طرز تهیه ترشی گردو تازه به ۴ روش با پوست و بدون پوست

طرز تهیه ترشی گردو تازه به ۴ روش با پوست و بدون پوست


3 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترشی گردو به ۴ روش با پوست و بدون پوست

ترشی گردو یکی از اصیل‌ترین ترشی‌های تابستانی با اصالت همدانی است که معمولاً با استفاده از گردوی تازه که هنوز مغزی ندارد درست می‌شود. این ترشی میوه مجلسی خواص بی‌نظیری برای سلامتی دارد و مزه آن بسیار لذیذ و خوشمزه است. امروزه ترشی گردو به روش‌های مختلفی درست می‌شود و یک چاشنی بی‌نظیر در کنار غذا محسوب می‌شود. اما طرز تهیه ترشی گردو بدون پوست چگونه است؟ آیا می‌دانید چگونه ترشی گردو با پوست را به روش سنتی درست کنید؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه ترشی گردو به چند روش مختلف از جمله ترشی گردو با تمر هندی و ترشی گردو اسفرجان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد روش‌های مختلف تهیه ترشی گردو پاسخ خواهیم داد.

 

مواد لازم برای تهیه ترشی گردو با پوست (روش اول)

  • چغاله گردو: ۱ کیلوگرم
  • ترخون تازه: ۱۰۰ گرم
  • سیر: ۶ حبه
  • فلفل سیاه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • سرکه: ۲ لیتر
  • شکر: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نمک: ۱ قاشق غذاخوری
  • ادویه مخصوص ترشی: ۲ قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده سازی ترشی گردو با پوست: ۱۲۰ دقیقه

مراحل دستور تهیه ترشی گردو با پوست همدانی

 

مراحل طرز تهیه ترشی گردو با پوست همدانی

 

یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های درست کردن ترشی گردو مثل مربای گردو استفاده از چغاله گردو است. در این روش گردوی نرسیده که هنوز مغزی ندارد، با پوست برای درست کردن ترشی استفاده می‌شود. از آن جایی که پوست گردو طعم تلخی دارد، در این روش ابتدا باید تلخی گردو را بگیرید و بعد آن را برای تهیه ترشی استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن ترشی گردو با پوست آشنا شوید.

مرحله اول؛ جوشاندن گردوها

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی گردو با پوست باید یک قابلمه آب روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از این که آب شروع به جوشیدن کرد، گردوهای شسته شده و تمیز شده را در آب بیندازید و اجازه دهید برای ۵ دقیقه بجوشند. سپس آن‌ها را آبکش کنید و این کار را ۳ بار تکرار کنید تا تلخی پوست گردو گرفته شود.

مرحله دوم؛ آماده کردن گردو برای ترشی

در این مرحله باید گردوها را در یک ظرف آب سرد بریزید و برای ۲ روز آن‌ها را در آب بگذارید. در این مدت باید چند بار آب گردوها را عوض کنید تا کاملاً برای تهیه ترشی آماده شوند.

حتما بخوانید  ۵ غذای رژیمی که با آن‌ها می‌توانید وزن خود را سریعا کاهش دهید

مرحله سوم؛ جوشاندن گردو با نمک و سرکه

بعد از آماده شدن گردوها، در این مرحله از طرز تهیه ترشی گردو با پوست باید سرکه و نمک را در قابلمه‌ای بزرگ بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. حالا گردوها را به سرکه در حال جوش اضافه کنید و صبر کنید تا گردوها برای ۳ دقیقه بجوشند، سپس آن‌ها را خارج کنید.

مرحله چهارم؛ درست کردن ترشی

در آخرین مرحله از درست کردن ترشی گردو با پوست باید گردوها را در شیشه بریزید و بین آن سیر و ترخون تازه قرار دهید. فلفل سیاه، شکر و ادویه ترشی را به سرکه اضافه کنید و مواد را خوب ترکیب کنید. حال این ترکیب را روی گردوها بریزید.

درب ترشی را سفت کنید و آن را در مکانی کم نور و خنک قرار دهید تا ترشی‌های شما بعد از ۱۰ روز آماده شوند. به یاد داشته باشید که بعد از باز کردن درب ترشی باید آن را در یخچال قرار دهید.

مواد لازم برای تهیه ترشی گردو بدون پوست (روش دوم)

  • گردوی تازه: ۵۰ عدد
  • برگه زردآلو خشک: ۵۰۰ گرم
  • تمر هندی: ۱ بسته
  • ادویه ترشی: ۲ قاشق چای‌خوری
  • پودر جوز هندی: ۱ قاشق چای‌خوری
  • سرکه: ۱ لیتر
  • شکر: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • فلفل سیاه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده سازی ترشی گردو بدون پوست: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه ترشی گردو بدون پوست

 

مراحل طرز تهیه ترشی گردو بدون پوست

 

یکی دیگر از روش‌های درست کردن ترشی گردو، استفاده از مغز گردو است. اگر به چغاله گردو دسترسی ندارید، می‌توانید با استفاده از مغز گردوی تازه نیز یک ترشی خاص و لذیذ آماده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن ترشی گردو بدون پوست آشنا شوید.

مرحله اول؛ آماده کردن گردوها

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی گردو بدون پوست باید گردوها را برای ۲ تا ۳ دقیقه در آب بجوشانید. سپس پوست نازک روی گردوها را جدا کنید. اگر از گردوی تازه استفاده می‌کنید، می‌توانید به راحتی پوست روی آن را بدون جوشاندن نیز بگیرید.

