نقد و خلاصه سریال هجوم (Invasion) | حمله آدم فضایی ها به زمین

نقد و خلاصه سریال هجوم (Invasion) | حمله آدم فضایی ها به زمین


22 آذر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال هجوم

سریال «هجوم» (Invasion) جدیدترین مجموعه شبکه اینترنتی «اپل ‌تی‌وی پلاس» است، سازنده آثاری مثل سریال See. این سریال تلویزیونی جدید به هجوم موجودات فضایی به کره زمین می‌پردازد. با وجودی که پیش‌بینی می‌شد سریال هجوم با استقبال گسترده‌ای از سوی مخاطبان مواجه شود، اما این مجموعه عمدتا نقدهای آمیخته‌ای از منتقدان دریافت کرد و مخاطبان نیز چندان با آن ارتباط برقرار نکردند. با این حال، بازی درخشان گلشیفته فراهانی در نقش یک مادر سوری به نام «آنیشا مالک» و تارا مویدی بازیگر خردسال ایرانی در نقش «سارا» مورد تحسین قرار گرفت. در مطلب امروز سرویس هنر و فیلم مجله کوروش به نقد و خلاصه سریال درام علمی تخیلی هجوم یا Invasion پرداخته‌ایم.

 

 

مشخصات سریال هجوم (Invasion)

 

مشخصات سریال  «هجوم (Invasion)»

 

ژانر: درام، علمی-تخیلی

سازندگان: سیمون کینبرگ، داوید ویل

بر پایه‌ی: رمان «هجوم (۱۹۹۷)» اثر رابین کوک

کارگردان: جیکوب وربرگن، آماندا مارسالیس

بازیگران: گلشیفته فراهانی، شامیر اندرسون، کوتسونا شیئوری، فایرز نصار، بیلی بارت، آژی رابرتسون، تارا مویدی، دایسوکه تسوجی، سم نیل

موسیقی: مکس ریشتر

محصول کشور: آمریکا

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل‌ها: ۱ فصل

تعداد قسمت‌ها:  ۹ قسمت

مدت زمان هر قسمت: ۴۵ دقیقه

تولیدکننده: بوت راکر،جِنر فیلمز

شبکه اصلی: اپل تی‌وی پلاس

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۵،۹

راتن تومیتوز: ۴۴٪

 

خلاصه داستان سریال هجوم

 

خلاصه داستان سریال هجوم

 

سریال هجوم احتمالا یکی از اولین سریال‌های تلویزیونی است که تمام تمرکز خود را روی واکنش مردم جهان به حمله موجودات فضایی به کره زمین گذاشته است. در این مجموعه اینترنتی شاهد واکنش مردم قاره‌های آسیا، اروپا و آمریکا به واقعه‌ی حمله فرازمینی‌ها هستیم.

 

در صحنه‌های آغازین سریال شاهد برخورد تسلیحات سنگین موجودات فضایی به صحرایی در یمن هستیم. سپس هجوم فرازمینی‌ها را در اوکلاهاما می‌بینیم، جایی که کلانتر کهنه‌کار جان بل تایسون (سام نیل) در آخرین روزهای کاری خود پیش از بازنشستگی با سرقت یک اتومبیل یک محوطه مرموز را در مزرعه‌ای کشف می‌کند.

 

کلانتر با دیدن هجوم ملخ‌ها و فرار کلاغ‌ها به سرعت متوجه اتفاقات اسرارآمیز دیگری نیز در اطراف خود می‌شود. در ادامه در نیویورک زن و شوهر مهاجری به نام آنیشا مالک (گلشیفته فراهانی) و احمد (با بازی فایزر نصار) به همراه فرزندانشان سارا (با بازی بازیگر خردسال ایرانی‌الاصل تارا مؤیدی) و لوک (آزی رابرتسون) را ملاقات می‌کنیم.

 

درست در همان شبی که آنیشا متوجه خیانت همسرش می‌شود، اتفاق هولناکی رخ می‌دهد که خیلی زود مشخص می‌شود به حمله موجودات فضایی بی‌ربط نیست.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و خلاصه سریال تد لاسو

 

 

حمله فرازمینی‌ها از نگاه مردم جهان

 

حمله فرازمینی‌ها از نگاه مردم جهان

 

در خط داستانی دیگری تروانته وارد (شمیر اندرسون) یکی از فرماندهان ارتش آمریکا، به همراه افرادش در بحبوحه‌ی جنگ افغانستان با یک شیء مرموز مواجه می‌شوند. در سوی دیگر به شاتل اعزامی ژاپنی‌ها در فضا حمله می‌شود و در پی آن ۳ فضانورد جان خود را از دست می‌دهند.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه فیلم سکوت بره ها | اولین فیلم ترسناک برنده جایزه 5 اسکار

 

میتسوکی (شیوری کوتسونا)، مهندس ارتباطاتی است که هانیتا، شریک عاطفی او در سانحه‌ی اخیر کشته شده است. او تحقیقاتی را برای کشف علت انفجار شاتل آغاز می‌کند. در انگلستان نیز اتوبوس حامل چند نوجوان از جمله کاسپر که راهی اردو است به وسیله فلزات مرموزی بمباران می‌شود.

