نقد و بررسی مینی‌ سریال دکتر مرگ (Dr. Death) | درام پزشکی دلهره آور و جنایی

نقد و بررسی مینی‌ سریال دکتر مرگ (Dr. Death) | درام پزشکی دلهره آور و جنایی


3 آذر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مینی سریال دکتر مرگ

مینی سریال دکتر مرگ ( Dr. Death)، داستان دلهره‌آور دکتر کریستوفر دانچ، جراح بدنامی است که سرانجام در سال ۲۰۱۷ پای میز محاکمه کشانده و به حبس ابد محکوم شد. مینی‌ سریال «دکتر مرگ (Dr. Death)» محصول شبکه اینترنتی پیکاک جزئیات زندگی و دوران طبابت این جراح مخوف را دستمایه قرار داده است. امروز در سرویس هنر و سینما از مجله کوروش نقد و بررسی مینی‌سریال دکتر مرگ را به عنوان یکی از محبوب‌ترین سریال‌های دنیا بخوانید.

 

 

 

مشخصات سریال «دکتر مرگ (Dr. Death)»

 

مشخصات سریال «دکتر مرگ (Dr. Death)»

 

  • ژانر: درام، جنایی
  • سازنده: پاتریک مک‌مانوس
  • بر پایه: پادکست سریالی «دکتر مرگ» از شبکه پادکست واندری
  • بازیگران: جاشوآ جکسون،‌ گریس گامر، کریستین اسلیتر، الک بالدوین، آنا سوفیا راب
  • موسیقی: آتیکوس راس، لئوپولد راس، نیک چوبا
  • محصول کشور: آمریکا
  • زبان اصلی: انگلیسی
  • تعداد فصل‌ها: ۱ فصل
  • تعداد قسمت‌ها:  ۸ قسمت
  • مدت زمان هر قسمت: ۴۴-۶۳ دقیقه
  • شبکه اصلی: پیکاک (Peacock)
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۷،۷
  • راتن تومیتوز: ۹۱٪

 

 

خلاصه داستان:

 

دکتر مرگ، یکی از بهترین مینی سریال‌ها به انتخاب تماشاگران و منتقدان در ژانر درام و جنایی به نویسندگی پاتریک مک‌مانوس بر پایه‌ی پادکستی به همین نام از شبکه‌ واندری ساخته شده است. در این سریال به ماجراهای دکتر کریستوفر دانچ، جراح ستو ن‌فقرات پرداخته شده که در بیش از ۳۳ مورد از عمل‌های جراحی خود آسیب‌‌ها و جراحاتی وحشتناک را به بیمارانش وارد کرد و حتی موجب مرگ دستکم دو بیمار شد.

 

در کمال ناباوری بیمارانی که توسط دکتر کریستوفر دانچ جراحی می‌شوند یا به طور دائم معلول می‌شوند یا اینکه جان خود را از دست می‌دهند. دو نفر از همکاران دانچ که از این وقایع مشکوک شده‌اند تصمیم می‌گیرند به هر ترتیبی حقیقت ماجرا را آشکار کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی دو فصل سریال see

 

 

نقد و بررسی مینی‌ سریال دکتر مرگ

 

نقد و بررسی مینی‌سریال دکتر مرگ

 

اگر از همان اولین صحنه مینی‌ سریال دکتر مرگ مشخص نمی‌شد که کریستوفر دانچ، پزشک جنایتکاری که جاشوآ جکسون به‌خوبی نقش او را بازی می‌کند، اکنون پشت میله‌های زندان است، قطعا تماشای دکتر مرگ به این راحتی‌ها قابل تحمل نمی‌بود.

 

اقتباس نفس‌گیر و هراس‌آور پیکاک از یک پادکست جنایی پرمخاطب به خوبی توانسته تصویری دلخراش و هولناک از مرگ‌ و میرها و جراحاتی که پزشکی سنگ‌دل برای بیمارانش رقم می‌زند را ارائه دهد.

 

وقایع سریال از سال ۲۰۱۷ شروع می‌شود، جایی که دانچ با دستبند پشت میز معاینه پزشک زندان نشسته است. در حالی که دانچ دلسرد و ظاهرا غمگین به دوربین خیره شده، صدای شهادت قربانیان را در صحن دادگاه می‌شنویم. شخصی می‌گوید: «در کابوسی از خواب بیدار شدم. تمام استخوان‌هایم درد داشت. به وضع وخیمی افتاده بودم. او چه بلایی به سرم آورده بود؟»

 

پاسخ به این سوال از پنج سال قبل در شهر دالاس شروع می‌شود، جایی که دکتر دانچ قرار است مادلین بیر (ماریان پلانکت)، زن مسنی که با کمردرد مزمن دست و پنجه نرم می‌کند را عمل کند. اما عمل جراحی زن بیچاره خوب پیش نمی‌رود. دکتر رابرت هندرسون (الک بالدوین) با بررسی ستون‌ فقرات کج‌ و معوج خانم بیر در عمل جراحی اصلاحی از دانش و مهارت پائین دکتر دانچ مات و مبهوت می‌ماند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک اسمارتیزی به ۲ روش در فر و ماهیتابه

