طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس + تفاوت قهوه فرانسه با ترک و اسپرسو

طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس + تفاوت قهوه فرانسه با ترک و اسپرسو


11 شهریور 1399 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس + تفاوت قهوه فرانسه با ترک و اسپرسو

این روزها دیگر اغلب افراد در محل کار یا منزل یک دستگاه فرنچ پرس برای درست کردن قهوه روزانه‌شان دارند. یک دستگاه خوش طرح و ساده و ارزان‌قیمت که در کمترین زمان ممکن یک فنجان قهوه دمی فرانسه خوشمزه به شما می‌دهد و نیاز به تبحر خاصی برای درست شدن قهوه هم ندارد، کافی است فقط اندازه‌ها را رعایت کنیم که آن را هم ما به شما می‌گوییم. طرز تهیه قهوه دمی فرانسه با فرنچ پرس و تفاوت قهوه فرانسه با ترک و اسپرسو را در مجله کوروش بخوانید.

 

طرز تهیه قهوه دمی فرانسه با فرنچ پرس

 

طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس + تفاوت قهوه فرانسه با ترک و اسپرسو

 

مواد لازم برای ۲ لیوان قهوه دمی فرانسه

 

قهوه: ۲۴  گرم ( اندازه آسیاب قهوه باید متوسط تا درشت باشد medium  تا coarse)

 

آب: ۴۴۰  میلی‌لیتر (دمای آب باید بین ۹۱ تا ۹۳ درجه سانتی‌گراد باشد)

 

تایمر: برای گرفتن وقت (از تایمر گوشی تلفن همراه خود استفاده کنید)

 

دماسنج: برای اندازه گرفتن دمای آب

 

اگر می‌خواهید یک لیوان قهوه فرانسه درست کنید برای یک لیوان ۱۲ گرم قهوه و ۲۲۰ میلی‌لیتر آب در نظر بگیرید.

 

 

طرز تهیه

 

طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس + تفاوت قهوه فرانسه با ترک و اسپرسو

مرحله اول

 

برای درست کردن قهوه دمی یا آنطور که در منو کافی‌شاپ‌ها جا افتاده قهوه فرانسه با فرنچ پرس ابتدا باید در محفظه فرنچ پرس با مقداری آب گرم بریزید تا خوب گرم شود. دمای این آب هم بهتر است جوش نباشد و همان ۹۱ الی ۹۳ درجه سانتی‌گراد باشد. در واقع اگر می‌خواهید یک قهوه فرانسه حرفه‌ای داشته باشید باید حتما این کار را انجام دهید. پس ابتدا آب را در یک کتری جوش بیاورید و وقتی به جوش آمد صبر کنید تا از جوش بیفتد و به همان دمای ۹۱ الی ۹۳ درجه سانتی‌گراد برسد. مقداری آب در محفظه فرنچ پرس بریزید و وقتی سطح محفظه و دیواره‌های فرنچ پرس گرم شدند آب را دور بریزید.

 

مرحله دوم

 

حالا قهوه آسیاب شده را در محفظه فرنچ پرس بریزید. قانون درست کردن قهوه فرانسه این است که در ابتدا دو برابر وزن قهوه آب داغ روی قهوه آسیاب شده بریزید و حدود ۳۰ ثانیه منتظر باشید به عنوان مثال برای ۲۴ گرم قهوه چهل و هشت گرم آب استفاده کنید. این آب که دمای آن بین ۹۱ تا ۹۳ درجه سانتی‌گراد است را در دو مرحله و به صورت دورانی اضافه کنید. در این ۳۰ ثانیه حیاتی دانه قهوه آسیاب شده خوب خیس می‌خورد.

 

مرحله سوم

 

بعد از ۳۰ ثانیه بقیه آب را با همان دمای گفته شده اضافه کنید. درب فرنچ پرس را ببندید اما اهرم آن را به سمت پایین فشار ندهید. ۴ دقیقه صبر کنید. بعد از ۴ دقیقه درب فرنچ پرس را باز کنید و قهوه را با قاشق به آرامی و به صورت دورانی هم بزنید. در این مرحله روی قهوه یک کف درست شده، این کف را با قاشق بردارید و دور بریزید.

 

مرحله چهارم

 

طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس + تفاوت قهوه فرانسه با ترک و اسپرسو

 

دوباره درب فرنچ پرس را بگذارید، اهرم آن را به سمت پایین فشار دهید و ۱ دقیقه صبر کنید. بعد از آن قهوه را بلافاصله و با دقت در لیوان بریزید تا تفاله‌های قهوه وارد فنجان نشوند. برای درست کردن قهوه فرنچ پرس در ابتدا فقط باید از آب و قهوه استفاده کنید و هر افزودنی مورد نیاز مثل شیر یا شکر را بعد از آماده شدن قهوه به آن اضافه کنید.

 

 

تفاوت قهوه فرانسه با ترک و اسپرسو

 

طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس + تفاوت قهوه فرانسه با ترک و اسپرسو

 

شاید فکر کنید قهوه‌ای که برای درست کردن قهوه دمی فرانسه استفاده می‌کنید با ترک یا اسپرسو متفاوت است. اما در واقع حقیقت این است به جز تغییرات جزیی در درصدهای ترکیب قهوه تمام قهوه‌هایی که میل می‌کنید ترکیبی از عربیکا و روبوستا هستند و این روش عصاره‌گیری و دم کردن قهوه و البته مقدار و اندازه رُست و برشتگی قهوه و اندازه آسیاب قهوه است که نام‌های مختلفی به قهوه شما می‌بخشد.

 

پس به این ترتیب از قهوه فرانسه گرفته تا ترک و اسپرسو این روش دم کردن و عصاره‌گیری و میزان رُست و آسیاب دانه قهوه است که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند و البته طبق علاقه مردمان هر خطه جغرافیایی این روش عصاره‌گیری هم متفاوت است.

 

قهوه ترک

 

برای مثال برای تهیه قهوه ترک و قهوه عربی رست و برشتگی قهوه باید ملایم و روشن و درجه آسیاب قهوه بسیار ریز (چیزی شبیه آرد) باشد. قهوه ترک را باید در ایبریک یا جذو درست کنید. مقاله طرز تهیه کامل و مرحله به مرحله و ترفندهای درست کردن قهوه ترک را بخوانید.

 

قهوه اسپرسو

 

برای داشتن یک قهوه اسپرسو خوشمزه با کریما و خامه قابل قبول با دستگاه موکاپات یا دستگاه اسپرسوساز خانگی باید از دانه قهوه متوسط تا تیره برشته شده استفاده کنید و دانه‌های قهوه را در زمان آماده سازی قهوه آسیاب کنید. درجه آسیاب را ریز تا متوسط انتخاب کنید. برای آموزش کامل درست کردن قهوه اسپرسو بهتر است مقاله طرز تهیه قهوه کاپوچینو و اسپرسو را هم بخوانید.

 

قهوه فرانسه

 

برای دم کردن قهوه با دستگاه فرنچ پرس باید دانه قهوه درشت یا Coarse  آسیاب شود در غیر این صورت قهوه عصاره گیری مطلوب نخواهد داشت. در واقع اگر اندازه ذرات آسیاب شده مناسب نباشد (Under extract or over extract ) در نهایت قهوه عصاره گیری شده یک فنجان اصطلاحا بیش یا کم عصاره گیری شده به شما می‌دهد. میزان برشتگی یا رست دانه‌های قهوه دمی یا فرانسه باید ملایم باشد.

 

 

کالابرگ الکترونیک