علت خمیر شدن انواع کیک و روش های جلوگیری از آن

علت خمیر شدن انواع کیک و روش های جلوگیری از آن


6 مهر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علت خمیر شدن کیک

درست کردن کیک همیشه و برای همه افراد کار ساده ای نیست. گاهی اوقات با اشتیاق زیادی شروع به درست کردن کیک می کنیم. زمانی که کیک را در فر قرار می دهیم، برخلاف همیشه پف نمی کند و یا خمیری و غیر قابل مصرف می شود. اما علت خمیر شدن کیک چیست؟ چرا گاهی اوقات پف کیک از بین می رود و مزه بدی پیدا می کند و چه روش هایی برای جلوگیری از خمیر شدن کیک وجود دارد؟ در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش قصد داریم تا شما را با تمام دلایلی که موجب خمیری شدن کیک می شود و همچنین روش های جلوگیری از آن آشنا کنیم.

 

 

علت خمیر شدن کیک چیست؟

 

علت خمیر شدن کیک

 

خراب شدن کیک همیشه موجب ناامیدی و ناراحتی می شود. زمانی که همه چیز به ظاهر درست به نظر می رسد، اما بعد از پختن کیک هیچ چیز آن طوری که باید باشد نیست. معمولاً خمیر شدن کیک دلایل مختلفی دارد. در ادامه به رایج ترین علت های خمیر شدن کیک اشاره شده است.

 

۱- استفاده از طرز تهیه اشتباه

 

در بسیاری از مواقع خمیر شدن کیک به دلیل نادرست بودن روش طرز تهیه اتفاق می افتد. زمانی که برای اولین بار از یک روش پخت استفاده می کنید و متوجه می شوید که کیک شما خمیری شده، احتمالاً مقدار مواد مورد نیاز یا روشی که برای درست کردن کیک استفاده کرده اید، اشتباه است.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک تولد خانگی شکلاتی خیس با تزیین

 

 

۲- تغییر دادن طرز تهیه کیک

 

تغییر دادن طرز تهیه کیک، دلیل خمیری شدن کیک

 

خیلی از افرادی که کیک آن ها خراب می شود در طریقه درست کردن کیک تغییراتی ایجاد می کنند. در واقع این افراد با جایگزین کردن موادی که دوست دارند به جای مواد اصلی سعی می کنند تا کمی خلاقانه عمل کنند. اما این موضوع موجب خراب شدن کیک می شود. مثلاً اگر به جای ترکیب سس سیب و کره تنها از سس سیب استفاده کنید و یا به جای شکر از قند استفاده کنید، مسلماً کیک شما بعد از پخت آن طور که باید و شاید خوب از آب در نمی آید. به یاد داشته باشید که استفاده از طرز تهیه کیک ساده با روش درست کردن کیک کدو حلوایی فرق دارد. گاهی اوقات این موضوع می تواند علت خمیر شدن کیک کدو حلوایی یا کیک های میوه ای باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک کدو حلوایی اسفنجی

 

 

۳- گرم نکردن فر، علت خمیر شدن کیک

 

برای جلوگیری از خمیر شدن کیک باید فر را حداقل ۱۵ دقیقه قبل گرم کنید. این موضوع اهمیت زیادی بر پف کردن کیک دارد. زمانی که کیک را در فری قرار دهید که هنوز به دمای مورد نیاز نرسیده است، احتمالاً کیک شما هم خمیری می شود و هم رفت و بافت بدی پیدا می کند.

 

 

۴- استفاده از پیمانه اشتباه

 

یکی دیگر از دلایلی که موجب خراب شدن کیک می شود، استفاده از پیمانه نادرست است. باید بدانید که پیمانه اندازه گیری مایعات با مواد خشک متفاوت است. لبه پیمانه مایعات دارای بریدگی است که موجب ریختن راحت تر مایعات می شود. اگر از این پیمانه برای مواد خشک استفاده کنید، احتمالاً نمی توانید آن را کاملاً پر کنید. زیرا آرد و مواد خشک از کنار آن سرازیر می شود. بهترین پیمانه برای درست کردن کیک استفاده از لیوان فرانسوی دسته دار است. اما این موضوع را مد نظر قرار دهید که طرز تهیه ای که از روی آن کیک درست می کنید، هر پیمانه را چه مقداری در نظر گرفته است.

حتما بخوانید  طرز تهیه نقل خانگی با طعم های مختلف در 15 دقیقه

 

 

بیشتر بخوانید: جدول آموزش پیمانه های آشپزی و شیرینی پزی

 

 

۵- دقیق نبودن در اندازه گیری ها؛ یکی از علت های خمیر شدن کیک

 

برای اندازه گیری مواد لازم کیک باید دقیق باشید. اگر در دستور پخت نوشته شده به اندازه یک قاشق مربا خوری از بیکینگ پودر استفاده کنید. این کار را به صورت چشمی انجام ندهید و سعی کنید از یک قاشق مناسب و دقیق برای این کار استفاده نمایید. مطمئن باشید که اندازه گیری دقیق مواد اولیه می تواند به جلوگیری از خمیر شدن کیک شما کمک کند.

 

 

۶- باز کردن بیش از حد فر علت خمیر شدن و خوابیدن پف کیک

 

باز کردن بیش از حد فر، علت خمیر شدن وسط کیک

 

باز کردن بیش از حد فر در زمان پخت کیک موجب ورود هوای سرد به داخل اجاق گاز می شود و درجه حرارت را کاهش می دهد. این موضوع موجب می شود تا کیک به خوبی مغز پخت نشود و وسط کیک به صورت نپخته و خمیری باقی بماند. سعی کنید بعد از قرار دادن کیک در فر دیگر درب آن را باز نکنید. گاهی اوقات علت خمیر شدن کیک در قابلمه نیز عدم سفت بودن درب قابلمه است. از همین رو بهتر است برای درست کردن کیک در قابلمه در یک قابلمه مناسب به همراه دمکنی استفاده کنید.

 

 

۷- فاسد بودن آرد

 

گاهی اوقات خمیر شدن کیک به دلیل خراب بودن آرد اتفاق می افتد. زمانی که آرد را در انبار قرار می دهید و بعد از مدتی بوی بدی در آن ایجاد می شود و نم می کشد، آن آرد فاسد است. برای تشخیص آرد فاسد باید آن را بو کنید. اگر آرد بوی بدی می دهد، یعنی فاسد است. بهتر است آرد را در فریزر یا یخچال نگهداری کنید تا دیرتر خراب شود.

 

 

۸- دو برابر کردن دستور پخت از دلایل خمیر شدن کیک

 

اگر قصد دارید کیک بزرگی تهیه کنید، دو برابر کردن دستور پخت به هیچ عنوان روش مناسبی نیست. دو برابر کردن مواد لازم کیک گاهی اوقات موجب می شود تا تنها با کم و زیاد کردن یکی از مواد اولیه، کیک شما خراب شود. شما برای درست کردن دو کیک یا یک بزرگ تر بهتر است مایه کیک را دو بار درست کنید.

 

 

۹- با شدت و سریع مخلوط کردن مایه کیک

 

با شدت مخلوط کردن مایه کیک، عامل خمیری شدن کیک

 

بعد از اینکه همه مواد کیک را با هم ترکیب کردید، دیگر باید آن را به صورت آهسته هم بزنید. بیش از اندازه سریع و خشن هم زدن مایه کیک موجب می شود تا بافت کیک شما خراب شود و دیگر نرمی و لطافت خود را از دست بدهد. بهتر است آخرین بخش هم زدن مایه کیک را به آرامی و با یک لیسک انجام دهید.

 

 

۱۰- سرد بودن تخم مرغ، عامل پف نکردن و خمیری شدن کیک

 

تخم مرغی که برای درست کردن کیک استفاده می کنید، باید با محیط هم دما باشد. این کار موجب می شود تا بعد از هم زدن حجیم و براق شود. اگر قرار است که سفیده ها را جدا هم بزنید، توجه داشته باشید که تنها اگر یک ذره کوچک از زرده با سفیده ها ترکیب شود، سفیده به خوبی پف نخواهد کرد.