 

 

هیولای مرگباری در لباس جراح

 

هیولای مرگباری در لباس جراح مینی‌سریال دکتر مرگ

 

در پایان اولین قسمت مینی‌ سریال دکتر مرگ، دکتر هندرسون و همکارش دکتر راندال کربی (کریستین اسلیتر) به این نتیجه می‌رسند که آنچه شاهد بودند تنها یکی از جراحی‌های ناموفق دکتر دانچ در هفته‌های اخیر بوده است. به این ترتیب، هندرسون و کربی دست به دست هم می‌دهند تا هرچه زودتر جلوی جنایت‌های بعدی او را بگیرند.

 

با این حال، برای اینکار باید بتوانند بر انبوهی از موانع از نقاط کوری که در قوانین نظام پزشکی آمریکا وجود دارد و حتی بسیاری از سیاست‌های دست‌ و پاگیر بیمارستان غلبه کنند. دکتر مرگ ترکیبی جذاب و جالب از یک درام پزشکی رازآلود و دلهره‌آور است که در اوج وحشت شروع می‌شود.

 

جذابیت مینی‌ سریال دکتر مرگ به این است که با وجود وحشت مضاعفی که با آن شروع شده تا قسمت‌های پایانی ذره‌ای از این وحشت کاسته نمی‌شود. پرش‌های زمانی که بازه‌های مختلفی از زندگی دانچ از دوران دانشگاه و حضور در تیم فوتبال آمریکایی دانشکده در سال ۱۹۹۱ تا شکست استارت‌آپ تحقیقات سلول‌های بنیادی در سال ۲۰۰۹ و باقی برنامه‌های او را شامل می‌شوند، مخاطب را به خوبی با زندگی آشفته و فاجعه‌بار پزشک شیطان‌صفت آشنا می‌کند.

 

در ۸ قسمت جذاب و پرکشش مینی‌ سریال دکتر مرگ تصویری موزائیکی از مجوزهای پزشکی ظاهرا بی‌نقص تا کمبود دانش و مهارت جراحی دکتر دانچ به دست می‌دهد. با این حال، دانچ شخصیتی کاریزماتیک و مغرور دارد که در عین‌حال، یک جنایتکار بالفطره با توپی پر است.

 

جاشوآ جکسون در ایفای نقش دکتر دانچ سنگ‌تمام می‌گذارد و با آن نبوغ ذاتی خود در هنرپیشگی چنان می‌کند که برای مخاطب باور اینکه او توانسته امپراتوری پزشکی مخوفی با گروهی از دوستانش تشکیل دهد راحت می‌شود.

 

 

بازیگری‌های مجذوب‌کننده بازیگران مینی‌ سریال دکتر مرگ

 

هیولای مرگباری در لباس جراح مینی‌سریال دکتر مرگ

 

جاشوآ جکسون با بازی بسیار عالی خود توانسته جنبه‌های مختلفی از شخصیت دکتر دانچ را به مخاطب نشان دهد. دکتر دانچ را گاهی به صورت زن‌باره‌ای بی‌تفاوت، خودشیفته‌ای بی‌رحم و همینطور قلدری مأیوس می‌بینیم. او در حین یکی از دعواهای پر سر و صدایش بر سر «وندی» فریاد می‌زند: «دارم سعی می‌کنم بهت کمک کنم تو زندگی برنده بشی.» جکسون در این صحنه‌ چنان بلند فریاد می‌زند که حتی می‌ترسیم نکند حنجره‌اش پاره شود.

 

از سوی دیگر بالدوین و اسلیتر نیز هر کدام به تنهایی بازی‌های خوبی دارند. دکتر هندرسون فردی متواضع و باوجدان است، در حالی که دکتر کربی عجول و پرحرف است. این دو جراح که مصمم هستند به هر ترتیب ممکن هیولای نابودگری به نام دکتر دانچ را متوقف کنند، صحنه‌های بامزه‌ای را به وجود می‌آورند که از ترکیب ناهمگون این دو شخصیت نشأت می‌گیرد. تلاش این دو کانون احساسی سریال است که به خوبی ذهن مخاطب را درگیر می‌کند.

 

این دو به سختی می‌توانند با دست‌خالی سوابق جراحی‌های خطرناک دانچ را گردآوری کنند. میشل شوگارت (آنا سوفیا راب)، معاون دادستانی نیز در نیمه‌های راه به این دو می‌پیوندد تا بتوانند به هدفی برسند که تا آن زمان بی‌سابقه بود؛ یعنی محکوم کردن پزشکی سهل‌انگار در یک دادگاه جنایی.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فیلم میناری (Minari) | رویای آمریکایی یک خانواده آسیایی

 

با این حال، اثبات نیت مجرمان تقریبا غیرممکن است، حال چه این امر مربوط به یک دادگاه واقعی باشد یا اینکه سریالی که از یک پادکست جنایی مورد تحسین اقتباس شده است. اتکای بیش از حد مینی‌سریال دکتر مرگ به پرش‌های زمانی تا حد زیادی برای بینندگان سرگیجه‌آور است. برای مثال، در یکی از قسمت‌های سریال شاهد ۸ پرش زمانی به ۵ سال مختلف از زندگی دکتر دانچ هستیم!

 

در حالی که «دکتر مرگ» هیچ‌وقت نمی‌تواند پاسخی برای علت جنایاتی که دانچ مرتکب شده پیدا کند، اما ماجرای او به انداز‌ه‌ای که باید دلخراش است.

 

 

نظر منتقدان درباره مینی‌ سریال دکتر مرگ چه بود؟

 

نظر منتقدان درباره مینی‌سریال دکتر مرگ چه بود؟

 

مینی‌سریال دکتر مرگ عمدتا با نقدهای مثبت منتقدان تلویزیونی مواجه شد. وب‌سایت «راتن تومیتوز» بر اساس ۲۱ نقد و بررسی خود به دکتر مرگ نمره ۹۱ درصد را دارد. در برآیند نقدهای این وب‌سایت آمده است: «با وجودی که سریال دکتر مرگ بینندگان را کمی زیاده از حد در اتاق انتظار نگه‌ داشته، اما همچنان به خوبی از عهده روایت داستانی هولناک از قصور پزشکی برآمده که مرکز ثقل آن بازی فوق‌العاده پریشان‌ جاشوآ جکسون است.»

 

وب‌سایت متاکریتیک نیز به دکتر مرگ نمره ۷۷ از ۱۰۰ را بر اساس ۱۱ نقد و بررسی منتقدان خود داد. جف اسنایدر از «کولیدر» نیز ضمن تمجید از جذابیت‌های دکتر مرگ از بازی خارق‌العاده جاشوآ جکسون ستایش کرد. او در این مورد نوشت: «جکسون با چشمان تهی خود باعث می‌شود موهای شما سیخ شود، چون توانسته به خوبی درون پرخلاء دانچ را نشان دهد.»

 

جاشوآ آلستون از «ای.وی کلاب» نیز در نقد بسیار مثبت خود درباره سریال دکتر مرگ به این اشاره کرده که دکتر دانچ با این مجموعه از حاشیه خارج شده و به‌ خوبی به نمایش درآمده است. او در همین حال درباره بازی جاشوآ جکسون می‌نویسد: «بی‌شک موفقیت سریال تا حدی زیادی به دلیل حضور قدرتمند جکسون است که توانسته به‌طرز ماهرانه و ظریفی نقش دانچ را در خلال دو دهه از زندگی او بازی کند. او با این نقش همزمان در قالب قهرمان و هم ضدقهرمان سریال ظاهر شد.»

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی مینی سریال ۹ غریبه کامل

 

 

سوالات متداول درباره مینی‌ سریال دکتر مرگ

 

 

۱- آیا سریال دکتر مرگ بر اساس یک داستانی واقعی ساخته شده است؟

 

بله، سریال دکتر مرگ بر اساس وقایع دلخراشی که مسئول آن سهل‌انگاری‌های جراحی مجرم به نام کریستوفر دانچ بود ساخته شده است.

 

 

۲- آیا فصل دوم دکتر مرگ ساخته می‌شود؟

 

خیر، سریال دکتر مرگ فصل دوم ندارد.

 

 

۳- دکتر دانچ چه جنایت‌هایی انجام داد؟

 

کریستوپر دانچ مشهور به دکتر مرگ در طی ۳۸ عمل جراحی خود به عنوان جراح ستون‌فقرات موجب معلولیت و ناتوانی ۳۳ بیمار و مرگ دستکم دو نفر شد.

 

 

۴- فصل اول سریال دکتر مرگ چند قسمت دارد؟

 

فصل اول سریال دکتر مرگ ۸ قسمت دارد.

 

 

۵- دکتر کریستوفر دانچ برای چه مدتی طبابت کرد؟

 

دانچ به مدت ۲ سال به عنوان جراح ستون‌فقرات در چهار موسسه پزشکی در شهر دالاس مشغول به کار بود.

 

 

۵- آیا سریال دکتر مرگ ارزش تماشا دارد؟

 

اگر به دنبال تماشای یک مینی سریال در ژانر درام‌ جنایی هستید دکتر مرگ انتخاب خوبی است.

 

 

منبع: ew

 

کالابرگ الکترونیک