 

در پی این اتفاق اتوبوس به داخل دره‌ سقوط می‌کند و یکی از دانش‌آموزان نیز جانش را از دست می‌دهد. سایر دانش‌آموزان به همراه معلم خود سعی می‌کنند خود را از مخمصه نجات دهند.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی سریال اهل جهنم/Hellbound

 

 

نقد و بررسی سریال هجوم

 

نقد و بررسی سریال هجوم

 

اتفاقاتی که به صورت موازی در سریال هجوم روایت می‌شوند وقوع فاجعه‌ای جهانی را زمینه‌سازی می‌کنند. با این حال، این فاجعه در ابتدا به صورت دغدغه‌های عادی شخصیت‌ها نشان داده می‌شود. شخصیت‌هایی همچون کلانتر، آنیشا، فرمانده ارتش و کاسپر که در قسمت اول معرفی شده‌اند، همدلی مخاطب را برمی‌انگیزند.

 

به این ترتیب، هر چه سریال جلوتر می‌رود، مخاطب بیشتر نگران می‌شود و حس اینکه یک تراژدی شوم در حال وقوع است نیز بیشتر می‌شود. سازندگان مجموعه هجوم از قطره‌چکانی اطلاعات دادن و ریتم آهسته سریال برای ایجاد تعلیق استفاده کرده‌اند. به این ترتیب، اتفاقات و رویدادها در جلوی چشمان مخاطب به آهستگی هر چه تمام‌تر رخ می‌دهند تا فرصت کافی برای هضم آن را داشته باشد.

 

در همین حال، طرح مسائل شخصی و روانی هرکدام از شخصیت‌ها به همذات‌پنداری بیشتر با شخصیت کمک زیادی می‌کند. از سوی دیگر، هجوم موجودات فضایی در پس‌‌زمینه سریال هر لحظه بیشتر ذهن مخاطب را به خود مشغول می‌کند. به این ترتیب، مخاطب در همان ابتدای مجموعه هجوم متوجه می‌شود که حمله موجودات فضایی تنها یک محرک است و قرار نیست شاهد یک سریال علمی_تخیلی_اکشن از جنس «جنگ ستارگان» یا «بیگانه» باشد.

 

 

وقتی انسان‌ها زبان هم را نمی‌فهمند

 

وقتی انسان‌ها زبان هم را نمی‌فهمند

 

اولین پس‌لرزه حمله موجودات فضایی که در کره زمین حس می‌شود، قطع برق و ارتباطات مخابراتی و اینترنتی است که باعث می‌شود همه از وقایع اطراف خود بی‌خبر بمانند. در میانه‌های همین بحران است که شخصیت‌های سریال متوجه می‌شوند چقدر در دنیای خود از سایر هم‌نوعانشان جدا افتاده‌اند.

 

هجوم یک مجموعه کاملا شخصیت‌محور است که روایت‌های موازی متعدد آن گاهی باعث سردرگمی و گیجی مخاطب می‌شود. وجود زبان‌های مختلف نیز باعث می‌شود که بسیاری از مخاطبان که کمتر علاقه‌ای به تماشای چند خط زیرنویس دارند، به سختی با آن ارتباط برقرار کنند.

 

این در حالی است که روایت‌های موازی در ایجاد حس تعلیق خوب عمل کرده‌اند، اما این رفت‌ و آمدهای خسته‌ کننده است که باعث دلزدگی بیننده می‌شود. سریال هجوم با وجودی که با کارگردانی، نویسندگی، آهنگسازی و همینطور بازیگرانی تراز اول ساخته شده، اما همچنان ضعف‌هایی دارد که آن را از تبدیل شدن به یک سریال جذاب و پربیننده بازداشته است.

 

 

درخشش گلشیفته فراهانی در سریال هجوم از نگاه رسانه‌ها

 

درخشش گلشیفته فراهانی در سریال هجوم از نگاه رسانه‌ها

 

بازی بسیار سنجیده و قوی گلشیفته فراهانی در نقش آنیشا مالک، یک مادر سوری مهاجر در شهر نیویورک توجهات زیادی را به سوی خود جلب کرد. نشریه «نیویورک تایمز» به همین مناسبت مصاحبه‌ای را با گلشیفته فراهانی انجام داد. فراهانی در بخشی از مصاحبه خود گفته تا قبل از این برای او تلویزیون «دنیای غریبه‌ای» بوده است.

