نقد و خلاصه سریال همه موجودات ریز و درشت (All Creatures Great and Small)

نقد و خلاصه سریال همه موجودات ریز و درشت (All Creatures Great and Small)


7 دی 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال همه موجودات ریز و درشت

سریال همه موجودات ریز و درشت (All Creatures Great and Small) مجموعه‌ درام و کمدی محصول کانال ۵ بریتانیا است که وقایع آن در سال ۱۹۳۷ در دهکده داروبی در یورکشایر انگلستان رخ می‌دهد. این سریال محبوب و پرطرفدار از مجموعه کتابی نوشته جیمز هریوت اقتباس شده است. همه موجودات ریز و درشت اقتباس جدیدی از کتاب‌های هریوت است. قبلا بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۰ نیز مجموعه ۹۰ قسمتی بسیار محبوبی با اقتباس از این مجموعه کتاب‌ها از شبکه بی‌بی‌سی پخش شده بود. با این حال،‌ سریال جدید همه موجودات ریز و درشت نیز به شدت مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفته و حتی عنوان پربیننده‌ترین سریال سال ۲۰۲۱ کانال ۵ نیز به این سریال رسید. امروز در سرویس هنر و سینما از  مجله کوروش به معرفی این درام جذاب بریتانیایی پرداخته‌ایم.

 

 

مشخصات سریال همه موجودات ریز و درشت (All Creatures Great and Small)

 

مشخصات سریال «همه موجودات ریز و درشت (All Creatures Great and Small)»

 

ژانر: کمدی، درام

نویسنده: بن ونستون

برپایه‌ی: مجموعه کتاب «اگر می‌توانست حرف بزند» اثر جیمز هریوت

کارگردان: برایان پرسیوال

بازیگران: ساموئل وست، آنا مادلی، کالوم ودهوس، ریچل شونتون، نیکلاس رالف

آهنگساز: الکساندرا هارو

محصول کشور: انگلستان

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل‌ها: ۲ فصل

تعداد قسمت‌ها: ۱۴ قسمت

مدت زمان هر قسمت: ۳۰-۴۵ دقیقه

شبکه اصلی: کانال ۵ بریتانیا

راتن تومیتوز: ۹۳٪

متاکریتیک: ۸۳٪

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۸،۵

 

خلاصه داستان:

 

جیمز هریوت، دامپزشکی شوخ‌طبع اهل گلاسکوی اسکاتلند است که در سال ۱۹۳۷ اولین شغل خود به عنوان دامپزشک را در دهکده داروبی، یورکشایر شروع می‌کند.

 

 

نقد و بررسی سریال همه موجودات ریز و درشت

 

نقد و بررسی سریال همه موجودات ریز و درشت

 

دشت‌ها و تپه‌های سرسبز داروبی (دهکده‌ای خیالی) در منطقه یورکشایر، محل وقوع اتفاقات سریال انگلیسی همه موجودات ریز و درشت است، جایی که در همان نگاه اول چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. داروبی صحنه‌ی اتفاقات کتاب‌های جیمز هریوت، دامپزشک و نویسنده‌ای است که مدت‌های مدیدی از زندگی خود را عاشقانه در یورکشایر انگلستان سپری کرد و به درمان حیوانات اهلی آنجا گذراند.

 

حال همه موجودات ریز و درشت جدیدترین اقتباس از کتاب‌های پرخواننده‌‌ی او است. شخصیت‌های داستان عبارتند از: خود جیمز هریوت (نیکلاس رالف) دامپزشکی تازه‌کار که قرار است زیر نظر زیگفرید فارنون (ساموئل وست)، دامپزشکی کهنه‌کار مشغول به کار شود. همینطور برادر زیگفرید، تریستان (کالوم وودهاوس) نیز در ادامه به این دو می‌پیوندد تا در امور دامپزشکی آنها را همراهی کند.

 

اولین سریالی که از کتاب‌های هریوت اقتباس شده بود در بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۰ از شبکه بی‌بی‌سی پخش شد و به شدت نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. مجموعه تلویزیونی قدیمی دقیقا همان سریالی بود که مردم می‌خواستند، کمدی ملایم با داستانی سرراست و ساده که مناسب تماشای خانواده‌ها به خصوص پدرها و مادرها بود.

 

نسخه‌ی جدید سریال موجودات ریز و درشت هم همین کار را می‌کند به خصوص که در این زمانه‌ی پرتشویش و اضطراب برای هر بیننده‌ای خاصیتی آرام‌بخش دارد. تماشای داستان‌های ساده‌ای درباره کسانی که عاشقانه‌ از حیوانات مراقبت می‌کنند آن‌ هم در محیط انگلستان دهه ۱۹۳۰ با تمام صفا و صمیمیت و سرسبزی‌اش جذابیتی سحرآمیز دارد.