 

 

۱۱- خارج نکردن به موقع کیک از قالب

 

خارج نکردن به موقع کیک از قالب، علت خمیر شدن کیک

 

زمانی که کیک بیش از حد در قالب بماند و در قالب سرد شود، بخار داخل کیک نمی تواند به خوبی خارج شود. در نتیجه ظرف عرق می کند و کیک شما خمیری می شود. در اکثر مواقع این موضوع می تواند علت خوابیدن پف کیک بعد از پخت باشد. برای خنک شدن کیک باید چند دقیقه صبر کنید. سپس کیک را از قالب خارج کنید. آن را روی یک پایه  فلزی قرار دهید تا خنک شود.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه نان سیمیت ترکیه ای ساده، پنیری و شکلاتی

 

 

۱۲- استفاده از میوه های خیلی رسیده، عامل خمیر شدن کیک

 

برای درست کردن کیک باید از میوه های تازه استفاده کنید. اضافه کردن میوه هایی که بیش از رسیده اند یا بافت خیلی نرم و آبداری دارند، موجب می شود تا در فر تجزیه شوند و کیک شما نیز به صورت خمیری در بیاید. توجه داشته باشید که برای درست کردن کیک هویج باید آب اضافه آن را خارج کنید و یا به اندازه آب هویج از مقدار شیر و مایعات به کار رفته در کیک کم کنید. گاهی اوقات علت خمیر شدن کیک هویج آبکی بودن هویج ها است.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک هویج و گردو کافی شاپی

 

 

۱۳- نرم کردن کره در مایکروویو

 

اگر یادتان رفت کره را بیرون بگذارید تا نرم شود، از قرار دادن آن در مایکروویو اجتناب کنید. کره باید نیم ساعت در فضای بیرون بماند و کمی نرم شود. کره ای که در مایکروویو نرم شود، موجب می شود تا مایه کیک شما بیش از حد آبکی شود و با شکر به خوبی ترکیب نشود. این موضوع ممکن است موجب خمیری شدن کیک شود.

 

 

۱۴- استفاده از قالب نامناسب، عامل خمیری شدن کیک است

 

برای جلوگیری از خمیر شدن کیک باید از قالبی استفاده کنید که نه خیلی ضخیم است و نه خیلی نازک. معمولاً قالب های نسوز و استیل گزینه مناسب تری برای پخت کیک هستند.

 

 

نکاتی برای جلوگیری از خمیر شدن کیک

 

نکاتی برای جلوگیری از خمیر شدن کیک

 

  • برای جلوگیری از خمیر شدن کیک از یک دستور مطمئن برای درست کردن کیک استفاده کنید.
  • در زمان پخت کیک به کلیه نکات ذکر شده در طرز تهیه کیک توجه کنید.
  • از پیمانه مناسبی برای اندازه گیری مواد لازم استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از خمیر شدن کیک از قالب مناسبی استفاده نمایید.
  • کیک را به صورت یکنواخت در قالب پهن کنید.
  • درجه حرارت فر را روی دمای درستی تنظیم کنید.
  • برای جلوگیری از خمیر شدن کیک، درب فر را باز نکنید و زمان بگیرید.
  • بعد از اتمام زمان پخت یک خلال دندان یا چنگال در کیک فرو کنید و مطمئن شوید که به خوبی پخته است.

 

 

کیک خمیر شده را چکار کنیم؟

 

کیک خمیر شده را چکار کنیم؟

 

ممکن است برایتان این سوال پیش آمده باشد که اگر کیک خراب شد چه کنیم؟ آیا آن را دور بریزیم یا می توان از آن برای درست کردن دسر و کیک های دیگر استفاده نمود. بهتر است بدانید که استفاده مجدد از کیکی که خمیر شده بسیار ساده است. در ادامه به چند روش جالب برای استفاده از کیک خمیر شده اشاره شده است.

 

  • از کیک خمیر شده برای درست کردن توپک های شکلاتی یا پاپس کیک استفاده کنید.
  • کیک خمیر شده را به تیرامیسو تبدیل کنید.
  • از کیک خمیر شده برای درست کردن دسرهای لیوانی و کیک یخچالی استفاده کنید.
  • کیک ها را داخل یک قالب پهن کنید و دوباره در فر قرار دهید تا سوخاری شوند و آن را به صورت کیک سوخاری میل کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

درست کردن کیک در خانه کار سختی نیست اما گاهی اوقات رعایت نکردن نکاتی ساده موجب خمیری شدن کیک می شود. اگر بدانید علت خیس شدن کیک چیست و چرا کیک شما خوب نپخته و خمیری شده، به راحتی می توانید بر این مشکل غلبه کنید. به یاد داشته باشید که کیک خمیر شده را دور نریزید و از آن برای درست کردن انواع دسرهای متفاوت استفاده کنید.

 

 

منابع: cookinglight، bbcgoodfood

 

کالابرگ الکترونیک