حتما بخوانید  طرز تهیه پاناکوتا با سه طعم متفاوت دسرهای دومینو برای شب یلدا

 

او در بخشی از مصاحبه اخیر عنوان کرد که به سینما وفاداری خاصی داشته و برای همین چندان علاقه‌ای به حضور در پروژه‌های تلویزیونی نداشته است. بازی تحسین‌برانگیز گلشیفته فراهانی از چشم منتقدان به دور نمانده است.

 

*نیک آلن، منتقد وب‌سایت سینمایی «راجر ایبرت»، سریال هجوم را فرصت خوبی برای فراهانی دانست تا ثابت کند یک ستاره‌ی بزرگ در سطح جهان است. آلن هجوم را مکان خلوت و مسکوتی دانست که گلشیفته فراهانی با اضطراب و واهمه‌اش هیجان‌ را به مخاطبان تزریق می‌کند.

 

*استیو گرین از «ایندی‌وایر» نیز ضمن تمجید از گلشیفته فراهانی او را بازیگری دانست که بارِ احساسی سریال را یک تنه به دوش می‌کشد و با واکنش‌هایش در نقش آنیشا جّو کابوس‌وار سریال را به سطح کاملا تازه‌ای برده است.

 

*کارولین فرامک از «ورایتی» نقش‌آفرینی گلشیفته فراهانی را «یکی از خالص‌ترین نمونه‌های [نقش‌آفرینی در تلویزیون] طی چند سال اخیر» دانست.

 

*دنیل فینبرگ از «هالیوود ریپورتر» با وجودی که شخصیت آنیشا را تا حدی کلیشه‌ای دانست، اما عنوان کرد که توانایی بازیگری فراهانی باعث شده تا مخاطبان با این شخصیت همراه شوند و این مسائل کاملا اهمیت خود را از دست بدهند.

 

*برایان تالریکو از مجله «پلی‌لیست» نیز گلشیفته فراهانی را بازیگری کاریزماتیک دانست و برای او آرزوی موفقیت کرد تا بتواند هر چه بیشتر استعداد بازیگری خود را در آمریکا نشان دهد.

 

 

نظر منتقدان درباره سریال هجوم

 

نظر منتقدان درباره سریال هجوم

 

سریال هجوم برخلاف پیش‌بینی‌ها که انتظار می‌رفت با استقبال خوب مخاطبان مواجه شود، نقدهای آمیخته‌ای را دریافت کرده است.

 

وب‌سایت گردآوری نقد «راتن تومیتوز» بر اساس ۳۴ نقد و بررسی منتقدان خود امتیاز ۴۴ از ۱۰۰ را به مجموعه هجوم داد. در برآیند نقدهای این وب‌سایت می‌خوانیم: «سریال هجوم ریتم آهسته‌ای دارد و سهوا اجازه می‌دهد تنش‌های سریال فروکش کرده و ریتم کُند سریال باعث می‌شود تا بینندگان بی‌صبرانه منتظر از راه رسیدن آخرالزمان فرازمینی‌ها باشند.»

 

وب‌سایت «متاکریتیک» نیز بر اساس ۱۵ نقد به مجموعه هجوم امتیاز ۵۱ از ۱۰۰ داد. این وب‌سایت سریال هجوم را دارای نقدهای «آمیخته یا متوسطی» دانست.

 

دانیل فینبرگ، نویسنده نشریه «هالیوود ریپورتر» ۱۰ قسمت سریال هجوم را ناموفق دانست و عنوان کرد آنقدر سازندگان مجموعه از روایت مستقیم اتفاقات مربوط به هجوم موجودات فضایی طفره رفته‌اند که شاید بهتر بود نام سریال را از هجوم (Invasion) به طفره‌ رفتن (Evasion) تغییر می‌دادند! این منتقد در نقد خود نوشت: «سریال در ابتدا جذاب، سپس آزاردهنده و نهایتا سردرگم‌ کننده شد.»

 

 

سوالات متداول

 

۱- سریال هجوم چند قسمت دارد؟

 

مجموعه هجوم در یک فصل و ۹ قسمت از شبکه اینترنتی اپل تی‌وی‌ پلاس در حال پخش است.

 

 

۲- تا به حال چند قسمت از سریال هجوم پخش شده است؟

 

تا به حال ۸ قسمت از سریال هجوم پخش شده است.

 

 

۳- آیا سریال هجوم بر اساس یک کتاب ساخته شده است؟

 

بله مجموعه هجوم بر پایه‌ی کتابی به همین نام نوشته رابین کوک چاپ سال ۱۹۹۷ ساخته شده است.

 

 

منبع: variety

 

کالابرگ الکترونیک