حتما بخوانید  لیست 10 کمدی و خنده دار سینمایی خارجی برای تعطیلات

 

نیرو محرکه‌ی سریال نه از اتفاقات عجیب و غریب بلکه از مسائل پیش‌ پا افتاده و روزمره خانوادگی و کاری است که داستان هر قسمت سریال را پیش می‌برد.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فیلم اسپنسر درباره زندگی پرنسس دایانا

 

 

یک سریالی روستایی آرام‌بخش

 

همه موجودات ریز و درشت یک سریالی روستایی آرام‌بخش

 

هریوت به همراه خانواده فارنون‌ها یعنی زیگفرید، خانم هال (آنا مادلی) خدمتکار او و برادرش در یک خانه زندگی می‌کند. روابط عاطفی که بین اعضای خانواده‌ پیش‌ می‌آید آنقدری است که در هر قسمت داستانی برای گفتن وجود داشته باشد.

 

جیمز هریوت با بازی نیکلاس رالف، دامپزشک جوان و عصبی اما فوق‌العاده مسئولیت‌پذیری است که خانه و خانواده‌اش در گلاسکو را ترک کرده تا در زمانه‌ای که اتومبیل‌ها جای اسب‌ها را می‌گیرند،‌ یکی از معدود فرصت‌های شغلی به عنوان دامپزشک را تصاحب کند.

 

او در یورکشایر به زیگفرید فارنون می‌پیوندد. دامپزشکی کهنه‌کار و ماهری که تمام حیوانات اهلی از گاو و گوسفند تا اسب‌های بارکش، اسب‌های مسابقه‌ای، گربه، سگ، انواع پرندگان و بسیاری حیوانات دیگر را درمان می‌کند. او دامپزشک دهکده داروبی است و همه مسئولیت‌ها هم به گردن اوست و انتظارات زیادی هم از دستیارانش دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال هجوم با بازی گلشیفته فراهانی

 

 

داستان‌های پرشور و شخصیت‌های پویا

 

داستان‌های پرشور و شخصیت‌های پویا

 

زیگفرید مغرور اما شوخ‌طبع است و علاقه‌ی آشکار خانم هال به او که در وهله‌ی اول همچون رابطه‌ی عادی هر خدمتکار و صاحب‌خانه‌ای به نظر می‌رسد، از چشم دور نیست. مدت کوتاهی پس از ورود جیمز، تریستان، برادر بازیگوش زیگفرید که در امتحانات دانشکده دامپزشکی مردود شده به دهکده برمی‌گردد.

 

زیگفرید عملا از دوران نوجوانی تریستان را بزرگ کرده و به همین جهت رابطه‌ی این دو رابطه‌ای فراتر از دو برادر است. در حقیقت، زیگفرید و هال (بالاخره در یکی از قسمت‌ها نام او که «آدری» است مشخص می‌شود!) همچون پدر و مادر تریستان و جیمز رفتار می‌کنند. جیمز پسر بزرگ‌تر، مسئولیت‌پذیر و خجالتی است، اما تریستان کوچک‌تر بی‌تفاوت، خوش‌مشرب و البته مستعد کار‌خرابی است.

 

در سریال «همه موجودات ریز و درشت» قبل از هر چیزی باید منتظر یک داستان خانوادگی به همراه حیوانات اهلی از سگ‌های بامزه تا گاوهای باردار باشید. و مهم‌تر اینکه حیوانات برای ساکنان داروبی مهمترین دارایی و همینطور موجودات زنده‌ای قابل‌احترام هستند.

 

دلیل اینکه زندگی دامپزشکی در یورکشایر اینقدر پرماجرا است تنها به این دلیل نیست که حیوانات اساسا موجودات بامزه‌ و دوست‌داشتنی هستند یا اینکه در منطقه بیماری‌های مربوط به دام‌ زیاد است، بلکه دلیل آن این است که حیوانات در منطقه‌ای عمدتا کشاورز و دامپرور همه‌چیز و همه‌کس را به هم ربط می‌دهند.

 

 

سریال همه موجودات ریز و درشت، اقتباسی درخشان از سریال موفق

 

سریال همه موجودات ریز و درشت، اقتباسی درخشان از سریال موفق

 

به همین ترتیب دامپزشکان هم در بطن این جامعه‌ی روستایی قرار دارند و فقیر را از ثروتمند و راستگو را از دروغگو تشخیص می‌دهند. مرکز دامپزشکی زیگفرید همه‌ چیز دهکده است. یکی از بهترین قسمت‌های سریال همه موجودات ریز و درشت آنجایی است که جیمز برای اولین بار راهی نمایشگاه محلی دام‌ها می‌شود تا در مسابقات بین حیوانات اهلی نقش داور را ایفا کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی حلقه‌ ای (دونات) کریسمس به 3 روش بدون فر

 

در همین‌ جا است که او با بسیاری از مردم دهکده آشنا می‌شود. و جای تعجب هم نیست که زنان زیادی وارد زندگی زیگفرید، جیمز و تریستان می‌شوند، چون مرکز دامپزشکی شاهراه حیاتی دهکده است.

 

سازندگان سریال همه‌ موجودات ریز و درشت اصلا با اقتباس جدید خود قصد ابداع از نوی سریال قبلی را نداشتند. بلکه سریال جدید حتی ادای دینی به نسخه‌ی کلاسیک است. با این حال، نسخه‌ی جدید همچنان با وجود داستان‌های پرشور و شخصیت‌های پویایش خود را از نسخه‌ی قبلی جدا کرده است.

 

بودجه‌ی بالا و گرما و صمیمیتی که در تک‌تک پلان‌ها و سکانس‌های مجموعه می‌بینیم باعث شده تا با سریالی جذاب و دلگرم‌ کننده مواجه باشیم. نسخه‌ی جدید همه موجودات ریز و درشت نه تنها هیچ تمایلی به درهم ریختن ریشه‌های خود ندارد، بلکه حکم به‌ روز رسانی کاملا قابل‌احترام و ارزشمند از سریالی محبوب را دارد. با این حال، در این نسخه‌ی شاهد نو و نوار کردن سریال محبوب قدیمی هستیم که از قضا به خوبی نیز به دل مخاطب نشسته‌ است.

 

 

نظر منتقدان درباره سریال همه موجودات ریز و درشت چه بود؟

 

نظر منتقدان درباره سریال همه موجودات ریز و درشت چه بود؟

 

سریال همه موجودات ریز و درشت عمدتا نقدهای مثبتی را از منتقدان دریافت کرده است. وب‌سایت «متاکریتیک» از جمله وب‌سایت جمع‌آوری نقد و بررسی منتقدان به این سریال نمره ۸۳ از ۱۰۰ داد و روی آن برچسب «تحسین جهانی» را قرار داد.

 

مایکل هوگان از «دیلی تلگراف» تماشای اقتباس جدید از مجموعه کتاب جیمز هریوت را به «دیدار با دوستی قدیمی» تشبیه و در نتیجه‌گیری یادداشت خود نوشت: «سریال کاملا خانواده‌ پسند و قابل مشاهده است و به مرهمی آرامش‌بخش در زمانه‌ای تب‌آلود می‌ماند.»

 

وب‌سایت گردآوری نقد و بررسی «راتن تومیتوز» نیز به این کمدی درام جذاب امتیاز ۹۶ از ۱۰۰ داد. کارولین فرامک از «ورایتی» ضمن تمجید از سریال نوشت: «همه موجودات ریز و درشت به روش‌های مختلفی خود را از سریال قبلی جدا کرده،‌ به خصوص که بودجه بسیاری خوبی داشته و توانسته از روایت و داستان‌پردازی صمیمانه‌ای نیز بهره ببرد.»

 

آنی بوندل، منتقد «ان‌بی‌سی نیوز» نیز ضمن ستایش از سریال همه موجودات ریز و درشت عنوان کرد که این مجموعه تلویزیونی «هیچ‌وقت قرار نبود گریزی از واهمه‌های همه‌گیری کرونا باشد، اما پیدا کردن لحظه‌ای بهتر از حالا، برای تماشای سریالی به این سادگی و دلفریبی دشوار است.»

 

این منتقد در ادامه‌ی نقد مثبت خود اشاره کرد: «گاهی اوقات تمام آنچه تلویزیون و دنیا می‌خواهد کسی با قلبی رئوف است که مراقب همه‌ی موجودات ریز و درشت باشد.»

 

اما مِری مک‌نامارا از «لس‌آنجلس تایمز» از معدود منتقدانی بود که چندان مجذوب سریال همه موجودات ریز و درشت نشده و حتی جایگاه آن به عنوان مجموعه‌ای برای فرار از دوران همه‌گیری کرونا را زیر سوال برد. مک‌نامارا مجموعه تلویزیونی همه موجودات ریز و درشت را سریالی «مأیوس‌کننده» دانست که از منبع اصلی که همان کتاب‌های جیمز هریوت باشد، بیش از حد منحرف شده است.

 

 

منبع: npr

کالابرگ الکترونیک