مرحله دوم؛ آماده کردن سس ترشی

در این مرحله باید برگه زردآلو و تمر هندی را با مقداری سرکه ترکیب کنید و اجازه دهید برگه زردآلو برای ۲۴ ساعت در این ترکیب خیسانده شود. سپس این ترکیب را از صافی رد کنید ادویه‌ها را همراه با نمک و فلفل به سس اضافه کنید و خوب ترکیب کنید.

مرحله سوم؛ آماده کردن ترشی

حالا مغز گردوها را در یک شیشه خشک و تمیز بریزید. سپس سس را به شیشه اضافه کنید و درب شیشه را محکم ببندید و حدود ۲ هفته صبر کنید تا ترشی شما آماده شود.

طرز تهیه ترشی گردو با تمر هندی (روش سوم)

 

طرز تهیه ترشی گردو با تمر هندی

 

روش درست کردن ترشی گردو با تمر هندی شباهت زیادی به ترشی گردو با پوست دارد. در این روش باید ابتدا تلخی گردوها را بگیرید و سپس آن‌ها را در شیشه قرار دهید. تمر هندی را در سرکه حل کنید و بعد از رد کردن از صافی آن را همراه با ادویه مخصوص، شکر، نمک، فلفل سیاه و مقدار دیگری سرکه در شیشه بریزید. شیشه‌ها را در یخچال بگذارید تا ترشی آماده شود. بعد از ۲ هفته می‌توانید ترشی‌های خوشمزه‌تان را مصرف کنید.

طرز تهیه ترشی گردو اسفرجان (روش چهارم)

برای تهیه ترشی گردو اسفرجان باید ابتدا تلخی پوست گردو را با جوشاندن بگیرید. سپس پوست نازک روی گردو را با یک چاقوی تیز جدا کنید. حال این گردوها را در یک قابلمه سرکه و آب و نمک بریزید و برای چند دقیقه بجوشانید. سپس اجازه دهید گردوها تا از ۲ تا ۲۴ ساعت در ترکیب آب نمک و سرکه بماند. سپس گردوها را روی پارچه بریزید و در مقابل آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.

حتما بخوانید  ۲ مدل طرز تهیه کله جوش با دوغ محلی ساده و لذیذ

گردوها را در شیشه‌ای تمیز بریزید و مقداری نمک، فلفل سیاه و پودر نعنا خشک و سرکه به آن اضافه کنید. تا چند روز حواستان باشد اگر سرکه ترشی کم شد، مجدداً به آن سرکه اضافه کنید. بعد از ۱۰ روز می‌توانید این ترشی را میل کنید.

چه گردویی برای تهیه ترشی گردو با پوست مناسب است؟

 

چه گردویی برای تهیه ترشی گردو با پوست مناسب است؟

 

برای تهیه ترشی گردو مثل ترشی چغاله گردو باید از چغاله گردو که مغز آن هنوز سفت نیست، استفاده کنید. درواقع گردویی برای ترشی مناسب است که پوست دوم آن هنوز شکل نگرفته و اندازه یک فندق است. اگر پوست گردو سخت و چوبی شود، دیگر برای تهیه ترشی مناسب نیست. برای تست این موضوع می‌توانید گردو با را چاقو از وسط نصف کنید و یا چنگال را به طور کامل در آن فرو کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی گردو

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی گردو

 

  • در طرز تهیه ترشی گردو با پوست اگر از گردوهای ریز استفاده می‌کنید، بهتر است تنها ۲ بار آن‌ها را در آب بجوشانید تا نرم نشوند.
  • برای تهیه ترشی گردو با پوست، باید بعد از گرفتن تلخی گردو آن را بچشید و مطمئن شوید که طعم تلخی ندارد.
  • برای خوش طعم شدن ترشی گردو می‌توانید از چند برگ نعنا استفاده کنید.
  • به منظور تهیه ترشی گردو حتماً از شیشه تمیز و کاملاً خشک استفاده کنید.
  • بهتر است قبل از بستن درب ترشی گردو یک لایه پلاستیک روی شیشه بگذارید و بعد درب را ببندید تا هوا به داخل شیشه نفوذ نکند.
  • در زمان سرو ترشی گردو با پوست می‌توانید گردوها را نصف کنید تا راحت‌تر مصرف شوند.
  • برای گرفتن تلخی گردو هر چقدر گردوها را در قابلمه بزرگ‌تر و در مقدار آب بیشتری بجوشانید، تلخی آن‌ها راحت‌تر از بین می‌روند.
  • در صورت تمایل می‌توانید در ترشی گردو از گلپر، جوز هندی، زیره و سیاه دانه استفاده کنید.
  • در طرز تهیه ترشی گردو با رب انار باید درست مثل روش تهیه ترشی گردو با تمر هندی عمل کنید و تنها به جای تمر هندی از رب انار استفاده کنید.
  • برای این که تلخی پوست گردو راحت‌تر گرفته شود، بهتر است ابتدا چند سوراخ روی گردوها ایجاد کنید و بعد آن‌ها را بجوشانید تا تلخی گردو راحت‌تر خارج شود.

سوالات متداول

در روش‌های مختلف دستور تهیه ترشی گردو با پوست از چه شیوه‌ای برای گرفتن تلخی گردو استفاده می‌شود؟

در طرز تهیه ترشی گردو ساده به روش سنتی باید گردوها را برای چند بار در آب جوشانید تا تلخی آن گرفته شود.

برای تهیه ترشی گردوی سبز از چه نوع گردویی استفاده می‌شود؟

به منظور تهیه ترشی گردو با پوست خوشمزه و مجلسی باید از چغاله گردو و یا گردویی که هنوز پوست دوم آن سفت نشده و نرم است، استفاده کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک