل، ریشه شیرین بیان و … استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک